FK: wordt er zo weinig gereageerd op elkaars topics?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

FK: wordt er zo weinig gereageerd op elkaars topics?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:26

Dat vraag ik me dus af. :+ Ik reageer nooit bijster veel op FK, maar als ik zelf een topic open neem ik toch meestal wel de moeite om uitgebreid op een stuk of 8 topics te reageren. Natuurlijk omdat ik het leuk om te doen, zeker als ik er even voor ga zitten. En aan de andere kant 'voor wat hoort wat', ik vind het immers ook leuk als mensen in mijn topic reageren, dus moet ik dat zelf ook bij anderen doen vind ik. :)

Toch lijkt het me op te vallen dat weinig bokkers die moeite meer nemen. Ondanks dat er door de 1-topic-per-week-regel relatief weinig nieuwe topics per dag bijkomen en topics lang op de eerste pagina staan, zijn er veel topics met maar een stuk of 3 reacties (daar zitten overigens ook echt goede posts tussen van bokkers die uitgebreid per foto hun mening geven!) Bij sommige topics kan ik me dat ook wel voorstellen, de kwaliteit van de foto's is niet altijd even hoog en daarom is er ook niet altijd een zinnig woord over te zeggen. Aan de andere kant heb ik de indruk dat veel bokkers die een topic op FK openen wél graag reacties ontvangen, maar niet de moeite nemen om op een paar topics te reageren.

Ik wil géén regel dat je x aantal commentaren moet posten voordat je een topic mag openen of zoiets. ;) Maar gewoon een oproepje: plaats je een topic op FK? Als je dan toch aan het typen bent of aan het wachten tot je foto's zijn geupload, plaats even een paar posts met opbouwend commentaar op een stuk of wat topics! Leuk om te doen, leuk voor de andere bokkers, en what goes around comes around - als ik zien dat iemand een FK-topic in z'n onderschrift heeft staan en iets leuk bij mij post, dan bekijk ik dat topic ook even en post wat. :)

'T klinkt nogal basic, maar toch mis ik het een beetje. :)

Charles

Re: FK: wordt er zo weinig gereageerd op elkaars topics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:31

Ben het wel met je eens ja. Ik heb altijd het idee dat mensen reageren als je foto's óf zogenaamd niet FK waardig zijn, óf als ze heel erg mooi zijn, of als je een 'bekende' bent op FK. Ik plaats zelden een topic op FK, wordt ook steeds minder moet ik eerlijk zeggen. Krijg zelden tips om te verbeteren maar alleen opmerkingen als 'dat en dat vind ik niet mooi of wel mooi'.

Wat betreft het 'voor wat hoort wat', ik ga je topic eens bekijken ;-)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:51

Charles schreef:
Ben het wel met je eens ja. Ik heb altijd het idee dat mensen reageren als je foto's óf zogenaamd niet FK waardig zijn, óf als ze heel erg mooi zijn, of als je een 'bekende' bent op FK.

Dit idee heb ik ook een beetje bij FK. Tevens ben ik nog een beginner en vind het lastig om feedback te geven aan mensen waarvan de foto's kwalitatief beter zijn dan die van mij. Wie ben ik dan om mijn mening (op technisch gebied) daar dan bij uit te spreken. Een reactie als: Ik vind de foto's erg mooi, daar heeft de TS in mijn opzich dan weinig aan. Als ik echt wat concreets heb te melden, meld ik dit wel.
Vind het ook vooral een leuk topic om lekker foto's te kijken en ideeen op te doen. Af en toe plaats ik wat omdat ik graag feedback wil ontvangen op mijn werk zodat ik kan verbeteren. Echter blijft die feedback vaak uit (uitzonderingen daar gelaten!)

Maar je hebt wel gelijk, als ik wil dat mensen mij feedback geven moet ik dat ook bij anderen doen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:07

Eempiej, je zegt het zelf al. Je kijkt heel graag om inspiratie op te doen, maar je post zelf weinig en... je ontvangt zelf ook weinig feedback. Maar er kijken vast veel mensen naar jouw foto's om inspiratie op te doen... ;)

Het gaat mij ook om het idee. Deze discussie is al (veel) vaker gevoerd, maar ik denk dat iedereen het leuk vind om te horen dat jij bepaalde foto's waardeert of niet. Of ze nou een 'goede fotograaf' zijn of net beginnen met foto's maken. (Plus dat het natuurlijk eigenlijk 'maar bokt' is, als dit nou een professioneel fotografieforum was geweest zou het anders zijn.) En volgens mij kun je altijd zeggen waarom je iets wel of niet mooi vind. Fijn helder, leuk verschil tussen scherp en onscherp, of juist te donker en te bewogen. Of heel kort: omdat ze sprankelen of juist niets uitstralen. Dat je niet weet hoe het technische verhaal in elkaar steekt doet er wat mij betreft dan niet zoveel toe. Ben je zelf blij met reacties in je topic, ook al zijn ze kort en zeggen ze alleen: 'ja, die foto vind ik mooi want hij raakt me gewoon'? Dat is ook al onderbouwd commentaar) :)

