'Nederlanders willen sociale media verwijderd hebben na dood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

'Nederlanders willen sociale media verwijderd hebben na dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:46

Hoe denken bokkers over dit item. Kan dit op bokt. Moet dit op bokt kunnen??

Citaat:
'Nederlanders willen sociale media verwijderd hebben na dood'
Laatste update: 19 oktober 2011 11:49 info .AMSTERDAM – 61 procent van de Nederlanders wil dat profielen op sociale media direct verwijderd worden nadat zij overleden zijn.

Foto: ANP Dat blijkt uit onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering onder ruim duizend Nederlanders.

Volgens Emile de Jong, commercieel directeur van Nuvema, willen Nederlanders geen ‘digitaal medelijden in de vorm van een rouw- en herdenkstatus op sociale netwerken’.

Hyves maakt het sinds maart 2011 mogelijk een online gedenksteen op te richten na het overlijden van een gebruiker. Nabestaanden kunnen naast verwijdering ook kiezen voor een in memoriam status.

Uit het onderzoek van Nuvema blijkt dat een kwart van de Nederlanders de keuze inderdaad laat aan de nabestaanden. Slechts 8 procent geeft expliciet aan een digitale herdenk- en rouwplek te willen.

Besef

Het is overigens niet zo dat er massaal wordt nagedacht over wat er met online profielen gebeurt als de gebruiker overlijdt. Meer dan twee van de drie respondenten gaf aan daar nog nooit over nagedacht te hebben.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope. Nuvema besloot na het onderzoek een ‘Sociale Media Testament’ in het leven te roepen waarin zaken rondom de digitale erfenis geregeld worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:55

Het is iets waar je in deze tijd over na moet denken. De generatie waarin de meeste mensen overlijden op moment, is meestal nog niet zo actief op de sociale mediasites. Maar ook voor ons komt er een tijd... en wat willen we er dan mee?
Ik heb dit inderdaad recent een keer ook in de krant gelezen, volgens mij het Nederlands Dagblad maar kan ook het Eindhovens Dagblad geweest zijn. Toen ben ik er weleens over na gaan denken.

amukela

Re: 'Nederlanders willen sociale media verwijderd hebben na dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:58

Volgens mij worden er op Bokt geen berichten verwijderd.

Ik vind dat mijn berichten op Bokt en hyves best mogen blijven staan.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:58

Wat was de gemiddelde leeftijd van de onderzochte mensen van Nuvema Uitvaartverzekering?
Van mij mag mijn profiel blijven bestaan (incl. online gedenksteen).

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:02

Ik snap niet waar ze dat steeds vandaan halen. Aan mij hebben ze niets gevraagd. Hoe kan doe conclusie nu voor alle Nederlanders genomen worden.
Dat geldt dan toch enkel voor een percentage van de mensen die uberhaubt meedoet aan een enquete?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 22:03

Ik vind dat ik tenminste de keus moet hebben.. je kunt berichten laten staan, maar wel al dan niet de naam verwijderen. Of inderdaad de melding dat iemand overleden is. Ik kan me ook voorstellen dat het voor nabestaanden heel moeilijk kan zijn..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 22:06

Akhal_Teke schreef:
Ik snap niet waar ze dat steeds vandaan halen. Aan mij hebben ze niets gevraagd. Hoe kan doe conclusie nu voor alle Nederlanders genomen worden.
Dat geldt dan toch enkel voor een percentage van de mensen die uberhaubt meedoet aan een enquete?

Nee er is een bepaalde onderzoeksmethode waarbij je op basis van een representatieve steekproef toch heel dicht bij de verschillende meningen van mensen komt.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:06

Ik weet het niet... Mijn sociale profielen zou ik wel graag weg willen hebben... Mijn bijdrage op bokt mag wel blijven staan. Vind het nog steeds heel lastig om het profiel van een overleden vriend tegen te komen tussen mijn vrienden.. Verwijderen zal ik hem nooit... En toch iedere keer als ik die foto daar zie staan, mis ik hem.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:21

Op verzoek van nabestaanden is inderdaad het een en ander mogelijk op bokt. Hoewel, zover ik weet, er nooit verzoeken van nabestaanden geweest zijn.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:30

Mijn moeder is vorig jaar overleden en had ook hyves, ik weet haar wachtwoord maar ik ga de hyves dus echt niet verwijderen.......
Ze staat ook nog steeds bij mijn vrienden, was 1 keertje wel l*llig want ik kijk zo af en toe op haar hyves omdat er nog wel eens mails op komen. Ik zet hem dan altijd op offline maar was dat dus een keer vergeten........
Zal wel raar zijn geweest voor de andere 'vrienden' van mijn moeder.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 22:49

@boktbeheer. Is het niet een idee om gewoon een aantal opties aan te bieden.
En dit in de boktbeleidregels op te nemen?

Ik denk niet dat er persé veel mensen zijn die hun post verwijderd willen hebben, of hun naam verwijderd o.i.d. Maar tenminste lijkt het me wel netjes om het aan te bieden en dat ook kenbaar te maken. Zeker als het al wel mogelijk is.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:07

Ik heb er nooit echt over nagedacht. En heb er ook nog niet mee te maken gekregen.. Maar ik zou het niet prettig vinden als ik iemand in mijn vriendenlijst heb die overleden is. Verwijderen doe ik niet, maar zoals hier eerder al gezegd is, telkens als ik die persoon in mijn vriendenlijst zou tegenkomen, brr. Zou ik me niet altijd even prettig bij voelen.

