We leveren zoveel kritiek, maar amper complimentjes..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

We leveren zoveel kritiek, maar amper complimentjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:26

De titel zegt het al, maar zal een paar voorbeelden geven. :)

Meisje 1 plaatst een rij-topic van haar en haar Fjordje.
Ze rijdt erg vriendelijk, geen sporen, geen hulpteugel, een dubbelgebroken trensje en ze heeft haar cap op.
Het topic wordt 500 keer bekeken en ze krijgt 10 reacties.

Meisje 2 plaatst een rij-topic van haar en haar Kwpn'er.
Ze rijdt met sporen, gebruikt een slof en een pessoa, bovendien heeft ze haar cap niet op.
Het topic wordt 500 keer bekeken en binnen 2 uur heeft ze 100 reacties gekregen.

Ik vraag me af waarom *we dit doen, waarom sommige mensen alleen maar in **'foute' topics reageren en niet de moeite nemen om een complimentje te geven in het **'goede' topic, terwijl *we beide topics hebben bekeken.

Dus de vraag is niet;"Waarom reageer je in een **'fout' topic".. dat is mij namelijk goed duidelijk.
Maar de vraag is;"Waarom reageer je niet in een **'goed' topic."..

* hiermee bedoel ik dus enkel de bokkers die beide topics hebben gelezen
** hiermee bedoel ik 'goed=voorbeeld 1' en 'fout=voorbeeld 2'

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:29

Dat zal je toch altijd houden en eens in de zoveel tijd voelt iemand zich geroepen hier een topic over te openen. :D
Imo nutteloos want de "typische" boktreacties blijven toch altijd de kop opsteken. :P
Laatst bijgewerkt door Sim op 02-06-11 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:30

Ik denk dat je niet van "we" kunt spreken, ik geef kritiek of lof als ik daar zin in heb. Niet omdat ik een bokker ben en er ongeschreven regels voor zijn ofzo. :?
Eerlijk gezegd heb ik er toch al een hekel aan als er dit soort topics vol generalisering komt, en dat gebeurd keer op keer. Ik schrijf wat ik schrijf omdat ik daar achter sta.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:32

Omdat mensen over meisje 1 niet echt iets weten te zeggen. Je kunt wel 'leuk' zeggen, maar dat is een one-liner. Mensen vinden het dan ook weer niet zo geweldig leuk om er een onderbouwde comment voor te schrijven.
Bij iets negatiefs kun je veel makkelijker een onderbouwde comment schrijven, omdat je op bepaalde dingen kunt wijzen en een discussie kunt aangaan.

Dit is overal zo. Je hoort in de maatschappij ook alleen maar mensen die het ergens niet mee eens zijn omdat die meer te vertellen hebben. Zo is het nu eenmaal. :)

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:33

Ik ben het volledig met je eens.
Al die topics waar bijv. iemand met sporen (en de rest zoals je zegt) rijdt, die hebben meer dan 5 pagina's vól negatieve reacties.
Ik hoop toch dat het een keer gaat verbeteren... En dat de mensen die leuke topics aanmaken wat meer leuke reacties krijgen.
Natuurlijk gaat dat niet helemaal gebeuren, maar ik vind ook dat 1x zeggen: 'je prikt je sporen in je paard' genoeg is dan 5 pagina's vol dezelfde reacties.

Collie2008

Re: We leveren zoveel kritiek, maar amper complimentjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:35

Zo gek is dat toch niet?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:36

Ik, en menig bokkers met mij, heb me daar ook al vaker over verwonderd.
Maar het is gewoon menselijk, het gebeurd niet hier op bokt, maar ook in het dagelijks leven.
Als men iets fout doet hoort men dat, maar als iets goed gaat wordt dat als "normaal" gezien, terwijl het soms helemaal niet zo normaal is! Ik moet zeggen, petje af voor mensen die wel gestructureerd reageren op een positieve manier.

Niets voor niet het gezegde; "geen bericht goed bericht"

Overigens Tineke, jouw Kim-topics lopen altijd wel als een trein, op een positieve manier, dan vraag ik me vaak af, hoe flikt ze dat? :Y)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:37

Ik denk dat jij je heel erg vergist in de mate waarin mensen weg blijven uit 'foute topics'.
Ik reageer niet of nauwelijks op dat soort topics. Wat heeft dat nu voor zin. Mensen gaan er niet anders van handelen en zitten er niet op te wachten.

