Je mening zeggen, ook al is die niet altijd even aardig?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Je mening zeggen, ook al is die niet altijd even aardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 11:23

Valt mij de laatste tijd steeds meer op dat als je je mening geeft je het wel heel zachtjes moet brengen want anders strijk je andere bokkers tegen de haren in.

Sommige mensen hebben nu eenmaal een uitgesproken mening, ik ben daar 1 van als ik iets vind zeg ik het en dat komt misschien niet altijd even leuk over zo zullen er met mij nog wel genoeg andere bokkers zijn die over een uitgesproken mening bezitten.

Dus als je op bokt zegt ik vind dat jij het best krom dat jij je paard met zo'n bit rijd (ik noem even wat) dan stoot dat een hele groep bokkers al weer tegen het hoofd ook al heb je je mening onderbouwd, nee je moet het brengen in de trant van;

ochh poekie poekie toch ik vind het niet vriendelijk dat jij je owh zo geweldige paardje met dat bit rijd want och lief lief meisje toch er zijn ook andere bitten die je erin kan hangen maar meisje je bent echt super super super geweldig voor je paardje hoor.

Tuurlijk kan je je mening op diverse manieren brengen maar in real life gebeurd het ook niet, heb je ook mensen die recht voor hun raap zijn en gewoon hun mening zeggen, past het je niet? prima dat moet iedereen voor zich weten maar om continu je mening op een betuttelende manier te moeten brengen. nee sorry maar je kan ook overdrijven.
Lijkt tegenwoordig wel alsof je niks meer mag zeggen, ben je het niet eens met een topic en meld je dat dan ben jij de boeman want een andere bokker vind het wel heel erg sneu voor ts en dus moet jij met je andere mening maar weggaan.

Ik persoonlijk vind het veels te ver gaan met het gekoetie koe op bokt. jij hebt jou mening ik die van mij en zo heeft iedereen op bokt een eigen mening en je mening mag gezegt worden ook al is die niet altijd even aardig.

Ben ik nou de enige die hier toch wel over valt of????
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 15-01-11 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:42

Ik ben het met je eens dat iedereen zijn mening moet kunnen geven, maar ik vind ook dat er veel mensen zijn die niet eens de moeite nemen om te vragen naar het waarom, maar direct in de aanval gaan. En een eigen mening kun je ook vriendelijk brengen hoor, je hoeft het dan niet direct zo te doen als in jouw voorbeeld, maar eerst netjes vragen naar het waarom en rustig uitleggen waarom het niet goed is voor een paard lijkt me nog niet zo heel moeilijk.

Daarnaast raakt bokt ook nog behoorlijk snel over z'n toeren van 'pennymeisjes', waar dan zo ongeveer iedereen onder valt in de leeftijd van 12 tot 15, en dat er daardoor al niet eens meer serieus geluisterd word, terwijl me lijkt dat je juist bij die leeftijdscategorie ook nog echt effect hebt, als je hun vragen beantwoordt. Zij willen meestal nog wel naar je luisteren, en wees blij dat ze het vragen en niet zelf gaan beweren.

Bovendien zijn de meeste fora op bokt ook bedoeld om opbouwend commentaar te geven, dus ik zou in elk geval een beetje rustig aan beginnen met je mening geven, je kunt altijd als de andere persoon niet wil luisteren nog een statement maken en hem/haar daar zelf lekker over na laten denken.

is wat anders als je er zo eentje hebt die bij hoog en laag vol blijft houden dat ze haar eigen paard gevangen heeft en dergelijke

Megan_

Re: koetie koetie koe bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:45

Haha toen ik jou topic titel zag dacht ik echt 'wat is dit nu weer' :?

