[UK] is niet meer wat [UK] geweest is... *update pag 3

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

[UK] is niet meer wat [UK] geweest is... *update pag 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 23:40

om op 'n meer specifiek onderdeel in te gaan als wat ik in dit topic al aan gaf:
[FZ] Bokt is niet meer wat bokt geweest is....

Mijn quote uit dat topic:
Citaat:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik erger me vooral aan UK :j

Lange tijd niets gepost, laatst 2 topics neergezet, 1tje waarop men ook feedback zou kunnen geven ( foto ) en 1 waarop ik een gehaakt beestje laat zien dat ik van een patroon heb gemaakt, daarop is dus moeilijker commentaar op te geven,... mááár dit beestje was enorm geliefd. Erg leuke reacties, die maakte me ook vrolijk. Tot ik weer zo'n groene hulk zie dat men onderbouwd moet reageren :?
*weg reacties* -O-

Nou dan is de lol er wel vanaf hoor...
Wánt niet iedereen kan feedback geven, positief/negatief.
En het is ook duidelijk dat men ook écht veel minder reageert op UK,... het zijn meer kijktopics geworden en persoonlijk kan ik me daar best aan storen...

Waar ik dus op doel is dat mijns inziens het beleid op UK wel aangepast zou kunnen worden.
Er wordt prachtig gemodereerd dat zeker maar ik vind sommige dingen zo jammer.
De spontaniteit is er vanaf in mijn ogen. Ik zoek het niet om commentaar te gaan verzinnen bij werken die gewoon alleen maar 'WAUW' zijn...
Dus...dan kijk ik maar een beetje... denk ik WAUW WAT GAAF... en kijk maar weer een beetje verder...

Is het niet gewoon enorm jammer op die manier?
Oneliners zijn tegen het boktbeleid.... maar al die groene hulken die ik bij zoveel topics tegenkom stuiten me op de borst om er nog zo frequent te gaan neuzen...
Is het niet gewoon tijd dat men misschien wel 5 pagina's met WAUWS krijgt??? Is dat dan niet ook gewoon verdient???

Ben benieuwd hoe men erover denkt...anders heb ik gewoon dikke pech :Y)
Laatst bijgewerkt door Mireille op 29-01-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: update pagina 3

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:40

Ik ben zelf totaal niet creatief maar kijk af en toe wel rond op uk. Ik reageer nooit want ik kan geen onderbouwde kritiek geven, ik teken als een 5 jarige dus ga echt geen commentaar geven _O- Ik zou graag ergens melden dat ik het prachtig vind maar veel verder dan: Goh wat mooi ik wou dat ik dat ook kon (ofzo) en dat mag dan niet

smeetjoew

Re: [UK] is niet meer wat [UK] geweest is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:49

Maar nu zeg je dat UK niet meer is wat het geweest is.... Da's niet correct. Het is gewoon dezelfde UK als toen het van CB werd afgesplitst. Oneliners werden nooit toegestaan.

Het is dan ook zaak - ongeacht je verstand hebt van het betreffende werk qua materiaal of techniek oid - dat je je compliment gewoon uitbreid. Maak een inhoudelijk compliment. Je kunt aan het "wat mooi!" ook toevoegen dat het dier/ding/whatever heel gelijkend is of juist hier en daar wat uit verhouding is.... Dat soort dingen. Daarmee ben je zo je onliner kwijt en is het compliment hetzelfde.

Een oneliner is een oneliner en of dit nou "wat mooi" is of "zou willen dat ik dat ook kon". Het blijft hetzelfde.

Ik heb het zo vaak hoor; dan zie ik weer zo'n waanzinnige tekening of schilderij. Dan roep ik WAUW hoor. :D Alleen voeg ik eraan toe dat het zo prachtig gedetailleerd is uitgewerkt en dat die ene koe zo levensecht is. Dat soort praat.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 10:26

Ik doe het precies hetzelfde als Smeetjoew, ik zeg dat ik het prachtig vind, en dan vertel ik WAT ik er zo mooi aan vind -kleurgebruik, toets, etc. Dan heb je nooit een oneliner :) . En dat is ook onderbouwd reageren, je hoeft niet perse commentaar te geven hoor :) .

