Wat is mijn recht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suus___

Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 15:03

Hallo allemaal,
Ik heb een naar iets waar ik graag duidelijkheid over wil krijgen hopelijk kan iemand mee helpen.

Ik heb de foto van mijn paard geplaatst in het topic 'wie wilt mijn paard tekenen' als oefenmateriaal.
Had erbij gezet dat als ik hem erg mooi vond ik de tekening evt. over zou willen nemen.
Nu heeft iemand hem nagetekend, en wil hier 50euro voor. Dit heb ik op dit moment gewoonweg niet.
Nu wordt er gezegd dat de tekening verkocht mag worden aan derden. Ik moet er echt niet aan denken dat mijn paard straks bij iemand anders aan de muur hangt en had de foto daar ook niet voor geplaatst.
Ik heb gezegd dat ze hem mag gebruiken als voorbeeld in het portfolio maar dat ik niet wil dat ze hem aan een ander verkoopt.
Ze zegt dat dit wel mag..

Kan dit zomaar?

Princess_

Re: Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:07

Persoonlijk zou ik mij er niet druk om maken. Zou mij niet uitmaken of het portret van mijn paard bij iemand anders aan de muur zou hangen.

Maar misschien zegt ze het omdat ze dan hoopt dat je het alsnog koopt? Wb regels hierbij, geen idee. Denk dat ze het wel mag doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:02

Volgens mij heb je geen poot om op te staan.. Je hebt zelf de foto geplaatst met als doel dat ie getekend mocht worden.. Ik kan me voorstellen dat degene die hem getekend heeft dat niet helemaal voor niks wil doen en als ze hem kan verkopen dat ze dat dan ook wil doen.. Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:08

Waarom kunnen jullie geen betalingsregeling treffen? Neem aan dat de tekenaar best even kan wachten op die 50 euro. Kwa regels, geen idee. Als je de tekening niet mooi had gevonden, wat dan? Dan was hij ws ook verkocht geweest.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:08

Wij weten natuurlijk niet hoe de communicatie is verlopen, heeft degene die hem getekend heeft, vooraf aangegeven hoe duur haar tekeningen zijn?

Zo ja: Dan heb je inderdaad geen poot om op te staan, dan wist je dat je dit ervoor neer zou moeten tellen.

Als de prijs niet duidelijk was voordat er aan de tekening werd begonnen, staat er niets zwart op wit, en hoef je die 50 euro niet te betalen neem ik aan :).

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:19

Maar als je je foto in een dergelijk topic zet dan geef je toestemming om de foto na te tekenen, lijkt me dat de tekenaar dan zelf mag weten wat hij met de tekening doet?

Staat hier niets over in de startpost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:35

Angelita schreef:
Maar als je je foto in een dergelijk topic zet dan geef je toestemming om de foto na te tekenen, lijkt me dat de tekenaar dan zelf mag weten wat hij met de tekening doet?

Staat hier niets over in de startpost?

Jij geeft idd zelf je foto vrij, wie weet hoeveel mensen jou foto gebruikt hebben voor fotobewerking of weet ik veel wat.
Jij had ook van te voren kunnen vragen wat er voor gevraagd werd, voor niets gaat de zon op, vidn daarom ook dat je niet zo moet 'zeuren'.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:01

Juridisch liggen dit soort zaken héél gecompliceerd, IE is echt lastig. Alle opmerkingen in dit topic daarover zijn goed bedoeld, maar zijn niet juridisch. Ik ga er ook niet aan beginnen om er wat van uit te leggen. ;)

Beter in den minne oplossen als het even kan. Is de enige reden dat je hem nu niet koopt dat je even het bedrag niet hebt? Maar je wilt hem dus verder wel graag voor dit bedrag overnemen? In dat geval zou ik toch nog een keertje contact opnemen met de tekenaar en een datum ergens aankomende maand afspreken wanneer je het bedrag overmaakt en dat de tekenaar hem in de tussentijd niet verkoopt. :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:03

Ik zou me er niet zo druk om maken. Als het jouw eigen gezicht was, was het wat anders.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:08

Waar maak je je druk om. :+

Jij hebt de foto vrijgegeven.... ik zou proberen een overeenkomst te maken. :)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 13-12-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:09

Heeft de tekenaar in kwestie nog contact met je opgenomen voor de tekening gemaakt werd? Als jij duidelijk hebt gezegd dat je de tekening eventueel wilt overnemen, dan heeft de tekenaar imo de 'plicht' om jou eerst te informeren dat er a) getekend gaat worden en b) tegen welke kosten.

Zou wat zijn dat als ik naar bijvoorbeeld de autodealer zou gaan om naar een vooraf afgesproken auto te gaan kijken die ik eventueel ga kopen als ik hem wat vind, en als ik bij aankomst de auto moet betalen.

Of denk ik nou heel krom?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:10

Zodra je een foto vrijgeeft dan mag hij getekend worden... daar hoeft iemand je niet over te informeren. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:11

Dat snap ik, maar als diegene geld vraagt voor de tekening.. ik zou zelf als tekenaar het zekere voor het onzekere willen nemen en diegene van de foto even informeren. Voor je tijd, moeite en materiaal erin steekt :)

Nou heb ik een tekenniveau van harkpoppetjes :+ dus heel veel verstand heb ik er ook weer niet van :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:14

Ik gaf de foto vrij om mee te oefenen, niet om geld op te verdienen.

