Bedriegelijke reclame of gewoon boerenbedrog in reclame

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Bedriegelijke reclame of gewoon boerenbedrog in reclame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 09:14

Ik erger me een beetje aan de reclames voor pseudo-medische producten voor mensen of dieren die hier (automatisch) voorbij komen op de site onder aan je post.

Net kwam Equilac nog eens voorbij. Een voedingssupplement op basis van geconcentreerde paardenmelk dat 'van binnen uit herstelt' bij psoriasis of exeem.. Die reclame ziet er medisch uit (maar is het niet), hun tekst op de website blijft netjes nét aan de rand van wat Europees toegelaten is bij de verkoop van gewone voedingsproducten (want het is geen medicijn en mag dus ook niet als dusdanig omschreven worden) en gezien het gewoon voeding is waar allerlei miraculeuze eigenschappen aan toegewezen worden is er dus ook niets medisch van getest. Paardenmelk voor iets anders verkopen als voeding is momenteel ronduit boerenbedrog. http://www.equilac.be/home/
Er is overigens een goede reden waarom er nooit verder zal gegaan worden op vlak van het testen van de medische eigenschappen ervan, en dat is dat het er nu al, met een piepklein beetje studie, naar uit ziet dat het helemaal niets doet (en eigenlijk zelfs geen goed voedingsproduct is voor iedereen). Grote kans dat het van boerenbedrog naar kwakzalverij zou verhuizen dus..

Dit is maar een voorbeeld, maar het barst ervan, producten die in alles proberen er uit te zien en over te komen als medicatie, en eigenlijk gewoon niet medisch getest en voeding zijn.

Gezien de meesten wel wettelijk in orde zullen zijn (al lopen ze het randje er af) zal er vast niet veel aan te doen zijn. Maar ik wilde toch eens opmerken dat ik het wel erg veel voorbij zie komen. Ik veronderstel dat vrouwen, en mensen met dieren (Bokt dus) een gedroomde doelgroep is voor dit type producten.. en er zo dus overmatig veel van verschijnt in de adds?

AngelofLove

Re: Bedriegelijke reclame of gewoon boerenbedrog in reclame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:32

Ik heb geen ervaring met het genoemde product maar ken toch wel een aantal mensen die bij de paardenmelkerij producten halen die toch zeker wel helpen bij eczeem of psoriasis.... Neemt niet weg dat de reclames inderdaad op het randje van niet medisch zitten, maar de ads, daar krijgt bokt voor betaald en zonder de ads geen bokt ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 10:51

Het gaat er niet over dat het helpt of niet in dit geval, het gaat er over dat het zich voordoet als medicatie, en dat eigenlijk niet is, en het al dan niet helpen dus ook niet op een voor medicatie gebruikelijke manier getest is.

Zonder ads geen Bokt.. ok.. maar dat wil toch niet zeggen dat je niet kritisch mag zijn of bezwaren mag uiten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:57

Tip: installeer een advertentieblocker (adblocker), dan zie je het iig niet. Neemt niet weg dat reclame vaak misleidend is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:05

Handig, heeft Firefox dat?

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:07

goede marketing is de sleutel naar een dikke portomonee.
in elke product categorie komt bedrog voor, balance bandjes,paardenvoer. Of nog mooier die cremes waarbij ze zeggen klinisch bewezen of zoveel % van de vrouwen zou het aanraden bij haar vriendinnen. met de kleine letter er onder getest bij 30 vrouwen. Ik vind het ook erg misleidend en van mij mogen ze die wetten flink aanscherpen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:10

laura1986 schreef:
Tip: installeer een advertentieblocker (adblocker), dan zie je het iig niet. Neemt niet weg dat reclame vaak misleidend is.
Niceee dit heb ik meteen even gedaan. Heerlijk Bokken zo :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:19

dide schreef:
goede marketing is de sleutel naar een dikke portomonee.
in elke product categorie komt bedrog voor, balance bandjes,paardenvoer. Of nog mooier die cremes waarbij ze zeggen klinisch bewezen of zoveel % van de vrouwen zou het aanraden bij haar vriendinnen. met de kleine letter er onder getest bij 30 vrouwen. Ik vind het ook erg misleidend en van mij mogen ze die wetten flink aanscherpen.

