De mening van kinderen/jeugdigen doet er niet toe.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

De mening van kinderen/jeugdigen doet er niet toe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:01

Het valt me steeds vaker op. Voorop gesteld voor de mensen die graag profielkijken en dan reageren: ja ik ben maar 19 en neen ik open dit topic niet voor mezelf :')

In een kwartiertje surfen kwam ik twee topics tegen met een heel algemene vraag (dus geen hoogstpersoonlijke "wat moet ik doen met mijn vriend/kind/moeder kwestie" en het valt me op dat oudere bokkers, zelfs maar 22 jarige (die IMO zelf ook nog aan het begin van hun leven staan) een jonger persoon gaan zeggen "wacht maar tot je ouder bent..."

Ik vraag me af hoe die mensen in het echte leven staan... Of ze zich daar ook zo verheven voelen?

Kijk ik snap, in een topic over een kwestie van bedrog of iets thuis, dat je eerder af gaat op de mening van een 40 jarige die het allemaal al gehad heeft. Logisch, maar waarom doet de mening van zo'n jong meiske er nog niet toe enkel omdat ze nog niet de "rijpe" leeftijd van 20 bereikt heeft?

Ben ook erg benieuwd naar hoe de mods hier tegenover staan, als ik hierop zou Temmen, zou er dan wat aan gedaan worden bv?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:05

Tsja, het blijft toch een mening van iemand als diegene zegt dat iemand die een lagere leeftijd heeft dan gemiddeld en die zijn zegje wil doen over een bepaald onderwerp dat niet mag doen.
Jammer genoeg, want sommige 14-jarigen kunnen in mijn ogen een veel beter standpunt innemen dan een aantal "volwassenen".
Laatst bijgewerkt door upendo op 14-09-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:11

Het is een beetje een dooddoener maar het zegt meer over die persoon dan over degene die wat jonger is en een gefundeerd antwoord probeert te geven in een topic. Helaas voor sommigen komt verstand niet altijd met de jaren ;).

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:15

Ik heb er inderdaad ook nog wel eens last van.
Je mening is niks waard, de reden "wacht maar tot je ouder bent, dan snap je het wel"... :roll:
Heel erg vervelend :j

Tuurlijk heb ik niet altijd gelijk, en dat geef ik ook toe, maar om nou meteen te gaan schreeuwen dat ik, omdat ik 17 ben, maar gewoon moet wachten tot ik ouder ben terwijl ik ook wel eens een punt heb >;)

Winged

Re: De mening van kinderen/jeugdigen doet er niet toe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:32

Het ligt er denk ik ook aan op wat voor manier de post getypt is. Is het op een toontje die jong aandoet dan schieten de oudere bokkers toch al vaak van 'ja kom maar terug als je ouder bent'.
Vaak is dit in combinatie met reputatie van de 'jongere' bokker, avatar en naam.

Bovendien denk ik dat het excuus 'als je ouder bent' ook vaak gebruikt wordt omdat het zo'n gemakkelijk excuus is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:22

Ik denk niet dat het met 'verheven' voelen te maken heeft, ik denk dat het gewoon iets menselijks is dat men liever de ervaring van een ouder iemand deelt willen ze zich in de nesten gaan stortten wat mss een hele serieus zaak is.

En daarbij ligt het er ook helemaal aan hóe iemand het brengt, met wat voor 'overtuiging'.(Dit geldt ook voor ouderen)
Ik betrap regelmatig jongeren die met argumenten zwepen als... 'ja maar de oom van een kennis van mn buurman die heeft het ook, en zo ken ik er nog veel meer'

Vaak genoeg kunnen zij het dus niet geruststellend onderbouwen als ze met een advies komen.....
om mij mss te overtuigen.
Alhoewel dr ook voldoende jongeren zijn waar ik weer wél wat van op heb gestoken. :)

Bijvoorbeeld met het bouwen van mijn website, wisten ze me prima op weg te helpen, maar stel ik heb mn tijfels.....dan had mn vingers dr niet aan gebrand als er drammend op tafel werd gegooit dat ik dit en dat moet doen omdat iedereen dat doet die zij kent.....Want zo komt het dan wel op mij over.

