Te kakken gezet op internet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te kakken gezet op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:55

Allereerst weet ik niet of het hier goed staat, maar dat hoor ik dan wel.
Vanmiddag kwam me op de manege ter ore, dat er een foto van mij en mijn paard op internet stond! Dus ik blij-verrast reagereren met een "Goh, wat leuk..."
Mijn kennisje, die het me vertelde keek niet zo happy, en vertelde me dat de foto plus een stuk tekst van mijzelf notabene, waarin ik vertel hoe ik heet, hoe oud ik ben en nog wat dingen was gebruikt tegen een andere poster daar, m.a.w. ik zou daar "incognito" hebben gepost en diegene die mijn gegevens had gejat, wilde daarmee zogenaamd een ander lid van die site "ontmaskeren".
Verder staat er nog een misselijkmakend voetnootje onder...
Op voorhand zeg ik nog even dat dit geen topic is om een rel te ontketenen, noch een aanval op diegene die me dit heeft geflikt.
Waarom ik dit post is dit, ik vraag me af wat je rechten zijn in een dergelijke situatie. Er is dus domweg een foto gepikt, en je wordt even "leuk" neergezet als een of andere heks op een of andere site.
Wat doet politie/justitie hier eventueel mee en kun je de beheerder van zo'n site aanklagen?

Just asking...

joyce2

Re: Te kakken gezet op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:56

Pfoe, wat naar! Ik heb echt geen flauw idee wat ze hier aan kunnen doen... Volgens mij heb je nu wel meer rechten dan vroeger, maar tot in hoeverre het allemaal al doorgevoerd is en strafbaar is weet ik niet!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:57

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:59

echt weer wat voor jou suleilitha....heb al zoveel topics gelezen van je, daar maak je niet altijd vrienden mee, ik kan er altijd wel om lachen, maar niet iedereen......ik kan je niet helpen met je vraag, maar sterkte met alles

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:02

Nou lekker zeg... dat heb jij weer!!
Ken je diegene die het gedaan heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:03

Ach ik zeg gewoon wat ik denk, en daar kunnen mensen soms niet tegen, maar wat hier is gebeurd is gewoon far beyond, en er staat ook nog een knap staaltje liegwerk bij over dingen waar ik me niet schuldig aan heb gemaakt....

Verder geef ik geen informatie over wie het heeft gedaan, i.m.o is dat niet belangrijk.

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:04

goh sul jeetje hoe komen ze daar nu weer aan dan.en wat willen ze er in hemelsnaam mee bereiken?
weet niet of je bij politie ed iets kunt doen maar volgens mij is het wel schenden van je privacy mits de foto en tekst al toegankelijk was denk ik hoor.
wat is er mis met zeggen wat je denkt?

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:05

@criollolover : en dan nog? Vrienden of geen vrienden... je zaait wat je oogst en dit boompje heb ik haar niet zie zaaien. Zou je nbiet iets kunnen met "smaad"?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:06

Ik zou ook even wat screenshots maken. Weet alleen niet of je daar wat mee kan, omdat je tegenwoordig van alles kunt bewerken. Maar als kopietjes van het 'echt' is het miss wel handig voor bij de politie.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:08

Staat dat ernog steeds op dan? Volgens mij kan je de beheerder alleen aanklagen als hij er niet adekwaat op reageerd, dus als jij de beheerder waarschuwd dat er onwaarheden op de site over je staan moet hij dat (vrijwel) direct verwijderen. Doet hij dit niet dan kun je hem aanklagen. anders kan je alleen een klacht indienen tegen de schrijver (als dat teminste niet dezelfde persoon is.) Mischien weten de mods hier op bokt meer van die hebben ook te maken met deze regels denk ik.

