Op bokt zitten ontzettend veel ruiters/paardenliefhebbers, en ik zit ook alweer een poosje op dit forum. Maar in mijn omgeving merk ik dat het imago van bokt onder mensen die echt in de paarden zitten (dus fokkers, beroepsruiters,etc) nogal slecht is. Ze vinden bokt een pennyforum waar mensen aan de zijlijn staan te roepen hoe het wel moet, maar die zelf nog maar net een paar manegelessen achter de rug hebben en al hun wijsheid uit boeken/internet halen.
Het valt me uit reacties inderdaad wel op dat er een bepaalde 'bokt norm' heerst: een paard mag je niet met slof rijden, als je paard bokt heeft hij een rugprobleem, als je paard 2 keer met zijn hoofd schudt heeft hij last van zijn tanden, en met sporen rijden is ook al not done. Als je het wel in je hoofd haalt om met slof te rijden word je finaal de grond ingeboord, en als je een 3 jarige bij HAW zet kan je het ook wel vergeten (ben je gek, een paard hoor je pas op zijn zesde in te rijden!).
En dan die eigenaardige wijsheden van sommige bokkers. Met de grootste stelligheid weten ze iets te beweren, daarbij verwijzend naar allerlei artikelen, want zelf hebben ze amper ervaring. Ze weten wel precies te vertellen dat het zo moet en niet anders, en als je het er niet mee eens bent ben je een opstandige puber (wel een hele oude puber dan

Waarom hoor ik dit soort eigenaardigheden alleen op bokt? Ook was er laatst een nieuwsbericht over paarden die in de blubber stonden in den haag, en een of andere radiomeneer die daar een actie voor op zette en de paarden vrij wilde laten. De paarden stonden inderdaad in de blubber maar er staan meer paarden in de blubber als het geregend heeft. Je kon iig imo niet uit dat filmpje concluderen dat er sprake was van dierenmishandeling.
Íedereen in het topic liep die paardeneigenaar uit te maken voor verschrikkelijke dierenbeul, terwijl die paarden prima gezond waren. Ik heb vaak het idee dat niemand weet wat hij zegt, maar dat veel mensen elkaar na lopen te praten

Dus mijn vraag: hoeveel paardenkennis denken jullie dat er op bokt zit? Is het imago dat bokt heeft terecht? Of denken jullie dat dit imago niet bestaat?
Ben benieuwd