kritiek/ commentaar = afgunst/ jaloezie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

kritiek/ commentaar = afgunst/ jaloezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 12:56

Valt me bij heel wat topics voornamelijk bij HAW en RIT
Zodra iemand een leuk paard onder zijn/ haar kont heeft, ze de boel netjes aan het lopen heeft is helemaal top natuurlijk.
Maar niemand is perfect en iedereen leerd elke dag weer bij is mijn ervaring en van bijna iedere ruiter/ amazone is wel wat te zeggen, maar zodra je op iemand commentaar of kritiek geeft uiteraard opbouwend dan is het helemaal fout en gedoemd tot rel-topic dan ben je jaloers, afgunstig omdat jij zo'n paardje zou willen hebben of zo "goed" zou willen rijden.

Kan het niet gewoon zijn dat mensen je willen helpen, want immers rijd niemand perfect en is op iedereen wel wat aan te merken bij de een wat grovere fouten als bij de ander.
vaak reageren andere bokkers redelijk grof naar de andere bokkers die (opbouwend) commentaar geven want goh ts heeft alles redelijk aan het lopen en zit niet te wachten op tips van anderen.
vaak genoeg reageerd een ts zelf ook vaak van ik heb al zovaak zo hoog gereden (b.v. Z dressuur) dus ik weet het beter of ik krijg begeleiding van een top amazone en die weet het beter als pietje van bokt die jaloers is.

Word er zo moe van, en dan krijg ik vast opmerkingen van kijk dan niet.
Tuurlijk is dat een makkelijke uitweg, maar het zou uiteraard veel fijner zijn voor iedereen die een ander probeerd te helpen als er normaal gereageerd word en de opmerkingen onderbouwd worden.

Het reageren in dergelijke topics word er natuurlijk niet leuker op en om voor anderen foto's te plaatsen net zo min.
Dat een ts niks doet met het gegeven commentaar moet ze uiteraard zelf weten maar is normaal reageren dan zo moeilijk tegenwoordig?

Anoniem

Re: kritiek/ commentaar = afgunst/ jaloezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:07

Het lijkt erop dat de fotofora hun doel voorbij zijn geschoten. Want stel nou dat je ergens op visite bent en een andere gast laat wat foto's zien van dochter (of zoon) die leuk aan het spelen is in de speeltuin. Dan steek je toch ook niet gelijk van wal met wat er allemaal goed en fout is aan wat dochter daar doet (of niet) en hoe dat beter op de foto gezet had kunnen worden en dat betreffende speeltuin wel al jaren passe is en nodig aan vernieuwing toe :?.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:16

Ik heb ook zo'n idee dat het hele HAW misschien beter afgeschaft kan worden. Dan kun je in je evt. HK foto's laten zien en daar commentaar vragen (of natuurlijk Oh's en Ah's scoren), maar HAW wordt er de laatste tijd niet leuker op nee :n

De HAW-regels zijn nu eenmaal zeer moeilijk te handhaven omdat er geen harde grens is tussen wat wel en niet kan. Misschien moeten zowel TS in HAW als de commentators het dan maar zien als character building...Leren incasseren, andere wang toekeren, leren discussiëren, etc. Zoals dr. Phil het altijd zegt: in elke relatie (lees: topic) moet er iemand de verstandigste zijn. Dat houdt op Bokt in dat je je niet zo gauw aangevallen voelen, twee keer lezen wat er nu ECHT staat, je realiseren dat het sowieso moeilijk commentaar geven is n.a.v. foto's EN via tekst op een beeldscherm, tot 10 tellen en ga zo maar door...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:52

Op HAW en ITP zit een enorme grote trollenclub die er plezier aan heeft om een argeloze bokker die gewoon gezellig wat foto's plaatst, zo snel en zo hard mogelijk de grond in te trappen. Alleen om daar al vanaf te komen zou het een goed idee zijn om de fotofora af te schaffen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:55

