Mentaliteit van EA op Bokt (en elders helaas)

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Mentaliteit van EA op Bokt (en elders helaas)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:20

Dit gaat mij niet om het technische gedeelte van EA, maar om de inhoud aan de kant van de gebruikers. Waar is de mentaliteit van de vele gebruikers gebleven? Is het tegenwoordig normaal om de verkopers zo lang aan het lijntje te houden en dan toch met een flauw excuus van de koop af te haken? Of om helemaal niets meer van je te laten horen? Of om gepikeerd te reageren terwijl iets duidelijk staat omschreven? En ga zo maar door?

Als je interesse hebt in iets dan ga je toch eerst vooraf met je ouders/man/eigenaren overleggen of je het mag/kunt kopen i.p.v. eerst het spul achter uit laten leggen en daarna alsnog afhaken? Wat anders vindt ik als je bepaalde dingen eerst wilt nameten, daar heb ik geen problemen mee.

Als je interesse hebt dan zorg je er toch voor dat je eerst het geld hebt en dat je dan pas gaat bieden?

Ik vind het erg jammer dat, naar mijn gevoel, er veel bokkers aanwezig zijn die het zich niet interesseren. Nu ben ik een particulier, maar zakelijk lijkt mij de frustraties al helemaal erg.

Maar het is niet alleen op Bokt, ook op veel andere sites is deze mentaliteit aanwezig.

Ik weet niet precies wat mijn doel is met dit topic, ik hoop alleen dat het bij diverse bokkers wel de ogen opent. Want je spullen verkopen op deze manier, vooral als er haast achter zit, is behoorlijk frustrerend.

[edit] Overigens is het niet mijn bedoeling om alle (ver)kopers over één kam te scheren, maar soms zit de ergernis even heel hoog als je veel van dit soort gevallen achter elkaar krijgt. :)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 20-06-11 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Re: Mentaliteit van EA op Bokt (en elders helaas)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:22

ik heb een aantal dingen te koop staan, krijg berichten, stuur netjes antwoorden en maak meer foto's als ze dat willen. En als er dan betaald moet worden hoor je ineens niets meer, ook als je er berichtjes achteraan stuurt. Vind het zo gruwelijk irritant!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:25

Nou andersom had ik laatst ook zo'n ervaring met een verkoper, dus niet alle kopers over 1 kam scheren.
Om fotos vragen, vervolgens niets horen, nogmaals om fotos vragen, wederom niets horen, tenslotte maar een bericht dat ik geen interesse meer had, blijkt het ineens verkocht te zijn....

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:31

Ja ik heb het juist ook al een paar keer andersom gehad..Dat ik wel interesse heb in iets, maar niets van de verkoper hoor!
Haal dan je advertentie weg..

Maar ik snap dat het andersom voor de verkoper ook erg irritant is als je niets meer van de koper hoort!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:34

Ik heb mijn berichtje even aangepast, uiteraard is het niet mijn bedoeling om alle (ver)kopers over één kam te scheren, maar soms zit de ergernis even heel hoog als je veel van dit soort gevallen achter elkaar krijgt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:52

Blijkbaar is dat tegenwoordig heel normaal.
Meld anders even netjes dat je geen interesse meer hebt in een product.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:00

Liselot schreef:
ik heb een aantal dingen te koop staan, krijg berichten, stuur netjes antwoorden en maak meer foto's als ze dat willen. En als er dan betaald moet worden hoor je ineens niets meer, ook als je er berichtjes achteraan stuurt. Vind het zo gruwelijk irritant!

Dat heb ik ook vaker. Krijg je een pb met een waslijst aan vragen en voor foto's. Je beantwoord het netjes en maakt extra foto's etc om vervolgens niets meer te horen. Ik vind het heus niet erg als iemand van de koop afziet, maar meld het even netjes.

