Door één 'foute' reactie, altijd een ander beeld van iemand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Door één 'foute' reactie, altijd een ander beeld van iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:06

Hier ben ik wel benieuwd naar..
Ik zal de titel even verduidelijken.

Iedereen maakt fouten in zijn leven.. hoe meer fouten je maakt, hoe meer je leert.
Zelf heb ik ook wel reacties op Bokt geplaatst waar ik bijvoorbeeld nu niet meer achter zou staan.
Maar waar ik op doel; als iemand een topic opent, waarin diegene met een te strakke slof rijdt of verkeerd spoorgebruik.
En jij plaatst daar een, misschien wel heftige, reactie waar je 100% achter staat, zal je dan in de toekomst diegene daar altijd op blijven beoordelen/benadelen?
Ook al gaat het dan een stuk beter?

Ik heb hier al een tijdje over na zitten denken.
De reden dat ik het nu toch maar vraag is eigenlijk n.a.v het topic van Lot_ over mensen met overgewicht.
Ik 'ken' Lot_ al een tijdje en daardoor wist ik dat ze de verkeerde woorden had gebruikt, of i.i.g zich verkeerd had uitgedrukt.
Vervolgens werd er in een ander topic van haar een berichtje geplaatst in de trant van "Als je dat andere topic nou niet had geplaatst, had ik je geholpen."

Dus ik ging eens nadenken en ben tot de conclusie gekomen dat ik mensen over het algemeen niet anders zal benaderen.
Als persoon A. een rare of kwetsende opmerking maakt in een topic van mij, en zij opent over een tijdje zelf een topic met foto's van haar paard die ik erg mooi vind, zal ik daar gewoon mijn (positieve) mening in geven.

Maar ik ben ook mensen tegen gekomen die uit een soort wraak reageren.
Dat is niet helemaal het goede woord, maar weet het even niet anders uit te drukken.
"Jij plaatst een gemene opmerking in mijn topic, dus doe ik hetzelfde bij jou."
Terwijl ik vind dat je, vooral op internet, mensen een tweede kans moet geven.
Omdat in woorden niet altijd kan worden uitgedrukt wat iemand nou echt precies bedoelt.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat er in mijn leven ook mensen zijn die echt geen 3de kans krijgen hoor.

Ik ben benieuwd hoe andere mensen hierover denken. :j

Wildgirl

Re: Door één 'foute' reactie, altijd een ander beeld van iemand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:08

Ik denk dat het menselijk is om te oordelen, iedereen doet dit te pas en te onpas, mezelf incluis.
De clou is om af en toe de oordelen die je velde los te laten en iemand of een situatie vanuit een nieuw perspectief te bekijken.
Moeilijk, maar niet onmogelijk.
Persoonlijk moet ik zeggen dat mij dit meestal wel lukt, al blijven er uitzonderingen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:16

Klopt, ik oordeel ook best wel snel.. soms ook te snel. :j
En wat je zegt komt ook wel neer op wat ik bedoelde in de OP.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:19

Ik baseer mijn mening over mensen hier op bokt op de posts die ze plaatsen. Meer dan dat heb ik namelijk niet om mensen op de te beoordelen. Dus wanneer iemand meerdere malen reacties geeft die mij niet aanstaan, zal dat mijn beeld van die persoon negatief kleuren. Een tweede kans is natuurlijk altijd mogelijk, maar er zijn gewoon mensen waar ik geen positief beeld over heb, door de reacties die ze zelf ergens op gegeven hebben.

Kan natuurlijk heel goed dat deze mensen in real life toppers zijn. Maar dat ze dat gewoon anders verwoorden op internet. Daar kan ik dan verder niet zoveel mee. Ik 'ken' ze alleen van bokt, en daar basseer ik mijn mening op.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:26

Hangt er helemaal vanaf of ik en die persoon op bokt verder wel door 1 deur kunnen. :) Ben het tot nu toe nog niet tegengekomen, maar het zou kunnen gebeuren. Ik denk dat ik er dan voor zal kiezen niet te reageren, ipv banketstaaf te gaan doen.

Verder vind ik dat reageren op het persoonlijke niveau voor mij echt te laag is :o Ik hou me daar totaal niet mee bezig eigenlijk. Ik kijk naar de reacties en posts, niet welke persoon daarachter schuilt. :)

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:30

ik snap je vraag en ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de situatie .
als iemand zonder aanleiding zich erg kwetsend uitlaat over een mede bokker dan kan ik begrijpen dat die persoon dat niet zomaar zal vergeten maar zoals iedereen ook weet kun je ook best sorry intoetsen op je toesenbord :P en daarmee mischien de wind wat uit de zeilen halen . :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:32

Hoe herkenbaar!