Ik vind het idee van HAW super, je kan vanaf foto's toch wel iets zien en feedback geven. Ik vind het zelf erg lastig om precies te verwoorden wat ik zie en vind, daarom post ik er vrijwel nooit. Ik heb alleen het idee dat het doordat het enkel woorden zijn mensen bedoelingen vaak niet begrijpen van elkaar en daardoor allemaal in de verdediging schieten.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:55

Lovely schreef:
Het lijkt erop dat de fotofora hun doel voorbij zijn geschoten. Want stel nou dat je ergens op visite bent en een andere gast laat wat foto's zien van dochter (of zoon) die leuk aan het spelen is in de speeltuin. Dan steek je toch ook niet gelijk van wal met wat er allemaal goed en fout is aan wat dochter daar doet (of niet) en hoe dat beter op de foto gezet had kunnen worden en dat betreffende speeltuin wel al jaren passe is en nodig aan vernieuwing toe :?.

Nee, maar is het niet de bedoeling dat je reageert op de fotos die hun plaatsen??
hun willen juist toch commentaar? dat ze dat liever alleen maar positief hebben is logisch,
maar er zijn altijd verbeter punten. Het kan zijn dat ik joun stukje verkeerd heb begrepen,
maar ik vind dat je gewoon commentaar mag geven. Als iemand je een foto laat zien zoals jij
zecht vraagt diegene ja geen commentaar, hier op het forum wel.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:57

Ik kijk heel vaak naar HAW/ITP en ben dat laatste wat Lovely zegt eigenlijk maar weinig tegengekomen. Er zijn ook best wat mensen die de moeite nemen om zinnig commentaar te geven, maar ik merk wel dat net wat de TS zegt dit vaak verkeerd wordt gelezen/opgevat.
Persoonlijk heb ik erg veel aan HAW gehad. En ja de blafbekken heb je er ook tussen zitten maar dan is het simpelweg zaak om die te slikken/negeren/wat dan ook en het nuttige commentaar ertussen vandaan te pakken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:59

De de bedoeling van HAW is erg goed en ik ben ook van mening dat je van foto's wel een algemeen beeld kunt krijgen van een combinatie. Ik leer er zelf nog elke dag van :j Maar zodra mensen gaan schermen met het woord ....(sorry ik krijg het m'n strot niet uit) momentopname, dan krijg ik héél erge jeuk en is het voor mij gedaan. Dat geeft voor mij precíés weer hoe de TS tegenover goedbedoeld commentaar staat.
Láát máár!

Zoals zo vaak zijn het enkele herrieschoppers die het voor de rest verpesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:00

Ik vind HAW ook steeds minder leuk worden. Het heeft de laatste tijd meer te maken met de onderlinge 'rangorde' op bokt dan met het uitwisselen van leuke rijfoto's. Zo zie je topics voorbij komen van de zogenaamde 'bekende' bokkers waarbij een paard bagger loopt of de rijstijl erg te wensen overlaat en daar wordt niets van gezegd. Maar oh wee als het een minder aanwezige bokker betreft met foto's waarop precies dezelfde fouten worden gemaakt! Diegene krijgt meteen een stortvloed aan kritiek a 9 pagina's over zich heen terwijl er bij de ander overheen gekeken wordt of gereageerd wordt met een 'maar daar zal wel een goede reden achter zitten' :n Nee, ik vind het allemaal maar een schijnheilige bedoeling.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:01

Ik vind dat de TS-ers soms ook niet even fijn reageren. Véél excuses, dat het in 't echt anders was dan hoe het eruit ziet, dat de foto's een vertekend beeld geven, dat ze normaal beter rijden dan nu, dat het een momentopname was..

