Expres persoonlijk reageren zodat topics op slot gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Expres persoonlijk reageren zodat topics op slot gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:26

Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat een klein aantal bokkers soms expres in discussies persoonlijk wordt, om er voor te zorgen dat zo'n discussie op slot gaat.

Citaat:
Dit is de allerlaatste waarschuwing. Gaat er na deze opmerking nog één iemand offtopic of gaan er na deze opmerking weer persoonlijke opmerkingen gemaakt worden dan gaat dit topic op slot. Omdat dit het tweede topic in één week is die op deze manier verloopt is er kans dat op het vervolgtopic van dit nieuws per direct een slotje wordt gezet.

Met zo'n waarschuwing in een topic, kan zo'n figuur juist denken 'ha zo krijg ik het op slot, het kost me dan wel een OW, maar dat heb ik er wel voor over'

Ik ben het zo beu dat een klein groepje het telkens verpest, al dan niet onder een SA, terwijl het leeuwendeel van bokt gewoon fatsoenlijk discussieert.

Ik zou liever zien dat zo'n relnicht 'opgepakt' wordt en uit zo'n topic wordt gezet, dan dat zo'n heel topic op slot gaat. ^)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:56

In het heetst van de strijd willen veel mensen graag nog even hun zegje doen. Of het laatste woord hebben. Aard van sommige beestjes denk ik.. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:54

Ik ben het zo met je eens. Heb naar aanleiding van dit topic ook al de moderator een pb gestuurd met de vraag waarom ze nu niet eindelijk degene die bewust probeert een topic op slot te krijgen (wat veel te vaak gebeurd hier op Bokt) eens gewoon goed aanpakken in plaats van iedereen te straffen door zo'n topic op slot te gooien.

Er is een groep mensen die perfect weet hoe ze een topic op slot krijgen als een discussie niet verloopt zoals ze graag zouden willen en ik erger mezelf daar al langere tijd aan.

Mijn voorstel is dus ook: Niet de topics op slot gooien maar degene die topics verpesten keihard aanpakken.
Hoop dat er eindelijk een keer iets gebeurd want dit is een aantal jaar terug ook al gevraagd.

Paardentango

Re: Expres persoonlijk reageren zodat topics op slot gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:43

Verhip, dit is precies waar ik net van de bank ben afgerold van verbazing.

Toevallig weer in een onderwerp Roll kur...

Spreek de mensen aan, of haal de posts weg, wat al druk gebeurt. Maar dreien met op slot als er weer een iemand... oeh, daar kan ik in elk geval heel slecht tegen.

Voel me niet persoonlijk aangesproken,maar vind het persoonlijk wel vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:47

Het viel me ook al op (lees mee in het topic) maar dacht zeg niks anders gaan ze weer zeuren O:)
Je moet topics waar offtopic word gegaan niet op slot gooien, je moet de mensen die offtopic gaan aanpakken, anders zoals de desbetreffende mod het al heel mooi stelt: 'is er kans dat op het vervolgtopic van dit nieuws per direct een slotje wordt gezet.'.
Probleem word niet opgelost, alleen verplaatst (en de diegene die juist wel fatsoenlijk kunnen discussiëren worden afgestraft)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:47

Het probleem is dat het nooit één of twee personen zijn die een topic verzieken. Dan is het gemakkelijk op te lossen door alleen die één of twee personen aan te spreken. Het probleem is dat vaak een groot deel van de posters in het topic mee gaat doen met persoonlijk gerichte berichten, met offtopic reacties etc. Het is altijd heel gemakkelijk om de schuld aan de andere partij te geven, zonder verder kritisch naar je eigen manier van reageren te kijken. Ook in het topic dat Arabesk aanhaalt, hebben we van heel veel verschillende bokkers berichten moeten verwijderen, niet van één of twee.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:48

Het is gewoon treurig als je ziet wat voor pogingen er nu weer ondernomen worden om het topic weer op slot te krijgen.