Zelf wil ik het liefst wel dat mijn profiel, inclusief info en foto's na mijn dood van internet gaan.. Maar hoe regel je in hemelsnaam zoiets.. :P

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:08

Lijkt me wel een goed idee om daar beleid op te ontwikkelen. Er zijn inmiddels natuurlijk ook al een aantal Bokkers overleden...
Ik zie wel een lastig punt bij het beschikkingsrecht van de persoon zelf. Als iemand zelf heeft aangegeven een in memoriam-status te willen krijgen na overlijden, maar de nabestaanden het er heel moeilijk mee hebben steeds geconfronteerd te blijven worden met dat profiel, hoe moet je daar dan als forumbeheerder mee omgaan? Wat zou jouw voorkeur hebben?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 23:18

Ik denk dat zelfbeschikkingsrecht ook geldt na je dood.
Dus als ik zou weten dat ik zou gaan sterven zou ik daar wat van willen zeggen.
Is daar geen keus in gemaakt, dan zou die keus wellicht naar de nabestaanden moeten gaan.

Maar misschien is het ook een idee in een (afgeschermd) deel van het profiel een soort 'codiciel' aan te maken. Sommigen willen wellicht foto's en profiel verwijderd hebben. Anderen vinden het wellicht juist een prettig idee dat ze op die manier 'voortbestaan'.

Ik denk dat veel bokkers er geen probleem mee hebben er iets over aan te geven bij leven.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:19

Ik zou alles willen laten staan.
De berichten op bokt voor de mensen die ooit nog iets aan mijn misschien soms zinnige topics of opmerkingen hebben. Alle hyves dingen enzo mogen van mij blijven voor degene die het fijn vinden, de gene die het maar niets vinden kunnen je dan gwoon van de hyves verwijderen. :)

Vind het trouwens vreemd dat 61 procent van de nederlanders dat zegt en dat er nu in dit topic (ondanks dat er pas een paar hebben gereageerd) meerdere zijn die alles willen laten staan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 08:17

Wat mij betreft mag alles blijven staan. Dat hoort bij wie ik ben, dus ook wanneer ik zou overlijden.
Ik zou het zelfs raar vinden als alles dan maar verwijderd wordt. Dan is een persoon echt weg..

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:09

Het maken van beleid mbt het overlijden van Bokkers staat al een flinke tijd op de planning maar (gelukkig) komt dit te weinig voor om heel hoog op de lijst te staan. In individuele gevallen is er al het een en ander mogelijk, maar het zou prettig zijn om dat wat duidelijker te maken en ook om die mogelijkheden wat uit te breiden.

Het is een erg lastig onderwerp, flink wat haken en ogen zowel juridisch en praktisch. Ooh heel erg vervelend als hier fouten in worden gemaakt (iemand staat op de site als overleden wat dan niet blijkt te kloppen).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:48

Lijkt me voor bokt ook bijna ondoenlijk. Gebruikersnamen, profielen en emailadressen geven geen zekerheid over indentiteit van de gebruiker. Kan me voorstellen dat er heel zorgvuldig en voorzichtig mee omgegaan moet worden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:14

Wat het nog lastiger maakt is dat voor ons niet duidelijk is wie de erven zijn. Vaak hebben we vooral contact met een andere bokker die een vriend(in) was van de betreffende persoon maar is dat dan voldoende om op basis daarvan een profiel op 'overleden' te zetten? Een overlijdingscertificaat of contact opnemen met de gemeente gaat ook weer wat te ver. Lastige materie dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:17

Zolang iemand het toch een soort beheerd en dus eventuele ongepaste berichten ( door derden ) kunnen verwijderen enzo vind ik eht prima.
Een vriend van mijn broer die overleden is heeft een hele mooie FB pagina.
Daar worden nog wel eens filmpjes van hem geplaatste en gedichtjes ..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:20

Dubbel... Hier op stal is vorige week een jongem vam 14 overleden. Als ik zie hoe zijn hyves volstroomt met lieve berichten van familie, vrienden, klasgenoten etc, vind ik dat toch wel wat hebben...
Ik vind wel dat de nabestaanden de keuze moeten hebben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:25

Dat soort pagina's geven nabestaanden en vrienden inderdaad een stukje rouwverwerking Stef :j Vind het ook altijd mooi dat het gebeurd.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:26

Vind zo'n IM status wel wat dan.. Als ik nu zie dat de Hyves van mijn oma en vader nog steeds actief zijn.. Staan ook veel berichtjes op, dus wegdoen wil ik dan niet.. Maar idd een soort status erbij dat diegene niet meer is vind ik dan wel prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:27

Ik zou ook het liefst willen dat bij overlijden mijn dingen op IM gezet worden, een soort online gedenkteken. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het fijn vinden om als herinnering te kunnen lezen. :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:21

Als mensen bij leven aangeven wat ze willen, dat gaat dat altijd boven de mening van de erven Bart.
Lijkt me een goede reden om een optie tot kiezen in een afgeschermd profieldeel op te nemen.