Pottoks in ZW Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sultan64

Pottoks in ZW Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:26

Hallo allemaal,

Sinds 10 jaar wonen we in ZW-Frankrijk, vlakbij de Pyreneeën. We hebben in Nederland altijd een rijpaard gehad.
Hier in Frankrijk zijn we helemaal verliefd geworden op Pottoks, de Franse bergpaardjes in de Pyreneeën.
Ze zijn lief, moedig, dapper en houden het hoofd koel.
We hebben daarom 2 Pottoks gekocht, 2 ruinen van 3 en 4 jaar. Ze zijn beide zwart-wit van kleur.

Het is de bedoeling om onze Pottoks van alles te leren. Zo gaan ze ons ook helpen met het hout uit ons bos te halen.
Daarbij willen we gehandicapte kinderen (kosteloos) een kans geven om te genieten van deze bijzondere paardjes.

Ook kunnen vakantiegangers bij ons temidden van de Pottoks vakantie vieren.

Kan iemand mij vertellen hoe ik een foto toevoeg? Ik wil graag een foto toevoegen van onze mooie Pottoks.

Alvast bedankt, Sultan

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:01

Cassidy

Re: Pottoks in ZW Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:02

Ik ben niet bekend met het ras, dus ik ben wel heel benieuwd naar foto's!

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:08

Hallo,

Pottoks zijn een beschermd ras. De Franse overheid doet er vanalles aan om dit mooie ras te laten voort bestaan.
Bonte Pottoks waren in de minderheid, maar omdat er veel vraag is naar bonte Pottoks, worden die nu het meest ingezet in het fokprogramma.

Pottoks zijn erg populair omdat ze zeer sterk zijn en ze hebben een zekere stap. Moeilijke paden is geen enkel probleem. Ook zijn ze niet schrikachtig, hetgeen ze ideaal maakt voor buitenritten.

Ik probeer morgen foto's toe te voegen.

Sultan

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:23

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:50

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar leuke paardjes om te zien op de foto zeg!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:58

Wat een leuke pony´s heb je :D
Ik ben gek op bont en vind ze in deze kleuren leuker dan het zwart
Hier doen ze ook alles om het ras te laten bestaan.
En gelukkig maar!!
Bedankt voor je info over de bonte pottok.
Ik vind het jammer dat ze zo klein zijn maar het is absoluut een heerlijke pony voor kinderen en als je ze mengt met een arabier heb je een hele leuke /sterke sportpony.

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 23:22

Onze Pottoks zijn 1m30 en 1m38. Het is de bedoeling dat ze door ons (volwassenen) zadelmak worden gemaakt.
Ook zullen we er buitenritten mee maken en de gasten van onze Bed & Breakfast kunnen er ook een ritje op maken of als pak-pony gebruiken om een deel van de Route Saint Jacques de Compostelle te lopen.
Maar het moeten vooral knuffels worden.

De meeste Pottoks zien nooit een hoefsmid of dierenarts.

Hier nog een foto van Pascha:
Afbeelding

Dit is de foto van de andere Pottok (Sultan):
Afbeelding
Sultan komt morgen bij ons wonen en we gaan hem dan extra vertroetelen, want de vorige eigenaar had geen tijd voor hem. Hij is veel te mager, want hij werd niet bijgevoerd.
Jammer genoeg kon ik zijn moeder en zijn zusje niet erbij kopen wegens plaatsgebrek. Dat vind ik heel erg jammer!
Op deze foto staat hij tussen zijn moeder en kleine zusje in:
Afbeelding

Ik hoop dat het transport van Sultan morgen goed verloopt.