Maar ja het is lastig om veel mensen tevreden te houden, de 1 wil alles straight to the point en recht voor zijn raap.. De ander ziet het liever wat meer genuanceerd... Ga d'r maar eens aan staan ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:46

ik begrijp helemaal wat je bedoelt.
maar hou er ook rekening mee dat je getypte tekst er vaak een stuk harder uitziet dan jij bedoeld had.
ik bedoel niet dat je niet mag zeggen wat je bedoelt, maar probeer je post eerst even objectief te lezen om te checken of hij niet onbedoeld verkeerd overkomt.
het is mij ook gebeurd ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:47

Zeker via internet kunnen uitspraken nog wel eens heel anders, en zeker een stuk botter/aanvallender, overkomen dan je bedoelt. In real life heb je intonatie en lichaamshouding die meehelpen met het overbrengen van de boodschap, die mis je op internet. Het is niet verkeerd je daarvan bewust te wezen en eerst na te denken over de manier waarop jouw boodschap overkomt voordat je op de verzend-knop drukt. Dat heeft niets met koetie koetie te maken, wel met communicatieve vaardigheden en proberen de sfeer op een forum prettig te houden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:49

Keihard je eigen mening bléren zitten ook grenzen aan, vind ik.

Als iemand flink in de prut zit, moet je diegene dan nog verder de prut inpraten door een schuldgevoel aan te praten?

Een beetje nadenken over wat voor effect je woorden kunnen hebben lijkt me helemaal niet verkeerd, en nee, natuurlijk hoef je dan niet zulke overdreven zinnen te maken als in jouw voorbeeld.

Maar goed, zoveel hoofden, zoveel zinnen. Als jij IRL ook geen moeite hebt om je mening ongezouten te geven, in iedere situatie zonder daar rekening mee te houden, dan zal dat op bokt niet veel anders zijn.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 11:50

dat weet ik heel goed, maar ik zie ook vaak genoeg dat er door ts al meerdere malen is uitgelegd waarom ze met dat bit of met wat dan ook rijd waarom zou ik dan eerst nog moeten vragen waarom voordat ik mijn mening geef.

Uiteraard kan je je mening op meerdere manieren brengen, maar niet iedereen is opgeleid tot "subtiel je mening geven" ik ben van recht voor zijn raap, in plaats van je mening in te moeten pakken in een leuk donsvachtje met een strikje erom

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:52

Kaka schreef:
Zeker via internet kunnen uitspraken nog wel eens heel anders, en zeker een stuk botter/aanvallender, overkomen dan je bedoelt. In real life heb je intonatie en lichaamshouding die meehelpen met het overbrengen van de boodschap, die mis je op internet. Het is niet verkeerd je daarvan bewust te wezen en eerst na te denken over de manier waarop jouw boodschap overkomt voordat je op de verzend-knop drukt. Dat heeft niets met koetie koetie te maken, wel met communicatieve vaardigheden en proberen de sfeer op een forum prettig te houden.

amen. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:52

Het ligt aan de situatie,

Zo was er een topic over iemand die een veulen had verloren omdat hij aan zijn halster was blijven hangen. En vervolgens kwamen er allenmaal reactie´s dat het zo stom was enz(en dan redelijk onvriendelijk gebracht). Terwijl de TS dat ook wel wist. En het wss niet snel weer zal doen.

Ik vind dat je gewoon je mening moet kunnen geven. Maar je soms wel moet kijken hoe je het brengt. Het hoeft niet betuttelend maar wel op een normale manier.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:53

Goh... zo'n topic hadden we nog niet gehad de laatste tijd. :Y)

Ik weet naar welk topic jij refereert Pashon, en al ben ik zelf ook niet altijd even subtiel, in dat topic vond ik dat je je best wat had mogen inhouden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:04

circel dan reageer of lees je het topic niet als jij je eraan stoord.

tevens is dit topic niet op dat topic gebasseerd maar op meerdere topics de laatste paar week.
ik had me best in kunnen of mogen houden, maar ik vind in dat topic dat ts toch wat te verwijten valt en ik heb het recht op dat te zeggen dat een ander deel het met ts eens is en haar nu heel zielig vind moeten die bokkers zelf weten over hun mening hoor je mij ook niks zeggen. gezien iedereen recht heeft op een eigen mening.
Dat ts zich nu achteraf heel beroerd voeld over wat er gebeurd is snap ik heel goed anders had ze dat betreffende topic ook niet gemaakt. maar het is tegenwoordig allemaal achteraf praten en daar heb je niks meer aan.