Ik ga ze dus niet allemaal over een kam scheren, want dat is gewoon verre van onredelijk. Er is wel degelijk een nuance vind ik :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:25

Er staat ook dat het niet om hoogstpersoonlijke kwesties gaat maar om gewone, algemene vragen die niet levensbedreigend is. (ik weet niet of ik met een voorbeeld mag komen van de moderators?)

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:26

Daarom zet ik mijn leeftijd niet op me profiel. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:28

Dan ben ik wel benieuwd wat jij voor voorbeeld heb Phara, want als het idd een normale huis tuin en keuken vraag is en er wordt op die manier afgedaan, dan zou ik persoonlijk dr een tem op zetten.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:39

Het enige dat je kan doen als het echt respectloos wordt is idd een mod een pbtje sturen of temmen en verder het zoveel mogelijk proberen te negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:57

Weet inmiddels waar het over gaat, en moet je gelijk geven Phara, die opmerking is idd behoorlijk bagatelliserend. Heeft idd niets van doen met het punt wat ik aankaartte.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:17

Ik ben 23 en moet zeggen dat ik dat soms wel eens gebruik, maar meestal in topics uit JH. Daarbij ligt het er natuurlijk ook aan hoe die persoon in kwestie die het zegt in het leven staan. Sommige mensen hebben voor hun leeftijd al genoeg meegemaakt terwijl er ook 40 jarigen zijn die hun hele leven beschermd en gelukkig zijn opgevoed. Ik ben zo iemand die heel vroeg volwassen is geworden door een hoop gebeurtenissen en ja dan gebruik je die term wel eens. Niet om te bagataliseren, maar meer om aan te geven dat je nog jong bent en je nog jaren de tijd hebt om te leren en te genieten van het leven :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:30

ach iedereen vind zichzelf wel aardig wijs toch :Y)

ik vond mijzelf heel wijs toen ik 16 was :')
nu ben ik 30 en lach ik mijzelf uit over vroeger en denk ik nu wijzer te zijn _O-

tja helaas hebben we hier (volgens mij) niet zoveel echte oudere bokkers (boven de 65) met veel levenservaring

en tja dan heb je ook nog dat leeftijd niet vaak wat zegt over iemand levenservaring

ik ken jonge mensen die meer sjit achter hun kiezen hebben dan menig ouder iemand

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:33

Precies dat is ook wat ik bedoelde te zeggen. Je kunt niet iedereen over één kam scheren maar ik ben het met de TS eens dat het te vaak te pas en te onpas wordt gebruikt en dat het soms ook heel vervelend over kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:18

Aan de andere kant, waarom kan je als 'jongere' die opmerking niet gewoon naast je neer leggen, onder het mom van, ach ik ben wijzer?
Als ik een bokker zie reageren met een 'ik heb wel zo'n stampend gelijk' zal ik dr weinig aan doen om mij te overtuigen :D

Vind dit zo'n mooie
Afbeelding

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:39

Is me inderdaad al paar keer opgevallen maar aan de andere kant wordt je door jeugdige ook wel erop aangesproken als je wat ouder bent.
Mij maakt het niet uit, jong of oud, ben bijna 40 (snik) maar weet zeker niet alles en ben nooit te oud om te leren

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:51

Was wel grappig, ik kreeg laatst van een 47 jarige waarmee ik een discussie had te horen dat ze in me profiel las dat ik 17 was dus dat ze rekening mee ging houden omdat ik nog maar 17 ben. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 19:54

Teziej schreef:
Was wel grappig, ik kreeg laatst van een 47 jarige waarmee ik een discussie had te horen dat ze in me profiel las dat ik 17 was dus dat ze rekening mee ging houden omdat ik nog maar 17 ben. :')

Sympathiek van haar :(:) :=

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:09

tja......ja en nee

ligt ook aan de manier van discusieren
soms vind ik mensen zo achterlijk uit de hoek komen en zo kinderachtig en vermoed ik uit de tekst dat het een heel jonkie is

dan kijk ik in het profiel en vaak word dan toch het vermoeden bevestigd
tja en dan ben ik eigenlijk eerlijk gezegd wel uitgediscuseerd want hoef dan met zo een persoon niet verder...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:22

