Een krankzinnig idee dat misschien wel top is!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Een krankzinnig idee dat misschien wel top is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:48

Hoi Bokkers,

Ik heb opeens een idee dat zo raar is, dat het misschien een goed idee is! Het valt me op dat veel mensen altijd zo negatief zijn op Bokt, het is bij iedere post steeds net weer of ze vlak voordat ze gingen schrijven een hele zure citroen hebben doorgeslikt. Ik heb al een aantal namen waarvan ik de posts niet meer lees omdat het toch maar negatief gezever is. Dingen als: oh wat een slecht weer toch vandaag! Oh wat heb ik het toch druk met dit en dat! Oh wat zit het tegen met rijden! Oh wat zijn de lessen toch duur!

En dan heel veel smilies als deze ertussendoor: :( |( -O- _-:( %) ^) |o

Poepoe! Wat een gedoe! Ik denk dat veel mensen niet eens doorhebben hoe negatief ze op het forum over komen. Dus, tijd voor een stukje zelfbewustzijnstherapie! ~~}> Als ik superkoning van Bokt was (wees gerust, dat gaat nooit gebeuren), zou ik het volgende aanpassen:

Bij iedere post die je plaatst, moet je aangeven of je bijdrage negatief of positief is, dat komt dan in het vakje links van je post te staan (iets van "Gebruiker vindt dit" en dan een duimpje omhoog of een duimpje omlaag). In hetzelfde vakje komt een balkje te staan hoeveel procent van je posts volgens jouzelf positief is. Je kunt het ook in woorden omschrijven, bijvoorbeeld bij iemand die volgens zichzelf altijd negatief is komt te staan: "Zeurpiet" en bij iemand die alleen maar positief is: "Rasoptimist"

Het zal niet bij iedereen zo werken, maar veel mensen zullen toch niet willen hebben dat er zeurpiet bij hun naam staat. Ik zou kritiek van iemand die als zeurpiet te boek staat niet zo serieus nemen als iemand die als rasoptimist te boek staat. Om te voorkomen dat je een zeurpiet bent, kun je twee dingen doen:

1: veel positieve dingen zeggen. Moeilijk is dat niet! Het kan echt! Ook op bokt! Er is op bokt meer te doen dan op HAW speuren of iemand zijn paard niet net iets te hard in de krul trekt! Er zijn genoeg leuke dingen te zeggen, bijvoorbeeld over een dame die prachtige foto's van haar opa bij haar paard plaatst, iemand die van alles en nog wat met haar paard kan, iemand die in LZP om advies vraagt, etcetera.

2: frauderen en je negatieve posts als positief aanmerken. Ik dacht er eerst nog aan om een soort controle optie toe te voegen zodat andere gebruikers jouw positieve oordeel kunnen omzetten in een negatief oordeel, maar dan wordt het weer misbruikt als in: dit groepje heeft een hekel aan die gebruiker en dus gaat dit groepje alles wat die gebruiker zegt als negatief beoordelen.

Eigenlijk is controle door anderen niet nodig. Je kunt in je eentje al anderen controleren. Als je forse kritiek krijgt van een "rasoptimist" en je ziet dat die zichzelf een duimpje omhoog geeft, gaat er natuurlijk al een lampje branden. Als je dan in de berichtengeschiedenis ziet dat die zichzelf voortdurend positief beoordeelt, weet je genoeg.

Ik denk dat op deze manier heel veel (natuurlijk niet alles) zinloos negatief gedoe te voorkomen is. Wat denken jullie?

Anoniem

Re: Een krankzinnig idee dat misschien wel top is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:57

Ik vind het een geniaal plan Arno! Ik denk dat het totaal onuitvoerbaar is maar ik heb respect voor de gedachte erachter en de moeite die je hebt genomen om dit systeem uit te denken en hier neer te zetten! _O_

van mij krijg jij twee duimpjes omhoog: +:)+

Destination

Re: Een krankzinnig idee dat misschien wel top is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:00

Ik denk niet dat het gaat werken, want soms worden er positieve punten genoemd, maar ook negatieve. Hoe zie je dat voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:00

Wat een goed idee!
Mee eens. :))

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:02

leuk idee!
Ik schijn ook zo een pessimist te zijn,volgens iemand ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:07

Dan word t zo youtube/facebook achtig..

