Aanvulling 'slachten'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp

Aanvulling 'slachten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 12:40

Ik heb nog een kleine aanvulling op het (geweldige!) artikel over het slachten. In het artikel staat vernoemd dat de benen van het paard naar Rendac gaan. De benen van mijn paard zijn naar de paardenopleiding van het AOC gegaan om daar te fungeren als oefenmateriaal voor het leren bekappen. Hoe klein dit detail ook lijkt, voor mij was het een heel fijne gedachte om te weten dat mijn paard nog nuttig is geweest voor de samenleving.

Ik heb mijn paard in december laten slachten i.v.m. kreupelheid. Dat was de moeilijkste beslissing die ik ooit heb moeten maken, maar ik ben een groot voorstander van het slachten bij kreupelheden. Hoe meer helderheid over deze mogelijkheid hoe beter mensen een beslissing hierover kunnen maken.

Daarnaast heb ik ook nog een kleine typfout gezien. In de alinea met de kop 'na het schieten' staat in de tweede regel een typfout. De n achteraan het woord 'minuten' is vergeten.

Edit: Schiet me nog iets te binnen. Ik zou als lezer van dit artikel graag willen welk product van welke delen van mijn paard worden gemaakt. Ik lees nu dat de wang erg lekker is. Maar ik geloof dat naast de billen van mijn paard, de rest gewoon als industrievlees is verkocht (kortom in de gehaktmolen en de frikandel, baconchips of hondenvoer in). Gebruiken ze ook paardenbotten om gelatine en lijm van te maken? Is er iemand die daar wat meer van weet en een aanvulling kan schrijven?

Marieke_K

Re: Aanvulling 'slachten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:40

Bedankt voor je reactie. Ik heb hier onder even een opsomming gemaakt van wat jij gewijzigd/aangepast zou willen zien:

- Dat de benen van het paard ook naar een AOC kunnen worden gebracht om als oefenmateriaal te dienen.
- Aanpassen typefout (ga ik zo direct even naar kijken)
- Aanvulling over welke delen van het paard voor welk product worden gebruikt

Klopt dit lijstje?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:16

De spelfouten zijn gecorrigeerd.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:07

De benen gaan niet alleen naar AOC's hoor, ook naar bijv. de universiteiten en andere opleidingsinstanties. Dus misschien handig om dat wat algemener te houden.

Voor dat verhaal over de verschillende delen van het paard weet ik wel een schrijfster die daar misschien meer over weet. Ik zal haar een pb sturen om haar op dit topic te wijzen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 22:23

Benen worden meer dingen mee gedaan, zo werd er gisteren ook een baarmoeder opgehaald uit slachterij Nijkerk. Ook kwamen er studenten benen halen.

Vinden jullie het goed als ik er weer mee bezig ga om wat meer te vertellen over wat er gedaan wordt met de verschillende delen van het paardenvlees?
En de restanten.

Als er nog meer dingen zijn, zeg het alsjeblieft. Ik beschik over kennis, en de mensen die hun kennis met mij kunnen delen, om het verhaal compleet te maken.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 00:30

Wat fijn dat jullie het zo snel oppakken! Helaas heb ik, behalve mijn eigen ervaring, niet heel veel kennis op dit gebied. Het lijstje zoals hierboven is beschreven is inderdaad juist. Mocht ik met mijn ervaring kunnen bijdragen, hoor ik het graag. Succes!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:55

@Jolliegirl: graag :) Ik denk dat dat voor veel mensen een fijne en nuttige toevoeging op het onderwerp is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:45

Ik ga er morgen in de slachterij meteen mee bezig. Dan heb ik ook de juiste mensen om mij heen die mij hierbij kunnen helpen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:18

hebben een kleine opzet gemaakt.
Ik plaats het vanavond in dit topic.
Is nog niet af.

