Mobiele layout voor Bokt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BartVB
Eigenaar

Mobiele layout voor Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 22:38

Moderatoropmerking:
Let op! Dit is een topic over het maken van een mobiele layout, als je wilt helpen ben je meer dan welkom, melden dat je een mobiele layout wil gaan gebruiken is niet nodig :)

Er heeft zich in iedergeval één vrijwilliger gemeld maar met een beetje geluk willen meer mensen helpen met het maken van een mobiele versie van Bokt. Dat er vraag naar is is wel redelijk duidelijk, ik zou het zelf ook erg prettig vinden :D

Voor het beschikbaar maken van een mobiele versie van Bokt zijn er een paar dingen nodig:

• Er moet nagedacht worden over de eisen, welke pagina's moeten beschikbaar zijn, welke apparaten moeten goed kunnen werken met deze site, wat voor een implicaties heeft dat?
  • Een ontwerp is nodig voor de pagina's die mobiel beschikbaar moeten zijn
  • Dit model moet omgezet worden naar een template waar Bokt iets mee kan

Tweede punt is eigenlijk de lastigste denk ik. Wat betreft punt 1 hieronder een statje:

Afbeelding

Helaas geeft dat maar een gedeeltelijk beeld. Alle HTC devices staan daar namelijk onder het 'windows' kopje.

Afbeelding
etc.

Grote vraag is of het voldoende is als Mobile Bokt werkt op telefoons met een 'echte' browser en een redelijk groot scherm (iPhone, HTC Touch, etc) of dat we ook moeten zorgen dat het werkt op telefoons met een klein schermpje zoals b.v. een Nokia 3120. Ik neig zelf naar beperken tot de 'echte' internet telefoons, denk dat maar weinig mensen met b.v. die Nokia 3120 een mobiel abonnement hebben inclusief internet toegang. En deze mensen zouden ook met de iPhone versie van de site redelijk overweg moeten kunnen. Daarnaast lijken steeds meer telefoons de kant van de iPhone op te gaan.

Onder het kopje 'beter goed gejat dan slecht bedacht' is het misschien ook handig om te kijken hoe andere sites hun site geschikt hebben gemaakt voor mobiel. Iemand daar ervaring mee? Wat screenshots of, beter nog, voorbeelden?

Anoniem

Re: Mobiele layout voor Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:53

Ik gebruik zelf váák mijn telefoon, zonder groot scherm. Om wat suggesties te doen:

- Minder topics per pagina (actieve onderwerpen, eigen berichten, maar ook overzichtspagina forum: misschien een max van 25 per pagina ofzo?)

- Eventueel ook minder posts per pagina (in topic): minder laadtijd

- Overbodige info in topic weg: gebruikersnaam boven post in plaats van links ervan, geen aantal berichten, woonplaats, registratiedatum en wellicht ook geen avatar. In plaats daarvan direct bij naam "geplaatst op"?

- "Omhoog" kan weg. "Wie is er online" wat mij betreft ook. Aantal links boven en onder beperken tot minimum (meestgebruikt). In mijn geval zou ik zeggen:
* In/uitloggen/registreren
* PB-box
* Actieve onderwerpen
* Eigen berichten
* Zoeken
* Eventueel Gebruikerspaneel

Forum/nieuws/wiki kan wat mij betreft weg, nieuws is bereikbaar door op Home te klikken. Help, regels, wie zijn wij, leden zijn sowieso grote informatieve pagina's die je beter op een fatsoenlijke ploeter kunt gebruiken denk ik.

TEM-functie behouden lijkt me wel ok, ik heb naar schatting al een keer of 5 via telefoon geTEMd.

- Afbeeldingen wel of niet tonen kun je op de meeste telefoons instellen, dus dat zou denk ik niet specifiek in het functioneel ontwerp moeten worden uitgewerkt. Ik zou het zelf niet zo op prijs stellen als dat voor mij zou worden bepaald, in ieder geval.

