Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:30

Het valt me nog steeds op dat er in de regelmaat een topic met foto's word geopend met waar mensen zonder cap rijden. Ze zetten dan in het topic dat cap een eigen keus is. Maar als ik dan naar de foto's kijk en zie dat ze onder de 18 zijn, vind ik het niet echt een eigen keus, maar een verplichting om een cap op te zetten. Omdat vaak voor die leeftijd ze nog niet helemaal kunnen inzien wat voor een gevolgen het kan hebben dat ze geen cap op hebben.

Is het dus niet mogelijk om een regel op te stellen dat als iemand onder de 18 alleen een topic mag openen als die een cap draagt. (bij itp enz)

Somebitch

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:33

Tja, waarom onder de 18 wel? Als de ouders meestemmen dat ze geen cap hoeft te dragen? Vind het net zo gevaarlijk als iemand die 18 of ouder is. Verder lijkt het me erg lastig om bij iedereen die geen cap draagt dit te controleren, iemand kan wel zeggen dat hij/zij 18 is terwijl hij/zij dat niet is..

Dan liever iedereen met cap. ;)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:33

Maak er dan meteen maar een regel van dat iedereen een cap moet dragen zou ik zeggen.
Ik denk dat de kinderen die zonder rijden toch echt dat 'goede' voorbeeld van de volwassenen overnemen..

Waikiki

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:35

Ik rijd nooit met cap, maar ben wel over de 18. Ik denk (hoop) niet dat dit te realiseren valt. Als het een algemene regel in Nl zou zijn dat iedereen verplicht is om een cap te dragen tot 18 jaar kan ik er mee in komen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:35

Ik vind gewoon, dat het bij het paardrijden een algemene regel moet zijn dat je een cap op moet.
Ongeacht leeftijd, niveau, niet stoer zijn etc, maar puur gekeken naar de risico's.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:36

Ik heb al een aantal keer geopperd om op HAW cap te verplichten, dit idd om als goede voorbeeld te dienen, helaas heeft ons boktparlement hier geen oren naar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:36

Het is wettelijk niet verplicht om een cap te dragen, dus ik denk niet dat je dat voor het forum kan verplichten.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:36

Ja, dat kan ook iedereen met een cap. En het is ook net zo gevaarlijk als iemand die boven de 18 is. Alleen die kunnen over zicht wel oordelen of ze dat risico willen lopen of niet. Onder de 18 ( is ook maar een grens) kunnen ze vaak niet die beslissing niet goed over zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:37

Boeit jou het?
Als hun zelf willen dat ze zonder cap rijden, laat ze.
Wie ben jij om ze even over het internet te sommeren om een cap te dragen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:38

Het is nog altijd eigen keus toch? Als je van het paard af valt ben jij degene die letsel oploopt, en zolang niemand anders en slachtoffer er van wordt vind ik het volledig je eigen keus. Slim is het niet, maar ach ik zie het meer als een vorm van "natuurlijke selectie" ;)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:38

Het is overigens wel zo, dat stel dat je een ongeluk zou krijgen en je had geen cap op, dat het dan kwa verzekerings techinisch niet vergoed zou worden.

@ CM_ Ben het helemaal eens met jou. Hoop dat ze er nu wel oog voor hebben hier...

Mij boeit het omdat ik zelf letsel heb aan hoofd en weet wat voor een impact het op iemands leven kan hebben...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:40

Asyaa schreef:
Boeit jou het?

En als ze verongelukken en torenhoge zieketekosten hebben of verlamd raken en niet meer kunnen werken zijn het mijn belastingcenten die er naar toe gaan :+ dit is een heel kort door de bocht reactie, maar het is wel een feit.

Bij autorijden moet je een gordel om, bij paardrijden hoort een cap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:40

@Pubelia
De verzekering keert gewoon uit (in Nederland) want het is wettelijk niet verplicht er 1 te dragen.

Mijn vriendin kreeg een ongeluk zonder gordel en kreeg zelfs alles vergoed.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:41

Als je ervoor kiest om zonder cap te rijden, kies je ook voor de mogelijke gevolgen daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:42

Marieke_K schreef:
Asyaa schreef:
Boeit jou het?

