van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:17

Even een voorwoord... -:)

Om alvast even een antwoord te geven op de verwachtte geijkte dooddoeners:
Ja, ik maak me er druk om anders zou ik er geen topic over openen. :D
Nee, ik heb geen tijd teveel... ik maak in mijn sporadische vrije uurtjes graag plaats voor bokt :+
Nee, het is absoluut geen persoonlijke aanval. Gewoon een hersenspinsel van mij waarbij ik graag de meningen van de andere bokkers zou willen aanhoren :Y)

Daar gaan we...

Het valt mij de laatste tijd op dat er, (behalve de vrolijke penny meisjes met het bijpassende taaltje) ook steeds meer mensen pontificaal op bokt aanwezig zijn die een andere formelere manier van posten erop nahouden. ;)
De u's en uw's overspoelen de discussie topic's, tevens zijn de teksten van een zodanig niveau geformuleerd dat het niet prettig leest. (En dan durf ik er zelfs bij te vermelden dat sommige zaken zó geformuleerd worden dat de tekst structuur aan de betekenis voorbij holt :') )
Ik ben zelfs een aantal keer posts tegen gekomen met "geachte.... met vriendelijke groet" erbij... :\

Ja èn? Is waarschijnlijk jullie vraag? :Y)
Nou, ik vraag mij dus echt af of dit een gewenste manier van schrijven/posten is op een openbaar forum?
Imo moet op een openbaar forum de ongedwongenheid en de open manier van discussieren voorop staan?
Is het niet een ongeschreven regel dat op een openbaar forum tutoyeren de vorm is?
Wanneer er meer wordt gehouden aan etiquette vind ik het gewoon lastig lezen op fora.
En ik ben niet eens een neandertaler die onder d'r steen vandaan is gekropen }:0 Ik heb ook mijn bachalor en masters op zak :')
In het werk, op schrift of in een eigen kenissenkring vind ik het wel kunnen... maar op een of andere manier klinkt (of beter 'leest') het op fora onprettig.

Ben ik de enige die het opvalt?
En daarbij ook de enige die zich het afvraagt waarom het zo onprettig leest? _O-
Natuurlijk hoop ik ook de meningen te lezen van de personen die deze vorm van etiquette/formuleren verkiezen? Ben ik namelijk erg benieuwd naar :j

Sani

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:25

Waar ik me zelf behoorlijk aan irriteer zijn die lappen tekst zonder enige punten of komma's erin.
Het is toch niet zo moeilijk om enkele leestekens te gebruiken?

Moet zeggen dat ik persoonlijk nog geen "met vriendelijke groeten" ben tegengekomen hier op bokt, maar zal eens rondzoeken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:25

c_alsemgeest schreef:
En daarbij ook de enige die zich het afvraagt waarom het zo onprettig leest? _O-
Natuurlijk hoop ik ook de meningen te lezen van de personen die deze vorm van etiquette/formuleren verkiezen? Ben ik namelijk erg benieuwd naar :j

Ik deel je ergernis een beetje. Omdat het mijn gevoel is dat die etiquette niet gebruikt wordt als uiting van echt respect en beleefdheid, maar juist als afweer. Om afstand te scheppen, om langs de oplettendheid van de mods te glippen misschien, soms om minachting uit te stralen, en op z'n allerminst omdat degene die het gebruikt zich heel nadrukkelijk niet wil conformeren aan de normale manier van doen, en zich daar misschien ook helemaal niet in verdiept heeft. Dat is, op zichzelf, al een niet zo hele sociale opstelling.

Wat betreft de moeilijke woorden en moeilijke constructies: ze voelen niet 'echt' aan maar als manier om de ander te laten voelen hoe superieur ze zijn, en daar hou ik nooit zo van. (Maar ik kan er wel tegen, want ik ken die moeilijke woorden ook, mij bluf je er niet mee af.)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:27

precies dat heb ik ook... de door mij gelezen "U" heeft een onprettige impact op het verhaal :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:27

ik ben het nog niet tegengekomen eigenlijk,maar zou net als shadow hetzelfde gevoel delen over het superieur proberen te zijn

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:28

Ik ben er de laatste twee weken op gaan letten... en het neemt exponentieel toe in mijn idee :')

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:28

In geval van gewoon een topic openen op Bokt tutoyeer ik, immers ik spreek een grote groep aan waar ongetwijfeld ook kinderen bij zitten die jonger zijn dan ik. Ik vind het ook gezelliger overkomen. Respectloos vind ik het niet als ik men niet met u aanspreek, ik ben verder vriendelijk en laat de mensen gewoon in hun waarde.
Bij pm tutoyeer ik ook en begroet ik degene aan wie ik de pm richt met 'hallo', soms spreek ik ook aan met 'beste...'. Met 'groeten' sluit ik het bericht af. Pm is toch persoonlijker gericht en hierbij vind ik het zelf wel belangrijk netjes over te komen, degene tegen wie ik praat met respect te behandelen. Het is dan niet zo dat ik dit op het forum zelf niet doe, uiteraard vind ik het respect daar ook belangrijk.

