Brutale verbeteringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barendshoeve

Brutale verbeteringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:47

De laatste tijd is het me vaak opgevallen
dat er bepaalde bokkers andere gaan
verbeteren in hun spelling. Zo overkomt dit
vandaag mij ook. Ik stuurde een mailtje om
te vragen of iemand het aangeboden product
nog te koop aan bied. En kreeg als reactie een
mail met mijn fouten verbeterd in hoofdletters.
Echter was er geen opening nog afsluiting van
de mail. Echt een compleet raadsel waarom ga
je nou iemand verbeteren als je zelf niet eens weet
hoe je een correcte mail moet schijven.

Nu ben ik zelf maar een simpel en normaal mens
en maak ik me totaal niet druk om niet ter zake
doende dingen.

Maar waarom? Waarom willen mensen zo graag
laten zien dat ze het beter weten of ergens beter
in zijn? Iedereen is toch perfect in zijn of haar
eigen individu.
En het zegt maar over de gene die denkt beter te
zijn dan de ander.

Vjestagirl

Re: Brutale verbeteringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:50

Omdat sommige mensen zich irriteren aan incorrect taalgebruikt...

en k ben het niet met je eens dat ieder mens perfect is, maar dat is een hele andere discussie.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:53

Dus als ik mij irriteer aan iets wat jij doet, mag ik over je heen walsen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:54

Als je je stoort aan wat die verkoper doet, dan doe je toch geen zaken met diegene? Wie weet had hij/zij het wel voor zichzelf gedaan om het beter leesbaar te maken, en was vergeten de andere versie mee terug te sturen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:54

Ik verbeter mensen ook als de spelling om te huilen is, maar ik val niet over 1 of 2 typfoutjes.. Die heb ik ook vaak zat.. Vooral als ik sneller wil typen, dan dat mijn vingers bij kunnen houden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:57

Omdat tegenwoordig veel mensen alleen nog aan hun eigen gevoelens denken. En steeds minder inlevingsgevoel hebben......

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:04

mu is dat wat kleins en niet verkeerd bedoeld.
Maar overlaatst was ik op stap met mijn vriendin ik had
een nieuwe jurk aan en was er echt heel erg trots op.
Was ook voor het eerst sinds de bevalling dat ik weg ging en
een jurk droeg.
Zegt er een mevrouw zomaar tijdens het voorbij lopen dat
ik echt veel te kleine borsten heb voor mijn jurk.
Nou zijn ze niet groot dat weet ik maar waarom moet men
mij daar zo brutaal op verbeteren?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:04

Hoezo? Als ik onbewust een (of meerdere) grove taalfout(en) maak, dan word ik daar persoonlijk wel graag op gewezen..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:05

Aan de ene kant inderdaad erg brutaal, aan de andere kant wel weer leerzaam ;)

Ligt een beetje aan de toon denk ik.. Iemand die bijv hier op bokt een heel normale post zet en daaronder (wat ik vaak zie) in kleine lettertjes aangeeft dat iets verkeerd gespeld is kan ik niet over vallen. Iemand die een erg aanvallende post plaatst en dan gaat verbeteren komt gewoon puur betweterig over.

Ik kan me er iig niet zo druk over maken, erger me ook altijd groen en geel aan al die spelfouten, hoewel ik me wel goed kan voorstellen dat niet iedereen even goed is in taal :) Maar sommige dingen barsten gewoon van de fouten, dan vraag ik me toch af of dat niet anders kan.. Idd, paar tikfoutjes oid kan ik me niet druk over maken :P

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:05

Barendshoeve schreef:
mu is dat wat kleins en niet verkeerd bedoeld.
Maar overlaatst was ik op stap met mijn vriendin ik had
een nieuwe jurk aan en was er echt heel erg trots op.
Was ook voor het eerst sinds de bevalling dat ik weg ging en
een jurk droeg.
Zegt er een mevrouw zomaar tijdens het voorbij lopen dat
ik echt veel te kleine borsten heb voor mijn jurk.
Nou zijn ze niet groot dat weet ik maar waarom moet men
mij daar zo brutaal op verbeteren?

dat is heel wat anders dan taalfouten en inderdaad ook ronduit grof.. Dat ze eerst eens voor dr eigen deur veegt..

