Slechte spullen verkopen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Slechte spullen verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:30

Ik heb gezocht, maar de topics die daaruit voortkwamen, voldeden niet...

Bokt is een paardenforum, naar mijn idee is het dus vooral gericht op het paard...
Als er hier een paard wordt afgetuigd en er worden foto's van gemaakt, krijgt de TS heel bokt op haar dak.
Waarom wordt er dan niets gezegd wanneer er slechte spullen te koop staan? Hiermee kan een paard namelijk ook afgetuigd worden...? (in zekere zin). Is dit kwestie van 'ene oor erin, andere eruit', denken mensen dat het écht rijzadels zijn of zijn mensen gewoont nietswetend?

Ik ben toevallig 4 keer deze week een topic tegengekomen waarin een 'westernzadel' wordt aangeboden.
Kan dit zomaar? Ik snap dat een leek er niet veel van weet, maar ieder mens met een beetje verstand weet dat die barbiezadels aan een muur of in een kantine horen... Mag dit dan gewoon te koop gezet worden als 'rijzadel'?
Waardoor je dus kunt krijgen dat een beginnende, nietswetende westernruiter denkt een goed zadel te hebben aangeschaft voor een leuk prijsje. En een aantal jaar erna een probleempaard eraan overhoudt...

Nog even voor de duidelijkheid: ik wil hier niemand mee afkraken, voor gek zetten of wat dan ook... Ik vraag me gewoon serieus wat af...
Vind het superleuk dat die zadeltjes verkocht worden, maar naar mijn idee moet er dan duidelijk bijgezet worden 'decoratiemateriaal!'

Tivoli

Re: Slechte spullen verkopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:47

Een topic waarin een westernzadel wordt aangeboden?
Waarom zou dat niet kunnen?
Ik snap de cloe even niet :+
Waarom zou je geen tuig kunnen verkopen op bokt,of mist er iets in je verhaaltje?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:48

Ik vraag me af hoe jij vanaf een foto kunt zien dat dat zadel aan de muur hoort ipv op een paard?

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:49

denk ook niet dat te controleren valt of iets goed of slecht is

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:55

Ik vind het ook altijd zo knap dat iemand vanaf een foto kan zien dat het zadel superslecht is, waar het vandaan komt en van wat voor materiaal het gemaakt is.
Ik verkoop ook een westernzadel, een goedkope ja, ik heb deze goedkoop gekocht en verkoop hem ook weer goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:59

Nou..... er staan echt zadels op waarvan je aan de foto al ziet dat het een "Hypodrama-kwaliteit" is, zoals we dat dan maar noemen.
Chemisch gelooid leer, vergelijkbaar qua kwaliteit en sterkte met geperst karton, waarvan je maar mag hopen dat het niet een keer tijdens een galop dwars afbreekt op de popnageltjes waarmee het aan elkaar zit, knoertscheve kunststof boompjes die al kromgetrokken zijn op hun reis naar de goedgelovige koper, nieten en schroeven die er aan de onderkant vrolijk uitsteken, etc.

We hebben ze inmiddels zo vaak langs zien komen, met mensen die dachten een leuk koopje te hebben, die daarna klauwen vol geld uit konden geven aan dierenartsen en fysiotherapeuten, en alsnog een fatsoenlijk zadel...

Het zou zo mooi zijn als we mensen (en vooral paardenruggen) konden behoeden voor dergelijke snerttuigen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:01

Djundjun, wat jij aanbiedt is dus precies zo'n zadel als wat we hier bedoelen. Je verkloot je paard ermee of belandt er zelf mee op de grond. Dat zijn écht de twee grootste opties van dergelijke zadels.

Snappen jullie dan zelf niet dat een zadel dat inclusief maken, vervoeren, en materialen MINDER kost dan een halve koeienhuid, of alleen al een losse kwalitatief goede boom, het nooit een goed zadel kan zijn?
Waarom willen mensen dat op hun paard leggen, terwijl al ZO vaak bewezen is dat het echt niet goed gaat?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:04

Er is hier al een topic over geweest, met verschillende opties om te voorkomen dat deze slechte kwaliteit en ellende en pijn veroorzakende zadels niet zomaar zonder waarschuwing aangeboden konden worden.

Maar het moderatorteam heeft besloten dat commentaar leveren hierop niet toegestaan is. Alleen biedingen zijn toegestaan.