Bovendien moet je alles wat je zegt dan helemaal vriendelijk aankleden, want anders is er gelijk iemand beledigd.

Ik zal een voorbeeld noemen (en vat dat niet persoonlijk op) waarom ik bijvoorbeeld nooit reageer op jouw topics.

Ik denk dat jij een schat van een paard hebt. En dat dat maar goed ook is, want een aantal dingen die jij doet met je paard zouden bij ieder ander paard levensgevaarlijk zijn. Dat het allemaal goed gaat ligt meer aan het supervriendelijke karakter van jouw paard dan aan jouw kennis van paarden (vind ik dan). Toch maak je gezellige topics die veel bokkers heel leuk vinden om te bekijken. Dan ga ik daar echt niet schrijven wat ik vind. Ik beperk me tot de topics waar ik een compliment kan uitdelen of waar me wat gevraagd wordt. Ik denk echt dat er veel meer mensen zijn die niet schrijven wat ze vinden als het negatiever is dan gewenst op bokt. En nu heb ik oprecht geprobeerd het zo op te schrijven dat het geen persoonlijke aanval is, maar ik verwacht nogal wat commentaar op deze post. Dus had ik zelfs dit beter niet op kunnen schrijven ;)

Kortom: ik denk dat je het fout hebt ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:37

_Sim_ schreef:
Dat zal je toch altijd houden en eens in de zoveel tijd voelt iemand zich geroepen hier een topic over te openen. :D
Imo nutteloos want de "typische" boktreacties blijven toch altijd de kop opsteken. :P

Ik denk dat het nog niet eens de 'typische' boktreacties zijn, maar meer dat mensen altijd wat op anderen te zeuren hebben. Op het moment dat er niets te zeuren valt, komt een positieve reactie gewoon niet in ze op of nemen ze de moeite niet om iets leuks neer te zetten. Zijn er wel (negatieve) punten die opvallen, dan kunnen de meeste ineens niet op hun vingers gaan zitten, of irl hun grote mond dichthouden.

Jammer maar helaas denk ik dat dit gewoon de manier van doen is tegenwoordig en dat op veel gebieden de nadruk op negativiteit ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:38

Colway schreef:
Zo gek is dat toch niet?

nee lijkt me vrij menselijk.
Ik vind het ook niet leuk om complimentjes te geven of complimentjes te krijgen van mensen die niet niet zinnigs te melden hebben ( in de zin van ' leuk paardje heb je hoor :wave: Veel plezier ermee! )

Als je iets ziet wat absoluut onacceptabel is in jouw ogen reageer je toch sneller.... :')
Tja zo zitten mensen in elkaar, niet echt nuttig om er een topic over te openen denk ik, daar je mensen niet kunt forceren complimentjes te geven op leuke schattige topics ofzo :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-11 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:38

Waarom? Omdat dit bokt is, en iedereen het hier beter kan en weet.
Het zijn uitzonderingen die een positieve reactie krijgen.
Bokt is nu eenmaal Bokt

Als je een moeilijk paard hebt krijg je een hoop reacties dat je zn rug, zadel, tanden en elke andere vierkante centimeter van zn lijf moet laten binnenstebuiten keren. Stel je voor dat hij ergens een kriebel heeft, dat is reden genoeg om 10 keer na mekaar iemand eraf te zwieren.
Zo'n dingen kan Bokt niet aannemen, dat vind ik wel jammer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:41

Het heeft niets met bokt te maken, kritiek hebben en geven hoort bij het leven en het is nou eenmaal menselijk om je eerder te focussen op wat beter kan, dan wat al goed gaat. Als je daar niet tegen kan moet je geen foto-topic openen lijkt me.

Sws, vindt ik het altijd apart om te zien hoe veel mensen hier bedelen om complimentjes, alsof je dag er beter van wordt als 10 mensen "wat een leuk beest" zeggen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:42

Ik vind het eerlijk dat je het nu toch durft neer te zetten Anya :j
Dat is juist wat ik mis in de mensheid in het algemeen, negatief zijn maar niet zeggen waar het op staat.