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:28

Volgens mij doet de helft het alleen om interessanter en intelligenter over te komen.
Maar dat is mijn mening. ;)

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:29

Zoals u wenst wordt dus: wat jij wilt? Dat laatste is makkelijker idd de groeten, ben klaar met werken naar huis

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:30

Ik vind het enorm irritant en sla deze posts bij voorbaat al over. En ook ik begrijp de teksten prima maar ik zit hier voor mijn ontspanning en dan heb ik geen zin om me door onnodig complexe zinstructuren heen te worstelen.

Of je dit vanuit Bokt kan en mag veranderen betwijfel ik, ze doen er opzich niemand kwaad mee. Ze gaan alleen hun doel (kennis overbrengen, neem ik aan?) voorbij.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:31

Ik vind het ook niet nodig om op die manier op een forum als bokt te schrijven. Erg overdreven als je het mij vraagt. Gewoon netjes Nederlands is voldoende, niet meer en niet minder :n

Kan me dus wel vinden in wat je schrijft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:31

Evelijn_ schreef:
In geval van gewoon een topic openen op Bokt tutoyeer ik, immers ik spreek een grote groep aan waar ongetwijfeld ook kinderen bij zitten die jonger zijn dan ik. Ik vind het ook gezelliger overkomen. Respectloos vind ik het niet als ik men niet met u aanspreek, ik ben verder vriendelijk en laat de mensen gewoon in hun waarde.
Bij pm tutoyeer ik ook en begroet ik degene aan wie ik de pm richt met 'hallo', soms spreek ik ook aan met 'beste...'. Met 'groeten' sluit ik het bericht af. Pm is toch persoonlijker gericht en hierbij vind ik het zelf wel belangrijk netjes over te komen, degene tegen wie ik praat met respect te behandelen. Het is dan niet zo dat ik dit op het forum zelf niet doe, uiteraard vind ik het respect daar ook belangrijk.

In een pm kan ik me er ook geheel niet aan ergeren :n
Dan spreek je iemand persoonlijk aan... dan zou ik zelf ws ook sneller voor 'u' kiezen ipv tutoyeren :j
Maar in de topics zelf zit je imo in een openbare gelegenheid... en dan koppel ik tutoyeren zeker niet aan respectloosheid. Meer aan de ongedwongen en open manier hoe je met elkaar om gaat. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:33

Heino schreef:
Ik vind het enorm irritant en sla deze posts bij voorbaat al over. En ook ik begrijp de teksten prima maar ik zit hier voor mijn ontspanning en dan heb ik geen zin om me door onnodig complexe zinstructuren heen te worstelen.

Of je dit vanuit Bokt kan en mag veranderen betwijfel ik, ze doen er opzich niemand kwaad mee. Ze gaan alleen hun doel (kennis overbrengen, neem ik aan?) voorbij.

denk ook niet dat er een verbod op gaat komen... dat hoeft van mij ook niet :D
Maar ben wel benieuwd naar de beweegredenen erachter.

Het heeft voor mij een nare bijsmaak... de woorden superieur en narcisme borrelen altijd spontaan bij me naar boven bij deze posts...
Terwijl dit wellicht helemaal niet de bedoeling is van de auteur? :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:33

Precies!
Een openbaarforum waar ook 14 jarigen posten en lezen. En die spreek je toch niet met u aan?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:33

Ik ben het helemaal eens met shadow0. Mij is het de laatste tijd ook opgevallen.
Het ergste vond ik nog wel dat ik laatst een topic tegen kwam waar iemand een hele lap tekst had geschreven met onbegrijpelijke taal (veel moeilijke woorden e.d) maar die grammaticaal van geen kant klopte. Als je dan zo graag correct Nederlands wil schrijven zorg er dan ook voor dat de grammatica klopt.
Bovendien is het imo echt een manier om op anderen over te komen alsof je boven diegene staat, wat shadow dus zegt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:34

En dat vind ik dus walgelijk...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:35

c_alsemgeest schreef:
Ja, ik maak me er druk om anders zou ik er geen topic over openen. :D
Nee, ik heb geen tijd teveel... ik maak in mijn sporadische vrije uurtjes graag plaats voor bokt :+

Je hoeft je toch werkelijk niet te verontschuldigen :) Op Bokt worden topics aangemaakt met de vraag of je eerst je behoefte doorspoelt en daarna veegt of andersom, over smileys die het tijdelijk niet doen, met een roep om een anti-kerstemoticon, over neuspeutergedrag, met de vraag wat <3 betekent, of je doorslikt of niet en zo verder. Dat mag iedereen zich rustig afvragen.