in het algemeen dat een betreffende ts tig keer naar der hoofd gesmeten krijgt dat ze iets niet had moeten doen (even referend naar het topic van nini_roosje) dat ze daar niet slim is bezig geweest dat ziet ze uiteraard ook wel in en heeft geen nut dat tig bokkers dat haar onder de neus gaan wrijven, maar dat wil niet zeggen dat men zijn/ haar mening niet mag geven.
op het moment dat iemand een topic opend kan men bij voorbaat al weten dat er ook minder leuke reactie's gegeven kunnen worden en dat schijnt men nogal te vergeten zolang je maar mee praat en tig keer herhaald hoe sneu, zielig het is is alles koek en ei totdat er iemand komt en die de feiten op tafel legt dan is het hek van de dam en krijg je een "boze menigte" achter je aan.

Dat men niks heeft aan dergelijke opmerkingen in de trant van "tja dat is dom" en kan zo nog honderd voorbeelden noemen heeft niemand wat aan dan moet je simpelweg niet reageren in het topic

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:12

Heb net topic even opgezocht, maar op pag. 6 staan een reactie van jou en TS onder elkaar, TS wijst jou daar op precies hetzelfde als wij hier, dat je eerst beter even kunt nadenken of vragen naar de redenen, voordat je oordeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:13

Fouten maakt iedereen, En het advies dat op bokt gegeven word is vooral bedoeld om te helpen. Alleen veel mensen hier begrijpen niet dat als je iets vriendelijk brengt je meestal veel meer bereikt. Dan wanneer je iemand alleen de grond in stampt.

Iedereen maakt fouten en er mag best wat van gezegt worden. Alleen dat hoeft niet 100 keer herhaald te worden. En soms is het brengen van iets op een subtielere manier veel nuttiger.

Zo ook in het topic over het beleren. Een aantal mensen stampen de TS de grond in. Terwijl ze eigenlijk alleen heeft gedaan wat bokt altijd aanraad. Ze heeft een stal gezocht met goede refferentie's ze brengt het paard daar met goed vertrouwen heen. En wil een aantal keer komen kijken. Dat mag niet en dan word ze wantrouwig. Imo heeft is er eigenlijk niets te verwijten. Ze had idd misschien eerder moeten gaan kijken. Maar als je een paard ergens heb in goed vertrouwen en het is een eind rijden. Snap ik wel dat je niet dagelijks kan komen kijken.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:15

Ik ben het met Nini_roosje eens. Moet ook zeggen dat ik zelf, twee jaar terug meen ik, hulp vroeg met een verzorgshetlander, en ik kreeg alleen maar naar m'n hoofd gesmeten door het grootste gedeelte van bokt dat ik niet goed bij mijn hoofd was en dat ik toch niet met paarden om kon gaan.. omdat je dan toch een pennymeisje bent, en dan kun je nog zo netjes om hulp vragen, bokt weet het allemaal beter en is niet bereid die wijsheid te delen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:20

peacehorses nogmaals gaat dit topic niet over dat topic maar in het algemeen. maar om er toch op in te gaan, zag ik geen reden waarom ik nogmaals naar de waarom moest vragen gezien daar al meerdere malen antwoord op was gegeven in het topic. daar is mijn oordeel/ reactie op gebasseerd.

nini roosje, ik ben van mening dat ts wel vaker had moeten gaan kijken dat is simpelweg interesse hebben in je paard en je leerd er ook nog behoorlijk wat van als je een kundig iemand aan het werk. je hoord me nergens zeggen dat ze dagelijks heen moet maar met regelmaat was niet verkeerd geweest. dat ze uiteindelijk onraad rook is hartstikke goed en dat ze het paard direct heeft meegenomen is nog beter, maar nogmaals achteraf praten is lekker makkelijk.
als ik een stal zoek en ik google die stal komt helemaal geweldig uit de bus dan breng ik nog niet klakkeloos mijn paard weg, dan ga ik met die mensen om tafel wat ik van hun verwacht en hoe dat in grote lijnen gebeurd.