En als ze verongelukken en torenhoge zieketekosten hebben of verlamd raken en niet meer kunnen werken zijn het mijn belastingcenten die er naar toe gaan :+ dit is een heel kort door de bocht reactie, maar het is wel een feit.

Bij autorijden moet je een gordel om, bij paardrijden hoort een cap.

Email een tweede kamerlid met de suggestie.
Als het eenmaal in de wet staat gaat er een wereld met mogelijkheden open (of dicht in dit geval).
Ik ben het eens dat bij paardrijden een cap hoort, maar iemand via het internet verplichten een cap te dragen, vind ik een beetje ver gaan.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:43

pubelia schreef:
Het is overigens wel zo, dat stel dat je een ongeluk zou krijgen en je had geen cap op, dat het dan kwa verzekerings techinisch niet vergoed zou worden.

Dat klopt niet. :) Ik had een val van een paard en droeg geen cap, en nog niet eens is goede laarzen/goede schoenen. En de verzekering heeft alles uitgekeerd, zelfs mijn week in het ziekenhuis.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:44

Brainless schreef:
@Pubelia
De verzekering keert gewoon uit (in Nederland) want het is wettelijk niet verplicht er 1 te dragen.

Mijn vriendin kreeg een ongeluk zonder gordel en kreeg zelfs alles vergoed.

Dus daarom maar geen gordel meer om en geen cap meer op?

Cap hoort bij paardrijden. Een persoon van onder de 18 kan zeker niet over zien wat de gevolgen zijn als ze er af gaan en een hersenbeschadiging oplopen bijvoorbeeld. Eigenlijk kan je dat risico nooit goed inschatten. Daarom hebben ze autogordels en caps uitgevonden ;)

@aysaa: het gaat niet om verplichten want niemand kan het voor iedereen controleren 24/7 (net als met autogordels) maar om het goede voorbeeld te geven.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 18:45

Ik dacht dat dat vroeger dan iig wel zo was. Maar waarom zou je geen cap dragen? Is toch voor je eigen veiligheid??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:45

@marieke_K
dat zeg ik toch niet???
Ik bedoel alleen dat je WEL verzekerd bent. Of het stom is is een tweede.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:46

Brainless schreef:
@marieke_K
dat zeg ik toch niet???
Ik bedoel alleen dat je WEL verzekerd bent. Of het stom is is een tweede.

Was niet aanvallend bedoeld maar als wakker schuddertje voor lezers :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:46

:+

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:47

Als iedereen nou de keuze voor zich zelf maakt zijn we allemaal blij.
irriteren jullie je er soms aan als iemand geen cap draagt?
of moet je gewoon perse wat negatiefs te zeggen hebben in het topic?

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:48

Het gaat hier over eigen verantwoordelijkheid blabla..
Maar ik denk persoonlijk dat niemand die geen cap draagt snapt waar het nou helemaal over gaat.
Ik durf te weden dat iedereen die wel fout terecht komt de rest van zijn/haar leven spijt krijgt..
Hoeveel topics heb ik hier nu al niet gezien met gebroken caps e.d.? Die mensen zeggen ook nooit meer zonder te rijden..
Ik vind iedereen die zonder cap rijdt echt dom.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:48

casperrr schreef:
pubelia schreef:

Dat klopt niet. :) Ik had een val van een paard en droeg geen cap, en nog niet eens is goede laarzen/goede schoenen. En de verzekering heeft alles uitgekeerd, zelfs mijn week in het ziekenhuis.

Klopt, maar je had die kosten kunnen voorkomen door wel een cap te dragen.
Nu lig je een week in het ziekenhuis o.a. op mijn kosten :(

Daarbij, als ik hulp moet bieden aan iemand met een opengespleten schedel omdat ze geen cap droegen dan zal ik daar best wel eens erg boos over kunnen worden, maar: Gegen Dummheid kann mann nicht Kempfen....

En als je zelfs na zo'n val nog steeds reclame maakt voor het niet dragen van een goede hoofdbescherming... dan slaat die uitdrukking zeker op jou!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:49

Hoeveel fietsers fietsen er met helm??