Ik heb erbij vermeld dat als ik de tekening erg mooi vond ik hem evt. over zou willen nemen, dit mag ook van de tekenaar maar als ik hem niet koop dan verkoopt ze hem aan de ander.
Misschien vinden jullie dat normaal maar als ik dat op voorhand had geweten had ik mijn foto daar nooit neergezet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:15

Als jij die foto hebt gemaakt, dan heb jij de auteursrechten op die foto. Je plaatst hem op een openbaar forum, dat doet verder geen afbreuk aan je rechten.
Je zegt er echter wél bij, dat iedereen hem na mag tekenen, EVENTUEEL met uitzicht op een koop/overname.
Daarmee mag iedereen dus die foto natekenen. De tekening krijgt daardoor automatisch auteursrechten op die tekening, het is immers zijn/haar werk. Wat die persoon vervolgens met de tekening doet is aan hem/haar.
Jij wil de tekening wel kopen, probeer daarom een regeling te treffen. Als die persoon de tekening aan iemand anders wil verkopen, tja, pech... Jij hebt toestemming gegeven voor overname. Je kunt je niet beroepen op portetrecht van de paard of iets dergelijks.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:16

Zo werkt het niet helemaal... veel tekenaars die tekenen als oefening en gebruiken daarvoor vrijgegeven foto's uit dat topic... je hoeft je tekening niet te verkopen als je dat niet wilt. Sommige mensen willen hem dan overnemen en ik zou ook echt niet een gratis tekening weggeven. :n

Als je een tekening echt met zekerheid wil laten maken dan moet je gewoon een opdracht aan een tekenaar geven.

@Suzan_kalim ik denk dat als je het rustig bespreekt dat er wel een overeenkomst gemaakt kan worden?
De tekenaar mag hem gewoon verkopen als hij/zij dat wil.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:17

Ts, bekijk het van de andere kant: Als jij die tekening op wat voor reden dan ook niet mooi had gevonden, en die persoon had er aardig wat tijd in gestoken.... Dan had die persoon hem niet mogen verkopen, omdat JOUW paard erop staat?

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:02

Ik zie het zo:

Jij hebt je foto vrijgegeven om te tekenen, Jij zegt er eventueel voor te willen betalen als je de tekening mooi vind. Dat moet je niet zeggen als je budget 10 euro is bij wijze van spreken want dat zijn geen normale prijzen voor een tekening.
50 euro is een hele schappelijke prijs, zeker niet te duur. Op zo'n soort bedrag had je dan kunnen rekenen.
Dat dan net je budget niet is is dan pech hebben. Dan had je dat of van te voren met de tekenaresse moeten bespreken of bij je aanvraag moeten zeggen voor wat voor bedrag je hem dan over zou willen nemen.

Dat de tekening dan nu als portfolio/verkoop gaat dienen is dan logisch, dat ze hem nu niet zou mogen verkopen is niet redelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:08

Ik vind dat zij best een dergelijk bedrag mag vragen voor de tekening, máár ik twijfel nog over iets, gezien het wel in jouw opdracht is gemaakt en dan mag ze het volgends mij niet verkopen aan andere. Maar ik heb geen verstand van de rechten van schilders etc, ik fotografeer :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:10

Er is geen opdracht gegeven.
De foto is vrijgegeven om nagetekend te worden door wie wil. Dat is geen opdracht.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:10

Hij is niet in opdracht gemaakt, ze heeft de foto geplaats voor mensen die graag willen oefenen op paarden tekenen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:17

hmmmmm ik weet niet of dat wat anders is? Ben daar dan weer een leek op. Maar zij heeft idd haar foto aangeboden om te oefenen, en iemand heeft dat gedaan en 50 euro gevraagt, en zij heeft dat niet, en nu wil degene die tekening dus doorverkopen aan iemand anders?

Ik vind dat niet erg netjes om dat te doen, maar waarschijnlijk kan het dus wel gewoon, ondanks dat het niet netjes is. Het is haar tekening en mag ermee doen wat ze wil in feite.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:19

Het portretrecht is alleen van toepassing op personen, dus niet op je huisdier. Wat dat betreft heb je geen enkel recht om bijv. publicatie of verkoop tegen te houden.

Niet netjes? Kom nou, wie weet, zijn er wel veel meer tekenaars die een paard op internet (of in een wei) hebben nagetekend en verkopen die dan zonder de eigenaar van het paard in te lichten. Dat mag allemaal, zolang er geen mensen op staan.

Is er sprake van een overeenkomst?
In mijn beleving niet. Bovendien is, als er al sprake was van een overeenkomst, deze door TS verbroken en niet door de tekenaar.
De tekenaar heeft de tekening voor 50 euro aan TS aangeboden. Echter, TS wil/kan dit op dit moment niet en kan ook niet aangeven wanneer ze het wel kan betalen, dus op dat moment is er simpelweg geen koopovereenkomst. De tekening is helemaal eigendom van de tekenaar; TS kan er geen enkel recht op doen gelden. Zo simpel is het.

Samen gevat: TS: jij wilde niet kopen, dus nu niet zeuren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:21

Natuurlijk is dat wat anders. Bij een opdracht geef je iemand een opdracht om wat te tekenen, daarbij weet je vaak al wat het gaat kosten.

Als je een foto vrijgeeft om te tekenen dan mag die gewoon getekend worden en ook gewoon verkocht, of dat nou aan jou is of aan iemand anders.

Verder vat beantsje het goed samen. ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:22

Je kunt ook gewoon trots zijn dat iemand jouw paard wel in zijn/haar woonkamer wil hebben hangen, kom op zeg, maak je niet zo druk! Ik heb ook foto's van mijn paard in mijn profiel staan, weet ik veel wat er nog meer met die foto's gebeurd!