Ja van mij ook.. Ik kan ook behoorlijk boos worden als ik een gewone apotheek binnen loop. De schijn van geneeskundig getest zijn wordt daar voor honderden randgevallen (cosmetica, supplementen enz..) nog versterkt doordat ze zich in de apotheek bevinden waar je ook moet zijn voor echte medicatie, en persoonlijk verkocht worden door iemand die nog steeds als een autoriteit wat betreft medicatie gezien wordt.
Staat bij vele zelfs homeopathie in het rek.. dat is bewezen verkoop van water, wat mij betreft mogen ze zo'n apotheker zijn diploma weer intrekken :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:19

Kiwipitje schreef:
laura1986 schreef:
Niceee dit heb ik meteen even gedaan. Heerlijk Bokken zo :j

Wauw ideaal! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:26

Bandida schreef:
Handig, heeft Firefox dat?

De plugin AdBlock Plus is een aanrader.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 11:55

Heb hem al geïnstalleerd, en olé veel rustiger :-)

Blijft wel dat ik het ergerlijk vind dat bokkers met ads bestookt worden van producten die zich voordoen als iets wat ze niet zijn.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:15

Volgens mij passen die reclames zich aan,aan de persoon die ze bekijkt.Als je recent gegoogled hebt op 'paardemelk',dan ben je er voorlopig nog niet van af... :D

Ik krijg nu duitse schoenen aangesmeerd! ^)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:25

Ze passen zich ook aan aan de inhoud van een webpagina. Ik krijg nu reclame "Psoriasis of eczeem?" idd over hetzelfde paardenmelk-product.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:00

Bandida schreef:
Staat bij vele zelfs homeopathie in het rek.. dat is bewezen verkoop van water, wat mij betreft mogen ze zo'n apotheker zijn diploma weer intrekken :P

Toch typisch dat steeds meer reguliere artsen ook naar homeopathische middelen pakken ;)

Het probleem van homeopathie is dat veel mensen óf helemaal homeopathisch verder willen óf er niets mee te maken willen hebben. Een goede middenweg zou kunnen komen, doordat er in Nederland een regeling komt waarbij niet iedereen zich klakkeloos therapeut mag noemen en die middelen kan gaan verkopen. Een degelijke natuurgeneeskundige opleiding zou daar veel mee kunnen helpen. In Duitsland is dit veel meer in ontwikkeling en zijn er minder kwakzalvers op de markt. Als die er niet zouden zijn, zullen ook de reguliere artsen meer het profijt van homeopathie gaan inzien.

Nogmaals, ik denk niet dat compleet homeopathie het antwoord is, maar het kan in sommige gevallen wel bijdragen aan een betere kwaliteit van je leven. :)

Desalniettemin ben ik het met je eens dat sommige reclames compleet misleidend zijn en ik lees ze ook altijd maar met een half oog (als ik ze überhaupt lees ;) ).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:05

Homeopathie is bewezen nutteloos. Zowel in afzonderlijke onderzoeken als in meta-analyse's. Waar het wel nut in heeft is in een placebo effect, wat bij veel mensen al heel veel kan bewerkstelligen. Mocht je hier nog verder in geinteresseerd zijn dan kan ik zeker het boek "Wetenschap of Kwakzalverij?" van Ben Goldacre adviseren. Gaat voor een groot gedeelte over homeopathie. (Andere interessante onderwerpen komen er ook in voor).

Verder krommen mijn tenen bij bijna alle advertenties.
Creme's (vooral anti-rimpel) allemaal grote onzin. Olaz met hun "bewezen retinolzuur". Ja het zorgt inderdaad voor een strakkere huid, verslapping en rimpels verdwijnen maar dan moet het in zo'n hoge dosis worden aangebracht dat het begint te branden. Daarom mag het maar in zeer kleine hoeveelheden worden gebruikt in drogisterijcreme's (in de werkzame hoeveelheid is het alleen op recept verkrijgbaar) en dan is de hele werkzaamheid weg.

Verder shampoo's en haarproducten kunnen er ook wat van. Vele gebruiken zelfs letterlijk leugens in hun reclames. Onlangs nog gewonnen van Schwarzkopfs Gliss Kur Oil Nutritive lijn via de Reclame Code Commissie, omdat het compleet misleidend is (de reclame en de teksten op de producten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:15

Ik zou persoonlijk paardenmelk helemaal niet in de hoek van de homeopathie willen plaatsen. Even daargelaten wat de werking zou zijn van het product, vind ik het meer passen in het hoekje "kippensoep bij verkoudheid" en "komkommer op de verbrande huid" en "stomen met kamillethee". Daar is niks homeopathisch aan, maar zit allemaal meer in de hoek "oma weet raad"/oude wijsheden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:19

Dit is ook geen homeopathie, want dat berust op het verdunnen van 1 bestanddeel (wat vaak gezien wordt als de veroorzaker van de kwaal) en dat dus zo vaak dat het er eigenlijk niet meer in zit.
Ter vergelijking, er zijn homeopatische middelen te koop die zo verdund zijn dat als je een bol water ter grootte van de afstand tussen de aarde en de zon hebt er 1 druppel van de werkzame stof in zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:48

Ik snap dan eigenlijk niet zo goed waarom iedereen over homeopathie begint...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 15:17

Sieltjuh schreef:
Een goede middenweg zou kunnen komen, doordat er in Nederland een regeling komt waarbij niet iedereen zich klakkeloos therapeut mag noemen en die middelen kan gaan verkopen.

