Reacties op onnodig gestorven paarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Reacties op onnodig gestorven paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 13:36

Ik vraag me toch iets af nadat ik nu diverse malen topics tegen ben gekomen van paarden/veulens die gestorven zijn door duidelijk nalatigheid van eigenaren. Je mag zoals het lijkt alleen zeggen wat erg sterkte, maar je mag niets zeggen over de duidelijke nalatigheid van mensen. Heel lang wachten met dierenarts bellen of op andere wijze geen actie ondernemen bijvoorbeeld.

Ik begrijp dat niet. Ik vindt het op zo'n moment alleen maar heel erg voor het betreffende dier wat een nare dood gestorven is, met zo'n eigenaar heb ik geen medelijden eerlijk gezegd.

Sappos

Re: Reacties op onnodig gestorven paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:38

Ik weet op welk topic je doelt. Tja ik vind het heel lastig, aan de ene kant denk je ik had er veel meer aan kunnen doen en dan had het dier nog wel geleefd. Bokt is wel een ding van uitersten, of je gaat te ver om je paard te redden (brandwonden topics) of je gaat niet ver genoeg. Het is heel erg zonde dat zo'n dier onnodig lijdt en natuurlijk wil je het opnemen voor het gestorven dier maar denk dat je dan flink op je vingers getikt wordt door de Mods..Ik houd me maar stil en probeer mezelf niet op te naaien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:40

Ik ben het met je eens, ik reageer daarom eigenlijk nooit in de topics die je bedoelt omdat ik weet dat ik dan heel grof wordt.

Ik vind het schandalig wat er soms gebeurt en de manier waarop het dan beschreven wordt alsof er niks aan te doen was...bah!
Wel vind ik soms dat de nuance wat zoek is, het is natuurlijk volkomen zinloos een jong kind aan te vallen dat simpelweg niets kan doen omdat haar ouders bv tegenwerken of omdat het niet eens om haar eigen pony gaat. Schuldgevoel aanpraten bij een meisje dat toch al in de put zit is zo makkelijk en heel gemeen imo...

Echter de topics waaruit je duidelijk kunt halen dat het mis dreigt te gaan, waar er gewoon sprake is van duidelijke laksheid of waar al 100x gewaarschuwd is...nee die krijgen mijn medelijden ook niet.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:45

Het begint al met ondoordacht fokken.
Leuk, een keer een veulentje....
Tja, in mijn eigen is dat geen goede basis om te beginnen.
Eerst je erin verdiepen en dan heel goed voorbereiden en zorgen dat je alle tijd en geld hebt om bij tegenslag direct in te kunnen grijpen, dat lijkt mij het minste wat je doet voor je aan zo een avontuur begint.
Ik fok af en toe een nestje raskatten.
Maar nooit voordat de ouderdieren getest zijn, ik zeker weet dat ik in de bevallingsperiode genoeg thuis kan zijn en de spaarpot vol zit. En dan zijn katten toch eenvoudiger te fokken dan paarden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:45

Ik word ook altijd een beetje iebelig van dergelijke topics....dan zit de TS bovendien nog een potje te huichelen over hoe verschrikkelijk ze het vinden , worden ze getroost en alles...terwijl ze potverdorie zelf niet goed ingegrepen hebben :n

En dan nog die goed bedoelde reacties in de trant van : neem het jezelf niet kwalijk , je hebt je best gedaan , jij kon er niks aan doen.... Hartstikke lief hoor van die mensen die zo iemand proberen te troosten , maar ik kan me dan soms toch niet inhouden om er even met de botte bijl in te komen om even mijn visie te geven op het verhaal.

Iemand mag zich van mij namelijk BEST rot voelen over dat ze INDERDAAD niet goed voor het beestje opgekomen zijn.

In de hoop dat ze dat de volgende keer anders aanpakken en het niet als normaal gaan zien dat je een dier dat van jou afhankelijk is , onnodig laat lijden :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 13:53

OH maar dat heb ik neit alleen in topics hier hoor. Ik zie t in mijn omgeving ook gebeuren, kalfjes die doodgaan omdat de eigenaar de da niet belt, een opgenomen pony die nog 2 weken met omgekrulde hoeven loopt omdat 'de hoefsmid geen tijd heeft'.

In deze topics reageer ik meestal niet eens, ik maak me eerder druk in reallife situaties maar waar je vaak machteloos staat of weinig kunt doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:03

Maar is het ook niet hetzelfde als mensen met duidelijk DA gevallen, bokt gaan raadplegen en dan blijven zeuren op bokt ipv de telefoon te pakken voor een afspraak of reisje kliniek?
Dat er dan bokkers DAtje gaan spelen en het allemaal beter weten dan de ander...

Duidelijke omgangsproblemen of rijproblemen waar eigenaar in moet worden opgevoed en niet paard, maar blijven zeuren en alle raad in de wind slaan, totdat de sfeer in een topic veranderd en de mensen worden teruggefloten ipv TS.

