Ga-toch-naar-de-dierenarts!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ga-toch-naar-de-dierenarts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:47

Ben ik nou de enige die zich hier zo vreselijk aan stoort?
Het ene na het andere topic op Medisch, of de versie bij Beestenboel (weet even de naam niet).
Symptomen van hier tot in Tokio, maar naar de dierenarts geweest? Nee..
Paard dat 3 weken kreupel loopt met een dikke kogel blijven rijden, en niet naar de DA gaan maar op Bokt vragen wat het zou kunnen zijn.

Kom nou? Ben ik de enige die het opvalt dat dit steeds vaker voorkomt op Bokt? Gemakszucht misschien?

xEliine

Re: Ga-toch-naar-de-dierenarts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:48

Ja, valt mij ook vaak op. Maar denk niet dat je er iets aan kan doen.
Zelf bel ik de dierenarts altijd eerst als het echt nodig is. Voor iets kleins als een wondje oid ga ik ook eerst raad vragen en dan pas dierenarts als er niks helpt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:51

Beter hier op bokt advies vragen dan helemaal niets doen!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:53

Mensen lijken wel bang om de dierenarts te bellen, vind ik dan :)

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:54

Vooral in het weekend kom ik dit soort topics vaak tegen.. Ik snap het ook niet. Ja, voor iets kleins kan het geen kwaad om het eerst op bokt te vragen. Maar bij sommige gevallen zou ik die mensen het liefst eigenhandig bij de laptop wegsleuren om op zijn minst te bellen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:57

Ik snap dat ook niet. Als het iets kleins is oke, maar soms is het na 2 zinnen al duidelijk dat er iets helemaal mis is. In zo'n geval kan ik daar echt niet met mijn hoofd bij.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:59

straks in het nieuws: ''veeartsen hebben laatste tijd het verschrikkelijk druk, door het massale advies van het forum Bokt om de DA voor alles te gaan bellen''

Maar ja, het valt mij ook op. Ik vind het juist ook wel goed dat mensen vragen hier op bokt. Daarvoor is toch ook een forum?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:59

Tsjaah...
Soms is verwoorden ook lastig he? :) Een aandikking van verhaal is zo gemaakt.

Ik hou altijd in het hoofd: Als het echt ernstig is, gaan ze echt wel naar de DA, tenzij het dier niet van hen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:01

Dat bedoel ik ja, iets kleins is natuurlijk een ander verhaal :+

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:02

soms denk je inderdaad van: 'jemig, dit klinkt/is echt ernstig'. maar soms vragen mensen advies over iets kleins en dan wordt er ook meteen geroepen ga naar de dierenarts! terwijl je de situatie helemaal niet kent

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:05

vizsla_love schreef:
soms denk je inderdaad van: 'jemig, dit klinkt/is echt ernstig'. maar soms vragen mensen advies over iets kleins en dan wordt er ook meteen geroepen ga naar de dierenarts! terwijl je de situatie helemaal niet kent

Dat is dan in mijn ogen het veiligste advies dat je kunt geven, zeker via de pc kun je symptomen verkeerd uitleggen. Dan is het slimmer om een da erbij te halen of iig om raad te vragen dan op het advies afvaren van mensen die de pony en het probleem niet in het echt gezien hebben. Tips geven kan wel, maar ik ben er voorzichtig mee.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:05

Denk dat je met een aantal zaken rekening moet houden.
Bijvoorbeeld, gebrek aan ervaring, onwetendheid, leeftijd en het misschien niet de eigenaar zijn van het betreffende paard. In de laatste situatie kan ik me best voorstellen dat mensen een topic openen, een eigenaar kan hele andere ideeën hebben dan de persoon die het paard rijd. Dan liever een topic openen dan helemaal niets doen.

Ik vind het af en toe jammer dat mensen zich hier zo aan irriteren, er zijn toch immers alleen goede bedoelingen bij van de TS? Ik snap dat als je zelf eigenaar bent van je paard en de kennis, ervaring EN financiële middelen tot je beschikking hebt om meteen de DA erbij te halen wanneer er iets aan de hand lijkt te zijn dat het makkelijk is om te zeggen dat het dom is dat de DA er nog niet bij is.