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:23

Ik kan me wel in de post van Cyntje vinden. Eerder keek ik dagelijks op UK, nu eigenlijk alleen als ik me écht verveel, en zelfs dan vaak niet... de lol is eraf. :)
Maar dat vind ik met veel dingen op Bokt, helaas.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 13:19

Tóch is UK niet meer wat UK geweest is...
En niet wat betreft de oneliners maar juist omdat er nu zo vaak van die groene hulken staan laten mensen het wel uit hun hoofd om iets te posten.

Zo had ik laatst een topic waarin schijnbaar ook een aantal oneliners stonden maar er waren ook reacties weg waarbij ik toch mijn vraagtekens had, helaas heb ik er geen printscreen van gemaakt...
En zo doe ik dat ook Shanna :j als ik me écht verveel kijk ik op UK maar bij echte WAUW werken reageer ik amper nog.
Enja, ik weet wat feedback geven is zowel positief als negatief, in mijn opleiding tot in den treuren mogen bestuderen maar dit is internet,.... en dus zoals ik al eerder zei is het spontane er wel vanaf.
Voel me op UK net een kind dat iets goed moet doen anders krijgt het geen stickertje en wordt de lerares boos :+

En écht voorheen voelde UK écht wel anders :j
Waarom kunnen op andere (kunst)fora dat soort reacties wel? En mag het op bokt niet? Omdat het hele principe oneliners niet mag?
Is het niet gewoon leuk om van iemand een berichtje te krijgen die dus niks met tekenen, schilderen of wat dan ook heeft zoals chocobroodje al zegt?
Zulke mensen reageren dus op voorhand al niet omdat men van het UK-ik-mag-geen-wauw-berichtjes-plaatsen-af-weet en mensen die dat niet weten daarvan wordt zonder pardon hun goedbedoelde reactie gewoon verwijderd :?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:23

Misschien moet er dan een sub gemaakt worden: UK-ITP!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 13:25

Dan is het eind zoek denk ik zo :+

edit: schiet me nu effe iets te binnen!!!
Las gisteren iets op FZ mbt een punten/like/respectsysteem voor profielen wat er in de toekomst misschien gaat komen op bokt.
Is dat dan geen idee???
Dan kunnen mensen tóch hun waardering laten blijken maar hoeft men geen onderbouwd commentaar te geven wanneer men dat niet wil/kan...

:D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:42

kleinvosje schreef:
Misschien moet er dan een sub gemaakt worden: UK-ITP!

Een beetje zoals het vroegere FotoFun? Dat was een succes :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 14:43

Dat ken ik dan niet.... maar dan moet er dadelijk ook een [FK]-ITP komen etc...

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:47

Een tijd geleden hebben we een enquête gehouden onder gebruikers van (onder meer) [UK] en [FK] ( [CB] )
Naar aanleiding daarvan en in overleg hebben we toen een aantal zaken veranderd of zijn we strenger gaan modereren op bepaalde zaken.
Eén van de dingen die daaruit naar voren kwam waren de oneliners en dat mensen zich eraan irriteerden dat er zo vaak hetzelfde stond. ('wauw' 'mooi' 'wat knap' etc) men wilde meer diepgang, meer onderbouwing. Dat kost wat extra tijd voor diegene die reageert, maar TS heeft daar uiteindelijk meer aan.
Zelf zie ik niet het probleem om naast een 'wat mooi' ook nog even aan te geven wát je mooi vindt :) of misschien ook even wat je minder mooi vindt; dat leert je imo kritisch kijken. Kleine moeite en net zo spontaan, toch??