Ik hoop van harte dat Bokt hier nu een serieus naar wil kijken en in plaats van overal slotjes op te gooien de gebruikers die ervoor zorgen dat topics uit de hand lopen eens stevig gaan aanpakken.
Dit is echt niet leuk meer.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:50

Karl66 schreef:
Het probleem is dat het nooit één of twee personen zijn die een topic verzieken. Dan is het gemakkelijk op te lossen door alleen die één of twee personen aan te spreken. Het probleem is dat vaak een groot deel van de posters in het topic mee gaat doen met persoonlijk gerichte berichten, met offtopic reacties etc. Het is altijd heel gemakkelijk om de schuld aan de andere partij te geven, zonder verder kritisch naar je eigen manier van reageren te kijken. Ook in het topic dat Arabesk aanhaalt, hebben we van heel veel verschillende bokkers berichten moeten verwijderen, niet van één of twee.

Pak dan degene aan die deze reacties bewust loopt uit te lokken. Natuurlijk zou je hier niet op in moeten gaan, maar het is bekend dat een hoop bokkers die verleiding niet kunnen weerstaan en hier wordt misbruik van gemaakt.
Nu worden degene die dat doen elke keer beloond. Wat ze willen bereiken dat bereiken ze ook want het topic gaat op slot.

En degene die wel op een normale manier willen en kunnen discusseren zijn elke keer de dupe.
Kijk nu op dit moment eens naar het genoemde topic en zie wat daar gebeurd.

Edit: Vergeet dat laatste maar, berichten zijn verwijderd. Maar het was wel weer even een super duidelijk voorbeeld. Moderators kunnen het bericht nog teruglezen in mijn tem. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:57

ThePast03, in dat topic zijn 140 berichten verwijderd, dat waren echt niet alleen de berichten van één persoon of de reacties daarop. Je kan moeilijk met droge ogen beweren dat er in dat topic een prettige sfeer hangt en dat er alleen over de inhoud en niet over de personen gediscussieerd wordt.

Het is natuurlijk heel gemakkelijk om te zeggen dat er één persoon een topic verpest en dat het topic daarom gelijk op slot gegooid wordt door de mods. Maar ik denk dat het veel meer zin heeft om naar de eigen manier van discussiëren te kijken en op de inhoud te gaan reageren ipv op de persoon. Voor alle duidelijkheid, wie de schoen past, trekke hem aan.

ThePast03, die twee (niet voor niks) verwijderde berichten zijn echt niet de reden om het topic te sluiten, vandaar dat ze ook gelijk verwijderd zijn. Het gaat echt om de algemene sfeer in het topic.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:01

Karl66 schreef:
[*olduser*], in dat topic zijn 140 berichten verwijderd, dat waren echt niet alleen de berichten van één persoon of de reacties daarop. Je kan moeilijk met droge ogen beweren dat er in dat topic een prettige sfeer hangt en dat er alleen over de inhoud en niet over de personen gediscussieerd wordt.

Het is natuurlijk heel gemakkelijk om te zeggen dat er één persoon een topic verpest en dat het topic daarom gelijk op slot gegooid wordt door de mods. Maar ik denk dat het veel meer zin heeft om naar de eigen manier van discussiëren te kijken en op de inhoud te gaan reageren ipv op de persoon. Voor alle duidelijkheid, wie de schoen past, trekke hem aan.

Je hebt de laatste 2 berichten (die vervolgens weer snel verwijderd werden) zeker niet gezien. Moet er perse een prettige sfeer hangen in topic en wat versta jij onder een prettige sfeer? Het gaat er af en toe fel aan toen en ja sommigen proberen op de persoon te spelen. Dat felle lijkt me niet meer dan normaal in een discussie, degene die op de persoon spelen zouden gewoon aangepakt moeten worden.

Maar goed, ik begrijp dat het beleid zo blijft en dat topic gewoon op slot gegooid worden als een groepje probeert zo'n topic om zeep te helpen. Dit is niet de eerste keer dat het gebeurd en het zal zeker niet de laatste keer zijn aangezien het gewoon werkt.
Staat een topic je niet aan dan is er altijd wel een manier om te zorgen dat je het op slot krijgt, je moet alleen zorgen voor wat medestanders.
Sorry ik vind dit echt super jammer dat er niet eens een keer serieus naar wordt gekeken. Jaren terug is dit al eens aangehaald op forumzaken en het wordt elke keer met hetzelfde verhaal afgedaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:18

TS, ben het volledig met je eens. Jammer dat de verziekers het altijd winnen. Ik zou zeggen: dan maar 1 of 2 OW's overslaan en meteen ook een ban eraan hangen :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:19

ThePast03, we zijn al vanaf de start van het topic aan het meelezen, achter de schermen zijn wij in discussie over de mensen die negatief opvallen in het topic.

