Foto's op VN enkel om het plaatsen van foto's?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Foto's op VN enkel om het plaatsen van foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 15:38

Het viel me laatst op, en dan blijft het opvallen.

De nieuwsberichten op VN waar een foto is bijgeplaatst " voor het plaatsen van een foto".
En wat bedoel ik hiermee? een foto die eigenlijk niks met het onderwerp te maken heeft

enkele voorbeelden:

Artikel over een varkens ziekte, foto in de OP is een paard in een hoge stengelige wei
[VN] Varkensziekte Ileitis komt ook steeds meer voor bij paarden

Artikel over subidies voor paarden therapie voor autistische kinderen, foto in de OP is een pony met meisje in wedstrijd tenu
[VN] Paardentherapie voor autistische kinderen niet meer vergoed

Artikel over nieuwe systemen voor het kreupelheidsonderzoeken, foto in de OP is een rechter achterbeen van een paard (in het artikel staat dat er tussen de oren, boven de hoef van het rechtervoorbeen en boven de staart sensoren worden bevestigd, niks over een rechter achterbeen)
[VN] Objectief systeem voor diagnosticeren kreupelheid ontwikkeld

Artikel over crematorium waar binnekort paarden gecremeerd kunnen worden, foto in de OP is de weerspiegeling van een paard in een plas water.
[VN] Paardencrematorium in Prinsenbeek volgende maand geopend

Worden de foto's van de VN artikelen gewoon geplaatst voor het plaatsen van een foto?
Wordt het artikel dan sneller gelezen?

Persoonlijk vind ik het niks toevoegen als het er niks mee te maken heeft.

Ben ik de enige die het opvalt? wordt dit met opzet gedaan?
ik neem aan dat het niet wordt gedaan om zo veel mogelijk paarden plaatjes op de home pagina van een paardenforum te plaatsen.

Imre

Re: Foto's op VN enkel om het plaatsen van foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:04

Goed punt! Leuk, foto's, maar zorg dan wel dat ze ook echt slaan op wat er in het artikel staat. Anders kan je ze net zo goed weglaten.

Iets anders dat opvalt is dat het bijna altijd foto's zijn die gemaakt zijn door Sjoert.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:09

Ja ze zeggen dat dat komt omdat hij de enige is die foto's aanlevert. Die foto's worden alleen wel te pas én te onpas bij elk artikel geplaatst.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 16:27

Prima als hij foto's aanlevert, maar doe dan wel een foto die ergens op slaat.

en ze worden vooral te onpas gebruikt in mijn ogen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:38

Idd, het viel mij ook al op dat de foto's vaak niks met het artikel te maken hebben.
Veel foto's zijn ook van Sjoert, geen probleem verder. Maar ik kan me niet voorstellen dat andere (bokt) fotografen niks opsturen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:40

ja de 'paardenplas' zijn we al bij veel onderwerpen tegengekomen :+

De foto's die met een artikel te maken hebben vind ik wel passend... bv een van een hoef of been, bij een artikel over beweging of hoefproblematiek.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 16:49

Van wie de foto's zijn maakt me niet uit. Maar ik neem aan dat je als nieuws redactie foto's erbij plaatst omdat deze gerelateerd zijn aan het onderwerp, en niet om maar "zo veel mogelijk paarden plaatjes op de homepage van een paarden forum te hebben" .

Oke, dan kan je heel makkelijk zeggen: het nieuws gaat over paarden/is paarden gerelateerd, dus elk paarden plaatje is gerelateerd aan het onderwerp. Maar als dat de insteek is, dan mis ik bij heel veel nieuwsberichten een paarden plaatje ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:09

Hier heb ik een hele tijd geleden al een topic over willen openen.

Ik irriteerde me aan de niet kloppende foto's..
Dit doe ik nogsteeds....

je hebt een goed punt!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:11

Ik vind dat bij de 2de en 4de de foto nog wel een soort sfeer brengt aan het nieuwsfeit. Blijft natuurlijk dat het in geen geval iets te maken heeft met de tekst, dat ben ik met je eens!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:14

Valt mij ook al lange tijd op. Lijkt wel gewoon reclame voor Sjoert, zo vaak worden zijn fotos nutteloos bij sommige nieuwsdingen geplaatst.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 17:16

Sanny_lief schreef:
Ik vind dat bij de 2de en 4de de foto nog wel een soort sfeer brengt aan het nieuwsfeit. Blijft natuurlijk dat het in geen geval iets te maken heeft met de tekst, dat ben ik met je eens!

Maar moet een foto sfeer brengen aan een nieuwsfeit? een kind in wedstrijd tenu heeft niks te maken met paarden therapie voor autistische kinderen/mensen.
Ik had voor het bericht van het creamatorium liever een foto van een urn gezien waar een huisdier in kan, dan een foto van een paard (wat al tig keer in andere nieuws berichten heeft gestaan) ;)

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:25

ma_rie_tje schreef:
Sanny_lief schreef:

Maar moet een foto sfeer brengen aan een nieuwsfeit? een kind in wedstrijd tenu heeft niks te maken met paarden therapie voor autistische kinderen/mensen.
Ik had voor het bericht van het creamatorium liever een foto van een urn gezien waar een huisdier in kan, dan een foto van een paard (wat al tig keer in andere nieuws berichten heeft gestaan) ;)

Yep ben het volledig met je eens! Maar de manier waarop het paard met het meisje knuffelt geeft sfeer, net als het paard zijn weerspiegeling in een plas. Of een foto sfeer moet brengen aan een nieuwsfeit? Als ze niks anders hebben kan het ook zo, ik stoor mij er niet aan!