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 14:51

Voor diegene die daar oog voor hebben wel :j
En dus wordt het ook een steeds kleiner clubje in mijn ogen die nog de moeite neemt om onderbouwd commentaar te geven...

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:52

Ik ben het helemaal met Cyntje eens. Ik vind die wauw reacties juist ook erg leuk :D Daarnaast zijn er altijd genoeg mensen die wel onderbouwd reageren. Dat zijn meestal die zelf ook tekenen of schilderen. Dus van mij mag er ook wel veel minder streng worden gekeken naar reacties. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:00

Sinds dat er regels gelden over hoe je hoort te reageren kom ik zelf ook minder op UK. Het maakt het wat minder vrijblijvend en zo heb ik er vaak minder zin in om te kijken. Maar daarnaast zijn er ook veel van de topicstarters die ik graag keek overgestapt naar andere nationale en internationale kunstfora, waar wel gewoon `wauw` gezegd mag worden.
Soms plaats ik nog eens wat en vaak krijg ik nu die `verboden`reacties per pb toegezonden. :=

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:27

babe schreef:
Ik ben het helemaal met Cyntje eens. Ik vind die wauw reacties juist ook erg leuk :D Daarnaast zijn er altijd genoeg mensen die wel onderbouwd reageren. Dat zijn meestal die zelf ook tekenen of schilderen. Dus van mij mag er ook wel veel minder streng worden gekeken naar reacties. :)

helemaal mee eens, die wauw reacties geven me juist een steuntje in de rug en om verder te gaan :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 23:30

En mag ik dan bij deze even zeggen dat de 3 bovenstaande bokkers ook 'wauws' verdienen :j en ik bokt daar echt een beetje te kort in vind schieten...

Niet dat een heel goed iemand de hemel ingeprezen moet worden...enfin, mijn punt is duidelijk :Y)

Idd Bitje :j
Ik postte eerst ook veel meer, nou heb ik ook een lange tijd minder spul gehad om te plaatsen maar nu ik weer wat meer heb om te posten zie ik het door die strenge regels niet meer zo zitten :n

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:33

De laatste tijd post ik ook niet veel meer, op veel werken heb ik gewoon niks aan te merken, en op WIP's reageer ik bijna niet meer, omdat het vaak moeilijk te zien is waar iets mooi aan is, of wat er beter aan kan als er bijvoorbeeld nog maar enkel een basislaag opzit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:29

Annash schreef:
Ik kan me wel in de post van Cyntje vinden. Eerder keek ik dagelijks op UK, nu eigenlijk alleen als ik me écht verveel, en zelfs dan vaak niet... de lol is eraf. :)

Modereren is nodig, absoluut.
Toch heb ik zeer sterk de indruk dat waar vroeger gemodereerd werd om het forum goed en zonder te gek veel ruzie te laten bestaan, dus ook werd gemod met gevoel voor de situatie en omstandigheden, er nu vooral gemod wordt vanuit regels. En regels zijn natuurlijk handig, maar als regels zo worden toegepast als soms op bokt, dan wordt het geheel contraproductief. En dat nekt inderdaad de spontaniteit.

Dus ik beperk me doorgaans tot de diverse huiskamers. Daar heb je een stuk minder last van de regel = regel-mentaliteit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:34

Anya schreef:
Toch heb ik zeer sterk de indruk dat waar vroeger gemodereerd werd om het forum goed en zonder te gek veel ruzie te laten bestaan, dus ook werd gemod met gevoel voor de situatie en omstandigheden, er nu vooral gemod wordt vanuit regels.

Helemaal mee eens! De regels zijn een middel, het doel is een leuk forum. Maar tegenwoordig lijken de regels het doel. En of het forum dan leuk is of niet, who cares?