Ik heb zelfs wel eens gehad dat ik dus niets meer hoorde en het artikel ongeveer een week later alsnog aan een ander verkocht. Werd de eerste geïnteresseerde boos want ik had het vast moeten houden. Ja sorry, maar naar mijn idee kan je echt wel binnen een week reageren. Helemaal omdat je kan zien of iemand je pb gezien heeft of niet.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:51

Het gebeurt tegenwoordig op Bokt aan lopende band dat mensen contact opnemen. Of biedingen doen die echt werkelijk nergens op slaan...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:54

ik heb met beide ervaring.
Het is gewoon onbeschoft te noemen hoe mensen met elkaar om gaan.
Het lijkt haast alsof men vergeet dat er een ander mens achter het toetsenbord zat.
Sja.....en dat is dan weer het enorm grote nadeel van het internet denk ik dan maar.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:27

Maar even andersom..

Ik wilde iets kopen. Kreeg toen onverwachts een rekening en kon het geld even niet meer missen, dus gezegd dat ik er toch vanaf zag. Om vervolgens 3 pbtjes te krijgen over dat het al was ingepakt en dat ik het toch wel kon kopen en wanneer ik het geld dan wel zou hebben.

Ja hállo..ik heb toch gezegd dat ik niet meer wil? Dat recht heb ik en ik had er een goede reden voor. Dan is het niet mijn schuld dat het al is ingepakt.

Er zullen absoluut kopers zijn die er een grapje van maken, maar er zullen er ook genoeg zijn die wél die rekening krijgen, of een ziek paard, of die hetzelfde object elders goedkoper hebben gevonden oid.

(al snap ik de frustratie wel hoor)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 09:36

Natuurlijk zullen onverwachte dingen roet in het eten gooien. Maar soms is het gewoon moeilijk te geloven, vooral als je die naam dan kort daarna in een ander verkooptopic tegen komt.

Zo hanteer ik de regel, verzenden is verkocht. Dus toen ik het geld van iemand kreeg heb ik het direct naar TNT gebracht, om vervolgens 's avonds voor bont en blauw uitgemaakt te worden dat ik het pakje maar terug moest nemen en het geld moest terugstorten. Door al deze dingetjes is het erg frustrerend, maar gelukkig zijn er ook veel mensen die wel serieus zijn.

Tassie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:39

Ik had het met mijn paard. Ik had haar niet eens te koop staan maar er kwamen mensen op stal voor andere paarden toen ik aan het rijden was, toen vroegen ze naar haar papier enz enz.. Toen vroegen ze of ze haar konden kopen, dus ik heb gezegs alleen voor goed geld want eigenlijk is ze niet te koop, toen alles laten zien. Ze waren er helemaal van overtuigd dat zij het werd dus mondeling verkocht voor een mooi bedrag. Afspraak gemaakt bij de veearts. De avond voordat we naar de veearts zouden gaan voor de foto's belde ze me. Hoe groot is ze eigenlijk? Ik zei dat ik dat niet precies wist en morgen ochtend wel even meet. 10 minuten later belde ze weer op dat ze MIJN paard ZELF uit de stal hebben getrokken om te meten, en wat denk je? De koop gaat niet door, ze is 2cm te klein ( en dan hebben we het over een 3jarige) assosiaal of niet?

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:45

Precies, had een paar rijbroeken te koop staan, ze zou 't geld overmaken en iemand bood hoger, die heb ik gezegd dat ik helaas de broeken al had verkocht, dus ik had ze ingepakt, nooit meer wat van gehoord. Hetzelfde met setjes, dekjes, etc.