Overigens ben ik het niet met je eens met jouw voorbeeld. Iedereen heeft moeten leren met vallen en op staan, kennis vergaar je mede door te doen, dat krijg je niet vanzelf. Juist door commentaar gaat men misschien toch net even wat kritischer kijken/denken, ik iig wel. Of ik vervolgens wat verander is een tweede. Daarbij, plezier staat voorop, voor zowel mens als dier, en dat is hier zeker aanwezig!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:44

Colway schreef:
Sws, vindt ik het altijd apart om te zien hoe veel mensen hier bedelen om complimentjes, alsof je dag er beter van wordt als 10 mensen "wat een leuk beest" zeggen.

Ik denk dat daar best een groter aantal van kan zijn dan jij denkt...

Ikzelf behoor daar ook wel toe, ik heb nu mijn eerste eigen paardje, een 2-jarige pittige Tinkermerrie, daarnaast ben ik op kamers gegaan en werk ik fulltime, en heb ik HAVO-examen gedaan afgelopen maand. Iedereen verklaarde me voor gek, neem dan op zijn minst een gezond, ervaren paardje wat je ook eens een dag kan laten staan. Maar nee, ik moest die minder uitziende merrie. En nu, na 3 maanden ziet ze er een stuk beter uit, en dat krijg ik ook wel te horen, wat ik enorm leuk vind!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:53

Tja, ik heb dus precies hetzelfde met jouw topics... Je zet 'Koudbloed Kím' in een topic en BAM in no time , 50 reacties... En dan vind ik het nou ook nog niet eens zulke bijzondere foto's...

Ieder mens heeft voorkeuren. De ene reageert liever bij fjorden, andere bij KWPN'ers. Tis maar net waar je wat mee hebt! Ook hangt het van de foto's af, als er nou spectaculaire draffoto's bij zitten van een paard dat mooi in set is gehesen, glimt en gevlochten is zullen er eerder mensen reageren van een meisje dat hobbelt op haar paard (om maar even lomp te zeggen).

En of het nou Canon kwaliteit is of een weggooicamerakwaliteit, ook dat zegt een hoop over het aantal reacties dat er komen. :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:54

Iedereen loopt continu te zeiken en zeuren over 'hoe erg bokt wel niet is geworden'..
Stop je account dan lekker en zoek je forumgeluk elders. Ik word zo moe van dergelijke topics altijd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:58

Negatieve ervaringen worden beter onthouden dan positieve ervaringen, da's een bekend verschijnsel en dat doet zich dus ook op Bokt voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:00

als ik jouw topics zie kbk verbaas ik me juist altijd over hoeveel positieve reacties jij krijgt! Snap dit topic dus niet helemaal.
Als ik een topic plaats krijg ik regelmatig onderbouwde kritiek "probeer meer op je broekzakken te zitten" enz, daar heb ik al heeel bveel aan gehad. Meer als dat ik heb aan een veer in mijn kont! Natuurlijk vind ik het leuk te horen dat mn paard er goed uit ziet... Maar ik ben net zo blij met kritiek waar ik iets mee kan!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:05

Juangi schreef:
Tja, ik heb dus precies hetzelfde met jouw topics... Je zet 'Koudbloed Kím' in een topic en BAM in no time , 50 reacties... En dan vind ik het nou ook nog niet eens zulke bijzondere foto's...

Ieder mens heeft voorkeuren. De ene reageert liever bij fjorden, andere bij KWPN'ers. Tis maar net waar je wat mee hebt! Ook hangt het van de foto's af, als er nou spectaculaire draffoto's bij zitten van een paard dat mooi in set is gehesen, glimt en gevlochten is zullen er eerder mensen reageren van een meisje dat hobbelt op haar paard (om maar even lomp te zeggen).

En of het nou Canon kwaliteit is of een weggooicamerakwaliteit, ook dat zegt een hoop over het aantal reacties dat er komen. :)

en daar ben ik het helemaal mee eens.
Dan zie ik dingen dat ik zo iets heb van jaa en ???
Word er zelfs moe van en neem niet eens meer de moeite om dan te kijken.