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:27

Allereerst; ik heb Lontje ook even op dit topic geattendeerd. Mireille is momenteel afwezig, dus vandaar dat een antwoord van haar kant even achterwege blijft; ik wil dit zeker ook met haar bespreken :j

Cyntje schreef:
Voor diegene die daar oog voor hebben wel :j
En dus wordt het ook een steeds kleiner clubje in mijn ogen die nog de moeite neemt om onderbouwd commentaar te geven...

Het zijn de gebruikers zelf die een forum kunnen maken (of breken)
In mijn ogen is het een kleine moeite om aan te vullen/ te motiveren waarom je iets aanspreekt of juist niet. Zeker als je zelf werk plaatst is dat toch ook fijn om te horen? Tevens leert het je kritisch kijken naar werk en daar kan je in je eigen werk weer profijt van hebben :) de keuze om -al dan niet- te reageren is dus aan jezelf :)
In hoeverre valt dat kleinere clubje op momenteel? De mensen die posten zijn veranderd; ik zie andere namen staan ten opzichte van bijvoorbeeld 2 jaar geleden. Daarnaast lijkt het misschien alsof er minder gepost wordt, maar dat is misschien ook zo omdat FotoKunst geïntroduceerd is? Eerder stonden die twee bij elkaar en 'leek' het forum misschien voller?
Er wordt aangegeven dat men de moderatoropmerkingen vervelend vindt; het is op zijn minst netjes mensen te laten weten dat er verzocht wordt anders te posten. Als een dergelijk bericht geplaatst wordt als 'gewone' post dan valt deze vaak weg/ wordt niet gelezen; dat is ook niet de bedoeling; we willen juist mensen ergens op attenderen :)

Cyntje schreef:
Ik postte eerst ook veel meer, nou heb ik ook een lange tijd minder spul gehad om te plaatsen maar nu ik weer wat meer heb om te posten zie ik het door die strenge regels niet meer zo zitten :n

Dit kan wat mij betreft niet de bedoeling zijn en dit wil ik dan ook wel degelijk gaan bespreken :)
Al plaats ik dan bij deze wel vast een wedervraag: 'stel dat' we de regels zouden versoepelen en er ontstaan topics met 4 pagina's aan 'wauws' dan volgt vanzelf de discussie die we eerder voerden: dat men vindt dat [UK] te weinig diepgang heeft. Een balans tussen beiden is moeilijk te vinden ben ik bang.
Hoe zouden we hier dan op moeten modereren?

VERAx schreef:
De laatste tijd post ik ook niet veel meer, op veel werken heb ik gewoon niks aan te merken, en op WIP's reageer ik bijna niet meer, omdat het vaak moeilijk te zien is waar iets mooi aan is, of wat er beter aan kan als er bijvoorbeeld nog maar enkel een basislaag opzit.

Vandaar dat er bij [WIP]'s minstens 3 stappen getoond moeten worden; dan kan je in elk geval al zien welke kant een werk opgaat of wat er eventueel nog aan veranderd kan worden. Ook hier geldt; als een TS een gedegen reactie wil, dan is hij of zij nog altijd verantwoordelijk voor de stappen die geplaatst worden. Als die onduidelijk zijn dan wordt commentaar geven ook lastig.

Shadow0 schreef:
Helemaal mee eens! De regels zijn een middel, het doel is een leuk forum. Maar tegenwoordig lijken de regels het doel. En of het forum dan leuk is of niet, who cares?

De regels waarover we hier spreken zijn opgesteld samen met de gebruikers; naar aanleiding van ontevredenheid een tijd geleden :) dus is het in mijn ogen enkel prima dat het nu weer aangekaart wordt. Een leuk forum is absoluut mijn doel; I care wat dat betreft. [UK] is zeker een forumdeel wat me na staat; ik heb er zelf al zoveel steun aan gehad en van geleerd; dat moeten we zien te behouden :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:28

Anya schreef:
Annash schreef:

Modereren is nodig, absoluut.
Toch heb ik zeer sterk de indruk dat waar vroeger gemodereerd werd om het forum goed en zonder te gek veel ruzie te laten bestaan, dus ook werd gemod met gevoel voor de situatie en omstandigheden, er nu vooral gemod wordt vanuit regels. En regels zijn natuurlijk handig, maar als regels zo worden toegepast als soms op bokt, dan wordt het geheel contraproductief. En dat nekt inderdaad de spontaniteit.