Sultan

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 23:39

Wat een prachtige pony´s.
Ik hoop er in de toekomst ooit ook één aan te schaffen.
Jammer dat je moeder en zus niet hebt kunnen kopen.
In je profiel staat dat je 5 hectare hebt.
Maar dit zal wel een berg zijn, zoals hier.
Tuurlijk gaat het transport met Sultan morgen goed.
Gaan jullie hem zelf halen en moet hij van ver komen?
Woon je al lang in Frans baskenland?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:24

BRT --> WWW

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:28

Gave paardjes! Ik had er wl eens van gehoord, maar nog geen plaatjes van gezien. Leuk zeg, dat je er vanalles mee gaat doen.
Ik hoop dat je regelmatig foto's plaatst!

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 10:32

Hallo Blensink,

Ik heb genoten van de foto's van Flash en jouw verhaal over haar. Het is prachtig om zo'n goede relatie te hebben met een paard. Dat wenst iedereen zich!

Wij wonen bijna 13 jaar in de Béarn, net aan de grens met frans Baskenland. De 5 hectaren liggen op een heuvel met ongeveer 1 hectare semi-plat. De rest is een helling, maar goed begaanbaar.

We gaan hem halen, maar iemand anders vervoerd hem. Hij staat op zo'n 55 km afstand.

In Helette en Espelette in Frans Baskenland worden jaarlijks Pottok-markten gehouden. Daat worden Pottoks verkocht. In november worden met name Pottok veulens verkocht. Op die grote markt staan er dan wel een kleine 1000 !
De Pottoks worden hier voor weinig geld verkocht.

Woon jij toevallig in de buurt van San Sebastian? Daar gaan we regelmatig naar toe. We houden van die waanzinnige stad.

Groetjes, Sultan

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:04

Dank je wel, het is inderdaad prachtig om een goede band te hebben met je paard.
Flash en ik zijn echt naar elkaar gegroeid want in het begin was er absoluut geen band.

Hoe is het met Sultan gegaan?
Is hij thuis?

Ik woon inderdaad op zo´n 40 minuten van San Sebastián wat je zegt een geweldige stad.
Voor jullie is het iets meer dan een uur rijden denk ik?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 02:21

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 02:23

Prachtige pony's :) Ik ben helemaal verliefd :o

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 10:42

We zijn vrijdag naar Sultan gegaan. Hij kwam direct naar ons toelopen en liet zich knuffelen. Hij is nog steeds te mager. De eigenaar vindt dat het wel meevalt .....

We hebben gewacht op de paardentrailer die niet kwam opdagen. Toen kreeg ik een telefoontje van degene die hem zou vervoeren (degene bij wie we Pascha hebben gekocht). De remmen van de auto waren kapot. Ze kon dus niet komen.
Ik kan jullie niet vertellen hoe teleurgesteld we waren. De eigenaar van Sultan was niet teleurgesteld maar boos. Hij wilde natuurlijk zijn geld zien.

Wij willen geen paard alleen hebben. We moeten de aankoop dus zo regelen dat Pascha en Sultan tegelijkertijd aankomen. Pascha staat dus nog steeds bij de vorige eigenaar.

De afspraak is nu dat we proberen de eerste week van februari het transport rond te krijgen. De auto van haar moet eerst nog gerepareerd.

In Nederland is het vinden van paardentransport geen probleem, maar in dit deel van Frankrijk heeft bijna niemand een paardentrailer. Tweedehands trailers zijn hier ook heel duur.

Morgen gaan we naar de Pottok-markt in Espelette en wie weet ......... Misschien nog een leuk merrie-veulentje erbij.

We moeten dus nog een dag of 10 geduld hebben. Dat is best moeilijk, maar we werken dagelijks om de weien in orde te krijgen. In verband met weidebeheer, hebben we de weien onderverdeeld. Alles is klaar nu, maar er valt altijd weer wat te verbeteren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Sultan

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:46

Heb je al nieuws?
En hoe was de pottokmarkt, toevallig zag ik een berichtje op het nieuws :D .
Mijn trainer in Donostia doet ook transporten maar misschien gaat dat te veel in de kosten lopen, want jij woont best nog wel een stuk van Donosti af toch?