Maar bedenk dan wel dat de TS niet altijd de persoon is die hierover mag beslissen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:10

sommige mensen hebben genoeg geld om een DA te bellen, maar het is duur en natuurlijk moet je het geld hebben maar ik snap ook wel dat als het niet erg is en gewoon een lichte kreupelheid je even advies vraagt en als het na een aantal dagen niet verbeterd dan de DA belt.

alleen iedereen zit hier natuurlijk anders in

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:17

maar! Als je een verhaal plaats waarin je paard NB alleen een verdikt plekje heeft en compleet níet kreupel loopt of iets in die richting. En je hem nog een week geeft. Maar je gewoon graag wil weten wat dit nou toch kan zijn?
of iemand ook zoiets heeft gehad?
ook dan krijg je alleen ''bel de dierenarts'' :+

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:24

Nou ik moet zeggen dat mij dat de laatste tijd ook al erg opviel.
Bij sommige topics denk ik echt, bel die DA. Via de pc kan je zó moeilijk de situatie inschatten.
Als ik zelf twijfel bel ik de dierenarts. Ik bel zelf liever de DA een keer teveel dan een keer te weinig.
En uiteraard er zijn situaties dat je géén zeggenschap over dat dier hebt maar de laatste tijd zie ik af en toe topics voorbij komen, ongelooflijk!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:26

Ik begrijp het ook niet... :n
Bellen met je DA of VA kost immers niets.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:16

c_alsemgeest schreef:

Wat als de eigenaar van je paard gewoon echt niet wil dat er een DA bijkomt? Dat je daar naartoe belt?
Wat als je daar gewoon echt niets over te zeggen hebt maar wel bezorgd bent over je paard?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:19

Pelryo schreef:
Mensen lijken wel bang om de dierenarts te bellen, vind ik dan :)

vind je het heel gek met die achterlijke hoge kosten?? :')
ik bel zelf wel altijd hoor maar word niet blij van die rekening daarna.
maar dat is het risico van dieren hebben.

maar ook ik stoor me eraan vind dat het teveel voorkomt en achteraf klagen ze dat het zo erg is
bla bla, maargoed mijn dieren hebben het goed en ik bel ook als er iets ergs is
is het minder erg dan wacht ik het even af en bij twijfeling vraag ik om raad bij de da ;)

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:24

I totally agree.. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:29

Ik zie dit forum niet als dierenarts noch als iets wat een diagnose en behandeling (voor) kan stellen, maar ik kijk vaak wel even naar ervaringen van andere in een soort gelijke situatie. Bij kleine dingen waarvoor ik geen dierenarts bel, maar ook bij ernstigere gevallen ben ik altijd wel benieuwd naar de adviezen die andere eigenaren hebben gekregen en hoe het herstel bij hun paard is verlopen. Vaak kun je handige tips terug vinden over welke kliniek, dierenarts, welke manier van wondverzorging, etc.

Maar nogmaals bokt weerhoud mij er niet van mijn dierenarts te bellen, het is meer een extra aan info en ervaringen voor mij.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:36

Ik denk inderdaad dat het deels gemakzucht is helaas.
Ook kan het zijn dat het niet om egen paarden gaat en zo via het topic raad proberen te vragen.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer de bedoeling van een forum om hulp/raad te vragen.
Ik bel wel mijn da als mijn paard iets heeft, maar niet iedereen is gelijk.
Begrijp wel dat je je eraan stoort TS :j .

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:41

"Mijn konijn heeft een slagaderlijke bloeding, wat kan ik eraan doen?"

Snap precies wat je bedoeld. Natuurlijk bel je niet voor ieder ding de DA/VA, maar zoals eerder gezegd: bellen kost niets en je hebt meteen een (vaak beter) advies + de meeste DA's/VA's zijn echt wel eerlijk genoeg om zelf in te schatten of het nodig is om te komen of niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 00:23

Appieee schreef:
c_alsemgeest schreef:

Wat als de eigenaar van je paard gewoon echt niet wil dat er een DA bijkomt? Dat je daar naartoe belt?
Wat als je daar gewoon echt niets over te zeggen hebt maar wel bezorgd bent over je paard?

Dan is het gewoon niet jouw paard en heb je er blijkbar niets over te zeggen.
Informatie vragen over de situatie zal dan ook weinig bijdragen aan het welzijn van het dier... als je er niets mee kan.
De adviezen zullen dan enkel; Bel de DA, zijn...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:57

Ik denk dat het moeilijk is in te schatten vanaf een pc. Veel dingen zijn sowieso lastig te omschrijven, en nee ik ren ook niet voor elk oog strontje naar de DA. Veel bokkers hebben een soort standaard zinnetje geinstalleerd en duiken er meteen bovenop met Ga toch naar de DA. In sommige gevallen lezen ze dan de OP niet eens goed.
Soms willen TSers gewoon ervaringen horen, omdat veel dingen gewoon zelf op te lossen zijn.
Op MW zijn er Nooit dat soort discussies.. Dan kunnen mensen ineens wel heel wild speculeren :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 08:22

c_alsemgeest schreef:

Sommige dierenartsen rekenen telefonisch consult, dus je kan er niet zomaar vanuit gaan dat het niets kost.