Het is echt niet zo dat deze mensen hier ongestraft mee wegkomen.
Maar zoals Karl al aanhaalt: het zijn niet 1 of 2 mensen die het topic omzeep helpen, een heleboel mensen gaan in het offtopic gepraat mee.

Het is eigenlijk vrij simpel als je zelf een discussie gezond wil houden: Speel niet op de man, blijf ontopic, lees goed en mocht de spanning te hoog oplopen: zet dan een kop koffie, drink die op en kijk dan nog een keer naar het topic.

Overigens: een aantal die in het vorige rollkurtopic goed aan het discussiëren waren zitten ook in dit topic, de genen die het verzieken zijn niet dezelfde uit het vorige topic. Maargoed, rollkur is nou eenmaal een onderwerp van discussie.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:21

A_lette schreef:
[*olduser*], we zijn al vanaf de start van het topic aan het meelezen, achter de schermen zijn wij in discussie over de mensen die negatief opvallen in het topic.

Het is echt niet zo dat deze mensen hier ongestraft mee wegkomen.
Maar zoals Karl al aanhaalt: het zijn niet 1 of 2 mensen die het topic omzeep helpen, een heleboel mensen gaan in het offtopic gepraat mee.

Het is eigenlijk vrij simpel als je zelf een discussie gezond wil houden: Speel niet op de man, blijf ontopic, lees goed en mocht de spanning te hoog oplopen: zet dan een kop koffie, drink die op en kijk dan nog een keer naar het topic.

Overigens: een aantal die in het vorige rollkurtopic goed aan het discussiëren waren zitten ook in dit topic, de genen die het verzieken zijn niet dezelfde uit het vorige topic. Maargoed, rollkur is nou eenmaal een onderwerp van discussie.

Maar dat is het punt nu juist. Degene die proberen te verzieken weten maar al te goed dat er een groep mensen is die het niet kan laten om toch te happen. Dat is wat mij betreft gewoon bewuste uitlokking.
Natuurlijk zouden ze niet moeten happen, maar het gebeurd en dat weet een groep mensen maar al te goed.

Hoe dan ook is het zo dat de mensen die over dit onderwerp wel op een normale manier kunnen discusseren keer en keer de pineut worden omdat er altijd wordt besloten om een slotje te plaatsen.
Dat kan gewoon anders. Het zou gewoon niet zo moeten zijn dat mensen die lopen te zieken ook nog eens beloond worden.
Want ook al worden ze achteraf gestraft, dat topic zit dicht en dat was nu juist de bedoeling.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:24

ThePast03 schreef:
Karl66 schreef:
ThePast03, in dat topic zijn 140 berichten verwijderd, dat waren echt niet alleen de berichten van één persoon of de reacties daarop. Je kan moeilijk met droge ogen beweren dat er in dat topic een prettige sfeer hangt en dat er alleen over de inhoud en niet over de personen gediscussieerd wordt.

Je hebt de laatste 2 berichten (die vervolgens weer snel verwijderd werden) zeker niet gezien. Moet er perse een prettige sfeer hangen in topic en wat versta jij onder een prettige sfeer? Het gaat er af en toe fel aan toen en ja sommigen proberen op de persoon te spelen. Dat felle lijkt me niet meer dan normaal in een discussie, degene die op de persoon spelen zouden gewoon aangepakt moeten worden.

Maar goed, ik begrijp dat het beleid zo blijft en dat topic gewoon op slot gegooid worden als een groepje probeert zo'n topic om zeep te helpen. Dit is niet de eerste keer dat het gebeurd en het zal zeker niet de laatste keer zijn aangezien het gewoon werkt.
Staat een topic je niet aan dan is er altijd wel een manier om te zorgen dat je het op slot krijgt, je moet alleen zorgen voor wat medestanders.
Sorry ik vind dit echt super jammer dat er niet eens een keer serieus naar wordt gekeken. Jaren terug is dit al eens aangehaald op forumzaken en het wordt elke keer met hetzelfde verhaal afgedaan.