- In het reactie-veld gewoon basisfuncties tonen: een reactieveld. Van de vijf functies daaronder (wie gebruikt deze eigenlijk?) misschien alleen de laatste twee laten staan. Vooral niet de meest recente berichten daaronder tonen zoals nu het geval is.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:58

Screenshot met een mobiele telefoon lukt hier niet.... Ik gebruik opera mini op een Nokia 6230i en een 6200 :=

http://mobiel.nu.nl/pda/ werkt goed op mobiel.

Ik zou iig de "knoppen"Nieuws • Wiki • Forums Help Regels Wie zijn wij Zoeken Leden Gebruikerspaneel Onderaan de pagina zetten
en
In/Uitloggen inbox en eigen berichten bovenaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:59

Bepaalde links boven, andere onder is wel een goed idee Sjimmy!

Ik gebruik trouwens ook Opera Mini, in mijn geval op een S-E K810i.

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:29

Ik heb een kleine telefoon (Sony Ericsson W580i) Waarmee ik vaak internet, dus aub ook de kleine telefoons ;)

Ik kijk nu ook vaak op bokt, maar kan dan niet inloggen, dat is wel vervelend.

Verder kunnen inderdaad dingen als wie is er online, help enzo weg, dat gebruik ik toch niet als ik op mijn mobiel bok. dat is voor mij vooral om te kijken of er in topics waar ik meepost wat gezegd is.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:33

Nativa schreef:
dat is voor mij vooral om te kijken of er in topics waar ik meepost wat gezegd is.

Ik denk dat dit het grootste doel is van de meeste mensen die mobiel bokken.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:37

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:51

Ik heb weinig ervaring met mobiele layout maar voor css-hacks ben ik beschikbaar :)

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:58

Ik bokt af en toe via mijn Blackberrry 8900 en bij deze BB kan je ook kiezen voor een kolomweergave en dat bevalt mij enorm goed. Ik zal na Q-day een foto maken van hoe het eruit ziet in de kolomweergave. Al mag er wel een en daar wat weg of minder belangrijke dingen onderaan (zoals wiki etc).

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:47

Ik zit vaak via mijn Samsung Pixon.
deze heeft touch en een redelijk groot scherm.

Wat ik vooral wel prettiger vind werken is de office versie.
Vooral door alle avatars etc duurt het laden bij mijn telefoon erg lang.
Ik bemerk vooral dat door bv de banner de pagina opgerekt raakt, waardoor ik in allerlei moeilijke bochten moet komen om redelijk te lezen.

Wil proberen een screenshot te maken.

sinds kort krijg ik de melding dat de pagina te groot is en dat bepaalde dinge niet goed weergeven worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:53

Heb htc touch pro met toetsenbord.. irritant zijn de schuifbalken.. Ook bij dit soort types met groter scherm. Op mobiel met kleiner scherm probeer ik het niet eens.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:00

Ik bok ook vaak via mijn mobiel, heb een HTC. Werkt prima. Pagina's laden soms alleen wat langzamer door de banners, avatars en foto's die in de topics kunnen staan :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:08

Ik bok vaak met mijn Sony Ericsson Xperia X1. Deze kan ik uitschuiven zodat mijn beeld breder wordt. Qua layout stoor ik me dan ook nergens aan op bokt dan :) Verder laden de avatars alleen heel traag bij mij, dus die zouden weg mogen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:17

Ook ik bok via mijn mobiel, N95. Het is behelpen maar gaat op zich goed. Enige wat ik mis is dat ik niet merk als iemand mij pb-t. Dan moet ik echt op zoek. Dus n regeltje 'nieuwe pb' zou fijn zijn.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:25

Ik zou het ook fijn vinden als je de keuze kunt blijven maken tussen de mobiele versie en de gewone. Op sommige sites word je namelijk gedwongen de mobiele versie te nemen, terwijl mijn telefoon (Nokia E71) met gewone versie vaak ook wel uit de voeten kan (waar meestal meer functies opzitten, die soms handig zijn).

