Ongevraagd discussie van onderwerp op bokt!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ema15

Ongevraagd discussie van onderwerp op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 15:03

Ik sta steeds weer en meer verbaasd dat er mensen zijn die filmpjes en/of foto’s plaatsen op Bokt, daarbij de betreffende personen op dat filmpje of foto ongevraagd het onderwerp van discussie maken!
Verbaasd over het feit dat Bokt dit toestaat en nog meer verbaasd dat betreffende personen bewust een reden zoeken om iemand te kijken te zetten op Bokt om maar weer een discussie over de bepaalde rijstijl aan te wakkeren.
In mijn ogen schandalig want onze Nederlandse Top doet het fantastisch en ook het gros van onze landelijke ruiters zitten met goede bedoelingen op hun (sport)paarden!

Daarnaast is er het recht van privacy, wat in mijn ogen behoorlijk geschonden wordt al dan niet met een balkje of tekst over het hoofd van de betreffende persoon, want iedereen heeft een rijstijl en die wordt dus door een groot aantal mensen gewoon herkend (ook met balkje / tekst over betreffend hoofd).

Voor de wet geldt;

Wie op de foto staat, kan via zijn portretrecht publicatie van de foto verbieden als hij daar een redelijk belang tegen kan aanvoeren. Privacy is het meest voorkomende belang. Voor veel van onze ruiters is er ook een commercieel belang (al dan niet prof).

Wie een foto maakt, heeft daarop het auteursrecht. Dit geldt natuurlijk ook voor portretfoto's. Maar publiceren van foto's van personen mag niet zomaar. De geportretteerde heeft ook bepaalde rechten. Dit heet het portretrecht. Op grond van zijn portretrecht mag de geportretteerde bijvoorbeeld de foto zelf kopiëren en zelfs publiceren, mits de naam van de fotograaf maar genoemd wordt.
Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang.
Deze regels gelden natuurlijk net zo goed voor films in plaats van foto's.

Ik begrijp werkelijk niet waarom het wordt toegestaan, een discussie is naar mijn mening prima te voeren zonder foto en filmpje.
Overigens is een foto op het verkeerde moment maken vrij gemakkelijk en dus helemaal niet objectief evenals een filmpje in slowmotion die de indruk geeft dat een paard niet 1 seconde ingebogen wordt maar wel 1 minuut, erg onredelijk dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:11

Draai het eens om ;)
Zonder moment-opnames zijn ze bijna nergens omdat er maar zéér weinig ruiters zijn die hun paarden systematisch en bewust 'mishandelen'.

Een discussie is goed, maar wel een op feitelijke argumenten.

Nadir

Re: Ongevraagd discussie van onderwerp op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:13

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:56

Scandicnr1 schreef:
Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt. In veel gevallen gaat het dan om een privacybelang.

Maar, jurisprudentie hierover wijst uit dat als er sprake is van een openbaar optreden (zoals op een wedstrijd) er niet snel een 'redelijk belang' is om een publicatie tegen te houden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:46

Ik verbaas mij er ook steeds weer over, hoe vaak filmpjes/foto's van personen in de grond gekraakt worden. Dan mag je wel een BN'er zijn maar dan nog vind ik het schandalig hoever diverse discussies hier op Bokt gaan.

En trouwens, niet alleen BN'ers. Vaak word er ook weer een of ander filmpje van Youtube gehaald van een of andere iemand die iets doet met de paarden en dat word vervolgens eens goed aan de tand gevoeld. Dat vind ik triest om heel eerlijk te zijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:58

Even een stipje.. dat dit topic nog geen 20 pagina's telt verbaasd me. Ik had toch wel verwacht dat de plaatsers van foto en filmmateriaal om hun gelijk te behalen zich nu wel al gemeld hadden...

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 14:24

@ nadir ja het blijkt ha ha maar wie zwijgt stemt toe zal ik maar zeggen....
@ magda heel!!!!! je hebt gelijk, vaak zijn ze zelf veelal erger bezig :(:)
@ Shadow, resultaat zal zijn niet meer filmen ect ect op mooie evenementen of erger nog geen zicht meer op het inrijden door gedrag van dergelijke mensen, erg jammer en nergens voor nodig.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 14:53

Nadir schreef:
Scandicnr1, helemaal mee eens. :j
Ik heb hier zelf al een keer een topic over gestart maar dat heeft geen zin.