Nee sorry, ik weet wel ongeveer wie wat 'zeurderiger' uit de hoek komen op Bokt en heus niet altijd. Dat diegene nou zo nodig
een stempel moet dragen dat hij/zij negatief overkomt, nee. Wat maakt het uit? Als je je irriteert aan zulke mensen/topics dan is
er rechtsboven (en voor de Apple gebruikers linksboven) een hele mooi kruisje. Sorry, ik vind t een beetje overbodig. Als je je
echt irriteert aan een post van iemand, dan reageer je toch inhoudelijk en zet je erbij dat het heus wel wat positiever kan?

Post al zo weinig op bokt, zal alleen maar minder worden als ik elke x moet selecteren of ik positief of negatief reageer, en dan
hebben we t nog niet over de reacties als 'maar waarom vind jij dit negatief dan?' en things like that. Leven en laten leven.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 20-05-12 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:09

Destination schreef:
Ik denk niet dat het gaat werken, want soms worden er positieve punten genoemd, maar ook negatieve. Hoe zie je dat voor je?

Als iets als opbouwende kritiek gebracht wordt hoeft dat niet per definitie negatief te zijn toch?
Ik vind het een briljant idee, zou leuk zijn als het uitgevoerd kon worden! In ieder geval respect voor het uitdenken van het hele systeem _/-\o_

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:10

Ik vind het een grappig idee :D Of het realistisch is weet ik niet.. Maar wel leuk!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:11

wat een poedersuiker idee *duimpje naar beneden* :( :+ :D
klinkt niet heel haalbaar, maar leuk bedacht :D ondanks sarcasme geef ik mezelf hierbij graag een duimpje omhoog :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:12

Valt in mijn ogen onder dezelfde rubriek als de 1 Aprilgrap van dit jaar met de paardenquotient. Niet uitvoerbaar (en in mijn ogen onnodig werk voor de ontwikkelaars van de software en het Bokt beheer).

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:16

leuk idee, maar ik weet niet of de uitvoer ervan even gemakkelijk gaat zijn.. en even leuk voor sommigen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:16

Nee ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo'n geweldig idee :\
Dan gaan mensen zich helemaal anders voor doen, iemand die depressief is krijg je de indruk van dat die een rooskleurig leven heeft en dat is vaak al zo, dat alles positief lijkt wat je ook krijgt op zoals een bovenstaande poster al schreef dat het lijkt op facebook etc.
En op het gebied van mensen afkraken, tja daar heb je misschien wel een punt maar soms moeten mensen ook wel eens met de neus op de feiten gedrukt worden.. vind ik.

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:17

In mijn ogen gaat het hierbij vooral om het idee erachter, bokkers inzicht geven in hun eigen mentaliteit en taalgebruik tijdens het bokken, misschien is dit dan niet zo uitvoerbaar, het idee erachter is wel belangrijk!
Als mensen namelijk bewust zijn van wat ze schrijven en hoe dat over kan komen, en daar dan ook wat bewuster/secuurder mee omgaan, wordt bokt een stuk gezelliger! En natuurlijk mag je heus wel een keer een negatieve reactie geven, soms kan dat juist zeer zinvol zijn, als je maar niet in een negatieve sfeer blijft hangen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:20

_Lente_ schreef:
In mijn ogen gaat het hierbij vooral om het idee erachter, bokkers inzicht geven in hun eigen mentaliteit en taalgebruik tijdens het bokken, misschien is dit dan niet zo uitvoerbaar, het idee erachter is wel belangrijk!
Als mensen namelijk bewust zijn van wat ze schrijven en hoe dat over kan komen, en daar dan ook wat bewuster/secuurder mee omgaan, wordt bokt een stuk gezelliger! En natuurlijk mag je heus wel een keer een negatieve reactie geven, soms kan dat juist zeer zinvol zijn, als je maar niet in een negatieve sfeer blijft hangen :)

We hebben het nog altijd over een forum, er is geen tijd om in een discussie urenlang over formuleringen na te denken. Doe je dat wel, hobbel je met je reactie er achteraan, omdat in de tijd die je bezig was om je antwoord in te tikken, de discussie allang een andere kant uit kan gaan en je pagina's achter loopt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:21

Als jij vind dat een bokker wel erg negatief post kan je ook een PBtje sturen met een (positieve!) benadering met de vraag waarom hij/zij
zo reageerd en dat je vind dat het best wat vrolijker kan. Het leven is een feest, daar moet je van genieten. Ik denk dat 99% van de bokkers
niet constant zeurt, en dus heeft iedereen daar wel een rede voor. Des te vriendelijker om even een vriendelijke, geintresseerde PB te sturen.