Pharagirlke, ik heb ergens een opmerking gelezen richting jou en er smakelijk om gelachen. Het leek erop dat de persoon geen gelijk kon krijgen in zijn discussie en het dus maar op leeftijd gooide. Uiteraard ga ik dat voorbeeld hier niet noemen, dat zou niet netjes zijn.
De mening van jongeren doet er wel degelijk toe, de ene jongere is de andere niet. Net zoals de ene volwassene minder volwassen is dan de ander. Als bij mij een jongere komt met een goed idee of een goede opmerking, dan ga ik zeker bekijken of ik daar iets mee kan. Het gaat om de opmerking en of ik daar iets mee kan, niet om hoe oud degene is die de opmerking maakt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:17

Oei, ben ik nog niet tegengekomen..wel sneu, denigrerend.
Moet wel zeggen, ik voel mij absoluut niet verheven boven anderen, ongeacht welke leeftijd..maar als ik een topic zie waarin iemand afgekraakt/afgemaakt wordt en zie in het profiel dat het een 12 jarig meisje is die de vraag stelde, dat ik daar wel heel anders mee omga dan met iemand van mn eigen leeftijd.
Zo las ik laatst ook een topic van iemand die 12 was, werd met de grond gelijk gemaakt door volwassenen, vond dat zo niet eerlijk, meisje is 12 en afhankelijk van haar ouders in die vraag die ze stelde..dus om zo'n grietje nou zo aan te spreken vind ik veel te ver gaan.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:34

Gisteren nog zat ik me eigenlijk weer te verbijten.
Zie [VSW] 2 dieren 1 stal?
Ik vind de mening en de opmerkingen echt te ver gaan.
Penny, de jeugd van tegenwoordig, niet kunnen schrijven, msn taal en weet ik wat allemaal nog meer.
Als dat meisje mijn dochter was geweest zou ik erg boos worden, je mag van zogenaamde ouderen toch verwachten adt ze er rekening mee houden dat het meisje nog maar 13 is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:37

Bergje; het ging me niet zo zeer om die opmerking, iig dat is niet de reden dat ik het topic opende. Ik heb zelf nl smakelijk gelachen om die opmerking. :D

eppie: ja, bokt kan heel erg hard zijn tegen de jongeren... :\ En da's zonde want IMO is dat nergens voor nodig.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:44

pharagirlke schreef:
Bergje; het ging me niet zo zeer om die opmerking, iig dat is niet de reden dat ik het topic opende. Ik heb zelf nl smakelijk gelachen om die opmerking. :D

eppie: ja, bokt kan heel erg hard zijn tegen de jongeren... :\ En da's zonde want IMO is dat nergens voor nodig.

Gelukkig dat jij er dan net zo hard om hebt kunnen lachen dan ik!

Eppie, het was in dat topic wat jij noemt wellicht beter geweest om het een keertje allemaal in begrijpelijke taal uit te leggen waarom dingen niet kunnen. Je kan niet alles weten, als 13-jarige heb je ook nog een hoop te leren (en als 30-jarige trouwens ook). Ik vond vroeger ook dat ik wel een shetlander in de tuin kon zetten, dat mocht uiteraard niet van m'n ouders. Maar geen haar op m'n hoofd die erover nadacht dat het ook gewoon niet kón. En niemand die het uitlegde (er was nog geen bokt toen, haha).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:49

Sja, ligt eraan :)
Als het echt om een puberding gaat denk ik wel van: als je ouder bent dan kijk je daar heeeeeeeeeeeeel anders tegen aan :D

Maar verder sta ik wel gewoon open voor de mening van de jongere bokkers :)

Ik sta zelf 1 dag in de week voor een club van pubers dus ik weet bij hun wel aardig in te schatten wanneer het kopje 'leeftijd en hormonen' meespeelt (bv: ik vind het stom dat ik niet van mijn ouders op kamp mag omdat ik gemiddeld een onvoldoende sta, terwijl ze het wel al een jaar aan hebben gegeven dat ik een voldoende moest staat :+ en dan alle drama erom heen :P )
Maar ze hebben vaak ook wel een verrassende kijk op dingen, dus sta er graag voor open en voor de puberale dingen? ach, het is best grappig :P Brengt je even terug in je eigen pubertijd hahahaha :D