Lees maar:

[FZ] Bekende ruiter/persoon afzeiken vs bokker afzeiken

Heb het even gelezen, helemaal mee eens, maar blijkbaar is dat dus allemaal gewoon toegestaan ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:21

Scandicnr1 schreef:
Nadir schreef:
Scandicnr1, helemaal mee eens. :j
Ik heb hier zelf al een keer een topic over gestart maar dat heeft geen zin.

Lees maar:

[FZ] Bekende ruiter/persoon afzeiken vs bokker afzeiken

Heb het even gelezen, helemaal mee eens, maar blijkbaar is dat dus allemaal gewoon toegestaan ;(

Wil wel eens weten wat er gaat gebeuren als anky een bokt account aan maakt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:55

Ja, dan mag het opeens niet meer.

Vind het ook altijd zo kinderachtig, gewoon zoeken naar een foutje van iemand die GEWELDIG kan rijden, en vervolgens die persoon de grond in boren....... how low can you go.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:58

ik kan me er ook in vinden............. vind het schandalig.

Op het moment dat ik zo een filmpje van een bokker van utube afpluk en ik zet dat hier op zo een gelijke manier te kakken, dan word zo een topic gelijk gesloten (en krijg ik er waarschijnlijk heel vlot een ow achteraan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:03

Wat ook wel terecht is, alleen vind ik dat diezelfde sancties moeten volgen wanneer je dat bij Anky doet :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 19:10

Het is schijnbaar in de mode, om iedereen af te branden op een foutje. Iedereen maakt fouten, leuk als jouw foutje gewild en meestal ongewild, opduikt op YouTube.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:26

*Zit nog eens goed naar de titel te kijken.*

Shoot me, maareh... Klopt niet geloof ik.
Ben ik nou de eerste om dat te zien of?

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:36

@Yamcha, idd low! ik vindt trouwens dat het geldt voor iedere ruiter die hier ongewenst geplaatst word, Anky Edward maar ook voor de niet bokker onder ons.

@ setteke, Het gaat vaak niet eens om een foutje het gaat om het feit dat bep personen er een sport van maken hun eigen mening (die ik overigens prima vindt) dmv beelden (liefst in slow motion natuurlijk) van veel al succesvolle ruiters die op en andere wijze trainen te kijk zetten,omdat dat niet HUN methode is...

@ Miss Malfoy Hoezo klopt de titel niet, ongevraagd discussie van onderwerp op bokt lijkt mij prima passend, die personen in de diverse topics hebben er volgens mij niet om gevraagd om eerst gefilmd (in slowmotion uiteraard) en vervolgens geplaatst te worden op bokt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:12

Ik snap Miss-Malfoy :)*

Het is onderwerp van discussie. Zag het eerst niet, en nu opeens wel.

Het is idd low, omdat dat afkraken van topruiters (Anky heeft niet alles gewonnen wat er te winnen valt omdat ze niet kan rijden) meestal gedaan wordt door mensen die nog geen deuk rijden in een pakje boter.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:53

Nou Yamcha je bent eerste die ik ooit zoiets heb horen zeggen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:17

HUh? Volgens mij snap ik je niet?

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 23:52

Yamcha schreef:
Het is idd low, omdat dat afkraken van topruiters (Anky heeft niet alles gewonnen wat er te winnen valt omdat ze niet kan rijden) meestal gedaan wordt door mensen die nog geen deuk rijden in een pakje boter.

_O- geweldig !

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:25

Een discussie kan wel, maar afkraken is weer wat anders.
Daarnaast zijn mensen groepsdieren en lopen vaak (bewust en onbewust) met de grote meute mee.
Ook hebben sommige mensen een lager inlevingsvermogen, waardoor ze sneller oordelen en zich minder snel in de persoon in kwestie verplaatsen.
Helaas...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:35

Shadow0 schreef:
Scandicnr1 schreef:

Maar, jurisprudentie hierover wijst uit dat als er sprake is van een openbaar optreden (zoals op een wedstrijd) er niet snel een 'redelijk belang' is om een publicatie tegen te houden.