Het is mens eigen om negative dingen eerder op te merken dan positive,
Als je een positief topic opend mag je blij zijn met een paar reactie's en vaak zijn dit nog eens bekende van je.
Zo is het leven nou eenmaal, als je een mens en paard persoonlijk kent reageer je eerder.
Ook speelt het een rol of het paard je aanspreekt.
Als je met een belg of zo iets bij mij aankomt die mij niet aanspreekt ben ik al minder geneigd om te reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:12

Pauline schreef:
Ik denk dat je niet van "we" kunt spreken, ik geef kritiek of lof als ik daar zin in heb.
Als je goed hebt gelezen, zie je het sterretje erbij staan.. :)

Marit schreef:
Omdat mensen over meisje 1 niet echt iets weten te zeggen. Je kunt wel 'leuk' zeggen, maar dat is een one-liner.
Zoveel moeite is het toch niet om een wat uigebreidere reactie te geven?
Zoiets als;"Fijn om weer eens een paard te zien dat op zo'n vriendelijke manier gereden wordt en super dat je je cap op hebt."

Lot, klopt.. in het 'echte' leven gebeurd hetzelfde.
Dat is eigenlijk heel erg jammer.

Anya; Ook al gaat dit niet over mijn vraag in de OP (Dus de vraag is niet;"Waarom reageer je in een **'fout' topic".. dat is mij namelijk goed duidelijk.
Maar de vraag is;"Waarom reageer je niet in een **'goed' topic."..)

Ik respecteer je mening.
Zal niet vragen wat je er mee bedoeld, aangezien dat niet van toepassing is op dit topic en voel ook niet de behoefte om me te gaan verantwoorden.
Kan alleen maar zeggen dat hetgene dat jij over mij en Kim schrijft, compleet onzin is. :)
Als je hierop door wilt gaan, stuur me dan een pb en ik zal er wat uitgebreider op in gaan.

Jibbel, dat heb je goed verwoord.
Ik hoop eigenlijk dat mensen, ook al zijn het er maar 2, iets doen met dit topic.

Miekemuis_: Dit kan toch veranderen?

Juangi, VivaLaVida, Moyra:
Ik snap niet zo goed waarom er nu weer over mij persoonlijk wordt gepraat, terwijl ik maar één vraag heb gesteld.
Dit topic gaat niet over mijn eigen topics, maar over de topics van wie dan ook..
de vraag is;"Waarom reageer je niet in een **'goed' topic."..
Geen stelling als "Ik wil meer reacties!"..

In het vervolg dus liever niet door gaan met reageren op mij, mijn paard of mijn topics persoonlijk. ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:14

Een reactie van een ander kun je niet sturen he ;) Dus als mensen wat over je willen zeggen zijn ze daarin vrij, en vooralsnog erg netjes.
Ik vind een sterretje nikszeggend. Schrijf wat je bedoelt en bedoel wat je schrijft...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:15

Dus jij reageert wel bij ieder topic 'Oh wat zit je geweldig op je paard, en wat heb je je hakken prachtig uitgedrukt?' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:18

Sabinee__: Wie heeft het over ieder topic?
Maar inderdaad, ik maak bijna dagelijks wel tijd vrij om iemand een complimentje te geven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:19

Ik probeer ook positief commentaar te geven, maar er zijn gewoon vrij veel topics waar mensen rijden voor een 6, niks echt fout/onvriendelijk, niks echt goed/vriendelijk. Eerlijk gezegd heb ik dan niet altijd de inspiratie om wat te schrijven.

Bij mensen die gevaarlijk bezig zijn wil ik vaak wel waarschuwen (denk aan kinderen met onveilig hindernismateriaal oid), mensen die erg onvriendelijk rijden krijgen vaak al zo de wind van voren dat ik er niks meer aan toe te voegen heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:19

ik bedoel er mee te zeggen dat er zat complimenten worden gegeven, kijk maar eens je eigen topics na! En dat je misschien wel meer hebt aan onderbouwde kritiek waar je wat mee kan. Je reageert nu een beetje opvliegend en noemt mijn reactie met 2 anderen in 1 zin.....

Als ik trouwens een paard zie wat goed getraind word (ik zit meer op western maargoed) dan geef ik ook een compliment.. En zo velen met mij. Maar als ik een recreant zie rijden bijv heb ik niet de neiging om er wat leuks neer te zetten. Dat doe ik alleen als ik het echt meen namelijk!