En er zijn wel degelijk zadels waarvan je aan de foto's al kunt zien wat een ongelofelijke rotzooi het is. Ik sluit me bij de post van Sonja aan in deze.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:09

Tja zolang die rotzooi gemaakt word zullen er ook altijd onwetende mensen zijn die zoiets kopen.

Een voorbeeld is mijn eigen nicht. Ik was met haar+dochter op Jumping A'dam, dochter (8 jaar) rijd paard op de manege en zeurt zoals zoveel kids om een pony,mijn nicht heeft echter totaal geen verstand van paarden etc.
We lopen langs wat winkeltjes en nicht zegt: wat is dit allemaal duur, ik heb op internet zadeltjes gezien voor 150 euro en pony's kun je ook goedkoop kopen via internet. En daar ga je al, onwetende mensen zien een zadel als een zadel en waarom de één 150 kost en de ander 1500 daar hebben ze geen weet van.

Na wat uitleg van mijn kant snapt ze er nog niks van want tja een zadel is toch om op te zitten :+ En zo gaat het vaak fout,onwetende mensen kijken eerder naar de prijs als naar de kwaliteit.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:45

Tivoli, ik denk dat je mijn bericht niet helemaal juist hebt gelezen?

Eempiej, Trieske & Djundjun, Ik kan van de buitenkant niet zien of zo'n zadel scheef is, maar onderzoek heeft aangetoond dat dit wel vaker het geval is... De koop en verkoop van westernzadels ligt zowiezo altijd wel gevoelig heb ik door, maar laat ik het anders zeggen: Over zadelmarkt zijn hier hele topics, dit mag wel. Als zo'n zadel te koop aangeboden wordt, wordt hier ook vaak ophef over gemaakt.. Waarom mag dat dan wel?
Misschien is het wel ontwetendheid, dat kan! Dat vraag ik namelijk ook in de beginpost ;)! Ik zou mijn god ook niet weten welk dressuurzadel van zadelmarkt afkomt en welke niet... Maar ik gooi er ook niet zomaar een dressuurzadel op 'voor de leuk' of 'voor buitenritjes' of 'omdat het zo leuk staat'.
Snappen jullie mijn punt?

Anya, ik heb gezocht op slecht+spullen en slecht+westernzadel. Kreeg eigenlijk alleen maar topic van Mods of er meerdere mensen waren met een slechte ervaring met die en die...
Maar een serieuze vraag over de boommaat of de maat van de zitting, daar is imo toch niets mis mee? Dat wordt ook meteen afgekraakt als bovenstaande reacties negatief zijn?

Wendyashley, dank je voor je bericht :)! Dit was niet bedoeld voor een reltopic, maar gewoon ervarigen, meningen van mensen die het ook kunnen onderbouwen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:48

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:26

@Yv_ : het topic wat Maya aanhaalt in het kort: Bokt wil zijn vingers niet branden aan een expertgroep omdat men niet durft te zeggen wie nu expert is of niet. Dus blijft alles zoals het was; de koper moet zelf maar zien hoe hij aan zijn info komt en de verkoper wordt 'beschermd' en mag de grootste rotzooi verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:12

Kan ik me op zich wel voorstellen, maar sta dan in ieder geval waarschuwingen toe.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:22

Ik begrijp je punt wel TS, maar ik denk dat dit heel moeilijk te realiseren is. Op Marktplaats bijvoorbeeld wordt ook zat te koop aangeboden en ook daar vind je veel zadels van slechte kwaliteit. En anders zijn er winkels zat (denk aan zadelmarkt) waar mensen zo'n zadel kunnen kopen, als ze voor een goedkoop westernzadel willen gaan dan vinden ze dat altijd wel.
Ik denk dat dit voor een heel groot deel verantwoordelijkheid van de koper is; die dient vooraf zelf te kijken en te vergelijken voor hij het zadel op zijn paard legt. Het gaat imo wat ver om die verantwoordelijkheid bij bokt te leggen en de topics niet meer toe te staan, al begrijp ik je punt dat de paarden hier de dupe van kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:17

Sonja schreef:
Kan ik me op zich wel voorstellen, maar sta dan in ieder geval waarschuwingen toe.