Maarre, ieder zijn mening toch?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:27

Ja, maar de sfeer moet ook wel iets van doen hebben met het onderwerp :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:55

Een goede persfoto is een foto die een toegevoegde waarde heeft bij het nieuwsbericht. In het geval van die varkensziekte zou ik -hoe cru het ook klinkt - symptonen willen zien. Als die er zijn tenminste, heb het artikel niet gelezen.
Autistische kinderen en therapie: Een kind die ook daadwerkelijk therapie heeft met zo'n paard.
Kreupelheid : Zorg dat je een foto hebt die het artikel verduidelijkt.

Eigenlijk is de stelregel heel simpel: Een foto moet een meerwaarde geven aan een artikel. Een foto is namelijk niet bedoelt om te zorgen dat het artikel aantrekkelijker wordt om te lezen.

Maargoed, deze discussie is al meermalen gevoerd met de NR, dus of het deze keer wat uithaalt...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:25

Door wie de foto's zijn gemaak lijkt me ook niet zo van belang. En ik zou er ook niet zomaar vanuit willen gaan dat het reclame betreft voor een specifiek iemand, Evelli. Het kan misschien met een heel andere insteek zo zijn als het nu is, en dan voelt iemand omdat zijn naam er onder staat hier wellicht niet fijn bij.

Los van dat, ben ik het wel met TS eens;
Sfeer bij nieuwsberichten is niet zo van belang. Informatieve waarde des te meer. Dus ik denk dat het zeker goed is om kritisch te (blijven) kijken naar het plaatsen van foto's bij nieuwsberichten. De foto's hebben voor Bokt ook alleen maar meerwaarde als ze het artikel aanvullen, inplaats van aankleden.

Als er werkelijk zo weinig input is dan is het misschien een idee eens te kijken naar een manier om hier weer bokkers enthousiast voor te maken? Bijvoorbeeld door ieder jaar een nieuws-fotowedstrijd te houden? Of een leuk presentje te verloten onder de inzendingen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:31

Daar ben ik het mee eens Mireille, het maakt niet uit wie de foto heeft gemaakt of wiens naam erbij staat.
Het gaat om de informatieve waarde en meerwaarde die de foto toevoegt aan het bericht.

Ik ben via PB gewezen op een ander topic, ergens van vorig jaar.
Daar stond de opmerking van de NR in dat het was om lappen tekst leesbaarder te maken. Sorry, maar dat vind ik alsnog geen argument als de foto niks toevoegt.
En in de 4 voorbeelden die ik heb aangehaald gaat hou ook niet bepaald om lappen tekst maar om 4 of 2 alinea's.

In mijn ogen lees je een nieuwsbericht omdat je het interessant vind om te weten/lezen. En een sfeer foto voegt daar niks aan toe.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:40

Ik ken het betreffende topic van toen niet zo direct. Maar in dat geval is het misschien een idee een blauw plaatje in Bokt tint te uploaden? :D :D
*flauw

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:48

dit is het betreffende topic :) en dan de een na laatste post
[FZ] Foto's bij nieuwsberichten

Citaat:
Sommige foto's zijn dus puur ter illustratie/symbolisatie, omdat het de VP en/of de (lange) tekst beter leesbaar maakt. Dertig regels of meer lezen met foto doe je toch sneller/beter dan zonder een foto.

Wellicht geeft dat een nieuwe heldere frisse blik op de foto's bij nieuwsberichten, dat leuke blauw plaatje in Bokt tint _O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:10

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:21

Ben het er mee eens Jolliegirl, die staat ook in mijn OP.
Ik heb die foto nu al zo vaak voorbij zien komen!

Volgens mij was dit ook de foto die jij genoemd hebt in jou topic van vorig jaar, of niet?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:22

Volgens mij heb ik deze foto ook al 10x gezien....

En wat heeft deze foto in godsnaam met crematorium en afscheid te maken....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:25

in jou topic stond deze uitleg, geziend e beschrijving van paard in de waterplas denk ik dat het om dezelfde foto gaat:

Sammie schreef:
Sommige foto's zijn ter illustratie. Het paard in de waterplas is absoluut vaker gebruikt en symboliseert eigenlijk het overleden paard.

Maar dan nog,ik vind het een "artistiekere"/ "apartere" foto van een paard. Maar ik zie de nieuwswaarde gewoon niet :)

En van wie de foto afkomstig is maakt me ook echt niet uit. Ik wil net als Mireille gewoon graag zien dat de gekozen afbeeldingen ooke cht toegevoegde waarde hebben aan het artikel, en niet dat het is om een tekst zogenaamd "leuker" te maken om te lezen.
Laatst bijgewerkt door Mri op 22-03-11 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:26

Vind vaak wel dat de foto's een stukje sfeer bijdragen aan het artikel. Echt toegevoegde waarde hebben ze niet, maar is dat altijd nodig?

Buitendat is het voor andere fotografen bijna onmogelijk een foto in te sturen omdat er binnen 3 minuten altijd al een foto bijstaat. :7 Dat is wel een beetje jammer. Afwisseling in foto's over hetzelfde onderwerp zou wel leuk zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:26

tsja een paard in een waterplas is imo geen overleden paard-teken...

Plaats dan een foto van het crematorium..
Maar die foto's hebben ze niet denk ik...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:28

@ smeetjoew : wat is de reden dat je een artikel op VN leest?
omdat de foto mooi is, omdat je nieuwsgierig bent naar de inhoud (bij het lezen van de titel en 1e regele bijvoorbeeld) of omdat je het onderwerp interessant is?

Ik ga uit van de 2e en 3e. Dat betekend dat het niet zou moeten uitmaken wat voor foto erbij staat.