Heksenjachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Heksenjachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 04:27

Het is me nu de afgelopen dagen in meerdere topics opgevallen, topics van jonge meiden die niet zo handige dingen doen, dat er complete heksenjachten op ze geopend wordt. Inclusief het opzoeken van telefoonnummers en zelfs telefonisch contact opnemen met de ouders... En zo'n topic blijft dan ook nog eens pagina's lang open, en niet alle persoonlijke informatie wordt eruit gehaald. Met een klein beetje moeite kan je vrij eenvoudig nog steeds achterhalen wie er achter die accounts zitten. Ik vind dat laag bij de grond en triest.

Goed, meiden doen dingen die niet handig zijn (foto's jatten, onhandige acties met pony's), en reageren aangebrand op commentaar (hoe reageerden jullie zelf toen jullie 10/ 12 jaar oud waren? Was je zelf toen ook niet de beste ruiter ter wereld, kon Anky wel komen lessen bij jullie want jullie waren beter en wisten jullie niet al alles over paarden? Ik in elk geval wel toen ik die leeftijd had en ik ben heel blij dat internet toen nog lange niet bestond!)

Ik vind het eigenlijk vooral ernstig dat er al een complete klopjacht opgezet is, die meestal pas na een paar pagina's begint, voordat er eindelijk eens ingegrepen wordt. Het gaat om kinderen! Kinderen hebben levendige fantasieen, zoeken grenzen op en verdrinken soms in hun fantasiewereld! En als er concreet foto's gejat worden mag daar best iets van gezegd worden, maar dat kan ook best anders. Ik heb het niet op hele strakke moderatie, maar kinderen mogen best een beetje tegen zichzelf beschermd worden. Sommige mensen gaan gewoon echt te ver met het opzoeken van Facebookpagina's, Hyvespagina's en thuisadressen en zelfs het opbellen van ouders! Dat is een behoorlijke inbreuk op privacy, en ook kinderen hebben recht op privacy!

Niet alleen is dat behoorlijk privacygevoelige informatie waar men achter probeert te komen, in een paar topics lijkt het enige doel nog maar te zijn het beschadigen van een jonge meid. Dat is volgens mijn woordenboek cyberpesten, en ik meen dat Bokt daar een strak beleid tegen zegt te voeren. Hoe kan het dan toch dat mensen zover kunnen gaan? Dat het hele hebben en houwen van een paar jonge blagen open en bloot op het internet komt te staan en het uren duurt voordat de meest gevoelige informatie weg is gehaald? In die uren kunnen fanatieke heksenjagers een aardige bak schade aanrichten voor zo'n kind. Dat zou toch niet de bedoeling mogen zijn van Bokt?

(voor wie zegt dat ik dit ook in de topics zelf had kunnen zetten: Ik zag die pas nadat ze al op slot zaten).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:46

En de oplossing was zo simpel :)

Bij Jimdo, waar dat meisje de site maakte, werken hele beleefde mensen die maar wat graag iets willen doen aan dit soort dingen.
De site ***** is geblokkeerd en het meisje is er op aangesproken.
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 28-01-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

mick75

Re: Heksenjachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 16:27

Dus jullie sturen allerlei instanties op een grietje van 11 af??? Wees lekker trots op jezelf joh! Dit is cyberpesten en neigt volgens mij naar internetstalking. Ik vind het van de zotte dat het Bokt-beheer, dat zegt zoveel te proberen tegen cyberpesten en internetstalking, hier niet eerder heeft ingegrepen! Het gaat om een grietje van 11 jaartjes oud zeg, een kind nog, waarschijnlijk nog niet eens in de puberteit! En de Bokt-wolven duiken er en masse bovenop om haar "even" aan te spreken op ongewenst gedrag, desnoods thuis. Dat gaat gewoon veel te ver!

Jammer trouwens dat er hier niemand van het team reageert.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:10

Mick75: Weet je dat er (imo) geen touw aan jou verhaal vast te knopen is :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:14

mick75 schreef:
Wees lekker trots op jezelf joh! .

Nee dit is een volwassen reactie :')

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:17

Melisjee schreef:

Ik weet precies waar Mick75 het over heeft..., in het desbetreffende topic was ik zelf ook aanwezig en net op het moment dat ik commentaar wilde geven over het achterhalen van ts haar facebook etc werd het topic gesloten, maar ook ik heb me erover verbaasd, dreigen met achterhalen van ip adres, contact op te nemen met ouders etc etc...

dat gaat echt te ver!