Natuurlijk is FK er om gewoon een beetje rond te neuzen tussen de plaatjes zonder telkens te posten wat je ergens van vindt. Doe ik ook heel graag. ;) Maar nouja, mijn idee is duidelijk denk ik, het zou leuk(er) zijn als iedereen die topic plaatst probeert om toch wél een paar reacties neer te zetten en zo ook wat terug te krijgen. :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:14

Elanor ik geef hierbij aan dat ik je topic heb gespot. Het is interessant om eens te bekijken wat de reacties van de gebruikers zo al zullen zijn met betrekking tot dit onderwerp.
Dus voor dat ik, of een ander creatieve fora mod, inhoudelijk zal reageren is het denk ik goed om even een aantal reacties, meningen, wensen en inzichten af te wachten. :)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:22

Ik reageer zelf ook weinig in topics, heb namelijk het zelfde idee. Vooral dat bij de " bekendere " bokkers eerder gereageerd wordt. Reageer dus eigenlijk alleen in topics wat ik intressant vind en plaats zelden zelf een topic maar kijk en lees vooral.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:26

Wat is FK? :o

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:28

eempiej schreef:
Charles schreef:
Ben het wel met je eens ja. Ik heb altijd het idee dat mensen reageren als je foto's óf zogenaamd niet FK waardig zijn, óf als ze heel erg mooi zijn, of als je een 'bekende' bent op FK.

Dit idee heb ik ook een beetje bij FK. Tevens ben ik nog een beginner en vind het lastig om feedback te geven aan mensen waarvan de foto's kwalitatief beter zijn dan die van mij. Wie ben ik dan om mijn mening (op technisch gebied) daar dan bij uit te spreken. Een reactie als: Ik vind de foto's erg mooi, daar heeft de TS in mijn opzich dan weinig aan. Als ik echt wat concreets heb te melden, meld ik dit wel.
Vind het ook vooral een leuk topic om lekker foto's te kijken en ideeen op te doen. Af en toe plaats ik wat omdat ik graag feedback wil ontvangen op mijn werk zodat ik kan verbeteren. Echter blijft die feedback vaak uit (uitzonderingen daar gelaten!)

Maar je hebt wel gelijk, als ik wil dat mensen mij feedback geven moet ik dat ook bij anderen doen.

Ik merk dat ik beter fotograveer door foto's te bestuderen.
Waarom vind ik deze foto mooi?
Ah, door de lichtval, plaats van het onderwerp enz. enz. dat probeer ik dan de volgende keer ook in mijn foto's te doen.
Voor mij echt de beste manier om te leren.
En als je het dan toch zo doet, kan je ook best meteen reageren toch?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:38

Ik heb het idee dat het niet alleen bij FK is hoor, ook bij andere.

Als een bekende bokker iets plaatst, volgen er gelijk een heleboel reacties

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:41

ik reageer heel veel maar heb zelf al een paar topics geopend . Een kon leuk worden maar werd gesloten omdat er al zoiets was, en anderen gebeurde niets of weinig. dus vandaar dat ik reageer haha

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:38

Ik reageer soms wel maar aangezien er ook nooit zo veel gereageerd word bij mij ... dan vervalt dat soms (I now slechte instelling :P )

Zeker vind ik het lastig om te reageren bij dingen waar ik minder verstand van heb :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:49

Zelfs hier word er bijna niet gereageerd :n

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:49

Je moet natuurlijk niet vergeten dat FK (fotokunst) (en UK natuurlijk ook) dagelijks veel nieuwe topics hebben. En er is bijna niemand die al die nieuwe topics bekijkt en overal reageert.

Met zo'n groot aantal aan nieuwe berichten is het heel normaal dat je bijvoorbeeld van 3% van gebruikers die je topic openen een reactie ontvangt.

Dat aantal is met een aantal punten omhoog of omlaag te zetten. Is je foto wel interessant genoeg? Of is het een 13 in een dozijn plaatje? Is het een mooi formaat plaat waar je goed op kunt kijken en beoordelen, of is het een postzegeltje?
Plaats je iedere week een topic met van alles en nog wat, of eens in de 2 maanden de hoogte puntjes?
Vergeet ook niet dat veel gebruikers na 4 of 5 topics per forum er misschien al klaar mee zijn en door gaan naar het volgende forum. Jouw topic moet dan opvallen en de inhoud moet geweldig zijn wil je binnen die 4 of 5 vallen. :)
Daarnaast zijn er ook genoeg die gewoon gezellig wat rond neuzen en niet zo zeer kijken om reacties te plaatsen.