Ja, plaats dan lekker geen foto's als je voor alles een excuus hebt. Zijn er maar weinigen die tips gewoon aan kunnen nemen, voor mijn gevoel. Zou ook al schelen als dat zou veranderen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:02

ik kan moeilijk politiek correct schrijven............ maar ik heb niet het gevoel dat ik mensen af loop te zeiken........... ik geef mijn commentaar, en dat moet ook

maar het zou raar zijn om atwork foto's af te schaffen omdat topicstarters misschien wel eens de wind van voren krijgen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 28-05-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:04

Miss_Montana schreef:
Nee, ik vind het allemaal maar een schijnheilige bedoeling.

Klopt, maar dat is in de echte wereld net zo! Bij ons op stal zie ik het ook: de leuke, gezellige, 'kliekjes'mensen kunnen niks verkeerd doen, maar als er eens een eenling over de tong gaat krijg ik het schaamrood op m'n kaken. Wat dat betreft is Bokt dus ook mooie afspiegeling van de echte wereld...Ik denk dat de overgrote meerderheid van mensen die op internet alles heel goed weten, het niet IRL tegen een ruiter zouden durven zeggen :n Lang leve de anonimiteit op internet... :Y)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:06

DaniBanani schreef:
Ik vind dat de TS-ers soms ook niet even fijn reageren. Véél excuses, dat het in 't echt anders was dan hoe het eruit ziet, dat de foto's een vertekend beeld geven, dat ze normaal beter rijden dan nu, dat het een momentopname was..

Ja, plaats dan lekker geen foto's als je voor alles een excuus hebt. Zijn er maar weinigen die tips gewoon aan kunnen nemen, voor mijn gevoel. Zou ook al schelen als dat zou veranderen..

Hier kan ik mij in vinden!

Iedereen zou eigenlijk verplicht filmpje(s) van minimaal alle 3 de basisgangen moeten plaatsen, pas dan krijg je een reeël beeld :Y)
Ieder fototoestel kan immers tegenwoordig ook een filmpje van redelijke kwaliteit maken...
en dan zijn er geen excuses of verkeerde momentopnames meer ;-)

Kunnen ze de forumregels op HAW niet aanpasssen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:08

KiWiKo schreef:
ik kan moeilijk politiek correct schrijven............ maar ik heb niet het gevoel dat ik mensen af loop te zeiken........... ik geef mijn commentaar, en dat moet ook

maar het zou raar zijn om atwork foto's af te schaffen omdat topicstarters misschien wel eens de wind van voren krijgen

Nee zou idd raar zijn, maar hoe vaak moet er wel niet ingegrepen worden door de Mods omdat de boel weer eens uit de hand loopt?! Ik kan me zo voorstellen dat de Mods er ooit eens de buik van vol krijgen, helemaal als het zo doorgaat of erger wordt....

enneh; jij kan misschien niet politiek correct schrijven, maar ik weet nog een topic van jou op een PSG paard (of in die richting) en dat is een mooi voorbeeld van hoe TS zich niet teveel aantrekt ondanks herhaaldelijke aanvallen van enkele trolls :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 14:10

ik snap best dat een ts na een x aantal pagina's hetzelfde "commentaar" gehoord te hebben niet altijd meer zo vriendelijk reageren. Maar er een gros van de bokkers staat niet eens open voor opbouwend commentaar want zij weten het toch beter, want zij hebben dure paarden en lessen bij ruiters met aanzien. nou sorry maar dan sta ik op m'n achterste poten alsof een duur of chiqeu uitziend paard per defenitie beter loopt als een wat minder mooi en duur paard en tja lessen bij een ruiter met aanzien is mooi maar wil niet automatisch zeggen dat je dan altijd gelijk hebt als ts zijnde.