Lijkt mij effeciever en stukken vriendelijker dan meteen een stempel te drukken op iemand. Dan zou je als je depressief bent of problemen hebt
nieteens meer mogen posten, want stel je word bestempeld als zeurpiet. Dan krijg je alleen nog maar 'leuke' berichten op bokt en verdwijnt de
diepgang (voor zover dat er nog is) al helemaal. Maar dat is natuurlijk mijn idee.

Nu krijg ik vast ook de stempel zeurpiet :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:21

Survival of the fittest Cassidy :')

Nee geintje :+ je hebt wel gelijk

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:23

Cassidy schreef:
_Lente_ schreef:

We hebben het nog altijd over een forum, er is geen tijd om in een discussie urenlang over formuleringen na te denken. Doe je dat wel, hobbel je met je reactie er achteraan, omdat in de tijd die je bezig was om je antwoord in te tikken, de discussie allang een andere kant uit kan gaan en je pagina's achter loopt.

Je denkt sowieso na over je reactie, dan kun je naar mijn mening ook best een seconde langer nadenken over de manier waarop, en mocht je achteraf inzien dat je misschien toch niet op een heel nette manier gereageerd hebt (dat kan natuurlijk altijd in het heetst van de strijd), kun je daar ook altijd nog op terugkomen en dat zie ik ook weinig bokkers doen.. ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:24

ik vind het echt een super goed, leuk en origineel idee!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:24

De tijd om je reactie aan te passen is beperkt. Op het moment dat iemand dan ook nog gaat quoten heeft heel de verandering geen zin meer.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-05-12 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:25

_Lente_ schreef:
Je denkt sowieso na over je reactie, dan kun je naar mijn mening ook best een seconde langer nadenken over de manier waarop, en mocht je achteraf inzien dat je misschien toch niet op een heel nette manier gereageerd hebt (dat kan natuurlijk altijd in het heetst van de strijd), kun je daar ook altijd nog op terugkomen en dat zie ik ook weinig bokkers doen.. ;)

Maar dat is in RL ook zo helaas. Mensen voelen dat blijkbaar als zwakte..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:26

Cassidy schreef:
De tijd om je reactie aan te passen is beperkt. Op het moment dat iemand dan ook nog gaat quoten heeft heel de verandering geen zin meer.

Ze bedoeld dat je later schrijft dat je het niet zo had bedoeld, of je excuses aanbied voor een onredelijke reactie. :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:26

Wat een geniaal idee! Inderdaad waarschijnlijk onuitvoerbaar, maar de gedachte erachter vind ik geweldig. Er zijn een hoop bokkers die wel een stoomcursusje positiviteit kunnen gebruiken! :D

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:27

saskiakefie schreef:
_Lente_ schreef:

Maar dat is in RL ook zo helaas. Mensen voelen dat blijkbaar als zwakte..

Daar heb je zeker een punt! Dat is ook iets wat ik betreur, mensen bléren wel maar denken niet na, en hebben vervolgens een te groot ego om dat toe te geven ofzo.. Heel jammer. Maar gelukkig zijn er nog steeds mensen die proberen daar iets aan te veranderen, we zijn nog niet reddeloos verloren als mensheid zijnde.. :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:29

saskiakefie schreef:
Cassidy schreef:

Ze bedoeld dat je later schrijft dat je het niet zo had bedoeld, of je excuses aanbied voor een onredelijke reactie. :)

Als ik een reactie geef, dan heb ik dat wat ik schrijf zo bedoeld. Dat het wat softer en anders geformuleerd kan worden voor de wat teerbesnaarde bokkers, daar ben ik het helemaal mee eens. Het heeft in mijn ogen echter geen zin om hetzelfde nogmaals neer te zetten, in andere bewoordingen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:33

Cassidy schreef:
Als ik een reactie geef, dan heb ik dat wat ik schrijf zo bedoeld. Dat het wat softer en anders geformuleerd kan worden voor de wat teerbesnaarde bokkers, daar ben ik het helemaal mee eens. Het heeft in mijn ogen echter geen zin om hetzelfde nogmaals neer te zetten, in andere bewoordingen.

volgens mij zet je niet hetzelfde nogmaals neer als je zegt 'sorry, dat kwam er iets botter uit dan bedoeld' :)