Na aanleiding van een topic over correct/afwijkend exterieur, ga ik een stuk schrijven over exterieur. Echter ben ik vooral van de rij/sportpaarden, dressuur en springen en dan voornamelijk KWPN. Misschien is het leuk om een lijst te maken met verschillende voorschriften van exterieur van diverse stamboeken/rassen en 1 pagina waar alles uitgelegd wordt hoe alles in elkaar steekt en hoe het beoordeeld wordt?
Verder zijn foto's ook zeer welkom! Aangezien ik niet willekeurig foto's van google af kan halen. Zo ben ik voornamelijk op zoek naar de extreme, dus als iemand foto's heeft? Graag even hier in het topic plaatsen, dan kan ik deze foto's gebruiken om lijnen op te zetten zodat het duidelijker wordt! Graag foto's die duidelijk en loodrecht genomen zijn (dus niet schuin voor/achter of iets dergelijks), ook gemakkelijk als de paarden al eens lineair gescoord zijn in het "extreme". Ook foto's van diverse "extreme" beenstanden zijn zéér welkom!
Voorbenen, van voor: - Bodemwijd - Bodemnauw - Franse stand - Toontreder stand - X-benig - O-benig - Brede stand - Nauwe stand - Gebroken voetassen (van voren) - Diverse afwijkingen samen
Voorbenen, van opzij: - Weke voet (week gekoot) - Steile voet (steil gekoot) - Hol in de knie - Bokbenig (bol in de knie) - Uitgestoken knie - Ingesnoerde knie - Onderstandig - Gestrekt - Gebroken voetassen, van opzij - Diverse afwijkingen samen
Achterbenen, van achter: - Koehakkig (X-benig) - O-benig - Bodemwijd - Bodemnauw - Wijde stand - Smalle/nauwe stand - Franse stand - Toontreder stand - Gebroken voetassen, van achter - Diverse afwijkingen samen
Achterbenen, van opzij: - Sabelbenig - Steil - Onderstandig - Gestrekt - Gebroken voetassen, van opzij - Diverse afwijkingen samen
Alle foto's van afwijkende standen samen zijn welkom!
De hals van mijn paard is te diep uit de borst volgens haar keuringsrapport (KWPN) Ik zal eens kijken of ik er een foto van heb, en anders zal ik er eentje van maken!
Diep uit de borst is vanaf de zij kant te zien, dus als je een foto zou kunnen maken precies vanaf de zijkant dat ze haar hoofd/hals recht vooruit in normale houding heeft.
Niet de meest charmante foto maar wel duidelijk wat er met bokbenig bedoelt word.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-10 23:47
Dat is inderdaad een hele duidelijk bokbenige stand! Overigens niet alleen bokbenig, maar ook wat onderstandig. Goede foto, als je het paard kent en je zou misschien een kwalitatief betere foto kunnen maken, zou dat helemaal top zijn!
Laatst bijgewerkt door Quir op 12-11-10 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Alle foto's zijn welkom, maar in het bijzonder welke een duidelijke afwijkend exterieur hebben of een in het "extreme" gescoord kan worden (dit hoeft niet afwijkend te zijn).
Is dit goed of moet het op het steen? Ik heb toestemming van de fotograaf als de foto's originele staat behouden en eventueel naamsvermelding(Lisa Dijk)
Quir schreef:
Oké dat zou wel heel erg fijn zijn als dat zou kunnen!
Overigens wel zonde van zijn voorbenen, want het is verder wel een erg knap dier.
Mwah hij loopt er niet minder op en is er ook niet minder lief door.
Quir
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-10 00:02
Fokfanaat: Inderdaad erg duidelijk rechthoek, maar recht kruis? Is ze zo daadwerkelijk gescoord, want vind het niet echt recht. Oké, niet hellend, maar echt recht niet (wel hoge staart inplant).
D_Desteny: Foto's blijven in dezelfde staat (zet er enkel wat lijntjes op) en er zal een naamsvermelding bij komen te staan. Beide foto's zijn goed bruikbaar! Eén is duidelijk voor onderstandig en één voor bokbenig. Super bedankt in ieder geval!!