Paarden met totaal verkeerde zadels op, ruiters die in veel te kleine zadels zitten en ook te groot en te zwaar zijn voor paard...

Zo is er zat.

NIet bespreekbaar op bokt, het grootste paardenforum van Nederland, waar een hoop paardenleed in schuil gaat omdat TS niet de waarheid gezegd mogen worden, maar als de gemoederen hoog oplopen de tegenhangers bannen krijgen....eigenlijk heel triest.

Vraag mij af of ik ooit een topic heb gezien met een groene balk wijzende naar TS zelf ivm houding, gedrag etc richting paard en dat de druktemakers bijval krijgen....de omgekeerde wereld? Maar wel zo fair.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:18

Tja, alles is relatief. Waar de een een gevalletje van nalatigheid ziet op grond van opgedane ervaring en kunde, ziet de ander een vervelende samenloop van omstandigheden, wellicht ontstaan door wat minder opgedane levenservaring en kunde. Dat heet leven.

Je kunt als mens niet anders dan begeleiden en waarschuwen wanneer je ziet dat dingen dreigen mis te gaan en dat betekent per definitie dat je invloed maar beperkt is.

Dat je als lezer van topics op een forum gevoed wordt met informatie die gekleurd is maakt het doen van een uitspraak over goed of slecht aan de hand van wat je hebt gelezen, als je je daaraan al zou willen wagen, tot een riskante bezigheid.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:59

Tja als iemand z'n kat doodgereden is op een doorgaande weg, dan mag je ook niet zeggen dat ze zelf maar beter op het beestje hadden moeten passen. Neee dan is alles ach en wee en uiteraard de schuld van die asociale automobilist.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:02

Ik zie niet in wat je ermee opschiet. Ja, iemand heeft wat fout gedaan, en is daar nu ontzettend verdrietig over, want beestje overleden. Dat doen ze de volgende keer vast anders. Dan hoef je dat er toch niet nog extra in te wrijven als zo'n dier al dood is, daar heeft niemand wat aan. Denk ik.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:05

@Vjestagirl zo kunnen we blijven doorgaan.
De wereld is geeen happy place meer en zal dit ook niet worden.
Als het door jou schuld komt dan is het gewoon .. ''niet huilen. Beest heeft meer geleden dan jij nu en dan ook nog is door jou''

Klaar. Het is heel flauw ,maar het is wel zo.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:06

ik heb geen idee over welk topic dit gaat [pbtje :D ]

ik word sowieso niet goed van topics met de vraag mijn hond/paard of...... is ziek wat moet ik doen.
een DA bellen misschien? :+

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:06

Kiwipitje schreef:
Tja als iemand z'n kat doodgereden is op een doorgaande weg, dan mag je ook niet zeggen dat ze zelf maar beter op het beestje hadden moeten passen. Neee dan is alles ach en wee en uiteraard de schuld van die asociale automobilist.

Vind ik niet. Wij hebben er bewust voor gekozen onze kat alleen in de achtertuin te laten. Maar dat kan niet bij iedereen, en ik vind dat een ongeluk. Niet op tijd de dierenarts bellen etc. vind ik compleet iets anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:07

@Vjestagirl
Je hebt gelijk hoor, dat er wat van zeggen weinig extra nut heeft.
Maar je ziet vaak wel dat ze alsnog volledig verrast zijn dat een beestje het niet haalt.
En alsnog het gevoel hebben alles er aan gedaan te hebben.
Emotioneel zijn ze dan wel betrokken bij hun beestje en daarom komt het toch hard aan als het overlijdt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:08

Elin_ schreef:
@Vjestagirl zo kunnen we blijven doorgaan.
De wereld is geeen happy place meer en zal dit ook niet worden.
Als het door jou schuld komt dan is het gewoon .. ''niet huilen. Beest heeft meer geleden dan jij nu en dan ook nog is door jou''

Klaar. Het is heel flauw ,maar het is wel zo.

Helemaal mee eens. Ik snap het gevoel wel en ik snap ook wel waarom mensen dat graag willen zeggen :). Maar wat schiet je ermee op om er nog eens in te wrijven dat iemand het fout heeft gedaan? Gezien het feit dat hun dier dood is, weten ze dat waarschijnlijk zelf ook wel... De wereld wordt geen happier place als we mekaar allemaal blijven verwijten wat we fout hebben gedaan.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:09

Zo makkelijk om te oordelen! Weet jij toch veel over het hoe en wat, was je erbij, weet jij wat in een ander zijn/ haar hoofd gebeurd?

Waarom denken de mensen hier dat ze alles kunnen en mogen zeggen wat ze denken, zonder erover na te denken? Loop eens in andermans schoenen en bedenk dan nog eens wat je tegen iemand zegt!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:10

Vjestagirl schreef:
Ik zie niet in wat je ermee opschiet. Ja, iemand heeft wat fout gedaan, en is daar nu ontzettend verdrietig over, want beestje overleden. Dat doen ze de volgende keer vast anders. Dan hoef je dat er toch niet nog extra in te wrijven als zo'n dier al dood is, daar heeft niemand wat aan. Denk ik.