Uhu, maar hoe weet je dat iemand terecht waarschuwt?
Je zult ergens een lijn moeten trekken, en punt is dat de een vind dat een... weet ik het, Wintec zadel bagger is. Terwijl een ander het een top zadel vind, maar die ene zweert bij WOW-zadels. En dan zit je dus een beetje in een lastige situatie. Je kunt niet zeggen, voor 'zadels van zus en zo' mag men waarschuwen, maar voor zadels van 'dittes en dattes' niet, want sommigen vinden het goed, en sommigen niet. Omdat je dan geen eenduidige situatie krijgt, en daarom neig je meer naar een situatie van : Dan maar gewoon geheel niet waarschuwen op Bokt.

Daarnaast kan je toch een soort schijnzekerheid presenteren als zijnde 'Bokt'. En ik denk dat je daar meer kwaad mee kan doen, want vanaf foto's zie je gewoon lang niet altijd voldoende. Ik vind dat er te weinig bronnen zijn om een dergelijk 'oordeel' te kunnen geven. Dus je weet niet of wat je zegt ook daadwerkelijk klopt. Je zou kunnen zeggen dat een bepaald stel peesbescherming vanaf de foto van voldoende kwaliteit is. Koper koopt het spul, en krijgt het binnen en het blijkt er volledig afgeragd uit te zien, onder de krassen en alles. Dat was niet te zien omdat de verkoper de beschermers misleidend gefotografeerd had. (Bijv. net na wassen).

Op Bokt is er veel informatie te vinden. En met goede educatie en rond zoeken als potentiële koper kun je veel vinden.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:30

Tja, ik kan mij wel voorstellen dat bokt zijn vingers daar niet aan brand.

Ik weet bv dat er iemand hier op bokt, zit die zelf hoofdstellen end maakt. Ben haar eens tegen gekomen en heel gesprek gehad over tuigage.

Lang verhaal kort: Alles dat niet met de hand gemaakt was/is is slecht. Zo ook Kieffer/stubben enz.
Gooi zo'n mens in een expert groep en dan hang je.

Tja, paarden zijn tegenwoordig voor veel mensen een gebruiksobject moet leuk versierd worden en het maakt niet uit wat het kost. Maar uiteraard zo goedkoop mogelijk

Ook ik kan mij ergeren aan scheve zadels end.

Maar waar ik mij het meest zorgen over maak zijn de bandages. Misschien nog wel meer zorgen dan over scheve zadels. Rug problemen zijn nog wel te verhelpen(meestal). Ander zadel, massage hier, kraak daar.

Maar als een paard zijn benen breekt door verkeerd aangelegde bandages.... dan is het toch wel einde verhaal.

Ik denk dat wel meer dan 80% van de bandagegebruikers verkeerd bandageerd. Zie zo vaak de bandages verkeerd zitten.
Kijk eens bij de HAW na foto 10: ja de bandages waren afgezakt vandaar dat ze zo raar zitten. En dan gaan mijn handen kriebelen om diegene niet bij zijn lurven te grijpen en eens flink door elkaar te rammelen.

Maar ja. Net als bij scheve zadels is het een gebed zonder einde..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:56

Ik heb hier ook eens een topic over geopend, omdat ik me ook een beetje zorgen maakte over alles wat te koop word aan geboden. Van zadels die op elk paard passen, tot decoratie materiaal wat volgens de verkoper nog in prima staat is..

Hoe jammer het ook is, iedereen zal zichzelf moeten informeren voor de koop. Ik heb me er stiekem wel eens mee bemoeit, als er weer eens een zadel aangesmeerd werd aan iemand, bijvoorbeeld met smalle boom, en ja tuurlijk past dat op een dikke fjord.. Verkoper was woest, potentiele koper erg dankbaar.. De scheldpartijen en nare opmerkingen van de verkoper, tja dat probeer ik dan maar zo snel mogelijk van me af te zetten. Zegt meer over hun als over mij, denk ik dan maar.

Het enige wat je kan doen is proberen om een ander te informeren, maar dat word niet altijd in dank afgenomen. Net als idd de bandages, ik maak me er ook wel eens zorgen over hoor. Ik kan niet bandageren, gewoon echt niet. Ik wil het ook niet kunnen, want ik zie er geen toegevoegde waarde in. Er zijn helaas genoeg mensen die het wel gewoon doen, ondanks dat het niet altijd even goed zit. Jammer, want het paard is er altijd weer de dupe van..