Ik stelde enkele weken geleden terug vragen op bokt (eigen topic) over mijn tentamen bedrijfsrecht.
Maar enkele personen waren van mening dat ik te veel op bokt zat in plaats van in de boeken.
GOEIEMORGEN! Mag ik zelf bepalen wanneer ik wat doe? Dat ik geen 24 uur per dag in de boeken zit, betekend toch niet dat ik dom ben?

Ik zelf heb er niet zoveel moeite mee. Elke dag is een nieuwe dag, waarom zou je dan nog oude koeien uit de sloot halen?
Natuurlijk vind noem ik het wel eens dat ik vind dat iemand een hele domme reactie geeft. Maar dat hoeft in een volgend topic niet weer zo te zijn... :+

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:34

Ik weet over welk voorbeeld je het hebt koudbloedkim en ik vond dat een erg vreemde opmerking. In plaats van te vragen om verheldering over het topic lag het oordeel gelijk klaar wat imo erg oneerlijk is.
Heb het desbetreffende topic van Lot even doorgelezen en ik denk dat zij door velen verkeerd begrepen is. Het is soms ook maar net wat mensen willen lezen hoor maar goed..

Er zijn wel een aantal mensen op bokt over wie ik een negatief beeld heb door bepaalde reacties. En dan heb ik het niet over 2 rotreacties maar een héleboel.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:36

Ik heb geen idee wie wat waar zegt en doet, onthou dat soort dingen niet. Ben slecht in gezichten en in namen wat dus in mijn voordeel werkt.
Maar ik trek geen conclusie na 1 opmerking of wat dan ook, misschien na een lange tijd dat ik denk: dit botst
Kan wel dat ik op dat moment denk *troela* maar goed, menselijk.

ALhoewel ik TS nu wel erg erg erg veel tegenkom (of ik gewoon erg erg erg veel op bokt zit :o )

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:36

Tsjaah... Net wat je zegt: iedereen maakt fouten :)
En het is enorm goed om dat van jezelf in te zien, maar ook als anderen zien dat je (later) veranderd over je mening. Daar ben je mens voor toch?

Misschien heb ik het ooit weleens gedaan hoor, een lelijk berichtje terug. Maar dat zou ik nu echt niet meer doen, aangezien ik dat niet fair vind, maar ook laag van niveau van mijn kant af.

Ik hoop het zo een beetje goed te hebben verwoord.

@ mistery, ik herken ook soms bokkers die 'negatief' ooit hebben gereageerd waar ik het niet mee eens was of ben. Maar het is ook een stukje van hun mening, en dat moet je soms ook accepteren. (Okee, er zijn soms echt rotte appels er tussen...)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:44

Ik laat niet mijn gehele mening over een persoon van één 'negatief' topic of reactie afhangen. Iedereen krijgt bij mij een 2e kans, want die had ik ook zelf graag gehad. Iedereen maakt fouten en leert ervan, dus waarom geen 2e kans aanbieden?

Ik zou zelf nooit iemand de grond intrappen of een negatieve reactie achter laten. Ik onderbouw mijn mening wel.

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en dat hoor je van elkaar te respecteren. Natuurlijk kom ik ook wel eens topics tegen waarvan mijn haren overeind gaan staan of het is het zoveelste topic van één persoon maar dan reageer ik gewoon niet. Ik hou niet van persoonlijke aanvallen. :n

En als ik dan een positief topic van zo iemand zie dan reageer ik ook gewoon positief of meelevend. Zou een beetje raar zijn als je gelijk na één negatieve ervaring met een persoon die persoon alleen maar negatief zou zien.

Eén topic of reactie laat niet zien hoe een persoon is, daar heb je meerdere reacties/topics voor nodig.
Maar natuurlijk zijn er grenzen. Maar ik heb op Bokt aan niemand een hekel iig. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:47

Anoeska: Ik snap wat je bedoelt. :j

Phormicola: Nee, dat zit ook niet echt in mijn aard, om iemand 'aan te vallen' omdat hij/zij toevallig een kwetsende opmerking richting mij heeft gemaakt.

Tanjatroetel: Ja, wat mij betreft is het dan ook klaar. :j

Janine1990: Sommige mensen vinden dat hun mening een feit is, dat vind ik wel jammer.
Niemand heeft alle wijsheid in pacht. :)

Mistery: Ja, dat klopt wel..
Om opheldering vragen is soms wel handig.

Mltex: Is dat erg? :o
Het gaat toch om de onderwerpen van de topics, niet wie de TS is.

EngeltjeS: Heb ik inderdaad ook wel eens gedaan. :j
Achteraf kan ik me dan wel voor mijn kop slaan.