Daar ben ik het niet mee eens, als iets bewezen NIET werkt hoeft er niet over een middenweg gedacht worden. Wel over goeie en grootschalige sensibilisering over de misleiding die hierover vanuit de industrie gegroeid is.
Homeopathie heeft overigens ook niets met natuurgeneeskunde te maken.
Ik ga er verder niet over beginnen schrijven, er staat meer dan genoeg up to date informatie over op het net ;)
Dat van die reguliere artsen is overigens ook zeer bedenkelijk. Die komen dan in hetzelfde straatje terecht als de apothekers die het zomaar verkopen. Ook hier de hoogste tijd voor duidelijke info die gericht is op de medische sector (zo'n dokter kan ook niet ieder onderwerp zelf volgen..).

Ik kreeg inderdaad hardnekkig reclame voor allerhande huidcrèmes na die ene klik op de paardenmelkfirma :+
Nu niet meer, leve de blokker!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 15:19

Nouks schreef:
vind ik het meer passen in het hoekje "kippensoep bij verkoudheid" en "komkommer op de verbrande huid" en "stomen met kamillethee".

Kippesoep is bouillon, dat sterkt wat aan, en stoom opent je luchtwegen. Maar wat zou het werkend bestanddeel in paardenmelkzalf zijn?
Voor mij valt het meer onder 'suikertje tegen de buikpijn'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:36

@Bandida: weet ik veel, de paardenmelk zelf? :D Net als de komkommer zelf? :D En is van de komkommer en de bouillon wel wetenschappelijk bewezen dat het werkt?
Wat ik bedoel te zeggen is alleen maar: het is dus geen homeopathisch middel. Dus die hele discussie over homeopathie is wat misplaatst.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:10

Omdat ik reageerde op een opmerking over homeopathische middelen bij de apotheker in het rek ;)

Ik wil best verder discussiëren via pb, maar geen zin om ieder afzonderlijk te gaan pb'en :P . Mocht er behoefte zijn op een reactie, dan hoor ik het graag.
Nogmaals, ik ben geen 100% (zweverig :o ) pro-homeopathisch type (ik gebruik zelf helemaal geen supplementen oid :+ ), maar ik durf door mijn werk nu wel verder te kijken dan mijn neus lang is, mits er zorgvuldig vooronderzoek is geweest :) (voor meer info, mag je me gerust pb'en).

Verder ben ik het ook 100% met jullie eens dat er veel misleidende reclames zijn. Maargoed, reclame blijft reclame en de kleine lettertjes moet iedereen gewoon lezen, wilt hij niet misleid worden ;)
Echt storen aan de advertenties, nah, ik lees ze gewoon niet :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:53

maar wat is precies het probleem? Want bijv mijn schoonzusje met extreme huidproblemen heeft ontzettend veel baat bij Equilac. Dan maakt het toch geen drol uit wat het is? Als het maar helpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:24

En 't is ook een kwestie van zelf kritisch blijven, denk ik zo :)

Zolang de wereld bestaat gebeurt dit, en het zal ook wel zo blijven.

Buiten dat schijnt het soms idd te helpen :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:27

stef schreef:
Dan maakt het toch geen drol uit wat het is? Als het maar helpt

Daar ben ik het niet mee eens. Zelf doe je wat je wil.. als je merkt dat je er beter van wordt, ok, fijn.. Maar wat de fabrikant op de verpakking schrijft of in reclame beweert moet echte en juiste info zijn vind ik. Het topic ging daar eigenlijk over, dat echt en juist rekbaar zijn bij niet-medische producten, omdat ze mits een paar medische termen ontwijkend kunnen schrijven wat ze willen.
Ik zou bijvoorbeeld geconcentreerd pindanotensap kunnen verkopen en er op schrijven dat het een eeuwenoude remedie tegen reuma is. Volledig verzonnen, maar daar is dus niks op tegen zo lang iemand mij niet aanklaagt wegens bedriegelijke reclame (wat erg moeilijk hard te maken zou zijn wegens dat eeuwenoud).