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:19

Lotus83 schreef:
Melisjee schreef:

Ik weet precies waar Mick75 het over heeft..., in het desbetreffende topic was ik zelf ook aanwezig en net op het moment dat ik commentaar wilde geven over het achterhalen van ts haar facebook etc werd het topic gesloten, maar ook ik heb me erover verbaasd, dreigen met achterhalen van ip adres, contact op te nemen met ouders etc etc...

dat gaat echt te ver!

Precies, en dat dus alleen omdat dat meisje een topic had waarbij ze beweerde dat ze een pony had gereden die nog niet ingereden was (toch? neem aan dat jullie dat topic bedoelen) en dan vind ik het echt bull oliebol dat sommige zo gaan dreigen.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:19

Ik vind dat je voor een groot deel gelijk hebt. Ik reageer meestal niet op zulke topics maar ook ik erger me aan deze heksenjachten, vooral omdat sommige bokkers bepaalde medebokkers echt lijken te volgen op Bokt. Ze reageren in elk topic van deze persoon en gaan daar gewoon vrolijk verder met hun mening opdringen en zwartmakerij.

Al snap ik wel in het geval van dat 11-jarige meisje dat degene waarvan de foto's waren haar ouders heeft gebeld. Ook zij was namelijk in haar privacy geschaad.
Dat vervolgens mensen die er niks mee te maken hebben een klopjacht openen vindt ik dan weer te ver gaan.

Ik ben alleen bang dat je topic geen effect zal hebben op deze mensen, zij zullen hier alleen hun mening komen geven en de discussie zal weer uitlopen op een slotje.. jammer maar helaas.
De mensen met het grootste commentaar zijn zelf vaak niet van commentaar gediend ;)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:21

MyLittleLove schreef:
Precies, en dat dus alleen omdat dat meisje een topic had waarbij ze beweerde dat ze een pony had gereden die nog niet ingereden was (toch? neem aan dat jullie dat topic bedoelen) en dan vind ik het echt bull oliebol dat sommige zo gaan dreigen.

Ja klopt
[YRT] Pony opgeleert

in dit topic ging het erg ver

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:24

Ja die bedoel ik. Ik vind het werkelijk onzin want ze heeft alleen geschreven dat ze een pony zomaar heeft gereden. Dan mag zo'n bokker die daar zo heftig heeft gereageerd even mij uitleggen wat dit meisje verkeerd heeft gedaan. Voor het zelfde geld heeft ze haar fantasie de vrije loop gelaten of heeft ze gewoon verzonnen dat ie nog niet ingereden was.

Ja, als er iemand foto's van je gebruikt vind ik dat je gerust mag bellen etc. Maar dit meisje deed niets verkeerd.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:26

MyLittleLove schreef:
Ja die bedoel ik. Ik vind het werkelijk onzin want ze heeft alleen geschreven dat ze een pony zomaar heeft gereden. Dan mag zo'n bokker die daar zo heftig heeft gereageerd even mij uitleggen wat dit meisje verkeerd heeft gedaan. Voor het zelfde geld heeft ze haar fantasie de vrije loop gelaten of heeft ze gewoon verzonnen dat ie nog niet ingereden was.

Ja, als er iemand foto's van je gebruikt vind ik dat je gerust mag bellen etc. Maar dit meisje deed niets verkeerd.

Ik heb ook in het topic gereageerd omdat als het waar is wat ze schreef niet bepaald een goede zaak is
maar ip adressen achterhalen, land en stad bekendmaken, facebook pagina's opsnorren..... :?
het is een kind die haar eigen uitspraken misschien helemaal niet overziet

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:33

Tja het zijn ook vooral kinderen die daar te ver gaan. Valt me vaker op, kinderen zijn zo afschuwelijk hard tegen elkaar, gunnen elkaar het licht niet in de ogen. Vandaar ook het kinderachtige verloop van het topic vrees ik.

Misschien is het goed als de mods de kids/tieners op dit forum een beetje beter in de gaten houden en bij dit soort dingen een flinke waarschuwing geven, of het topic eerder sluiten.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:35

Lepeltje schreef:
Tja het zijn ook vooral kinderen die daar te ver gaan. Valt me vaker op, kinderen zijn zo afschuwelijk hard tegen elkaar, gunnen elkaar het licht niet in de ogen. Vandaar ook het kinderachtige verloop van het topic vrees ik.

Misschien is het goed als de mods de kids/tieners op dit forum een beetje beter in de gaten houden en bij dit soort dingen een flinke waarschuwing geven, of het topic eerder sluiten.