Dus ik beperk me doorgaans tot de diverse huiskamers. Daar heb je een stuk minder last van de regel = regel-mentaliteit.

Ben ik zeer met je eens :j
Zit ook voornamelijk nog in de HK, denk ook wel dat de meesten daar in verloop van tijd eindigen omdat men vanzelf een plekje vind.
Daarom plaats ik mijn werken voornamelijk ook in de topics waar ik kom op de HK, daar mogen ze wel wauwen :D

Fnanne, ik ben het er mee eens dat de gulden middenweg hierin moeilijk te vinden is, maar waarom niet eerst waarschuwen bijvoorbeeld en dan pas een groene hulk met ''dit was niet onderbouwd genoeg dus ik heb ze verwijderd'' want dit wordt volgens mij niet gedaan?
Nogmaals... onderbouwd commentaar is leuk en fijn om te krijgen maar waardering in je werk ook :j
Daarbij vind ik het vervelender te lezen dat mensen graag op je reageren en maar 'iets' gaan zoeken om hun waardering te kunnen laten blijken, dan heb ik namelijk liever een 'wauw' :Y)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:49

Cyn? Groene hulk? :oo
Ik denk dat het beter werkt om de actieve gebruikers aan te moedigen om door te vragen naar diepgang, als om de niet correct volgens de regels geposte berichten te verwijderen. Als er een paar keer berichten van je verwijderd zijn zul je ook minder snel nog iets nieuws posten.
Dat is hetzelfde als op bijv. HAW. Als daar een topic wordt verwijderd omdat niet alle verplichte punten in de opening zijn vermeld zou je ook als alternatief andere gebruikers kunnen aanmoedigen om op die punten door te vragen in hun reacties.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 12:54

Nee,... het liefst zo min mogelijk groene hulken :=
Maar het moet in mijn ogen in ieder geval veranderen...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:38

Gebruikers worden er ook op geattendeerd en pas als het teveel oneliners worden dan zet ik een moderatoropmerking in het topic.

Een gulden middenweg is inderdaad moeilijk te vinden. Het blijft zoeken naar wat werkbaar is èn leuk. Dat UK niet meer is wat het is geweest klopt maar hebben we zelf in de hand. Dat staat naar mijn mening los van het geven van al dan niet onderbouwde reacties maar komt, volgens mij, vooral door het weg blijven van de mensen die vroeger regelmatig topics openden omdat ze andere plaatsen/manieren hebben gevonden waar ze hun werk laten zien.

Persoonlijk zit ik niet te wachten op alleen wauw reacties als ik een topic open. Mijn persoonlijke mening is dat er altijd iets valt te leren, je bent nooit uitgeleerd dus heb ik liever onderbouwde reacties waar ik wat mee kan. Liefst juist van mensen die zelf niet tekenen/schilderen omdat die met de ogen van een potentiële koper kijken :)

Zoals gezegd door Fnanne gaan we echter hier wel wat mee doen maar we moeten wachten tot Mireille terug is. Wat dat betreft goed dat dit topic geopend is, dat maakt je weer scherp en opent de mogelijkheid om met z'n allen te kijken of er andere manieren zijn (en die zijn er vast!) om UK proberen gezelliger te maken. Het blijft wel een feit dat ook een beter UK bij jezelf begint...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:40

Maar het zijn juist de niet-tekenaars die schrikken van het persé moeten onderbouwen van commentaar denk ik zo en zijn vaak toch de 'wauwers'...