Lijntje van het kruis, niet hellend, maar ook niet heel recht. Toch?
Edit: zie nu dat het begin van mijn lijntje waarschijnlijk wat te hoog zit (heup bot), waardoor het kruis rechter wordt.
R0oszs
Geplaatst: 13-11-10 00:09
wel een oude foto maar wel de enigste standfoto die ik kan vinden
Ik ben nu bezig met de wiki pagina over beenstanden uit te breiden (duidelijker omschrijven). Nu ga ik een poging doen tot tekeningen van benen te maken (incl botten er in). Zodat het denk ik duidelijker wordt dan met foto's van echte paarden benen.
ik heb vandaag geen goede foto kunnen maken, dus ik heb wel een paar oude foto's, je moet maar zeggen of je er iets mee kan.
Fox1
Geplaatst: 13-11-10 21:04
In oude IDS'en werd daar elke week aandacht aan besteed, met foto's en scores erbij, best interessante stukken. Weet alleen niet meer welke jaargang...
Anoniem
Geplaatst: 15-11-10 19:33
Mijn kennis van exterieur is echt dramatisch, maar hopelijk heb je iets aan de volgende standfoto's van verschillende types paarden/ponies? :
Ik zal nog even kijken wat ik verder heb, wat close-ups van benen volgens mij, wellicht heb je daar wat aan? En ik weet zeker dat ik een onderstandige heb ergens ook..
die vos kan goed voor neerwaartse romprichting/kort voorbeen, /op de voorhand gebouwd
muc
Geplaatst: 15-11-10 19:41
In mijn profiel staat mijn Larino, die heeft nogal grof beenwerk (vindt ik) Voor de rest een mooie bouw... edit: dat groffe beenwerk zie je niet op de foto, wel het stijle lange achterbeen....
verder zal ik kijken of ik een standfoto heb van mijn Elmshorn, die heeft een zeer hellend en kort kruis. (Staan ook foto´s in mijn profiel maar daar zie je het niet zo goed)
Quir
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-10 19:50
De eerste, donker bruine, is een paard wat onderstandig staat en wat een kort voorbeen heeft, denk ook een wat neerwaartse romprichting.
De tweede, zwarte, is een vrij kloppend paard zonder extreme. Duidelijk rechthoek.
De vos kan je echt niet beoordelen, vanwege het gras. De onderste zou ik zo inderdaad ook zeggen, neerwaartse romprichting en wat op de voorhand gebouwd. Lengte voorbeen kan je op geen enkele wijze beoordelen. Op de eerste foto zie ik ook geen hele neerwaartse romprichting en ook het op de voorhand gebouwde is een stuk minder. Wat de vos wél heeft is een duidelijk arm bespierde hals en zelfs een onderhals.
De bonte, prachtig dier om te zien! Duidelijk een hellend kruis en neigt naar diep uit de borst komende hals.
Ow ik krijg steeds meer een zwak voor bonte paarden.
Alle foto's zijn eigenlijk wel goed bruikbaar, misschien de zwarte niet zo. Paard heeft geen hele duidelijke extreme.
Ben benieuwd naar je foto's muc! Ga even in je profiel kijken.
Anoniem
Geplaatst: 15-11-10 20:16
Toch wel leerzaam zo! Wat je kan gebruiken als voorbeeld voor verschillende types kan je iig gewoon gebruiken Hier nog wat standfoto's / close-ups benen:
Quir: Ik zou als ik jou was proberen om de verschillende lichaamsdelen in verschillende artikelen te bespreken. Bijvoorbeeld de hals daar kun je een apart artikel voor maken, evenals het voorbeen en het achterbeen en de rug enz.
Als je tekeningen wil hebben van de benen dan moet je het maar even zeggen want ik heb hier hele ladingen liggen, die kan ik zo voor je inscannen. Pb maar als je daar iets van nodig hebt.
In je bespreking zou ik dan eerst de normale/ideale situatie bespreken adhv tekening en foto van een correct paard. Daarna de afwijkingen bespreken met een tekening en foto van een afwijkend paard. Ik denk dat dat het duidelijkste beeld geeft.