Bellatrix: Onderbouwen vind ik ook erg fijn. :j
Dat er niet alleen wordt gezegd;"Jij doet het niet goed."
Maar ook wát dan niet goed is en hoe het beter kan.
Zo denk ik er ook over, wat je zegt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:01

KoudbloedKim schreef:
EngeltjeS: Heb ik inderdaad ook wel eens gedaan. :j
Achteraf kan ik me dan wel voor mijn kop slaan.

Dat herken ik zeker! Maar zie je het achteraf ook niet als een mooi leermoment? Ieder mens is flexibeler dan men denkt :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:06

Eén reactie is teveel gezegd voor mij persoonlijk. Ik zal iemand niet beoordelen op een off-day. Wel is het zo dat als het te vaak gebeurt, ik me weleens achter de oren wil krabben. Bijv. er loopt hier ook iemand rond die iedere maand wel een of twee topics opent over een (meestal 'zware') verwonding of ziekte die dan uiteindelijk weer met een sisser aflopen. Als zij een topic opent of ergens op reageert, neem ik dat niet zo serieus meer.

Ben het wel met Anoeska eens: meer dan de posts van iemand heb je hier gewoon niet, om iemand op te beoordelen. Het is dus moeilijk om eromheen te kijken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:39

Interessant topic, zullen leuke reacties van komen.
Persoonlijk ben ik van een paar bokkers ten zeerste teleurgesteld, die had ik hoog ingeschat maar bleken laag achteraf.
Maar zo zal ik ook bokkers kopschuw maken, met mijn schrijven die niet altijd even leuk en aardig is. Dankzij wat begeleiding kon ik mezelf beter aanpassen, hoewel het schrijven op zich niet veranderd is.
Zo zijn er ook bokkers die ineens verrassend tevoorschijn komen, met ten zeerste interessant berichten en humor. Vooral als de moderatoren met de humor mee schrijven, lach ik mezelf spierpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:45

EngeltjeS: Ja, dat is zeker waar. :j
Ik heb ook geleerd om minder betrokken te zijn met mensen.
Al moet ik zeggen dat het soms automatisch weer mis gaat.

Blue_Eyes: Ja.. zelf vind ik het fijn als iemand mij beoordeeld op wat ik laat zien of op wat ik schrijf.
Maar een eerlijke opmerking hoeft niet altijd kwetsend te zijn, en andersom!

FaberSmid: Eigenlijk zou je 'verwachtingsloos' een contact of relatie aan gaan.
Dan kun je ook niet teleurgesteld worden.
Zo heb ik de rare gewoonte om te denken dat alle Bokt-leden die al sinds 2002/2003 lid zijn, allemaal goed onderbouwde reacties zullen plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:47

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit kijk wie de TS is van een topic. Als het onderwerp me aanspreekt, als ik er iets van weet of denk iets nuttigs te kunnen bijdragen dan reageer ik, anders niet. Wie het topic dan geopend heeft vind ik eigenlijk niet boeiend.

Nou moet ik ook zeggen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat iemand écht naar deed tegen me. Ik hoor wel eens van scheld PB's of andere rare dingen maar dat is mijzelf nog nooit overkomen. Ik denk wel dat zoiets mijn beeld van iemand veranderd, maar ik zal dan eerder niet meer reageren dan zo'n opmerking maken als TS hier in de OP aanhaalt.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:59

Ik had laatst wel een soort van wraakaktie op een bokker, kreeg na aanleiding van een reaktie van mij op iemands topic een hoop pb's dat ze mij aan het afkraken was. Naar mijn gevoel zonder aanleiding en zeer onterecht, dus heb ik die pb's openbaar gezet....
Niet iets om trots op te zijn maar ja ik vond de pb's ook nou niet echt netjes.....
Zou ik nu een ander topic lezen van die betreffende bokker dan kan ik daar weer wel gewoon netjes op reageren, het is niet zo dat ik omdat er iets gebeurt was ineens die bokker niet meer kan uitstaan.
We reageren soms allemaal met ons gevoel in plaats van met ons verstand, ik probeer over het algemeen aardig te blijven maar lukt mij ook niet altijd.

In het geval van jouw eigen topic, daar reageer ik niet meer, niet omdat ik boos op iemand zou zijn, maar aangezien niemand me nog gemist heeft in dat topic......
Schijnbaar heb ik dan ook niks belangrijks toegevoegd en dan laat ik het daar maar bij.....

Ik heb wel eens gehad met een bokker dat we het in het ene topic lijnrecht tegenover elkaar stonden wat betreft mening, en in een ander topic waren we het helemaal eens....
Ieder zijn mening over verschillende dingen denk ik dan maar....