Volgens mij waren het geen kinderen die ip adressen en dergelijke gingen achterhalen

edit: ik heb even gekeken en je hebt gelijk.....
Laatst bijgewerkt door Lotus83 op 28-01-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:35

@lepeltje ik wilde het inderdaad niet zeggen maar zijn veelal 13/14 jarige die zich hierin vastbijten ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:39

Ook al gebruikt zo'n griet je foto's, dan stuur je gewoon een berichtje naar betreffende webmaster en dreig je die met eventuele stappen en stuurt een artikeltje over copyright mee, en ga je niet een klopjacht beginnen op het internet, allerlei prive-informatie achterhalen en nog publiceren ook. Dan doe je zelf eigenlijk wat je de ander verwijt. Als de webmaster het serieus genoeg vind en genoeg op de hoogte is van de copyright-wetgeving neemt die verder wel stappen. Dat hoeven de wannabe-detectives van Bokt niet te doen.

En een meisje dat mooie verhalen vertelt over hoe ze paarden inrijdt, tja, het is niet zoals het moet, maar om daar nou pagina's lang over te gaan mutsen en daarna ook te proberen prive-informatie te achterhalen om het zogenaamd te stoppen, dat gaat echt te ver! Dat is nog altijd een zaak tussen de stalhouder, het meisje en haar ouders/ verzorgers. En niet voor de penny-red-pony-brigade van Bokt.

Het doel van dit topic is trouwens niet zozeer die grieten die de klopjacht geopend hebben bereiken (die lezen het toch niet, dat weet ik ook wel), maar ik wil wel graag weten waarom het beheer van Bokt het zo ver heeft laten komen dat er mensen op hun prive gebeld worden over gedragingen van kindlief op het internet! Dat is wederom een taak van de webmaster van de site waarop het kind over de schreef gaat. En, als ik naar de tijdlijn keek, het een beste tijd geduurd heeft voordat de prive-informatie van dat kind verwijderd werd. In die tussentijd hebben tig mensen die informatie kunnen zien, en daar hoeven niet alleen maar zogenaamd goedbedoelende mensen tussen te zitten!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:43

Ja Mick als je het inderdaad zo stelt, ik ben ook wel benieuwd naar een reactie van een mod of beheer

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:18

Waar gaat dit in vredesnaam over?

Kinderen die dingen op internet zetten hebben zelf echt niet in de gaten wat ze doen.
Het is aan hun ouders om ze te behoeden voor domme dingen/aan te spreken als ze dingen doen op internet die niet door de beugel kunnen.
Een mod kan berichten verwijderen die te ver gaan, of waarvan iemand zich later realiseert, dat hij/zij dat niet had moeten posten. Dat is niet de taak van Bokkers.
Bokkers kunnen jeugd die niet in de gaten hebben wat ze doen wijzen op de gevolgen ervan, ze eventueel aanspreken op het moment dat zo'n bericht in het heetst van de strijd voorbij komt, maar het is zéker niet hun taak deze kinderen op te sporen en privé lastig te gaan vallen.

Ik kan van een hoop volwassen bokkers hier ook berichten boven water toveren die niet de schoonheidsprijs verdienen. Moet ik dan ook maar meteen hun ouders/kinderen/werkgever/organisaties op de hoogte gaan stellen?

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:24

Excuses voor mijn post eerder vandaag.

Mijn mening: Dit gaat veeel veel veel te ver :n . Adres op willen zoeken? Facebook zoeken? Beetje triest dien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:31

Mijn ervaring is dat dit helemaal niet licht opgenomen wordt door het beheer. Maar door omstandigheden kan het wel een keer wat langer duren voordat de tems opgepakt worden. Als je zo'n topic tegenkomt en je denkt dat het wel lang duurt, dan is het vaak het verstandigst om een mod die op dat moment aanwezig is even een PB te sturen. Dat is vaak de snelste manier om iets opgelost te krijgen.