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 17:14

Klopt het kan ook erg leerzaam zijn. Hangt er vanaf hoe iemand het je zegt.
Nu was deze mail ook meer opvallent door het voorval van deze week.
Echter als ik er op ga letten zie ik het wel vaker. Dat iemand enkel reageerd
om op fouten te wijzen. Maar als je zo op alle kleine en grote dingen gaat
lekker wordt er doorgaans veel kritiek gegeven en maar weinig complimenten.
terwijl die toch echt het leukste zijn (de complimenten)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:17

ach, je kunt het allemaal t best langs je heen laten gaan.. En gewoon de positieve dingen blijven herinneren..
Dat iemand enkel reageerd
om op fouten te wijzen. Reageerd moet zjin: reageert _O- kon t niet laten, de verleiding was TE groot..

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:22

Ik vind dit eigenlijk wel onbeschoft, zeker als het zonder inleiding of afsluiting terug gestuurd is :=

Ik vind alle spelfouten op bokt soms ook wel irritant, maar ik ga mensen echt niet verbeteren. Er zal altijd een reden zijn dat er foutjes inzitten en ik vind niet dat je mensen daar op aan mag vallen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:30

Mensen die schrijven zoals ze het horen omdat ze dat makkelijker vinden,vind ik erg irritant,kijk ik zal ook niet foutloos typen maar woorden als tog,tiepe,sryven nee,dank je wel.
Met zulke mensen denk ik wel 2x na of ik daarmee verder wil gaan qua verkoop.
Dislectie is heel wat anders,en dat vind ik weer geen probleem,die mensen kunnen daar niks aan doen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:33

Dat je er niet aan wilt verkopen vind ik persoonlijk al vreemd, maar dat is jouw keus. Maar ga je dan ook een verbeterde mail terugsturen?

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:37

Ik ben het helemaal met je eens, vrede op aarde. Leef en laat leven. Soms kun je dingen beter denken dan zeggen. Maar daar is niet iedereen bedreven in.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:58

bromfiets schreef:
Dat je er niet aan wilt verkopen vind ik persoonlijk al vreemd, maar dat is jouw keus. Maar ga je dan ook een verbeterde mail terugsturen?

Denk niet dat ik de moeite neem om dan een mail terug te sturen,wel kans dat ik in een topic wel wat erover schrijf of een mod tip.
Als ik een pb krijg die bom vol msn taal staat en met opzet tog,pardjeeee copen. staat geschreven dan hoeft het voor mij al niet.
Zo'n iemand komt voor mij niet oprecht over en heb geen zin in ellende en praatje's achteraf over bv versturen.
Mensen die met opzet foutief blijven schrijven,die neem ik niet seriues. Puberaal gedrag.

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:08

Deze zaken, die volgens jou "niet ter zake doen" zijn wel degelijk erg belangrijk!
Weet je hoeveel mensen worden afgewezen bij solliciteren door incorrect taalgebruik?
En daarnaast is je Nederlands niet echt om over naar huis te schrijven, nee :')
Sorry hoor, maar ik geef verbeteraars gelijk. Een beetje overdreven is het wel, maar hoe vaak zie je wel niet dat bokkers (en andere mensen ook) gewoon bagger zijn in Nederlands...
Ik bedoel, sommige mensen die schrijven bijv.: "Hij boodt dit aan" of "Zij heeft dit gezegt" KOM OP ZEG.

Gewoon Nederlands leren en anders niet zeiken.
Het zijn hele simpele regeltjes, en dus mag je gewoon niet (herhaaldelijk) dat soort fouten maken... Dat je fouten maakt als inteligent ipv intelligent kan ik nog wel enigszins begrijpen, maar met de d's en t's heb je in groep 6 geleerd!

Edit: En nee, het zegt niet meer over de ander dan over jou. Het zegt iets over jouw manier van denken en leren. En daarnaast ook over jouw omgeving, die jou er blijkbaar niet op wijst wanneer jij grove fouten maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:13

Spelling verbeteren in PB's vind ik erg overdreven, iedereen maakt wel eens een foutje :)
Wat ik wel moeilijk vind is een openingspost zoals jij die nu geschreven hebt. Je gaat steeds halverwege de zin verder op een nieuwe regel. Dat leest net alsof er steeds een komma staat, je zinnen aan elkaar is veel leesbaarder.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:40

Ik vind het logisch als iemand meerdere keren eenzelfde fout maakt, om dan even te zeggen 'joh, je schrijft het zó! ;)', of als iemand écht heel slecht schrijft even aangeven dat het wel erg slecht leesbaar is en of ze erop willen letten.

