schaduwaccounts met toestemming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

19LindA83

schaduwaccounts met toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:37

Er is iets wat ik me afvraag...
Vaak kom je topics tegen onder een schaduwaccount en dan staat er in de openingspost:

Deze schaduwaccount is goedgekeurd door de mods

Of:

Na overleg met Mod mag ik dit schaduwaccount aanmaken.

Dan komt er een heel topic met zielige verhalen ed. En dan ineens wordt het topic gesloten omdat er dingen niet waar blijken te zijn..
Als een schaduwaccount goedgekeurd wordt door de modjes dan ga ik er eigenlijk vanuit dat er dingen voor die tijd zijn onderzocht, en dat je dat niet pas doet als er al een topic loopt.

Even met als voorbeeld het topic over het huis dat geveild zou worden, dat is ineens gesloten omdat er dingen niet zouden kloppen, maar er is vooraf wel toestemming gegeven voor dit account..
Nu zijn er zelfs mensen geweest die al dingen hebben gedaan of hebben aangeboden en die komen er dus nu achter dat er dingen niet zouden kloppen??

Is het dan niet verstandiger om gewoon de regel in te stellen dat er gewoon nooit, maar dan ook nooit, met geen enkele uitzondering, een schaduwaccount wordt aangemaakt?

Somebitch

Re: schaduwaccounts met toestemming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:41

Nou dat lijkt me niet, sommige mensen willen hun verhaal kwijt en daar is een SA heel handig voor als bekenden het niet hoeven te weten. Modjes kunnen ook niet van te voren weten of het verhaal klopt of niet, dat hangt eerder af van de openingspost en de reacties die daarna van de TS gelden. Dus dat kan je vantevoren niet uitsluiten. :n

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:44

Ik begrijp wat je bedoelt, je kunt met een SA nog anoniemer zijn dan je al bent op een forum. Maar een mod is geen privé detective en kan niet alle informatie op voorhand checken. Ik denk dat dit helaas hoort bij het risico. Een SA kan heel fijn zijn als er zaken zijn waar je echt mee zit en je niet wilt dat deze openbaar op het net komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:47

SA ´s kunnen heel handig zijn maar idd de laatste tijd zijn er best veel neppe geweest. Ik hoop in elk geval dat de bokker die de eneco achterstand heeft betaald haar geld terugkrijgt.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:49

Aan de ene kant zeg ik weg met die schaduwaccounts maar aan de andere kant mochten mensen met echte problemen geholpen willen worden maar daardoor niet bekend willen worden vind ik dat begrijpelijk

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:50

Ik snap dat een mod geen prive detective is... maar misschien juist omdat er zoveel misbruik van wordt gemaakt dan maar voor helemaal niemand meer een uitzondering.
Heel banketstaaf voor de mensen die dan echt in de problemen zitten maar ja ik vind het nog banketstaaf voor mensen die in zo een geval gaan helpen en dan bedrogen uitkomen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:51

Las dat topic van die bokker die was afgesloten van GWL inderdaad ook, maar ben wel erg benieuwd naar de achterliggende reden om het te sluiten. Het lijkt me namelijk dat degene die de rekening heeft betaald ook de gegevens heeft van deze persoon..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:52

Ik denk dat Somebitch en Bramasole eigenlijk al best een goed antwoord op de vraag gegeven hebben. In bepaalde gevallen en onder bepaalde voorwaarden staan we een SA toe, dit moet je eigenlijk zien als een extra stukje service zodat een verhaal anoniem geplaatst kan worden.
Uiteraard proberen we altijd zo veel mogelijk voorwerk te doen en een inschatting te maken of een verhaal op waarheid berust. In de meeste gevallen lijkt dat wel te lukken, maar soms blijkt het allemaal net wat anders te liggen. In veel gevallen lijkt de openingspost ook wel te kloppen (voor zover we dat kunnen controleren), maar het gebeurt ook dat in de loop van een topic duidelijk wordt dat er dingen niet kloppen.
Uiteraard zouden we graag uitsluiten dat er verhalen op het forum geplaatst worden (zowel onder SA als onder hoofdaccounts) die niet (volledig) waar zijn, maar ja...... we kunnen maar tot op zekere hoogte verhalen/feiten controleren en dan gebeurt het helaas weleens dat een topic gesloten moet worden omdat het niet (geheel) op waarheid berust. Op het moment dat we constateren dat een verhaal niet of slechts gedeeltelijk klopt, zien we het toch als onze taak om goedwillende Bokkers hierover te informeren.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 12:53

Waarom geld geven aan mensen die je niet kent oke ik snap best als je zo'n verhaal leest dat je mee kan leven met diegene en wilt helpen maar geld geven nee dat nooit.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 12:58

Maar moet je dan zo een stukje extra service willen bieden, heb je niet ook als taak de (goedgelovige) mensen die op het forum zitten te beschermen...
Natuurlijk ga je uit van het goede en het eerlijke van een mens, maar blijkbaar kan dit niet meer.
En het is al best vaak gebeurd, is dat dan niet een les... er worden best veel mensen de dupe van, en hierdoor krijg je dus ook de situaties dat er in die topics al meteen met argwaan wordt gereageerd...
Dus eigenlijk is een verhaal al niet meer zo geloofwaardig als je het onder een schaduwaccount plaatst, is dit dan ook wat je wil voor de mensen die echt ergens mee zitten???