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:00

Ik moet dus ook eerlijk zeggen dat ik nooit kijk wie de TS is
Ik reageer enkel op het onderwerp van het topic en dan gebeurt het wel eens als ik wat verder kijk dat het iemand is van wie ik de mening niet deel over andere onderwerpen
Dat is iets wat me eigenlijk niet boeit , dat ik niet met iemand door 1 deur kan betekend nog niet dat een ander slecht is bv
En eigenlijk is het me nog niet gebeurd hier op bokt
Zoveel mensen zoveel wensen en dat die soms niet gelijk zijn maakt het alleen maar interessanter voor mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:03

Blijheid: De eerste alinea slaat ook op mij. :j
Dat bedoel ik precies, maar ik ben niet zo goed in dingen verwoorden.
Ik heb wel rare reacties mee gemaakt, en die zijn bijna altijd weg gehaald.
Dat vind ik dan wel weer tof.

Justdiesel, ik weet het nog goed. :j
Besef me nou ook dat ik best wel heftig kan reageren als het niet om mijzelf gaat, maar om iemand waar ik om geef.
Raar..
Citaat:
In het geval van jouw eigen topic, daar reageer ik niet meer, niet omdat ik boos op iemand zou zijn, maar aangezien niemand me nog gemist heeft in dat topic......
Schijnbaar heb ik dan ook niks belangrijks toegevoegd en dan laat ik het daar maar bij.....
Ik heb jou toch gepb't???

Su_Cr_Cheese: Ik reageer ook als ik denk iets bij te kunnen dragen, iemand tips kan geven of als ik een paard of combinatie gewoon echt te gek ben.
Ik zal niet snel tegen iemand zeggen dat diegene een gaaf paard heeft, of een goede combinatie is, als ik dat niet vind.
Maar eigenlijk zijn alle paarden gaaf. :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:38

Ja jij idd wel :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:50

KoudbloedKim schreef:
FaberSmid: Eigenlijk zou je 'verwachtingsloos' een contact of relatie aan gaan.
Dan kun je ook niet teleurgesteld worden.
Zo heb ik de rare gewoonte om te denken dat alle Bokt-leden die al sinds 2002/2003 lid zijn, allemaal goed onderbouwde reacties zullen plaatsen.

Het gaat om bokkers die in het begin, prachtige inhoudelijke proza schrijven en ineens nietszeggende tegenstrijdige proza plaatsen. Daarbij doelgericht een persoon kapot schrijven, op een verschrikkelijke wijze. En met name dan verscholen per pb en anderen fora persoonlijke aanvallen sturen. Om zo te voorkomen dat anderen daar achter doen komen, maar zo ook ow's en bans te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:56

Als iemand mij of iemand waarvan ik houd enorm kwetst zal ik dat zeker niet gauw vergeten. :n Dat soort mensen kunnen dan ook niet meer op mijn sympathie rekenen.

Ik ben echt niet iemand die nooit kan vergeven... Heb hier op bokt ook een flink aantal aanvaringen met een bokker gehad, maar da's nu uitgepraat, ondanks dat daar over en weer echt wel lage dingen zijn gezegd... Maar hele persoonlijke aanvallen, nee die vergeet ik niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:16

Andersom kan natuurlijk ook. Een paar reacties zien van iemand waarvan je denkt: Nah die is echt dom of wat goed van die persoon. Om vervolgens later reacties tegen te komen die echt compleet tegenovergesteld zijn. Dom, kortzichtig of gewoon gemeen.

Ach iedereen heeft z'n dag wel eens niet. Ik heb in het verleden/ toen ik jonger was ook reacties geplaatst waar ik nu totaal niet achter sta of zou staan.

Je groeit en leert elke dag en gelukkig veranderen mensen qua mening, gedrag. Irl, maar ongetwijfeld ook op internet. Ik kan niet echt zeggen dat ik een hekel heb aan iemand op bokt, ik weet wel dat er een aantal zijn die irl zeker geen vrienden van mij zouden zijn. Maar dat neemt ook weer niet weg dat je via internet soms gewoon lekker kunt discusseren en een compleet andere mening onder de loep kunt nemen/bediscuseren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:18

Sammie schreef:
Ik kan niet echt zeggen dat ik een hekel heb aan iemand op bokt

*haalt opgelucht adem* :P

Ik veroordeel niemand op zijn reacties, wel zijn er mensen die ik vaak op een manier zie reageren die je als vijandig/rellerig kunt beschouwen, waardoor je al snel een verkeerd beeld van iemand krijgt.
Maar vaak via pb lijkt het dan weer erg mee te vallen. Ik zit overigens ook in HKtopics met mensen waarmee ik het in dat topic prima kan vinden, maar in discussies staan we bijvoorbeeld weer lijnrecht tegenover elkaar.
Ach, zolang je elkaars mening kunt respecteren, is er verder weinig aan de hand denk ik.
Je hoeft niet met iedereen vriendjes te zijn, zolang het maar netjes blijft :)