EDIT: dit stond op een ander forum over ethiek op bokt, misschien heb je daar wat aan. (er van uitgaande dat de beheeder van de site niet de schrijver is)
Citaat:
De rechter vereist geen actieve controle vanuit een forumbeheerder, wel een prompte reactie op het moment dat er geklaagd wordt en liefst ook nog een goede, op de site gemakkelijk bereikbare manier om te klagen, met een omschrijving van de manier waarop een klacht in behandeling zal worden genomen (notice and take down procedure). Wanneer een forumbeheerder daaraan voldoet is de kans dat hij aansprakelijk is miniem, daar zijn inmiddels wel een aantal voorbeelden van. Recent nog http://www.internetoplichting.nl (daarom inmiddels uit de lucht) en http://www.maroc.nl.

Dat is overigens alleen maar antwoord op de vraag hoe de rechter er tegenaan kijkt, geen antwoord op de vraag of het hebben van een goede reactietijd op klachten ook goed omgaan met deze problematiek is.

Wat mij betreft ligt dat aan de onderbouwing van de klacht. Als het alleen maar een gevalletje pensionhouderbashing is mag er van mij een enkeltje MH volgen, een onderbouwde waarschuwing om je paard niet bij een bepaalde bekende bokker te stallen mag van mij best blijven staan. Hoor en wederhoor is mogelijk: de andere partij krijgt altijd alle ruimte om zijn verhaal ertegenover te zetten. En dan vind ik de vrijheid van meningsuiting toch ook een belangrijk goed.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 28-05-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:11

Het staat er inderdaad nog steeds. Verder heeft iemand anders al voor mij aan de bel getrokken bij de eigenaar van de site. De schrijver is iemand anders dan de beheerder, overigens.
Ik weet best wel van mezelf dat ik niet altijd overkom als een lieverdje, maar dit.... je zet toch niet iemand met naam, leeftijd en foto ergens neer, omdat je diegene toevallig niet mag...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:14

Ik vind dit ook niet kunnen inderdaad. Volgens mij kan je wel gewoon aangifte doen tegen de schrijver maar dan moet je wel weten wie dit is denk ik. Kan misschien ook wel via ip adres achterhalen maar ik weet niet in hoeverre dat toegestaan is in dit soort gevallen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:21

goh wat naar.
Je weet dus wel wie het er op heeft gezet.
Ken je die persoonlijk?
Ik kan er overheen gelezen hebben hoor.
Ergens ben ik toch wel stiekem benieuwt wie er achter onze Sul zit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:29

Mooi, dat van die screenshots was een goeie, die heb ik inmiddels van iemand via de mail gekregen! Bedankt!
Verder weet ik wel wie de dader is, en betekent dat, dat je met die gegevens naar de politie kunt stappen, denken jullie?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:49

Denk wel dat je wat bewijs moet hebben om naar de politie te stappen van wie het is. Denk dat het zoiezo geen kwaad kan om gewoon eens langs te gaan met je screenshots. Dan kan de politie ook zeggen in hoeverre zoiets laster is. (Aangezien wij natuurlijk niet weten wat er precies staat, kan ik ook moeilijk inschatten in hoeverre je dat serieus neemt als laster. (maar ik begrijp heel goed dat je het hier niet exact neer zet hoor, isal erg genoeg dat het daar op die site staat))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:51

Tuurlijk kun je daarmee naar de politie, dat moet je soms ook gewoon doen om te laten merken dat het je menens is. Toevallig werd ik gisteren ook weer eens bedreigd door een of andere malloot en dat schrijf ik dan ook weer bij in mijn archief dat ik zo aan de politie kan overleggen. Maar helaas heb ik een baan en een paard en zodoende niet echt veel tijd over om ook nog eens naar het politiebureau te fietsen. Maar mijn geduld is natuurlijk ook een keertje op en dan vind ik wel een minuutje :). Bovendien loopt die schadevergoeding steeds hoger op en daar kan ik dan straks makkelijk een weekje naar Parijs in een 4-sterren hotel :).