Dat niet iedereen hetzelfde is, staat vast en is maar goed ook anders was het ook zo saai.
Dat iedereen fouten maakt is ook helemaal niet erg, maar als iemand je wijst op je fouten is dat ook niet erg ook zoiets mag gezegt worden een betreffende ts heeft er ook niks aan als ze enkel maar hoord hoe zielig en sneu ze is tuurlijk is het heel sneu voor der en is het heel erg voor het paard maar zint eer ge begint.

Verder snap ik ook heel goed dat niet iedereen het even makkelijk vind om zijn gedachten goed op papier te krijgen waardoor het soms ook nogal raar uit de hoek kan komen, maar het is ook maar net hoe je dingen wilt lezen natuurlijk. Als ik chagerijnig ben lees ik dingen als dat ik goed in mijn vel zit.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:21

peacehorses schreef:
Ik ben het met Nini_roosje eens. Moet ook zeggen dat ik zelf, twee jaar terug meen ik, hulp vroeg met een verzorgshetlander, en ik kreeg alleen maar naar m'n hoofd gesmeten door het grootste gedeelte van bokt dat ik niet goed bij mijn hoofd was en dat ik toch niet met paarden om kon gaan.. omdat je dan toch een pennymeisje bent, en dan kun je nog zo netjes om hulp vragen, bokt weet het allemaal beter en is niet bereid die wijsheid te delen.

ho, ik vind het super dat mensen hulp vragen maar in sommige gevallen moet je ook je verlies kunnen nemen en uiteindelijk in moeten/ willen/ kunnen zien dat het misschien beter is om het gewoon niet te doen en misschien zelfs wel een ander (verzorg) paardje te nemen. (ken je topic trouwens niet, maar in het algemeen)

Dat mensen hun vragen hier stellen is alleen maar goed, daar is bokt deels ook voor gemaakt en daar moet het ook zeker voor blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:22

Er is ook niets mis met iemand op zijn fouten wijzen. Maar het gaat over de manier waarop je het brengt..

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:27

Pashon schreef:
peacehorses schreef:

ho, ik vind het super dat mensen hulp vragen maar in sommige gevallen moet je ook je verlies kunnen nemen en uiteindelijk in moeten/ willen/ kunnen zien dat het misschien beter is om het gewoon niet te doen en misschien zelfs wel een ander (verzorg) paardje te nemen. (ken je topic trouwens niet, maar in het algemeen)

Dat mensen hun vragen hier stellen is alleen maar goed, daar is bokt deels ook voor gemaakt en daar moet het ook zeker voor blijven.

nee, maar hier dus ook kon je dan beter vragen wat het geval precies was, in plaats van te oordelen dat ik mijn verlies had moeten nemen. Ik had een verzorgshetlander die nogal verwend werd door zijn 'baasjes' van 2 en 4, en hij werd daardoor happerig en springerig als ik met hem ging wandelen, en hij was aan het graven als hij stil moest staan. Ik heb gewoon gevraagd destijds, wat daarvoor oplossingen zouden kunnen zijn. Als je voor zoiets een nieuwe verzorgpony moet gaan zoeken, of moet stoppen met wandelen omdat hij verwend is, zullen er niet veel bokkers met eigen of verzorgpaarden overblijven. Ik vind gewoon het hele punt dat iedereen daar toen zijn mening klaar had (je kunt gewoon niet met paarden omgaan, je bent niet lekker bij je hoofd), echt niet terecht.