Als regel stellen dat iedereen die wil plaatsen moet reageren is denk ik geen verstandige regel ;) Zo wordt het op eens een hele verplichting om te bokken en loop je misschien het risico dat er mensen vlug en on-secuur in je topic posten 'omdat het moet'.
In dat geval zou het dus meer een richtlijn zijn voor een wat meer sociaal gevoel. Maar dat is echt niet op te leggen als harde regel. En met een richtlijn kom je niet zo heel erg ver. Ik heb ook geen idee hoe we dit aan kunnen pakken betreft modden, gezien het echt van de gebruiker zelf moet komen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 21:09

Dat snap ik Mireille, een 'regel' hierover lijkt me hierover ook grote onzin. :) Dit topic is meer een oproepje om, inderdaad, aan de UK/FK-gebruikers te vragen of ze het wat meer uit zichzelf willen doen. :)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:12

Ben het helemaal met je eens. Plaats zelf ook wel eens wat op FK, maar ik kijk zelf elke dag op FK en reageer per dag meestal wel in zo'n 2/3 topics. Want ik wel ook tips, dan moet ik ook wat over hebben voor andere. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:05

Ik bekijk graag FK topics, maar ik heb er echt te weinig verstand van om zinvol commentaar te geven, zal hoogstens zeggen wat ik mooi vind. Maar tips om te verbeteren heb ik echt niet, ik maak trouwens daar ook nooit een topic :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:06

Yamcha, ook als je er niet zo veel verstand van hebt zijn je reacties welkom. Vertellen dat je het mooi vind en vervolgens wáárom je het mooi vind valt ook onder onderbouwd reageren. Dus is ook zeker welkom! :j

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:12

Chaos schreef:
Wat is FK? :o

fotokunst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:10

Mireille schreef:
Yamcha, ook als je er niet zo veel verstand van hebt zijn je reacties welkom. Vertellen dat je het mooi vind en vervolgens wáárom je het mooi vind valt ook onder onderbouwd reageren. Dus is ook zeker welkom! :j

Oh, oké. Dat kan ik wel :)

Kun jij daar dan ook wat mee?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:23

dat vraag ik me ook wel eens af want ik heb er ook niet veel verstand van en als ik dan zeg dat ik de foto mooi vind omdat..... heeft de fotograaf er dan wel wat aan?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:09

nou ik kijk soms op fotokunst. vind heel veel foto's mooi, maar je mag niet zeggen van Mooi of wat vind ik dit een mooie foto, want dat zijn oneliners, en die worden verwijdert.. wat moet ik dan? want ik zie niet of het goed belicht is of niet, ik heb nie zoveel verstand van foto's... en dan??

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:15

Ik heb ook niet zo veel toe te voegen denk ik..
Dan reageer ik maar beter niet, want ik heb het gevoel dat niemand wat aan mijn reactie heeft.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:26

geerte schreef:
dat vraag ik me ook wel eens af want ik heb er ook niet veel verstand van en als ik dan zeg dat ik de foto mooi vind omdat..... heeft de fotograaf er dan wel wat aan?

Een reactie over iets moois kan heel waardevol zijn. Zo kun jij iets mooi vinden terwijl de fotograaf het helemaal niet zo bekeken had. Dat geeft ook nieuwe inzichten en zo is het misschien wel leuk om bij een volgende foto rekening te houden met de mooie aspecten die door jou zijn benoemd.

trekpaardluf schreef:
nou ik kijk soms op fotokunst. vind heel veel foto's mooi, maar je mag niet zeggen van Mooi of wat vind ik dit een mooie foto, want dat zijn oneliners, en die worden verwijdert.. wat moet ik dan? want ik zie niet of het goed belicht is of niet, ik heb nie zoveel verstand van foto's... en dan??

Oneliners worden inderdaad verwijderd. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor FK en UK. Je hoeft geen kennis te hebben om iets mooi te vinden en om te vertellen waarom je het mooi vind. Je kunt dus bijvoorbeeld zeggen dat je het gebruikte licht erg mooi vind omdat het onderwerp zo goed er uit komt. Of dat je de kleuren mooi vind vanwege het contrast met de achtergrond. Of dat je de uitsnede zo mooi vind omdat hij op een aparte manier je aandacht trekt. Zo is het geen oneliner meer en vertel je, zonder dat je kennis hoeft te hebben, toch waarom je het mooi vind.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:45

is ook wel weer zoo.. ik zal eens even vaker op FK kijken en reageren!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:56

Ik kijk zelf regelmatig op FK, maar omdat ik er zelf weinig verstand van heb, vind ik het onzinnig een reactie te plaatsen wanneer er gevraagd wordt om onderbouwd commentaar.
Reacties als "wat mooi" wil ik best plaatsen als daar vraag naar is, maar dat zou ik zelf niet fijn vinden ALS ik al een topic zou openen op FK.