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 09:46

Hallo,

We zijn op de Pottokmarkt geweest in Espelette. Het VVV had me gezegd dat ik zeker op 50 paarden zou kunnen rekenen (in de winter komen nooit zoveel paardenhandelaren).
Maar vanwege het mooie weer waren er zo'n 300. Het was prachtig om al die paarden te zien.

We hebben daar een Pottok-veulen gekocht. Met veel moeite kregen we voor elkaar dat de verkoper het veulen zou leveren. Resultaat: niets! Geen reactie. Waarschijnlijk heeft hij later de Pottok verkocht aan makkelijke kopers die zelf vervoer bij zich hebben. Jammer maar zo is het.
We weten nu dat je eigen vervoer bij je moet hebben. Dan kun je voor een aantrekkelijke prijs een paard kopen.

De verkoopster van Pascha die het vervoer zou regelen heeft 10 dagen later de remmen nog niet gerepareerd. Toen ik belde kreeg ik te horen dat ze niet eens naar een garage was geweest en me ook niet kon vertellen wanneer ze dat zou doen.
Toen ik zei dat we toch op haar paard wachten, zei ze dat ze de koop wil annuleren. De eigenaar van Sultan (die boos was omdat het vervoer niet doorging) heeft inmiddels een andere koper gevonden.

Ik denk dat het verhaal van die remmen niet klopt. De verkoper had misschien allang iemand anders. Maar hoe dan ook we hebben nu nog niets.

We baalden ernorm en we ergeren ons ook aan die onprofessionele aanpak. Hier zijn de mensen maar moeilijk te bewegen. Dat geeft wel een relaxed sfeertje, maar als je iets gedaan wilt krijgen ........

Wij wonen op 105 km van San Sebastian. We doen er iets meer dan een uur over.

Maar ....... vanmiddag gaan we kijken naar 2 Pottok-veulens van 9 maanden. Ze zijn beide ingeschreven in het nationale Pottok-boek, dus we zouden eventueel later kunnen fokken. Dat idee spreekt ons ook wel aan.
Ook deze verkopers hebben geen transport, maar ik heb een beroep gedaan op een bedrijf dat paarden vervoerd. De prijs is redelijk indien we 2 tegelijk kopen.
Ik ga ervan uit dat die 2 veulens bevallen. Op de foto zien ze er goed uit en van het karakter kun je toch niets zeggen als ze zo jong zijn. Ze zijn nog echt in wilde staat en niet gewend aan de mens. Maar met veel liefde en geduld komt dat gauw genoeg.
Ze zijn beiden diep-zwart (samen met bruin de officiele Pottok-kleur).

We zijn op zoek naar een tweedehands paardentrailer. Misschien doe ik nog wel eens een oproep via BOKT. Wie weet wil iemand zijn trailer verkopen en naar Z-Frankrijk brengen en gratis bij ons vakantie vieren (we hebben Bed & Breakfast).

Nu we 2 veulens kopen, denk ik dat we ze beter 2 dagen in een stalletje kunnen opsluiten. Zo kunnen ze aan ons wennen. Ik ben bang dat wanneer we ze direct los laten op onze wei, dat we ze dan niet meer te pakken krijgen ?????Met veulens hebben we geen ervaring.

Als we die 2 veulens vandaag kopen, kan het transport donderdag of aanstaande maandag plaatsvinden.

Ben dus benieuwd! Zodra ze er zijn zal ik een paar foto's op Bokt zetten.

Sultan

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:07

Wat jammer dat het allemaal zo moeizaam loopt, dat valt toch flink tegen zeg, als je paardjes hebt gevonden die je helemaal aanspreken en het valt dan zo in het water. :n

Lastig soms hé, dat alles daar dan toch anders gaat dan in Nederland. Slim dat je nu een professioneel bedrijf in de hand hebt genomen!

Ik heb helaas geen E-rijbewijs, anders zou ik best op zoek willen gaan naar een leuk geprijsde trailer en hem daarheen rijden voor je.