Is er dan niet een andere oplossing te bedenken?? (weet zelf ook niet zo gauw wat voor 1 hoor!!)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:00

Persoonlijk begrijp ik ook niet waarom je iemand die je helemaal niet kent zou helpen. Begrijp me niet verkeerd, het is echt vreselijk aardig, maar loop je dan niet altijd risico dat er dingen eventueel niet kloppen?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:02

dat snap ik eerlijk gezegd ook niet hoor... misschien is dat deel ook verzonnen (je weet het niet!)
Maar omdat het de laatste tijd best vaak gebeurt krijg ik het idee dat je dus vrij makkelijk een SA kunt krijgen..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:03

Suggesties mag je natuurlijk altijd doen en die zullen we ook zeker serieus nemen, maar ik zie helaas ook zo 1-2-3 geen goed alternatief.
Over het beschermen van forumleden: uiteraard proberen we dit zoveel mogelijk te doen, maar wij zijn ook geen allesweters. Als dat zo was dan zou het allemaal een stuk makkelijker zijn, even de glazen bol erbij, en daar is je antwoord ;)
Je kaart nu het probleem over toegestane SA's aan, maar ik vermoed dat dit niet het enige is wat er speelt. We hebben nl. ook meer dan 100.000 hoofdaccounts waar ook mee gepost wordt en daarvan kunnen we ook niet alle posts op waarheid controleren. In dat opzicht denk ik niet dat het veel verschil maakt of het om een (toegestaan) SA gaat of om een hoofdaccount, dit probleem kan zich met alle accounts voordoen.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:03

Je Zou zeggen dat op den duur er meer misbruik van gemaakt gaat worden hoeveel zijn er nu al in een korte tijd geweest die er misbruik van gemaakt hebben ?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:06

Ja natuurlijk kan het bij een hoofdaccount ook voorkomen dat mensen maar wat schrijven, maar met een schaduwaccount wordt het je natuurlijk wel wat makkelijker gemaakt!!!

Ik zou inderdaad ook wel zo een glazen bol willen, en dan bij elk topic dat je leest waar je twijfels over hebt even vragen of het klopt :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:12

Ik ben het helemaal eens met TS!
Als iemand echt zijn/haar verhaal kwijt wil, kan dat toch gewoon onder zijn/haar eigen naam en anders gewoon niet!
Vind inderdaad ook dat er de laatste tijd behoorlijk wat zeer goed willende mensen behoorlijk in de maling zijn genomen.
En ik vind het zo'n onzin om te zeggen 'Dan moet je dat ook maar niet doen!'
Ben super blij dat er nog zulke mensen zijn!!!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:14

Zullen we er samen eentje aanschaffen, dan kunnen we de kosten delen ;)

Voor de Boktleden in zwarte kleur is een SA natuurlijk anoniem, maar voor ons als mods is dat niet zo. Voordat we een SA toestaan weten we ook altijd wie het hoofdaccount is, dus in dat opzicht is een SA niet anoniemer dan een hoofdaccount.

Maar ik denk wel dat ik ongeveer begrijp wat je bedoelt. Ik denk nl. dat je bedoelt dat als wij een SA goedkeuren, dat jullie er dan vanuit kunnen gaan dat het allemaal wel goed zit, of zit ik er nu naast? :)
Ik zou dit heel graag willen bevestigen (niets liever dan dat), maar helaas kunnen wij die garantie ook niet geven. Net zoals met een gewoon account zijn wij ook afhankelijk van de informatie die we krijgen en die we kunnen controleren. Er zullen altijd zaken/details zijn die wij niet na kunnen gaan, en ik denk dat we dat ook altijd in gedachten moeten houden. Dat we een SA goedkeuren wil nog niet met 100% zekerheid zeggen dat iets volledig op waarheid berust is.