Dat geldt ook voor het reageren in dit topic, het is weekend, de FZ-mods weten niet waar dit inhoudelijk precies over gaat en dan kan het best tot na het weekend duren dat je een reactie krijgt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 00:05

Sorry Karl, maar vallen topics die uit het niets plotsling 8 respectievelijk 14 pagina's lang zijn dan echt niet op? Gaan er dan geen belletjes ergens rinkelen dat er dingen misschien uit de hand aan het lopen zijn? het zijn dusdanige topics dat het mij wel lijkt dat er mensen getemd hebben. Of blijft iedereen gewoon star in z'n eigen hoekje zitten, jammer als er op een ander forum dat niet onder je verantwoordelijkheid valt eens een kind gewoon wordt gestalkt tot huis aan toe (bellen naar ouders vind ik tot thuis aan toe)! Om andere redenen vliegen de slotjes je om de oren, voor topics waarin veel minder gebeurt of die overduidelijk bedoeld zijn als reltopic. Ook op vreemde tijdstippen. Je hoeft geen hele ervaren gebruiker te zijn om te weten dat er bij topics die erg hard gaan meestal iets van stront aan de knikker is. Is er dan niemand in het team die een beetje kan rekenen? En die als een topic erg hard gaat even poolshoogte kan komen nemen? Ook al is het niet in je eigen toko?

Ik las die topics pas toen ze al lang en breed op slot zaten, maar ik zou er zeker op getemd hebben en ook blijven aandringen op acties. Het gaat verdorie over kinderen! Die mogen best een beetje tegen zichzelf beschermd worden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:24

mick75 schreef:
Dus jullie sturen allerlei instanties op een grietje van 11 af??? Wees lekker trots op jezelf joh! Dit is cyberpesten en neigt volgens mij naar internetstalking. Ik vind het van de zotte dat het Bokt-beheer, dat zegt zoveel te proberen tegen cyberpesten en internetstalking, hier niet eerder heeft ingegrepen! Het gaat om een grietje van 11 jaartjes oud zeg, een kind nog, waarschijnlijk nog niet eens in de puberteit! En de Bokt-wolven duiken er en masse bovenop om haar "even" aan te spreken op ongewenst gedrag, desnoods thuis. Dat gaat gewoon veel te ver!

Jammer trouwens dat er hier niemand van het team reageert.

Jij bent echt opgefokt zeg... als je nog eens leest wat ik getypt heb, dan zie je ook dat jou reactie op mij NERGENS op slaat ;)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:38

Nou.. Ik snap het ergens wel hoor.

Kijk, als ik ergens een site/topic/foto's/blog/watjemaarwil tegen kom, van iemand die zich uitgeeft als eigenaar van mijn paard, wordt ik ook boos. Ik herinner me een vrij recent topic, over een meisje dat zogenaamd een vzpony had, en dat die mishandeld werd, inc. foto's e.d. Eigenaresse van de pony is hier op uitgekomen, en was natuurlijk flink boos. Dat is toch normaal? Ze kénde dat kind niet eens!

Dan zou ik ook willen weten wie dat wicht is. Dan zou ik OOK dr ouders daar op willen aanspreken, dat dit in de toekomst niet meer gebeurt. Als ze het lef al hebben je foto's te stelen e.d., gaan ze hun site niet verwijderen omdat jij dat gewoon vraagt hoor..

Wat niet wil zeggen dat je dat niet gewoon eerst kan proberen, hen aanspreken en verzoeken het topic o.i.d. te verwijderen. Zo niet, zou ik ook stappen ondernemen. MIJN paard, en daar blijven ze met hun tengels af. Ook online. Of ze nou 11 of 21 zijn.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:39

Ben het met je eens dat ze beschermd moeten worden !
Maar dan zou bokt om die jonge meiden te beschermen een leeftijds grens moeten stellen voor het forum
(een waterdichte incl paspoortnr). En keihard optreden tegen negatieve posters...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:43

shilady schreef:
Ben het met je eens dat ze beschermd moeten worden !
Maar dan zou bokt om die jonge meiden te beschermen een leeftijds grens moeten stellen voor het forum
(een waterdichte incl paspoortnr). En keihard optreden tegen negatieve posters...

Maar ze mogen dus wel gewoon foto's van een ander jatten? Dat is toch ook niet correct..

Edit. Om ze te beschermen.. Dat lijkt mij meer een taak van de ouders. Wat ze wel/niet op internet mogen plaatsen (adres, tel.nr. e.d.).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 01:46

Dat topic is een schoolvoorbeeld van groupthink. Kinderen moeten beschermd worden tegen zichzelf, maar niet door ze maar keihard aan te vallen en zo persoonlijk te worden. (ouders horen daar ook zeker een meer controlerende rol in te spelen. Hoppakee, computer gewoon in de woonkamer zodat je mee kan lezen)
Als mijn foto gebruikt zou worden, zou ik diegene wel persoonlijk erover willen spreken. Absoluut. Maar dat kan ik prima zelf, op een volwassen manier.
Ik schrik soms best van sommige reacties die door volwassenen worden gepost... Ongelooflijk. Zou je denken dat wijsheid met de jaren komt... :+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-01-12 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt