ban/OW

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

ban/OW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 02:31

hoe word nu vastgesteld, of iemand een SA heeft, of zn account uitleent ?
ik neem aan dat jullie wel tips erover ontvangen, maar hoe kan je zoiets controleren ?

c_alsemgeest

Re: ban/OW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 02:32

controle ip adres?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 02:43

dat kan. maar je kan niet zien wie er voor de comp zit.dus je weet niet wie er typt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:04

Maar wel of er meerdere accounts op één IP-adres zijn aangemaakt. :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:10

Een IP adres zegt niet zo veel, helemaal niet als er via een proxyserver of dynamisch adres gewerkt wordt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:10

Dat kan ook simpel verklaard worden als bijvoorbeeld zussen een computer delen maar wel elk een eigen account hebben, of moeders met dochters die ook beiden een account hebben... Zit je samen op dezelfde computer, met dus hetzelfde IP-adres, maar geen schaduwaccount.

In sommige gevallen lijkt het me duidelijk, in andere lijkt het me knap lastig vast te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:11

Elke computer heeft een uniek IP-adres, dus dat zegt wel degelijk wat.

Mick75: Dat is inderdaad ook lastig ja..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-12-10 03:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:11

Maar het zou ook kunnen dat meerdere mensen op die IP Bokken natuurlijk. ;)

Imo kan je op een IP niet 100% zeker zijn aangezien je, zoals gezegd, niet kan zien wie er achter de computer zit op het moment van plaatsen.

Een 100% zekerheid kan er volgens mij niet gegeven worden.

Mijn inziens word er maar gebanned als men een vermoeden heeft. Of dat nou terecht is of niet.

Zo kreeg een vriendin van mij ooit een BOT omdat ze alweer een SA aangemaakt zou hebben. SA was niet van mijn vriendin, maar van mij. Heb overigens ook een nette PB gestuurd naar de desbetreffende Mod dat het om mijn SA ging en niet die van haar.

Maar imo laat dat zien dat er maar gewoon gebanned word. De desbetreffende vriendin woont nl in Limburg en kan onmogelijk achter mijn computer in Noord Holland Noord gezeten hebben.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:30

Ik ben jaren moderator op het IRC en Efnet netwerk geweest, en talloze vergaderingen gehad over dit probleem.
Je kunt niet alles voorkomen en je moet ook niet overal willen ingrijpen. Bans worden daar tijdelijk ingezet als het even de spuigaten uitloopt. Soms, is de discussie zo opgelopen, dat je wel een berichtje kunt sturen, of het wat minder kan. En anders ban je iemand voor een paar minuten en dan is het opgelost.
Je hebt wel met klanten/mensen te maken. Maar in het algemeen hoor je als mod discreet te zijn en ga je niet met de botte bijl te keer. Het immers wel zo, dat je een aantrekkelijk netwerk wilt houden, dus ook klantvriendelijk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:31

De regels over SA's zijn duidelijk, dit staat er over in:
De regels van Bokt.nl: schreef:
Je account op Bokt

Je account op Bokt is strikt persoonlijk, het is nooit toegestaan een account te delen, uit te lenen of van het account van iemand anders gebruik te maken. Verder is het gebruik van meerdere accounts niet toegestaan, iedere gebruiker heeft dus maximaal één account op Bokt. Je kunt je gebruikersnaam hier veranderen. Als je per sé een ernstig probleem anoniem wilt aankaarten, kun je een verzoek voor een tijdelijk tweede account met een duidelijk en goed onderbouwde motivatie op voorhand indienen bij de moderators. Meer daarover kan je hier nalezen.

Je kunt er vanuit gaan dat iemand niet zomaar geband wordt.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat het beheer nu even uitgebreid uit de doeken gaat doen hoe dat gecheckt wordt. ;)
Een SA wordt toch meestal 'stiekem' aangemaakt.

Mocht je zelf ergens problemen rond hebben (vermoeden SA, of anders) dan zou ik een moderator een pb sturen. :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:35

Nou... dat valt te bezien.
Mods zijn ook mensen met dito korte lontjes (afhankelijk van de ervaring)
Ik heb daar gisteren nog een aanvaring mee gehad... :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:42

Maar een account delen lijkt me praktisch vrij lastig te controleren. Oke, soms verschilt de schrijfstijl enorm, maar soms ook niet. En hoe ga je controleren of mensen daadwerkelijk op 1 adres wonen en een computer delen? Of wat te denken van tienermeisjes die de hele dag bij elkaar over de vloer rondhangen en niet in de gaten hebben dat ze allemaal op 1 account zitten of ten minste op 1 IP-adres?

En wat te doen als iemand een vriendinnetje over de vloer heeft en vergeet uit te loggen? Officieel is dat misbruik van een account, terwijl dat makkelijk kan gebeuren. Ik heb op een ander forum ook wel eens uren zitten posten onder de account van een vriendin die die dag toevallig bij me was en vergeten was uit te loggen. Duurde even voordat ik dat doorhad zegmaar. Kan me voorstellen dat meerdere mensen dat hebben, maar dat is in mijn ogen geen misbruik van een account maar gewoon stommigheid. En om voor zo'n foutje nou een zwaardere straf dan een waarschuwing te krijgen vind ik zwaar overtrokken.