edit: plus dat ik toen 14 was, als ik het goed zeg, dan heb je er mi meer aan als je rustig de tijd neemt om uit te leggen hoe het wel moet, dan iemand alleen maar de grond in te lopen boren. Wees blij dat er ook nog 'pennymeisjes' zijn die wel netjes hulp vragen in plaats van beweren dat ze het allemaal zo goed weten..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:28

Anoniem schreef:
Er is ook niets mis met iemand op zijn fouten wijzen. Maar het gaat over de manier waarop je het brengt..

en dat is het hem nou net. je word bijna verplicht om je mening of het wijzen op fouten (hoe je het wilt noemen) helemaal in te pakken in een lekker creme kleurig donsvachtje met een knal roze strikje erom want anders voeld ts zich aangevallen. Doe je het op die manier prima, moet iedereen voor zich weten maar heb ook vaak genoeg gezien dat het dan totaal niet aankomt bij de ts en je het dan soms maar op een wat hardere manier kan zeggen.
Dan komt nog de uitgesproken mening om de hoek kijken, ik basseer mijn mening op wat ik gelezen heb en naar aanleiding daarvan plaats ik dat het bij de een wat harder aankomt als bij de ander kan ik niet helpen het is imo ook maar net hoe je dingen wil lezen.
Tuurlijk zijn er momenten dat je zo pissed off word door een topic en de honderden bokkers die ts de kont kussen (om het even te noemen zoals het is) dat je een wat hardere reactie plaatst als dat je bedoeld is fout eerlijk is eerlijk maar de boodschap komt dan wel in een keer over. Tevens zie ik ook nog steeds het nut niet van de topics met diverse pagina's vol over hoe sneu een ts is ook daar word een ts niet mee geholpen en gezien de meeste topics toch bedoeld zijn om te helpen of om extra informatie te krijgen zijn de "och meisie toch ik leef met je mee" reactie's ook volkomen nutteloos.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 12:30

peacehorses schreef:
nee, maar hier dus ook kon je dan beter vragen wat het geval precies was, in plaats van te oordelen dat ik mijn verlies had moeten nemen. Ik had een verzorgshetlander die nogal verwend werd door zijn 'baasjes' van 2 en 4, en hij werd daardoor happerig en springerig als ik met hem ging wandelen, en hij was aan het graven als hij stil moest staan. Ik heb gewoon gevraagd destijds, wat daarvoor oplossingen zouden kunnen zijn. Als je voor zoiets een nieuwe verzorgpony moet gaan zoeken, of moet stoppen met wandelen omdat hij verwend is, zullen er niet veel bokkers met eigen of verzorgpaarden overblijven. Ik vind gewoon het hele punt dat iedereen daar toen zijn mening klaar had (je kunt gewoon niet met paarden omgaan, je bent niet lekker bij je hoofd), echt niet terecht.

edit: plus dat ik toen 14 was, als ik het goed zeg, dan heb je er mi meer aan als je rustig de tijd neemt om uit te leggen hoe het wel moet, dan iemand alleen maar de grond in te lopen boren. Wees blij dat er ook nog 'pennymeisjes' zijn die wel netjes hulp vragen in plaats van beweren dat ze het allemaal zo goed weten..

Ik hoef daar niet te vragen naar de waarom, gezien ik niet op jou topic van toen reageer maar in het algemeen.
Die reactie's waren zoals jij het nu verteld totaal nutteloos, maar nogmaals ik heb nergens naar jou topic geleid met mijn voorgaande reactie.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:35

Pashon schreef:
Tevens zie ik ook nog steeds het nut niet van de topics met diverse pagina's vol over hoe sneu een ts is ook daar word een ts niet mee geholpen en gezien de meeste topics toch bedoeld zijn om te helpen of om extra informatie te krijgen zijn de "och meisie toch ik leef met je mee" reactie's ook volkomen nutteloos.

Toch is het nog veel nuttelozer om in een topic van iemand die boos is en van zich af wil schrijven, nog eens een schop na te geven.