Maar ik heb me ook erger meegemaakt. Een paar weken geleden wilde ik een dekje verkopen geloof ik, was een aardig prijzig dressuurdekje maar paste niet onder de vzh-zadels waar ik op reed. Jammer dan, maar ik kreeg na een paar minuten al een mail. Of ik het pakketje dan vandaag nog op zou willen sturen, ze zou 't geld nu overmaken. Ik had 't pakketje wel al ingepakt, maar ze EISTE dat het vandaag verzonden zou worden, anders was het pakje te laat en hoefde ze het niet meer. Ik vertrouwde het al niet meer zo goed dus ik wachtte tot de dag erna. Nog geen geld op mijn rekening, maar mevrouw had het ZEKER overgemaakt, dus ik loog, en ze zou de politie erbij halen. Ik schrok al natuurlijk, heb haar gevraagd of ze het goede rekeningnummer had dan. Ja dat had ze, dat wist ze zeker. Een week erna nog niets. Mevrouwtje de koper wilde een gratis dekje hebben. Ben blij dat ik het niet opgestuurd heb.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:28

Wat mij stoort zijn jonge kinderen die, week na week, exact hetzelfde te koop vragen, maar nooit tot een deal komen.

Heb je precies wat ze zoekt, dan worden er aanvullende eisen gesteld.
Voldoe je daar ook aan, wordt de advertentie de week erna uitgebreid met "onnodig te reageren als je maar 1 artikel uit mijn lijstje kunt aanbieden ivm verzendkosten".
Heb je dan toch meerdere artikelen, dan krijg je als antwoord: "Sorry (maar meestal geen sorry), ik wil ze graag, maar momenteel heb ik niet zoveel geld dat ik beide artikelen kan kopen".

Ik vraag me wel eens af, of deze kinderen niet een verjaardags-verlanglijstje op Bokt hebben geplaatst ipv een te-koop-gevraagd - lijstje.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 14:53

Dat herken ik maar al te goed ja. Wat je ze ook aanbiedt, het is nooit goed of ze willen alles kant en klaar voorgeschoteld krijgen (een advertentie lezen waarin jij iets verkoopt kost enorm veel energie om die te lezen blijkbaar).

Gelukkig kun je aan de hand van de geposte berichten al aardig een beeld krijgen met wie je te maken hebt, alhoewel dat ook niet altijd iets hoeft te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:55

Oei, zo te horen ben ik dan één van de weinige die dat wel netjes doet. :=
Nou koop ik weinig spulletjes op Bokt (heel internet eigenlijk), maar ik ben sinds een maandje op zoek naar een ander zadel voor Kim.
Advertentie geplaatst en reacties gekregen en sommige mensen zijn zo lief om iets (in dit geval een zadel) achter te houden, totdat ik Kim heb nagemeten.
Kim bleek te breed te zijn en dit heb ik gelijk laten weten, zodat ze het zadel niet onnodig vast hoefde te houden.
Dit heb ik ook weleens met andere spullen gehad en ik zou er letterlijk wakker van liggen als ik dit niet door zou geven.

Vaak vind ik het zelf erg l*llig om dan af te moeten zeggen, misschien dat dit ook speelt bij de mensen die niks laten horen?
Dat ze het niet dúrven af te zeggen?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:23

Nou... ik ga meestal ook van de goedheid van de mens uit... maar als je PB's krijg met slechts de tekst 'foto :)' betwijfel ik dat 't niet durven is...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:28

Met dat "aan het lijntje houden" heb ik helaas ook wel ervaring op bokt.
Allerlei vragen stellen over spullen, vragen of je het vast wilt houden, 20 foto's wilt maken en opsturen, en natuurlijk vooral of het niet ( veel) goedkoper kan. Maar als er dan gepast moet worden, is het opeens te ver (had je niet eerder kunnen bedenken natuurlijk) en als er betaald moet worden, heeft men opeens het geld niet meer.

DaniBanani, ik vind dus wel dat een mondelinge afspraak dat het verkocht is, gewoon verkocht is. je bent dan afhankelijk van de gunst van de verkoper of die het nog terug wil nemen, maar de koop is in feite gesloten , rekening of geen rekening.