Mag ik foto's toevoegen bij het artikel over het vlees?
of kan ik dan beter een nieuw artikel maken over vlees?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:12

Je kunt het er in eerste instantie gewoon bij zetten Jolliegirl. Mocht het echt heel erg veel worden dan is het maar een kleine moeite om het in een ander artikel te zetten dus dat zou niet zo erg zijn. Gewoon een kwestie van knippen en plakken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:21

Wat wordt er met de restanten gedaan :

Het hoofd
De benen
De organen

Het hoofd:
Het hoofd wordt na het villen bewaard waarnaar het gebruikt wordt voor vlees. De wangspier is een geliefd stuk vlees. Ook wordt dit vlees gebruikt als hondenvoer.
Regelmatig zijn er hondeneigenaren die kilo's paardenvlees komen halen. Dit is erg goed voor honden die bijvoorbeeld op dieet zijn.

De benen :
Normaliter gaan de benen na het hakken in de bak voor de rendac.
Soms komt het voor dat een paard een bepaalde soort blessure heeft die onderzocht kan worden, dan worden de benen bewaard.
Het komt regelmatig voor dat de universiteiten of AOC's de benen komen halen.
Ook hoefsmeden halen soms paardenbenen op, dit als studimateriaal voor de opleiding.
Studenten maken dus gebruik van paardenbenen om te ontleden, zodat zij meer leren over bepaalde beenproblemen.

De organen :
Het hart en de tong van de paarden wordt bewaard, dit wordt verwerkt tot hondenvoer.
Dit wordt in stukken gesneden en verkocht.
Alles wat niet als hondenvoer verkocht wordt in Nijkerk gaat naar de dierentuin in Amersfoort. Zij kopen dit vlees dan op voor de dieren.
De nieren,lever,longen is afval, dit gaat uiteindelijk gewoon naar de rendac.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:48

Mooi stuk! Goed gedaan!

Heb nog een typfout gezien, alinea 'de benen', vierde regel, studiEmateriaal.

Overigens gebruiken AOC's en andere opleidingen de benen niet alleen om te ontleden, maar ook om te leren bekappen. De benen van mijn paard waren zinvol omdat hij voor het slachten nog niet naar de hoefsmid was geweest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:53

Oke, ga ik toevoegen!

Jolliegirl schreef:

Het hoofd
De benen
De organen

Het hoofd:
Het hoofd wordt na het villen bewaard waarnaar het gebruikt wordt voor vlees. De wangspier is een geliefd stuk vlees. Ook wordt dit vlees gebruikt als hondenvoer.
Regelmatig zijn er hondeneigenaren die kilo's paardenvlees komen halen. Dit is erg goed voor honden die bijvoorbeeld op dieet zijn, of voor honden die voedselallergie hebben.

De benen :
Soms komt het voor dat een paard een bepaalde soort blessure heeft die onderzocht kan worden, dan worden de benen bewaard.
Het komt regelmatig voor dat de universiteiten of AOC's de benen komen halen.
Studenten maken gebruik van paardenbenen om te ontleden, zodat zij meer leren over bepaalde beenproblemen, en om te bekappen.
Ook hoefsmeden halen soms paardenbenen op, dit als studiemateriaal voor de opleiding.

De organen :
Het hart en de tong van de paarden wordt bewaard, dit wordt verwerkt tot hondenvoer.
Dit wordt in stukken gesneden en verkocht.
Alles wat niet als hondenvoer verkocht wordt in Nijkerk gaat naar de dierentuin in Amersfoort. Zij kopen dit vlees dan op voor de dieren.
De nieren,lever,longen is afval, dit gaat uiteindelijk gewoon naar de rendac.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:21

Ik heb nog een paar kleine aanpassingen :)

Jolliegirl schreef:

Het hoofd
De benen
De organen

Het hoofd:
Het hoofd wordt na het villen bewaard waarnaar het gebruikt wordt voor vleesconsumptie voor mens en dier. De wangspier is een geliefd stuk vlees. Ook wordt dit vlees gebruikt als hondenvoer.
Regelmatig zijn er hondeneigenaren die kilo's paardenvlees komen halen. Dit vlees is goed voor honden die bijvoorbeeld op dieet zijn, of voor honden die een voedselallergie hebben.

De benen :
Soms komt het voor dat een paard een bepaald *e weg achter bepaald* soort blessure heeft die onderzocht kan worden, dan worden de benen bewaard.
Het komt regelmatig voor dat de universiteiten of AOC's de benen komen ophalen.
Studenten maken gebruik van paardenbenen om te ontleden, zodat zij meer leren over bepaalde beenproblemen, en om te oefenen in het bekappen.
Ook hoefsmeden halen soms paardenbenen op, dit als studiemateriaal voor de opleiding.