er zijn bokkers die wekelijks foto's plaasten en elke week hebben ze weer hetzelfde excuus, m'n staartbotje gebroken, m'n ribben gekneusd, m'n rug is gekraakd en dat soort excuses. tja als je lichamelijk niet helemaal top bent en dat je houding belemmerd of je tijdelijk met een te klein zadel rijd omdat die van jou toevallig bij de zadelmaker ligt en je toch persé met dat te kleine zadel moet rijden, is het heel erg simpel gewoon geen foto's plaatsen. doen ze het toch, kan je verwachten dat je daar redelijk wat commentaar op krijgt.

maar wat ik eigenlijk bedoel het is gewoon niet motiverend meer om te reageren buiten de Ohhhh's en Ahhhh's om want ze weten het altijd beter ongeacht met wat voor excuus ze aan komen draven.

rijerije, dat mensen schuilen achter hun bokt naam hoeft niet altijd verkeerd te zijn hoor sommige mensen durven in real life niks te zeggen want dat krijg je helemaal de wind van voren. zo zijn er ook mensen die van pietje die op stal loopt niks aan willen nemen terwijl die best gelijk kan hebben, pietje plaats onder de bokt naam commentaar en dan word het aangenomen want ze weten niet dat pietje die op stal rond loopt op bokt klaas heet b.w.v.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:14

Rijerijerije schreef:
Klopt, maar dat is in de echte wereld net zo! Bij ons op stal zie ik het ook: de leuke, gezellige, 'kliekjes'mensen kunnen niks verkeerd doen, maar als er eens een eenling over de tong gaat krijg ik het schaamrood op m'n kaken. Wat dat betreft is Bokt dus ook mooie afspiegeling van de echte wereld...Ik denk dat de overgrote meerderheid van mensen die op internet alles heel goed weten, het niet IRL tegen een ruiter zouden durven zeggen :n Lang leve de anonimiteit op internet... :Y)

Inderdaad, hier heb je helemaal gelijk in :j

Overigens ben ik het ook wel eens met DaniBanani enzo hoor, als je soms leest van TS'ers over dat bijna 9 van de 10 foto's een momentopname betreft vraag ik me weleens af of die hele training dan uit momentopnames bestond := Het is zo'n dooddoener geworden! Persoonlijk denk ik dat mensen ook weerbaarder moeten zijn als ze een topic openen en het juist niet op excuusjes moeten gooien. Als de foto's allemaal een vertekend beeld zouden geven waarom zet je ze dan neer? Wanneer iemand goed kan beargumenteren waarom er wat gebeurd op welk moment is er in principe niets aan de hand en is het aan de anderen om het daar wel of niet mee eens te zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:14

Rijerijerije schreef:
KiWiKo schreef:

Nee zou idd raar zijn, maar hoe vaak moet er wel niet ingegrepen worden door de Mods omdat de boel weer eens uit de hand loopt?! Ik kan me zo voorstellen dat de Mods er ooit eens de buik van vol krijgen, helemaal als het zo doorgaat of erger wordt....

enneh; jij kan misschien niet politiek correct schrijven, maar ik weet nog een topic van jou op een PSG paard (of in die richting) en dat is een mooi voorbeeld van hoe TS zich niet teveel aantrekt ondanks herhaaldelijke aanvallen van enkele trolls :D

hihi nee dat intresseert me helemaal niks. ik weet dat ik er niet mooi uitzie op een paard als het mij even moeilijk is :) :) maar ik weet dat ik een lastig paard wel aan het lopen kan krijgen....... of het er nou mooi uitziet of niet :D en mijn houding is bagger, ja dat klopt........... en helaas krijgen trolls daar hetzelfde antwoord op :D :D

mag de troll eens op mijn enigste eigenste gaan zitten en het mij voordoen joh!! :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:15

ik behoor niet tot een kliekje.............. heb er ook geen behoefte aan, ik ben ik........ en ik hoef me niet op te trekken aan anderen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 14:36