Dat vind ik persoonlijk ook. Een discussie voeren die in een prettige sfeer verloopt, is geen echte discussie. Er moeten wel grenzen zijn, maar die zouden, in mijn ogen, best iets verlegd mogen worden. Zolang mensen niet schelden, zwaar beledigen of vloeken, vind ik het wel best eigenlijk. Bij geenstijl.nl hebben ze daar wel een goeie oplossing voor. Eerst krijg je een waarschuwing, dan een maand schorsing en daarna definitieve verwijdering. Ik weet niet of de mogelijkheid er hier is, maar een IP-ban is een perfect wapen. Dan kan je andere schermnamen aannemen wat je wilt, het blijft wel hetzelfde IP-adres, en daar zit de ban op

*opgejorist* en daarna *opgejorist en opgerot*

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:36

Hee Arabesk dit is al de tweede keer dit jaar dat ik het 100% met je eens ben (vorig jaar moest ik nog tot november wachten voordat het zover was). :D
Ik dacht namelijk precies wat jij hier ook zegt. Maar nu ik de uitleg van Karl lees en hoor van de 140 verwijderde berichten snap ik wel hoe lastig het is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 03:00

ThePast03, ik heb de berichten zelf verwijderd :D

Maar het is echt onzin dat het om één of twee personen gaat. Er zijn niet voor niks 140 berichten verwijderd, dan praat je over bijna 6 pagina's aan berichten. Dat ging echt wel verder dan de berichten van één of twee personen en de reacties daarop. Het is een emotioneel beladen onderwerp, maar dat wil nog niet zeggen dat een groot deel van de posters dan maar op de persoon mag spelen richting de tegenstanders. Als je wilt discussiëren, dan kan je dat ook doen door op de inhoud van de berichten in te gaan ipv op de persoon van de tegenstander. De regels van Bokt zijn daar ook duidelijk over en in dit topic werd echt van alle kanten op de persoon gespeeld.

Het is echt onzin om in dit topic te beweren dat het om uitlokking door een groepje ging, van beide zijden werd er net zo hard aan meegedaan. Het is altijd gemakkelijker om een groepje de schuld te geven ipv naar je eigen manier van reageren te kijken, maar in dit topic deed, een aantal uitzonderingen daargelaten, bijna iedereen mee aan op de persoon spelen. Als iedereen in het topic nou gewoon naar zijn of haar eigen manier van reageren kijkt en die aanpast, dan is er ook geen reden om het topic op slot te gooien. Maar als iedereen naar de tegenpartij blijft wijzen en ondertussen zelf doorgaat, dan moet je achteraf op FZ niet gaan klagen dat het topic op slot gegaan is, dan moet je gewoon je eigen manier van reageren aanpassen. En natuurlijk geldt hier nog steeds, wie de schoen past, trekke hem aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 03:03

Ja maar als die ene of die twee personen elk een paar bokkers uitdagen, gaan die bokkers daar op in.... :) Dan krijg je idd 140 berichten waarvan een groot deel voorkomen had kunnen worden als die twee er niet geweest waren. :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 03:06

Alleen was dat niet het geval, er werd topic breed, van beide zijden, richting elkaar op de persoon gespeeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 03:08

Gezien het huidige cluppie daar verbaast me dat niet. Jullie zijn er mooi klaar mee... :)
Zelfs ik blijf er weg :') Dat wil al wat zeggen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:32

Ik blijf ook weg uit dat topic, mede omdat de mensen die het verzieken niet aangepakt worden. Ze krijgen het steeds weer voor elkaar om een topic op slot te krijgen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:43

tja ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ik persoonlijk ben er nooit op uit om een topic op slot te krijgen, ben gek op discussies..... :D

Maar ik kan wel drammen, en inderdaad dingen kaatsen. Als je dan de bal terugkrijgt dan word dat vaak als persoonlijk gezien......