Wat betreft veulens, ik heb er ook geen ervaring mee maar ik zou ze inderdaad eerst even wat dichterbij houden. Niet perse op stal, maar misschien een klein stukje van je land afzetten zodat ze niet al te ver weg kunnen. Dat voelt voor hen denk ik wel prettiger dan wanneer je ze op stal opsluit, want dat lijkt me best stressvol?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 22:51

En, zijn de veulens een beetje leuk?
En zijn ze vandaag gekomen of wordt het maandag? :)

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 23:44

Hallo allemaal,

Dinsdag zijn we gaan kijken naar die 2 Pottok-veulens bij Biderray (Baskenland). Ze wonen op een droomplek: midden tussen de bergen net onder de sneeuwgrens. Om je heen zie je bergen met sneeuw. Waanzinnig gewoon.

De 2 Pottok-veulens waren geweldig! Ze zijn praktisch identiek, maar uiteraard van verschillende moeders. Ze leven samen met 20 schapen. Ze spelen met de schapen, vertelde de eigenaar. Maar ze volgen de schapen op de voet. Als die naar links gaan, dan gaan de 2 veulens ook naar links. Echt aandoenlijk om te zien.

We hebben ze niet echt van dichtbij gezien, want ze leven daar vrij, maar dicht genoeg om te zien dat ze prachtig zijn.
Ze komen zondag. De eigenaar heeft toch zelf vervoer kunnen regelen.

Laten we hopen dat alles goed verloopt en wij eindelijk onze Pottoks krijgen.

Sultan

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:33

Hallo allemaal,

Onze veulens (8 maanden oud) zijn goed aangekomen. We hebben ze in een stalletje gezet, om zo aan ons te kunnen wennen. Het zijn namelijk wilde veulens die nog niet aan de mens gewend zijn.
De 2e dag zagen we dat het kleinste veulen het halster in zijn mond had en dat stoorde erg met eten en drinken. Het halster was iets te groot. Dit was vreselijk om te zien. Normaal ga je gewoon de stal in en pakt het veulen bij het halster vast en je doet het goed. Maar ...... niet bij wilde veulens. Daarbij is onze stal van hout en wordt aleen gebruikt door de schapen.

We hebben hulp ingeroepen van een vriend. Deze 2 meter lange vriend ging in de stal en wilde het halster grijpen: paniek!!!!! De 2 Pottok-veulens zijn uitgebroken door de houten wand heen en over een barriere van 1m20. Ja, en dan kun je het wel vergeten!

Met veel rust hebben we de veulens weer begeleid naar het weitje waar ook de stal op staat (ons terrein is onderverdeeld in 8 weien). Maar voorlopig willen ze die enge stal niet meer in.
Dus PLAN B werd ingezet: we laten ze rustig op dat weitje lopen en met veel kalmte proberen we hun vertrouwen te winnen. Zij bepalen in welk tempo en niet wij, dat is onze mening.
De 3e dag zagen we dat het halster niet meer in de mond zat maar om de hals zit en nauwelijks nog stoort. Uren zitten we in de wei op een stoel en praten tegen ze........ Ze komen al voorzichtig dichterbij. We hebben een mooie overdekte hooiruif en ze staan bijna de hele dag te eten.

Vandaag, woensdag de 4e dag, komen ze weer iets dichterbij. Als we zitten, dan komt eentje even aan de laarzen ruiken. Ze geven al bijna de indruk ons te kennen. Maar ..... het kleine weitje vinden ze onvoldoende en proberen de draad naar beneden te drukken om naar de volgende wei te gaan. Dat willen we niet, dus we hebben besloten de 2e wei open te zetten. We hebben liever dat ze door de opening gaan dan dat ze over de draad springen.