Het is gewoon ontzettend jammer en treurig dat het voorkomt dat goedwillende Bokkers 'gedupeerd' raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:15

Om heel eerlijk te zijn heb ik ook een aantal problemen die ik wel graag zou willen delen maar echt niet onder mijn normale account. Mensen die ik in real life ken die kennen dit account van mij ook en wil niet dat die van mijn problemen weten. Ik schaam me dood.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:18

Ik wil van mijn kant even benadrukken dat ik er absoluut de mods NIET op aan kijk, want de hele waarheid achter een verhaal is nooit te achterhalen!
Maar ik vind het een heel vervelend idee dat iemand de boel zo kan belazeren en dan doodleuk onder zijn/haar eigen account weer op een andere manier verder kan :P

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:18

Kentaro schreef:
Als iemand echt zijn/haar verhaal kwijt wil, kan dat toch gewoon onder zijn/haar eigen naam en anders gewoon niet!

Even hier op inhakend :)
Wat had voor jou persoonlijk het verschil gemaakt als eenzelfde topic onder de naam van het hoofdaccount geplaatst was?
Ik snap dat er gevoelsmatig een verschil in zit, maar als je het alleen 'feitelijk' bekijkt dan denk ik dat er geen verschil in zit. Een verhaal onder een hoofdaccount kan net zo goed 'niet waar' zijn als een verhaal onder een SA.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:19

Als iemand echt zijn verhaal kwijt wil, dan kan het ook zo zijn dat hij/zij dat toch liever niet onder zijn eigen naam doet Kentaro. Ik kan echt wel iets verzinnen wat me heel erg dwars zit, en waar ik nog best veel problemen mee heb, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat onder mijn eigen naam zo op een forum te zetten :n Dat zou het allemaal nog moeilijker maken.

Ik denk dat het heel lastig is om te controleren of een verhaal waar is, maar dat de verantwoording toch bij jezelf ligt om te beslissen of je (een vreemd) iemand (met SA of niet) wil helpen, en daarbij het risico loopt dat het niet waar is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:23

Grappig, TS, ik zat er overna te denken hoe ik het moest gaan verwoorden, maar wilde ook een dergelijk topic starten.

Wat ik me altijd afvraag; bokt is zó groot... Zal er dan NIEMAND zijn die het verhaal herkent?
Een topic van mij over luduvudu werd doorgespeeld aan mijn ex, oeps... Weg anonimiteit... :P

Ik vind wel dat er strenger moet worden opgetreden naar SA's toe, maar het weghalen van SA's lijkt me niet nodig.

Ook vroeg ik me bij dit topic af; Zijn er écht dingen die niet kloppen? Of zijn er dingen door elkaar gehaald...
Maargoed, dat is ook typisch aan mij, ik zie te veel het goede van mensen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:25

Ook een hoofdaccount kan je zo prive maken als je zelf wilt. Als jij altijd alleen maar informatief post, en geen gegevens in je profiel zet, ben je ook geheel anoniem ;)
Ik kan gewoon niet begrijpen dat je mensen direct wilt helpen als je zo'n verhaal leest, en dus geen idee hebt wie er achter zit.
Tuurlijk moet je uit kunnen gaan van het goede in de mens, maar is er inmiddels niet ruimschoots (en dan bedoel ik in heel NL, en overal op het internet) bewezen dat dat niet kan?

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 13:26

Ik denk dat wanneer je zoiets leest onder een hoofdaccount je er wat sneller vanuit gaat dat het wel zal kloppen omdat mensen dit kunnen weten (je bent immers bekend bij sommige!!)

Met een SA wordt het je best makkelijk gemaakt 1 of ander l ulverhaal op te gaan hangen.

Ik hou de mods er niet helemaal voor verantwoordelijk, maar wanneer er nadrukkelijk staat dat een SA is goedgekeurd door een mod dan denk je wel snel (wanneer een verhaal niet waar blijkt te zijn) goh... en de modjes hadden het nogwel goedgekeurd.. snap je??

Misschien is het een idee om er wel een sanctie aan te hangen, zoals Kentaro zegt: ze kunnen wel op eigen account verder.
Kun je dan niet zeggen dat wanneer je mensen op zo een schijnheilige manier belazert op een SA je dan ook je hoofdaccount kwijt bent??? (of ben ik nu heel streng :+ )

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:28

Daar zit ook weer wat in :D
Het zal ook wel meer gevoelsmatig zijn, maar ik ga er van uit dat wanneer je bij iemand in zijn/haar profiel kijkt en daarin een korte omschrijving van de persoon met foto's (oke, heeft niet iedereen...), dan wordt het voor mijn gevoel toch 'persoonlijker' dan een blanco schaduwaccount.....

En ik ben ook zo'n iemand die, wanneer dat kan, iemand graag wil helpen en vind het gewoon doodzonde dat door die nare dingen die nu toch gebeurd zijn dat mensen dan gaan zeggen 'ik help ook nooit meer!'

Maar inderdaad, voorkomen kun je dat nooit.

Vind het wel een hele goede (als dat te doen is) om dan zo'n persoon niet meer toe te laten op het forum!?!