Het zijn wel stuk voor stuk voorbeelden die voor een SA aangemerkt kunnen worden maar het niet zijn en in veel gevallen valt praktisch niet te bewijzen dat het al dan niet om een SA gaat.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 03:44

Studentenhuizen maken vaak gebruik van een provider en delen een adres.
Vaak ben ik in Nederland, en dan zijn er zat onbeschermde punten om verder te surfen.
En wil je anoniem surfen, dan kun je hier http://www.proxy4free.com/page1.html terecht.
Wil je echt, echt anoniem, dan moet je een Japanse of Taiwanese proxyserver gebruiken. Die mogen volgens de wetten daar geen logs bijhouden over hun gebruikers.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:52

Het lijkt me zoiezo moeilijk te achterhalen. Iedereen krijgt ook 1X in de zoveel tijd een nieuw ip-adres. I.i.g. ik bij UPC wel. En wat als een mede-bokker mijn oude ip-adres dan krijgt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:44

daarbij ben ik ook wel eens ergens anders online dan thuis :+ (denk aan school, vriendin of mobiel) zo is een keer het IP-adres van mijn stage volledig gebant omdat daar een spammer actief was en kon ik dus niet meer op bokt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:08

mick75 schreef:
Maar een account delen lijkt me praktisch vrij lastig te controleren. Oke, soms verschilt de schrijfstijl enorm, maar soms ook niet. En hoe ga je controleren of mensen daadwerkelijk op 1 adres wonen en een computer delen? Of wat te denken van tienermeisjes die de hele dag bij elkaar over de vloer rondhangen en niet in de gaten hebben dat ze allemaal op 1 account zitten of ten minste op 1 IP-adres?

1) er wordt niet zomaar met de botte bijl geband.
2) Als er een SA vermoed wordt, komt dit vaak door de manier waarop er mee gepost wordt - de oude 'ruzie' bv wordt meteen weer opgepakt. Zo'n SA heeft meestal maar een paar posts. Vaak worden er ook heel rap berichten gesprokkeld om zo snel mogelijk weer in de HK te komen. Dat valt op.
3) Als er meerdere accounts op 1 IP zitten, wordt gekeken wie dat zijn. Zijn dat accounts met ieder een paar 1000 posts, wordt er niet van een SA uitgegaan, maar van zusjes, moeder en dochter, school of bedrijf, ed. Zeker als die gebruikers ook allemaal nog andere IPs hebben waar vandaan ze regelmatig posten.
4) Als er twijfels zijn, wordt een account ook soms gewoon gevraagd, joh, is dat een (oud) SA van jou. Zeker als het hoofdaccount ook gewoon actief is.
5) iemand die per ongeluk post onder een andere naam (niet uitgelogd) zegt die dat vaak ook zelf (Oh, oeps, ik ben het, puntje puntje, onder de naam van XYZ). Als de mods zoiets tegenkomen wordt zo iemand echt niet geband. Sterker nog, mods kunnen het bericht op de juiste gebruikersnaam zetten, en willen dat ook best voor je doen.
6) als mensen een nieuw account aanmaken omdat ze niet weten hoe ze hun naam moeten wijzigen of omdat ze hun wachtwoord kwijt zijn, worden ze óók gewoon geholpen en niet rücksichtslos geband. En even om hulp vragen in dergelijke gevallen doet wonderen.

En ja, de kunst is de rotterikken die een SA tijdens een ban aanmaken er uit te filteren. Daar zijn uiteraard wel wat technische mogelijkheden voor, en soms wordt er dan wel direct geband en later pas goed uitgezocht Maar dat blijkt toch wel héél vaak te kloppen (althans in mijn tijd als mod) en als het niet klopt wordt dat ook weer hersteld.
En verder zijn er natuurlijk zat bokkers die voor 1 dag geband zijn, die ene dag niet uit willen zitten, oude account was luvpaardjuh en dan een SA aanmaken paardjuhluvr. Dan heb je niet écht een IQ van 200 nodig om 1 en 1 bij elkaar op te tellen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:54

TurdusMerula schreef:
Mocht je zelf ergens problemen rond hebben (vermoeden SA, of anders) dan zou ik een moderator een pb sturen. :)

ja en dan krijg te horen, ja we gaan er naar kijken, vervolgens hoor je er niks meer van en diegene bokt gewoon lekker vrolijk verder , terwijl zelfs in woorden van diegene terug te halen is dat het een SA is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:27

Ik heb er wel eens vreselijk om moeten lachen, mijn man en ik hebben beiden een account op Bokt en bokken vanaf dezelfde PC.
Ik heb wel eens per ongeluk wat in een HK topic, waar we beiden in posten, onder zijn naam gepost en dat met een edit aangepast met "afz Lia".
Daar kreeg ik dus serieus een OW voor want je account stikt persoonlijk en ik mocht absoluut niet op zijn account meelezen als de PC aanstond en hij ingelogd was _O- _O- _O-
Dan mis je als moderator toch wel een stukje realiteitszin }:0
Maar goed dat de bank me niet bant als ik met zijn pinpas geld haal :+