Juust. :) En dat openbaar terrein is vrij doorslaggevend vaak... Het zou een heel ander verhaal worden als ik bij ruiter X foto's ga maken op stal en die publiceer.

Verder wordt er echt wel ingegrepen als men persoonlijk users en/of ruiters aan gaat vallen. :) Maar zolang de discussie netjes verloopt en met argumentatie hoeft er imo niet ingegrepen te worden, ook niet als de discussie niet positief is voor het gefotografeerde object.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:39

Ik vraag me toch serieus af waarom jullie het zo vreemd vinden dat wanneer je zo in de publiciteit treed zelf(Je rijd niet ineens per ongeluk grand prix toch). Dan ben je toch het gezicht van de paardensport logisch toch dat mensen bij voorbeelden van wat er fout gaat je als voorbeeld gebruikt word toch net zo vaak dat ze wel positieve publiciteit krijgen. Deze mensen zijn gewoon bekent, hun triomfen en diepenpunten worden nu eenmaal breed uitgemeten. Ik hoor hier niemand zeggen; ah hou nu eens op over al die medailles die anky heeft gewonnen! Als er vaak over iemand word gesproken zal dat niet altijd positief zijn. Hoge bomen heet dat toch.

Tuurlijk komt er wel eens discussie over foto's zolang het maar netjes en redelijk blijft hoeft toch niet iedereen het geweldig te vinden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:44

Yamcha schreef:

Dus? Ik moet mijn mond houden omdat Anky beter kan rijden als ik?

Ik vind haar geen aangename amazone, en hoewel ik die mening niet telkens weer herhaal als er weer een filmpje opduikt, is dat wel degelijk mijn mening.
Ik snap die verheerlijking van de 'top' niet zo. Ik zie persoonlijk niets moois aan en zeker niet iets waar ik 'trots' op zou moeten zijn.

Waarom is dat zo verkeerd om te denken? Het is niet alsof Anky hartpijn krijgt ervan ofzo.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 14:45

@ sylvia >>>>>> Dat zou ik niet te snel zeggen, want er speelt ook een commercieel belang mee voor een groot deel van de ruiters en als ze het daar op gooien weet ik nog zo net niet wie er aan het kortste eind trekt.
Daarnaast vindt ik het ook gewoon beneden ieder peil!

Wat je vind moet je helemaal zelf weten, maar op het moment dat een top / landelijke ruiter ergens op concour rijdt en een toeschouwer is het niet eens met de rijstijl van desbetreffend persoon en zet dat even in slowmotion op film om vervolgens deze op bokt te plaatsen, vraag ik me werkelijk af waar die mensen mee bezig zijn! Deze ruiters hebben er niet omgevraagd zo te kijk gezet te worden, als je het er dan niet mee eens bent loop dan even naar de betreffende ruiter toe misschien kan hij / zij je dan uitleggen waar ze mee bezig zijn en kun je je mischien nog inleven in deze persoon! Maar dat durft en / of doet het gros niet, plaatsen onder een nickname is immers veel veiliger O:)
Laatst bijgewerkt door Ema15 op 19-01-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:53

BraveSpots schreef:
Yamcha schreef:

Dus? Ik moet mijn mond houden omdat Anky beter kan rijden als ik?

Ik vind haar geen aangename amazone, en hoewel ik die mening niet telkens weer herhaal als er weer een filmpje opduikt, is dat wel degelijk mijn mening.
Ik snap die verheerlijking van de 'top' niet zo. Ik zie persoonlijk niets moois aan en zeker niet iets waar ik 'trots' op zou moeten zijn.

Waarom is dat zo verkeerd om te denken? Het is niet alsof Anky hartpijn krijgt ervan ofzo.

Het gaat niet over verheerlijking van de top. Het kromme is in mijn ogen dat jij alles over anky kan en mag zeggen compleet met foto's enz enz. Maar als ik vervolgens wat foto's van jou plaats en daar bij (bijvoorbeeld) aangeef dat ik het raar vind dat je commentaar hebt op een olympisch kampioene terwijl je zelf nog geen B proef kan rijden. Dan mag dat niet word alles door bokt verwijderd. En alleen omdat je een bokker bent.