Eens. Al vind ik wel dat mensen tips/advies mogen geven voor hoe te handelen voor een volgende keer. :) In de gevallen van russel vind ik wel dat je er iets van moet kunnen zeggen. Alleen als een paard al overleden is is het nogal mosterd na de maaltijd.

Zie niet wat het nut dan is van erop blijven hameren dat het wel erg nalatig was. Advies en uitleg prima, maar verder tja, waarom zou je dat willen? Zodat je je eigen emoties ook even kwijt kunt?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:18

Ja daar heb je gelijk in ,maar sommige mensen ontkennen zelfs nog dat het hun fout is ook.
Dat is ook een groot probleem en ik vind dat je het best mag zeggen MAAAR inderdaad niet met zijn 1000de op bokt.. maar zeggen mag zkr.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:23

_Cindy schreef:
Kiwipitje schreef:
Vind ik niet. Wij hebben er bewust voor gekozen onze kat alleen in de achtertuin te laten. Maar dat kan niet bij iedereen, en ik vind dat een ongeluk. Niet op tijd de dierenarts bellen etc. vind ik compleet iets anders.
Vind ik niet. Je had het kunnen voorkomen. Je hebt het niet gedaan. Eigen schuld. Als je er geen plek voor hebt moet je geen kat nemen. Ik zet ook geen paard in m'n schuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:25

Nou, heel eerlijk gezegd, als jij je kat gewoon buiten laat lopen in een niet afgeschermd gebied is het je eigen schuld dattie doodgereden wordt. Maar als een veulentje het leven laat doordat de eigenaars niet zoveel verstand van paarden hebben, dat vind ik treurig. Maar beiden zeg ik niet, ik denk het alleen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:44

Kiwipitje schreef:
Vind ik niet. Je had het kunnen voorkomen. Je hebt het niet gedaan. Eigen schuld. Als je er geen plek voor hebt moet je geen kat nemen. Ik zet ook geen paard in m'n schuur.

Mijn zus heeft plek genoeg voor 2 katten, woont in een rustige wijk, zelfs tegenover velden.
Maar katten blijven katten, die willen natuurlijk liever in het veld er rechtover muisjes gaan vangen.
Komen ze thuis van hun vrijgezellenfeestje, vinden ze kat + muis plat terug.

Hun eigen schuld? Hmmm, begrijp je standpunt, maar ben het er niet mee eens.

Weet voor de rest niet over welk topic het gaat, dus hou me daar buiten, maar hier wou ik toch even op reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:49

Optiwolk schreef:
Kiwipitje schreef:

Mijn zus heeft plek genoeg voor 2 katten, woont in een rustige wijk, zelfs tegenover velden.
Maar katten blijven katten, die willen natuurlijk liever in het veld er rechtover muisjes gaan vangen.
Komen ze thuis van hun vrijgezellenfeestje, vinden ze kat + muis plat terug.

Hun eigen schuld? Hmmm, begrijp je standpunt, maar ben het er niet mee eens.

Weet voor de rest niet over welk topic het gaat, dus hou me daar buiten, maar hier wou ik toch even op reageren.

Ik ben het er wel mee eens... Je katten mogen anderen geen overlast bezorgen of zichzelf laten doodrijden, dus zorg je ervoor dat je ze of binnen houdt of in een omheinde tuin of kattenkennel. Laat je ze gewoon buiten, dan is het je eigen schuld als ze doodgereden worden (of bijvoorbeeld vergiftigd worden doordat je buurman het gepoep in zijn tuin zat is, al zou ik de buurman daarvoor ook met genoegen doodschieten).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:52

@joenohoe
Ben ik mee eens hoor, maar ook al is het de "schuld" van de katteneigenaar, ze kunnen wel net zoveel verdriet hebben.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:56

Ja inderdaad je weet dat dat kan gebeuren als je je kat buiten laat, je weet dat ze dan overreden kunnen worden, maar mag men daar niet alsnog verdrietig over zijn??

Maar volgens mij gaat dit topic daar niet over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:01

Silly1972 schreef:
Ja inderdaad je weet dat dat kan gebeuren als je je kat buiten laat, je weet dat ze dan overreden kunnen worden, maar mag men daar niet alsnog verdrietig over zijn??

Maar volgens mij gaat dit topic daar niet over

Ja dat mag, maar als je vervolgens weer een kat neemt en die op dezelfde manier kwijtraakt... Dat moet je dus niet doen, helemaal niet als je zoals mijn buurman aan een doorgaande weg woont waar de landbouwtrekkers langs razen. En het dan zielig vinden om de kat niet buiten te laten, die vervolgens (weer) doodgereden wordt. Verdrietig mag je heus zijn, maar zo stom zou niemand moeten zijn. Echt, ik kom ze zo vaak tegen, doodgereden katten, en elke keer doet het zeer.

En weer even on topic: reacties zoals ik die net las in een topic waar een shetlanderhengstveulentje gestorven is: heel hard soms, maar ook heel waar en misschien leert iemand er iets van.