Maar dat kan heel prima op een vriendelijke manier. En ik zie genoeg reacties waarin iemand bijna wordt afgebekt alleen omdat ze minder goed zijn in spelling.

Nou en? Iedereen is toch goed in sommige dingen en minder goed in andere dingen? Ik heb wel eens tekeningetjes voorbij zien komen in paardgerelateerde topics. Waren baggerkwaliteit, maar dat maakte niet uit, want het ging puur om de uitleg, om te laten zien hoe iets werkte/waar iets zit. Zou wat zijn als iedereen dan begint: "jemig, je kan echt niet tekenen, ga dat heel gauw leren, we nemen jouw tekening niet serieus!"

Maar dat gebeurt wél zodra iemand niet goed kan spellen. En het is lang niet altijd iemands eigen schuld dat ze de regels niet goed snappen, ik ken genoeg mensen die écht wel hebben geleerd, goed zijn in andere dingen, maar die regels stomweg niet onder de knie krijgen. Net zoals ik duizend tekeningen kan maken, 80 keer de tips kan lezen, en er nóg niks van bak.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:53

t leest ook gwoon moeiluk al die spelvouten en wanneer mensen zonder leestekens en interpuncties typen is het verhaal moeilijk te volgen laat staan dat je er een goedlopend verhaal van kunt maken waar je ook echt de daadwerkelijke bedoeling van de topicstarter uit kunt halen net als dat mensen halverwege
een zin verdergaan op de volgende regel.

Okee, sorry. Even serieus. Ja, ik stoor me er soms wel aan. Vooral aan die lappen tekst van die pubermeisjes over hun problemen met jongens, waar de logica meestal toch al ontbreekt, die dan geschreven zijn zonder hoofdletters en leestekens. Dat leest gewoon enorm lastig en irritant en daar zeg ik ook meestal wel iets van.

Het mailtje van de verkoper en het commentaar op je jurk vind ik wel echt te ver gaan.. :\
Niet teveel van aantrekken! :(:)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:01

Dit soort dingen zijn voor mij de rede dat ik vaak een ander wat laat typen als het om een mail gaat die naar niet kennisen van mij gaan. Hoe hard ik ook mijn best doe, ik ben en blijf een dyslect. Helaas ben ik daarvoor zowel op andere forums als hier op bokt de grond in geboord. Taalverbeteringsopmerkingen vind ik echt heel vervelend en kan me er erg down door voelen. Het komt bij mij zobeetje over net alsof je tegen een dik persoon zegt dat hij/zij echt heel dik is. Elke keer word er maar weer gewezen naar iets wat ik gewoon niet kan.

Zelfs een docent heeft me wel eens zo voor schut gezegt dat ik helemaal van streek was. "Want zelfs dyslecten kunnen de spellingsregels leren". Ik kan jullie dus echt uit mijn ervaring vertellen dat het totaal niet leuk is om te worden verbeterd ookal weet ik dat ik het fout doe.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:03

Persoonlijk houd ik totaal niet van betweters. Je kunt iemand verbeteren om diegene te helpen, maar ook omdat jij het beter weet en dat ook per se moet laten blijken. Laatstgenoemde lijkt mij het geval in de situatie van TS.. Vind ik naar.. :=
Laatst bijgewerkt door JuliaMaria op 12-07-11 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:05

miss_lizje Vervelend dat je zo de grond in word geboord,dat vind ik weer niet kunnen. Dyslectie is niet iets wat je met opzet doet of om het jezelf makkelijker te maken.

M'n vriend is ook dyslectisch en ik typ/schrijf ook de belangrijke dingen voor hem,of haal achteraf de fouten eruit,dit omdat ik hem in zijn waarde wil laten.
Zijn smsje's zijn echt geweldig,bomvol spelfouten maar oh zo mooi en eerlijk.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:10

Misschien brutaal, maar ik TEM even, want dit lijkt me op FZ thuishoren ;)