Onze omheining is 1 meter hoog. We hebben alles besteld voor een elektrische omheining, maar dat krijgen we pas volgende week. Voor deze veulens is het springen over 1 meter een koud kunstje!
Voorlopig hopen we dat ze met deze 2 weitjes tevreden zijn en stapje voor stapje meer vertrouwen krijgen in ons.

De veulens zijn gewend aan schapen. Dat treft, want wij hebben ook schapen, dachten wij. Maar toen ze uit de stal zijn gebroken, zijn ze naar de schapen gerend en die kregen bijna een hartverlamming. De schapen zijn gevlucht voor de veulens. De veulens gingen er gelukkig verder niet achteraan, maar dachten 'dan laat maar'.

Zo, dat zijn onze eerste belevenissen met onze 2 speelse Pottok-veulens, Norah en Jolly.

Sultan

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:17

Hoi Sultan,

Fijn om te horen dat je eindelijk je veulens thuis hebt en wat goed dat je ze zo lekker rustig laat wennen.
Je zult merken en hebt het al gemerkt dat het elke dag beter gaat.
Leuke namen heb je de pony´s ook gegeven.
Je moet nu wel even je profiel aan passen en uiteraard willen we foto´s zien van je nieuwe aanwinsten
Las ook in een ander topic dat je een trailer op de kop hebt getikt, fijn hoor!!
Is het bij jullie niet ontzettend koud op het moment en sneeuw?
Hier begint het weer te sneeuwen en temperaturen rond om het vriespunt.
Aangezien jullie nog dichter bij de pyreneen zitten?
Houd ons op de hoogte van de belevenissen rondom Norah en Jolly.

sultan64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 20:49

Hallo Blensink,

Het gaat iedere dag een klein beetje beter. Na veel praten komt Norah even aan ons ruiken. Dat is al heel wat. Jolly komt al wat stapjes in onze richting, maar is wat voorzichtiger.
We proberen ze te verwennen/ lokken met brood en wortels en zelfs een suikerklontje. Maar ...... ze eten dit niet. Eentje heeft geroken aan een suikerklontje, maar nee hoor, dat laat zij liever op mijn hand liggen.

Omdat we ze niet met lekkers kunnen lokken, duurt het allemaal langer.

Waar wij wonen, is het redelijk mild. Wij wonen niet in de Pyreneeen, maar op zo'n 60 km er vandaan (Salies de Béarn). We hebben hier wel af en toe nachtvorst, maar eigenlijk nooit vorst overdag. Het sneeuwt hier ook bijna nooit. Als het sneeuwt, dan ligt het max. 2 cm dik en verdwijnt binnen een paar uur.

We zien wel dat de veulen het naar hun zin hebben. Ze spelen regelmatig met elkaar en gaan gewoon liggen waar wij bij staan. Ze hebben toch al vertrouwen in ons.

Ik merk overigens dat ze sneller naar ons toekomen als we op onze hurken zitten of op een stoel zitten. Net alsof ze dan minder bang zijn als we kleiner zijn.

We hopen dat het steeds beter gaat. We zullen geduldig zijn en hun alle tijd geven.

groetjes, Sultan64

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:30

Leuk om te lezen zeg! Wat jammer dat ze zo snel uitgebraken waren, maar ik denk dat ze buiten ook wel prettiger lopen dan opgesloten in een stal. Mooi dat jullie hen het tempo laten bepalen, daar zul je later denk ik héél veel plezier van hebben dat je het nu zo rustig hebt aangepakt.

Gaan zitten in de wei is inderdaad een goeie. Wat ook vaak wel werkt, is je niet teveel op de paardjes richten, want dat vinden ze vaak eng. Ze vinden het meestal rustiger als je met iets anders bezig bent, bijv. beetje tuig poetsen, met elkaar praten, etc. En gewoon normaal blijven doen. Natuurlijk niet wild gaan staan stampen en schreeuwen, maar ook niet op eieren lopen want daarmee geef je alleen maar het signaal af dat er iets engs aan de hand is. ;)