KiWiKo schreef:
ik behoor niet tot een kliekje.............. heb er ook geen behoefte aan, ik ben ik........ en ik hoef me niet op te trekken aan anderen

daar heb je helemaal gelijk aan, maar als je foto's plaats moet je gewoon open staan en kan je verwachten dat je kritiek krijgt en om dat af te wimpelen met een dozijn aan smoesjes :r (jij niet hoor, maar in het algemeen)
vind jou over het algemeen wel politiek correcte antwoorden geven ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:39

Ik zie op HAW vaker dingen die echt niet kunnen waarbij dan wordt gesmeten met de kreet "dat TS wel heel goed weet waar hij/zij mee bezig is" dan dat er nou keihard gehakt wordt met commentaar. Er wordt wel erg gauw geroepen dat je aan het afzeiken bent.

Wat imo de killer is, is de verplichting om commentaar te geven. Hierdoor krijg je onzinnige topics over pianohandjes, en daarnaast krijg je een hoop zooi op RIJ-ITP waar dan om het hardst wordt gegild dat er geen commentaar gewenst is, en dat het anders wel op HAW stond }:0 Als je gewoon 1 forum houdt maar wél het onelinerverbod goed handhaaft heb je volgens mij het leukste forum. Dan kan je tenminste ook weer eens iemand gelukwensen met een nieuw paard of zo.

Ik kom wel eens iemand tegen die ik in de trollenhoek schuif, maar vaak realiseer je je dat sommige mensen gewoon heel zuur en bitter zijn. En ik denk dat juist dat soort mensen op een internetforum tekeer gaan, omdat ze in het echte leven sociaal niet goed meekomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:40

senks......... maar zo voelt het soms niet :)

ik vind ook dat als je hier blootstelt aan kommentaar dat je dat ook moet durven ondergaan...........

en ja, sommig commentaar is niet leuk of zelfs onzinnig....... maar deal ermee......... zo is de wereld

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:42

Equimotion schreef:
Ik zie op HAW vaker dingen die echt niet kunnen waarbij dan wordt gesmeten met de kreet "dat TS wel heel goed weet waar hij/zij mee bezig is" dan dat er nou keihard gehakt wordt met commentaar. Er wordt wel erg gauw geroepen dat je aan het afzeiken bent.

.

kan ik het mee eens zijn......... ik heb hier ooit een topic gehad met twee jonkies MET slof............. en ja ik had mijn redenen voor die slof, en heel plausibel hoor :)

en ik doe ook zeker dingen die ik anderen afraad..........

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:44

Trok je ze dan ook flink op de kop met die slof? :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:47

Equimotion schreef:
Trok je ze dan ook flink op de kop met die slof? :D

maar natuurlijk :) :) anders heeft het toch geen zin er een slof aan te hangen :D :D

gekheid, gewoon ingebouwde veiligheid evenals mij BP en helm

en de jonkies waren stout, vol bloed, rete sterk en stout :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 28-05-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:47

Ik vind ook dat als je foto's plaatst van jezelf met je handen op je bovenbenen, je tenen in zn neusgaten en het dier 'met de kop bij Jezus op tafel', je zelf ook weet dat je kritiek kunt verwachten. Iedereen weet namelijk dat je handen daar niet horen, je tenen ook niet en dat het paard zijn rug hoort te gebruiken.

En geeft niks als je sommige dingen niet weet, maar als mensen dan met opbouwende kritiek komen(ik probeer het altijd netjes te zeggen, en TS wordt boos, of zegt dat het niet waar is wat ik zie(terwijl het gewoon duidelijk te zien is), ja wat moet je dan nog?

Tuurlijk hoor je het netjes te verwoorden, maar een TS hoort ook verstandig te zijn en te snappen dat je van dit soort dingen juist alleen maar kunt leren.

En ja, heel eerlijk, als iemand gewoon duidelijk zn peerd in de krul sjort, dan vindt ik heeeeeeeeeel soms, na eerst vriendelijk te hebben geprobeerd te zeggen, dat het belang van het paard voorgaat en dan wordt ik ook wel eens venijnig.