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:30

Lia_ schreef:
Ik heb er wel eens vreselijk om moeten lachen, mijn man en ik hebben beiden een account op Bokt en bokken vanaf dezelfde PC.
Ik heb wel eens per ongeluk wat in een HK topic, waar we beiden in posten, onder zijn naam gepost en dat met een edit aangepast met "afz Lia".
Daar kreeg ik dus serieus een OW voor want je account stikt persoonlijk en ik mocht absoluut niet op zijn account meelezen als de PC aanstond en hij ingelogd was _O- _O- _O-
Dan mis je als moderator toch wel een stukje realiteitszin }:0
Maar goed dat de bank me niet bant als ik met zijn pinpas geld haal :+

Ja, en dan zegt dat al het geld van hen is net zoals de posts ineens van Bokt zijn whahahahahahahaha

Oh ja, offtopic:

Kan de held die mij een OW heeft gestuurd een keer de moeite nemen mijn reactie te lezen die ik heb verstuurd?
Want ik accepteer geen OW omdat iemand anders een relletje schopte ( woorden van een andere mod dus echt op 1 lijn zitten jullie niet)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:31

Wat Ibbel zegt klopt grotendeels, alleen kunnen moderators de poster van een bericht niet (meer) aanpassen. Als je Eline heel lief aankijkt is er misschien nog wat te regelen maar dit is iets dat we eigenlijk vrijwel nooit doen. Het uitlenen van een account (per ongeluk of niet) is iets dat we best zwaar opnemen, de kans dat daar een OW op volgt is dan ook redelijk aanwezig.

Over het algemeen is het in iedergeval handig om het even bij een moderator te melden als er structureel gebruikt wordt gemaakt van hetzelfde IP door verschillende gebruikers. Vaak kunnen we dit zelf ook zien maar dit soort dingen even melden voorkomt een hoop onduidelijkheid en eventuele problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:32

Ik zeg altijd maar zo "zonder OW tel je niet mee" :D
Wat is een OW nu helemaal????
Ik print ze op lekker zacht en dun papier en verwerk ze op de juiste wijze op het kleinste kamertje...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:45

ikdoemaarwat schreef:
TurdusMerula schreef:

ja en dan krijg te horen, ja we gaan er naar kijken, vervolgens hoor je er niks meer van en diegene bokt gewoon lekker vrolijk verder , terwijl zelfs in woorden van diegene terug te halen is dat het een SA is

Maar dan is er wel iets mee gedaan, je kunt misschien alleen niet exact zien wat. Er zal zeker aandacht voor zijn geweest. :)

Ik zou het als mod waarderen als iemand mij zo een berichtje zou sturen. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:04

Ik heb wel altijd wat moeite met een "goedgekeurde SA"

Want hoe anoniem is zo'n SA nou? Je moet het wel aanvragen bij het team....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:26

Maargoed, dan ga je dus eigenlijk altijd al uit van het negatieve terwijl het hier stikt van de tieners en pubers en als je met een paar vriendinnetjes thuis zit te bokken kan het snel gebeuren dat iemand even niet oplet en op een ander account zit te werken. Beetje l*llig om daarvoor meteen een sanctie op te leggen nietwaar? Of moeten al die vriendinnetjes van laten we zeggen tussen de 10 en de 15 jaar van te voren schriftelijk in 5-voud aanvragen bij het team dat ze wel eens bij elkaar zitten en dan 1 PC gebruiken? Denk niet dat dat gaat gebeuren.

Waarom niet uitgaan van dat het gewoon foutjes zijn die iedereen kan maken, ik zei al, ook mij als volwassene is het wel eens gebeurt dat ik een tijdje op een ander forum onder de naam van vriendin heb zitten forummen. Kan iedereen gebeuren die een computer deelt, een momentje van onachtzaamheid kan genoeg zijn. Waarom dat dan zo zwaar bestraffen?

In het geval schaduwaccounts, de "echte" dan, als ik in de banlijst kijk zie ik best een hoop namen staan, maar op het totaal aantal gebruikers is het zeer beperkt. En in een ander topic zit iemand met een SA, die gisteren al had toegegeven dattie op een SA zat te werken, nog vrolijk verder te posten... Beetje raar nietwaar? Maar waarom zo streng op SA's? Juist dat gefocus erop zorgt ervoor dat het een spelletje word voor sommigen (Marcel Dufour o.a.) om steeds maar weer onder een nieuw SA binnen te komen. Levert een hoop extra werk op terwijl zo iemand alleen maar verder gaat puur om het opfokken en aan het werk zetten van het team.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:52

TurdusMerula schreef:
Maar dan is er wel iets mee gedaan, je kunt misschien alleen niet exact zien wat. Er zal zeker aandacht voor zijn geweest. :)

Ik zou het als mod waarderen als iemand mij zo een berichtje zou sturen. :)

wat is er mee gedaan dan? diegene post gewoon vrolijk door op het SA account
er is dus niks aan gedaan :n