Koudbloedkim, wij hebben met elkaar wel goeie ervaringen toch lol :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:36

Jazeker!! :))
Maar wij kenden elkaar toen al van het Trekpaardentopic, dus ik vertrouwde je ook gewoon. :j
Jij hebt zeker op zolder geen Trekpaardzadel meer liggen? O:)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:38

Mensen die niet lezen, is ook zo irritant. Soms helpt het om even tot 10 te tellen, en dan een gedeeltelijk gequote advertentie terug te sturen, want heb uiteindelijk het product wel verkocht. :D

Of zet je in de advertentie dat het een vaste prijs is, krijg je nóg mails met een bieding die bijna de helft lager is. :x Dan gebruik ik graag mijn Delete-knop. :+ Of iemand die een bod inclusief verzenden doet omdat het artikel ook nog nieuw te verkrijgen is voor 25 euro meer... veel plezier met dat nieuwe artikel dan! :Y)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:47

KoudbloedKim schreef:
Jij hebt zeker op zolder geen Trekpaardzadel meer liggen? O:)

Heuj, nee (anders had ik je wel gePBt :j ). Heb wel een boel 2de hands massimo's gezien.

Als je elkaar kent scheelt dat wel met verkopen! Maar ja, bokt is groot he ;-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 21:48

Dat heb ik een keer gehad met mijn longeerhulp.
Die bleek voor Kim toch niet zo geschikt te zijn (kon er heel makkelijk in stappen vanwege stofzuigerhouding :')) en heb hem op Bokt gezet.
Ik had hem alleen gepast en ze heeft er 1 rondje mee gelopen.
Die reactie is verwijderd, maar toen ik niet akkoord ging met een bod van de helft lager was dan wat ik ervoor had betaald, kreeg ik de wind van voren.
Wat ik dan wel niet dacht wat ik ervoor zou krijgen??
Voor een touw dat al gebruikt was en een nieuw net zo duur zou zijn??
Heb haar verteld dat het touw enkel gepast was en kwam ze met een quote die zij had gelezen als "Hij is een paar keer gebruikt".
En daarna;"Ooh, ik zie nu net dat het woordje paar er niet in stond.." :+
Tja, scheur dan niet gelijk je mond open en lees eerst even rustig.

Froukje, ik stuur je even een pb. :)

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:12

Hier nog iemand die het opvalt dat er steeds meer 'niet-serieuze' bieders op de EA-fora rondwaren. Ik heb het idee dat het is toegenomen sinds de wijziging van de regels waarbij je alleen nog via PB kunt bieden. Het is wat anoniemer geworden waardoor het naar mijn idee gemakkelijker is om af te haken.

Ik heb er zelfs al contact over gehad met een mod, maar die kunnen helaas ook niet veel doen. Wat mij betreft zouden 'veelplegers' met naam en toenaam genoemd mogen worden in een speciaal topic O:)

Daarnaast is het inderdaad zeer frustrerend als verkoper wanneer je telkens weer PB's krijgt met biedingen royaal onder de vraagprijs, terwijl je vetgedrukt en met lettergrootte 100 hebt aangegeven in de openingspost dat op biedingen onder de vraagprijs niet wordt gereageerd. Lezen blijft een vak apart voor sommigen B-) :))

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:37

Ik heb het ook al vaker gehad, dat ze akkoord gingen met de prijs die ik Exclusief verzenden vroeg, pb gestuurd dat het dan inclusief zoveel is, en dan pb terug krijgen dat het dan te duur is..
Je weet toch dat het verzonden wil worden,ze vragen er zelf naar..Iedereen weet dat het niet gratis is om iets op te sturen en dan toch nog afhaken omdat het dan ergens anders goedkoper is..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:14

Ja, dat laatste over die verzendkosten is idd heel irritant (en ik heb nog niet eens zoveel verkocht via bokt, dus kun je nagaan hoeveel dat voorkomt). En ook hier weer niet lezen vaak: dan zet je dat er duidelijk in (exclusief) en krijg je toch PB's , "is het inclusief verzenden"? NEE! Dat staat er toch!