Pashon schreef:
Ik hoef daar niet te vragen naar de waarom, gezien ik niet op jou topic van toen reageer maar in het algemeen.
Die reactie's waren zoals jij het nu verteld totaal nutteloos, maar nogmaals ik heb nergens naar jou topic geleid met mijn voorgaande reactie.

het blijft dat je zegt dat je het super vindt dat mensen om hulp vragen, maar je denkt zelf niet na over 'hulp geven'. Dat jij een TS vertelt dat het haar eigen schuld is dat het zo is gelopen, of in mijn geval dus dat mensen me vertellen dat ik niet met paarden om kan gaan, daar help je niemand mee, en zoals je tegen circel ook al zei, als een topic je niet aanstaat, waarom moet je er dan op reageren? Je hoeft ook niet altijd je mening ergens over te geven, maar als je dat doet mag je wel een beetje rekening houden met anderen en hun situatie. Als het andersom was geweest had jij ook niet graag een dergelijke reactie gekregen

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:38

Je mening verkondigen vind ik oké maar je hebt van die mensen die maar blijven doordrammen en dan denk ik 'jaaahaaa we weten het al'.
Vaak wordt de mening ook verkondigt waar het niet nodig is vb iemand dat hulp vraagt constant aanvallen 'je hebt dat niet goed gedaan en dat was stom geweest' dan denk ik 'het is gebeurt er kan niets meer veranderd worden laten we nu een oplossing zoeken ipv de TS de grond in te boren met wat ze allemaal verkeerd heeft gedaan dat heeft geen zin meer'.
Ik vind ook dat je het netjes moet houden, iedereen heeft zijn eigen mening en iedereen verdient evenveel respect, de mening van een ander in de grond boren omdat het niet dezelfde is als die van jou is gewoon not done.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:41

eigenlijk gaat het nu ook over 2 verschillende dingen, je mening verkondigen en iemand hulp geven. Als jij iemand hulp wilt geven, dan is het wel zo netjes om je mening wat genuanceerder te brengen, tenzij je iemand naar een psycholoog wilt helpen, om het even cru te zeggen.
als je je mening wilt geven, moet je natuurlijk zelf weten hoe je dat doet, maar dan moet je wel nadenken en dat niet bij elk topic wat je niet aanstaat doen. Soms is het beter om het dan maar voor je te houden, als je toch niks nuttigs in te brengen hebt. Dan moet je dat in een discussietopic doen, niet in een topic waarin iemand iets vervelends van zich afschrijft, of waar iemand om opbouwende kritiek of nuttige hulp vraagt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:55

Het valt me altijd op dat bokkers die graag recht voor zijn rap zijn en bokt te soft vinden, te laf zijn om hun profiel in te vullen >;)

Lekker makkelijk om omgemanierd te doen als toch niemand weet wie je bent.
Ben dan een vent en geef netjes je naam, foto en plaatsnaam in je profiel.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:04

TS: ik begrijp volgens mij niet helemaal waar je heen wilt.

Gaat het hier wel echt over koeien?

In het besproken topic geef je aan dat TS haar paard niet weg had moeten brengen. Jouw mening wordt niet gedeeld, vervolgens ga je een stapje verder en zeg je dat ze helemaal geen jonge paarden eigenaar mag zijn. Daarin krijg je geen bijval, en dan open je hier een topic over koetjes?

Volgens mij heeft het er weinig mee te maken, en al helemaal niet met hulp geven nee, zoals Peacehorses aangeeft.

Accepteer gewoon dat er ook andere manieren zijn van met paarden omgaan dan alleen de jouwe, en ga niet iemand zich nog rotter laten voelen dan al zo is, omdat diegene jouw mening niet deelt.

En verder over het algemeen, wel over koetjes dus: ik vind dat wel meevallen op bokt. Er zitten heel wat mensen die 'soft' overkomen, maar het tegenovergestelde ook genoeg. En dat kan best wel eens interessante discussies opleveren (zolang beide partijen volwassen blijven discusieren).