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:51

Lijkt me wel, met name met die screenshots en eventuele aangiften nu en in de toekomst kunnen ze een dossier opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:00

Het is sowieso stalking en privacyberoving om te beginnen. Maar als je het adres hebt, gewoon een keer een kaartje heen sturen dat je binnenkort graag een keer koffie komt drinken :).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:04

hoezo stalking moet je iemand daar niet wat meer lastig voor vallen? (Of heb ik er nou overheen gelezen dat het om meerdere incidenten gaat?)

In hoeverre het privecyberoving is hangt er toch ook vanaf wat je zelf op internet zet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:11

Liedje, ik heb alles nog eens nagekeken en het was geen info die gewoon pikbaar op internet heeft gestaan ;)
Sterker nog, het was wat hier op Bokt een PB is...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:13

suleilitha schreef:
Ach ik zeg gewoon wat ik denk, en daar kunnen mensen soms niet tegen, maar wat hier is gebeurd is gewoon far beyond, en er staat ook nog een knap staaltje liegwerk bij over dingen waar ik me niet schuldig aan heb gemaakt....

Verder geef ik geen informatie over wie het heeft gedaan, i.m.o is dat niet belangrijk.

Ondanks dat ik het niet vind kunnen moet je nu ook weer niet de vermoorde onschuld gaan uithangen sul... :) Je weet zelf ook best dat je er zelf ook wel wat over gaat. ;) Daar is op zich niets mis mee in mijn mening zolang je het maar zelf beseft... :)

Screen shots is een heel goed idee en ik denk dat je ten eerste met plagiaat zit, ten tweede met smaad en ten derde valt het onder stalking vermoed ik.. Dingen die je zelf op internet zet mogen ook niet zomaar gebruikt worden, ook al is het openbaar. :) Stalking is normaal wanneer je meermaals word lastig gevallen maar wat niet is kan nog komen. Maar smaad en plagiaat is het in elk geval al. Enige probleem is dat de politie smaad niet zo snel serieus neemt... :\

Maar verder dan een proces verbaal ga je niet komen vrees ik... Als hij/zij er al niet met een waarschuwing van af komt :\

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:14

Heel toevallig keek ik naar Dr. Phil }:0 afgelopen week, dit ging over internet pesten.
Er was een jongen die het zelfde idee als jou had meegemaakt.

iemand had onder zijn naam een Myspace aangemaakt en had hier allemaal rare dingen over de jongen in kwestie op gezet. Maar wel zo dat het leek of de jongen het zelf had geschreven.
Volgens mij kunnen ze er niets aan doen omdat het geen gevaar is voor jezelf. Aangifte misschien (en dan maar hopen dat ze er iets mee doen).

En de eigenaar van de site aanspreken, maar dat had je al gedaan volgens mij. :)

Succes :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:15

Ik heb het niet gezien of gelezen, maar je kan natuurlijk alleen een rechtzaak winnen/opzetten als er echt sprake is van belediging/laster/ etc.

Ondervind je er schade van? b.v. minder paarden te beleren of iets dergelijks, dan kan je een zaak hebben

Ander krijg je w.s. van de politie hetzelfde te horen als dat ze hier op Bokt doen met schandalige pb's, niks, nada, nothing.
Sta er boven zeggen ze dan, het is "maar" een geintje.

Dus voordat je iets doet, zorg ervoor dat het geen verspilde moeite is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:15

Overigens valt het ook onder pesten! En daar zijn ze wel weer strenger op..

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:22

pharagirlke schreef:
Ondanks dat ik het niet vind kunnen moet je nu ook weer niet de vermoorde onschuld gaan uithangen sul... :) Je weet zelf ook best dat je er zelf ook wel wat over gaat. ;) Daar is op zich niets mis mee in mijn mening zolang je het maar zelf beseft... :)

Maar een pittige discussie aangaan is wel wat anders als laster rondvertellen. Wat dat betreft heb ik een beetje weerstand tegen jouw opmerking. Hetzelfde als een meisje verkracht wordt en men tegen dr zegt; tja, maar je had ook wel een heeeeel kort minirokje aan. Ja, nou en? Daar kunnen mensen toch geen rechten aan ontlenen?