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:36

Ik bok ook vaak met mijn mobiel, een Nokia E65. Hij heeft overigens geen problemen met traag laden of iets, enkel de banner bovenaan vind ik wel storend, verder eigenlijk niets :j.
Zou het zoals ayo hierboven ook fijn vinden moest je de keuze maken tussen beide, want de gewone werkt ook perfect! :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:30

Ook ik Bok vaak met mijn telefoon (N95) Het is inderdaad zo dat ook ik vaak even aan het zoeken ben en dat mijn telefoon soms vastloopt op de banners? := Dus een mobiele layout zou geweldig zijn! :))

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:00

Volgende maand krijg ik mijn iphone (de nieuwste) oa om te kunnen bokken dus zou helemaal top zijn als dat makkelijk zou kunnen :j

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:10

Dan word het voor mij toch hoogtijd voor een nieuwe foon.
Ik zou het inderdaad wat beperken.
hier een aantal dingen waar ik wel naar kijk als heel kort effe op de hoogte wil zijn van bokt

*eigen berichten
*actieve onderwerpen
*nieuwste berichten.

Wat er dan wel bij kan is top 20 tot 50, van topics wat het meest nieuw en dan wel uit verschillende categorien

dus eigelijk leuk beperken tot een leuk pocket Bokt met genoeg bezigheid.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:46

Heb gister voor het eerst geprobeerd. Beviel me prima :j Zag geen avatars overigens, alleen smiles. Lekker snel ook. (Hi abo, Samsung F480).
Vond lettertype wel érg groot (beetje slechtzienden-idee).
En ik miste een knopje "eigen berichten" als je in een topic zit. Je moet eerst terug naar de forum-index om die aan te kunnen klikken.
Laatst bijgewerkt door manzano op 11-06-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:55

Ik heb met mijn SonyEricsson W580i niet de nieuwe lay-out. Alleen de "oude" waar je niet bijster veel mee kunt. Klopt dat?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:37

manzano schreef:
Heb gister voor het eerst geprobeerd. Beviel me prima :j Zag geen avatars overigens, alleen smiles. Lekker snel ook. (Hi abo, Samsung F480).
Vond lettertype wel érg groot (beetje slechtzienden-idee).
En ik miste een knopje "eigen berichten" als je in een topic zit. Je moet eerst terug naar de forum-index om die aan te kunnen klikken.

dat knopje mis ik idd ook :j
maar verder vind ik het super fijn werken :)
Alleen kan ik niet altijd naar privé berichten, knopje staat er wel maar kan er dan niet op klikken :)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:41

[FZ] bokt mobile
ik heb hierin de volgende dingen waar ik tegenaanloop via bokt mobile :)

DiegoWendy schreef:
Heey dacht ik
Das handig
Bokken via de gsm. En verhipt, ipv de office versie te kiezen kan ik ook kiezen voor bokt mobile.
Alleen na het selecteren en instellen van deze pagina krijg ik bij de startpagina meteen al een foutmelding. (die ik iedere keer krijg als ik bokt opstart via mijn gsm)
Dan moet ik doorlinken via een linkje waar ik dan wel op de beginpagina kom.

Ga ik eenmaal naar mijn eigen berichten
Zie ik nergens meer de knop van de homepage staan?
Zit ik bijvoorbeeld in een huiskamer topic, kan ik ook niet meer mijn eigen berichten selecteren, ben het knopje omhoog kwijt (wat heel handig is, als je via je gms bokt) en mis dus ook het knopje van de startpagina.

Wordt hier nog aan gewerkt?
En is het in de toekomst ook mogelijk dat hij de instellingen onthoud per computer ipv per account?
Thuis zit ik bv op de gewone bokt versie
En onderweg bok ik op mijn mobiel
Maar op mijn werk in de pauze zet ik hem soms wel is ff op de office versie.
(Maar vergeet altijd de instellingen weer terug te zetten)
dus dan heb ik op mijn mobiel ineens de office versie
thuis ineens de mobile versie en op mijn gsm dan weer eerst de gewone versie :+

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 02:41

Ik heb een LG Vieuwty, dus redelijk groot scherm. :j
ga eens kijken naar die versie :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 06:33

Hier nog iemand die sinds afgelopen week ook veel bokt via haar mobiel (Sony Ericsson C902 Cybershot).
Het knopje voor eigen berichten mis ik inderdaad ook ontzettend.
Plus dat het logo bij mij even de tijd nodig heeft om te laden.