De organen :
Dit vlees wordt in stukken gesneden en verkocht.
Alles wat niet als hondenvoer verkocht wordt in Nijkerk gaat naar de dierentuin in Amersfoort. Zij kopen dit vlees *dan weg halen* op voor de dieren.
De nieren, lever, longen zijn afval, dit gaat uiteindelijk gewoon naar de rendac.

Nog een vraagje: komen hondeneigenaren specifiek het vlees van het hoofd halen, of van het gehele paard?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:26

Nee van het hoofd komen maar 2 stukken vlees.
Hondeneigenaren halen het overige vlees op.

Ik zal vrijdag eens uitzoeken welke delen dat precies zijn.
Ik meende de nek en bovenbenen.
Ik snij het altijd in stukken, been het nooit uit, dus weet niet welk deel het is.

Vrijdag weet ik meer.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:34

Als je het na wilt vragen: graag :) Dat maakt het stuk gelijk duidelijker.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:36

Komt goed, vrijdag.
Ik spreek je mannen helaas niet eerder, en om hier nou voor te bellen vind ik zo stom :=

Ik zal eens kijken of ik Maandag de delen vlees op de foto kan krijgen.
Is misschien wel leuk een artikel te hebben over het paardenvlees.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:48

Vrijdag is goed hoor :) En een artikel over paardenvlees lijkt mij ook zeer interessant, is zeker een aanvulling op het artikel over slachten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:21

Ik krijg het niet toegevoegd in de wiki. Misschien ligt het aan mijn pc maar hij laad de wiki niet?

ik wil dit toevoegen :

Het hoofd
De benen
De organen

Het hoofd:
Het hoofd wordt na het villen bewaard waarnaar het gebruikt wordt voor vleesconsumptie voor mens en dier. De wangspier is een geliefd stuk vlees. Ook wordt dit vlees gebruikt als hondenvoer.
Regelmatig zijn er hondeneigenaren die kilo's paardenvlees komen halen. Dit vlees is goed voor honden die bijvoorbeeld op dieet zijn, of voor honden die een voedselallergie hebben.

De benen :
Soms komt het voor dat een paard een bepaald *e weg achter bepaald* soort blessure heeft die onderzocht kan worden, dan worden de benen bewaard.
Het komt regelmatig voor dat de universiteiten of AOC's de benen komen ophalen.
Studenten maken gebruik van paardenbenen om te ontleden, zodat zij meer leren over bepaalde beenproblemen, en om te oefenen in het bekappen.

De organen :
Dit vlees wordt in stukken gesneden en verkocht.
Alles wat niet als hondenvoer verkocht wordt in Nijkerk gaat naar de dierentuin in Amersfoort. Zij kopen dit vlees *dan weg halen* op voor de dieren.
De nieren, lever, longen zijn afval, dit gaat uiteindelijk gewoon naar de rendac.

Foto's van de delen paardenvlees moet ik binnenkort even maken. Hier heb ik nog niet de tijd voor gevonden helaas.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:05

Lukt het al met de wiki? of zal ik het voor je toevoegen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:05

Ik krijg het niet voor elkaar met deze slome internetverbinding.

Wil jij het toevoegen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:10

Voor een wiki onderwerp lijkt het me niet relevant te melden dat het overige vlees uit Nijkerk naar de dierentuis gaat. Het is een onderwerp in het algemeen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:27

Staat er op!

@Gamblerscup: dit artikel is geschreven vanuit de slachterij in Nijkerk, ik vind het eigenlijk niet zo raar dat dit vermeld wordt :) er staan in het artikel meer specifieke verwijzingen naar Nijkerk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:30

Oh, dan heb ik dat gemist... dacht dat het om een artikel over slachten in het algemeen ging.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:33

Ik zou bij sommige delen van het artikel een voorbeeld geven zoals het in Nijkerk gaat en dat wordt ook al gedaan, dus echt een probleem heb ik er niet mee. Het lijkt me wel handig om het hele artikel even goed door te lezen naar verwijzingen naar Nijkerk en dat deze ook echt als voorbeeld aangegeven zijn.