Het gekke is dat je pas op jouw bovengenoemde commentaar kunt rekenen zodra je een vraag stelt waardoor mensen zich in hun wiek geschoten voelen, omdat ze er zich zelf ook aan 'bezondigen'. Ik denk niet dat het een goede ontwikkeling is om je vooraf in te dekken tegen dergelijke, aanvallende en buitengewoon onoriginele reacties :)

Terug naar jouw vraag: ja, dat valt me ook op. Vaak wordt het zeer passief-agressief toegepast en in een aantal gevallen kun je dat 'passief' weghalen. Expres moeilijk schrijven (en daarbij inhoudelijk ook nog eens vaak de fout ingaan := ) om een ander te overdonderen en ongepast formeel aanspreken, terwijl iedere vorm van wederzijds respect zienderogen ontbreekt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:36

Ik weet precies welke bokkers je bedoelt.
Erger me er ook verschrikkelijk aan.

Die bepaalde bokkers openen erg interessante topics, die ik graag zou volgen. Maar doordat er telkens dezelde personen met dat taalgebruik en die lappen tekst aan komen zetten haak ik elke keer weer af.
Ik moet alles drie keer doorlezen voordat ik snap waar ze het over hebben, en idd dat u en geachte leest niet zo prettig.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:38

Kijkend naar de doelgroep (en) die op Bokt zitten, opleidingsniveau, geslacht etc. daar buiten gelaten is het inderdaad niet nodig om de 'U, uw, geachte -vormen te gebruiken. Op fora hoor je de spreektaal te gebruiken (msn taal is hierin duidelijk een vak apart :+ )

Bij iedere vorm van communicatie moet je jezelf afvragen tegen welke doelgroep je iets wilt zeggen, met welke boodschap en daarbij pas je je taalgebruik aan, zodat de ontvanger dit makkelijk kan vertalen en er vervolgens eventueel iets mee doet (bv. reageren op een post). Ik ben het er dus mee eens dat de zakelijke en dus in dit geval afstandelijke termen niet gewenst zijn in een forum zoals Bokt.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:39

Ik hou dan inderdaad ook op met lezen. Heb soms zelfs het idee dat het een soort wedstrijdje wordt wie de moeilijkste woorden weet en moeilijkste zinconstructies kan opbouwen. Dan gaat de lol er wel vanaf om zo'n topic te volgen. Zonde want de onderwerpen zijn soms wel heel interessant.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:40

Het grootste deel van deze posts is een duidelijk teken dat de poster zijn gebrek aan argumenten en goede onderbouwing moet verdoezelen met een tekst die zo moeilijk geformuleerd is dat anderen moeite hebben deze te lezen. In de hoop de anderen als minderwaardig te kunnen bestempelen als ze zijn/haar on-onderbouwde cirkelredenering niet kunnen volgen. Heb een negeerfunctie voor dit soort posts, vanwege de grote hoeveelheid onzin die er in staat. En omdat ik veel meer geneigd ben oprecht met iemand te discussieren (en serieus te nemen) die zijn posts zo simpel mogelijk schrijft, voor iedereen op bokt leesbaar en dat wel in combinatie met kwaliteitsvolle informatie.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:41

c_alsemgeest schreef:
Ben ik de enige die het opvalt?

Ik vind het niet per se vervelend. Op zich wel een goed teken zou je zeggen, als mensen hun best doen om hun posts respectvol te formuleren. :D Jammer genoeg wordt het dan vaak gebruikt om tegenwicht te geven aan de denigrerende inhoud en dan vind ik het echt verschrikkelijk.

asjemenou

***** schreef:
Maar geachte *****,
Daar gaat het hier niet om; ik heb mij teruggetrokken omdat de schijn van objectieviteit mijns inziens, niet meer gewaarborgd is in mijn functie als spreker, zoals de heer ********* duidelijk maakt in zijn bericht gepaatst gisteren 15uur29 "********* u weet wel valse tonen te schrijven, als of u de clinic wil saboteren."
In die functie zou ik ook niet tegenover de ******* of ****** staan, dus Uw voorbeeld is, sorry dat ik het zeg, niet van toepassing.
Ik wens niets liever dat de Praktijkdag doorgaat, waarvoor ik mij best in de achtergrond wil inzetten.

Misschien is de functie van Spreker iets dat U goed aan kunt. Mij lijkt U zeer geschikt daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Zoiets, en dat een heel topic lang, gaat best vervelen.

RoodZonnetje

DarkShines schreef:
maar die grammaticaal van geen kant klopte. Als je dan zo graag correct Nederlands wil schrijven zorg er dan ook voor dat de grammatica klopt.

Dat ben ik ook weleens tegengekomen maar dat vond ik dan eigenlijk stiekem wel weer grappig :D

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:42

Het is mij een poosje geleden ook al opgevallen, zelfs een heel topic een keer met alleen maar zulke reacties die ik, ondanks dat ik het begrijp, dus echt niet voor mijn plezier ga lezen, ik zou er niet eens op durven antwoorden op de een of andere manier := .

Ik heb ook het gevoel alsof het altijd een bepaald groepje is die dit doen, of in elk geval, ik kom altijd een stuk of 4, 5 mensen tegen die zulke berichten maken.

Ik weet niet waarom mensen zulke berichten plaatsen, ik weet wel dat ik het ontzettend onaangenaam vind.