Als iemand warrige taal uitslaat vergezeld met duitse lappen tekst........ en dan drie posts verder gewoon zegt, jullie veroordelen en begrijpen mij niet........

tja, dan kan je toch niet anders concluderen dat dit ernstig Calimero gedrag is, en ik voor een zal dat niet voor mij houden nee....... daar hebben we een hele leuke smiley voor ^) kan je als persoonlijk zien.......

en laten we eerlijk zijn........ op inhoudelijk commentaar kan je weinig persoonlijk reageren....... dan zal je in moeten gaan op de inhoudelijkheid van de discussie :)

op silly oneliners of stomweg foto's plaatsen kan je toch niet inhoudelijk reageren :)

Hermelientje en Jasmijn hebben in een topic gruwelijk inhoudelijke posts neergezet........... maar die worden gemakshalve links gehouden, word niet op gereageerd........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 10:06

Ik heb in dat topic niet alle 6 pagina's gelezen, maar vooral vlak voor ie op slot ging was het overduidleijk dat er één heel irritant zat te doen.

Het is ook zo dat een tijd terug ik geen enkel topic meer kon openen over een gevoelig onderwerp, dan werd ik meteen persoonlijk aangevallen en wordt god mag weten wat er allemaal bijgesleept en ging zo'n topic dicht. Dan is het gewoon niet leuk meer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:30

Hetgeen mij in die discussies altijd stoort is de radicaliteit en vaak onzin die de wereld in gestuurd wordt. Vaak ook door mensen die zelf weining begrip hebben van de gewone beginselen van de dressuur. En dan vervolgens al wat verkeerd loopt willen laten vallen onder de noemer Ldr of Rollkur, dat dan als zondebok gemakkelijk te gebruiken is.
Verder wordt een andere mening, ook niet geapprecieerd en komt het er eigenlijk op aan om; ofwel te zwijgen en het topic te verlaten ofwel toch contextueel duidelijkheid te scheppen. Dat laatste is dan vaak gewoon wel tegen dovemansoren, maar toch.
Want altijd komt het in deze discussies neer op dat ene beeld de hoofd-halshouding, ipv het gehele plaatje te bekijken. Inzichtelijk te willen analyseren wat er gebeurt, oorzaak gevolg en welk doel er beoogt wordt. En vnl de paarden waar het echt goed op gebruikt wordt zijn al atleten en niet die basispaarden of jonge dieren aan het begin van hun opleiding. En daar zit het gevaar, de na-apers die snel snel iets willen afdwingen en een rollkur (of mss beter in dit geval ldr) bekijken als het ultieme doel, terwijl dat alles niet correct tot stand kan komen zonder een degelijke basisopleiding.

En verder is het gewoon ook de toon van berichten plaatsen, zeker als je een andere mening hebt medegedeeld. Dan komen ze aandraven met aannames op bvb je profiel (mijn geval dan leeftijd), zonder dat ze je ook maar van een kant kennen. Beschouwen ze gezien hun leeftijd zich meer capabel dan een ander (ook zo'n dooddoener, gezien kwaliteit primeert boven kwantiteit mijn inziens) en dan zegt het voor mij meestal al genoeg.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:37

Ik was laatst ook offtopic gegaan. Het was een vraag over een naam (ze had toevallig de zelfde naam als mijn dochtertje). Helemaal niet gehaat ofzo. Ik kreeg wel een waarschuwing via de mail hoor. Ik moest er op letten dat het niet nog en keer gebeurde. Wist ik veel..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:41

Arabesk schreef:
Ik heb in dat topic niet alle 6 pagina's gelezen, maar vooral vlak voor ie op slot ging was het overduidleijk dat er één heel irritant zat te doen.

Het is ook zo dat een tijd terug ik geen enkel topic meer kon openen over een gevoelig onderwerp, dan werd ik meteen persoonlijk aangevallen en wordt god mag weten wat er allemaal bijgesleept en ging zo'n topic dicht. Dan is het gewoon niet leuk meer.

ok....... knuppel in het hoenderhok........ Die ene die heel irritant zat te doen, die was zeker pro rk?