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:59

Tja,
iedereen weet ondertussen toch dat je een zadel eerst moet passen alvorens je het op je paardje / pony kwakt? Het is idd vervelend als mensen troepzadels, -tuig en dergelijke aanbieden, maar de verantwoordelijk van hoe je je paard aankleed ligt toch echt bij de eigenaar van het paard zelf. Persoonlijk zal ik nooit een zadel kopen van internet zonder het eerst gepast te hebben, desnoods met paard en al ernaartoe.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 01:35

Nee hoor, dat weet niet iedereen. Dagelijks worden zadels verkocht, terwijl de kopers alleen een foto hebben gezien en er op vertrouwen dat de info die de verkoper geeft juist is. Helaas, hebben de verkopers het niet altijd juist, en helaas zijn ze zich daar vaak ook bewust van.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 01:44

nou als de moraal ridders nog iemand weten voor mijn in zeer goede staat zijnde
1800 euro western zadel die mijn reeds zeer lang uitgegroeide (20jr)paard nu niet meer past weten ..
idem voor de onverkoopbare daaleman en hubertus dressuur zadels ..

ja er zijn zadels op de markt waar de spijkers uitsteken
heb ze hier gezien , mensen die ze wilden inruilen omdat hun
paard er wonderbaarlijk niet meer lekker onderliep _-:(

zo ook laatst iemand die een "garland" a 750 euro , nieuw ! via haar instructrice
had gekocht .. was a - geen garland , b- schever dan de toren van pisa ..
die dacht ook op een veilige manier iets leuks gekocht te hebben

of de afgelopen maand aleen al 5 mensen die een zadel hebben gekocht bij een zadelmaker
en niet 1 nee gemiddeld 5 boommaten te smal , eentje zelfs 8 !! en dat was geen banketstaaf zm zadeltje
maar een kieffertje van 1700 euro
ja jonge paarden groeien maar geen 8 boommaten in 3 maanden ..
en de klant dan ook nog vertellen dat die niet aan te passen is
terwijl dat bij deze laatste zeker wel het geval is ..

maar kan me ook voorstellen dat het leeuwendeel van de mensen voor jonge paarden
geen 1000 uit gaan geven voor een weer een nieuw zadel
als je bedenkt dat ik voor mijn jonkie ook reeds 7 zadels verder ben en hij nog niet
uitgegroeid is .. ben nu ook weer aan het kijken naar een paar honderd euro max
omdat het weederom maar voor een paar maanden gaat zijn
en nee een wintec ligt op hem niet , er ligt nu een boomloos op
maar ook dat is niet alles en zaligmakend in ons geval
ook niet in combi met mijn oudje die zich gedraagd als een jonkie
(mijn balance is erg slecht door mijn rap aftakelende lijf
dat samen met mijn gewicht maakt het niet de beste
combinatie met boomloos en uh frisse soms zijwaarts springende paardjes
omdat je door het vrolijke heen en weer springende paard
onbewust toch teveel krachten zet op de beugels dus voor lange termijn een minder
positieve oplossing , maar een niet passend boom zadel is uiteraard nog veel slechter )

wat ik probeer te zeggen , laat die mensen ,
en ja sommige zadels zouden niet in de buurt van een paard mogen komen

maar als een 100 euro zadeltje past en maar een jaar meegaat is dat altijd
beter dan een duur niet passend zadel ..en het is van de foto NIET te zien
of er spijkers door heen komen of scheef zijn

wel is het bewezen dat bij de goedkope prut kwaliteit de kans ENORM groot is
dat het niet goed is ,

duur is helaas geen garantie dat het wel goed is
wel is de kans veel kleiner ,

en de prijs zegt helaas niks over of het wel of niet past ;)

neem aan dat IEDEREEN helder genoeg zou moeten kunnen denken dat GEEN EEN zadel
ook niet een boomloos ALTIJD past en zelfs die gepast dienen te worden

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 01:49

nickyu schreef:
wat ik probeer te zeggen , laat die mensen ,
en ja sommige zadels zouden niet in de buurt van een paard mogen komen

maar als een 100 euro zadeltje past en maar een jaar meegaat is dat altijd
beter dan een duur niet passend zadel ..en het is van de foto NIET te zien
of er spijkers door heen komen of scheef zijn

wel is het bewezen dat bij de goedkope prut kwaliteit de kans ENORM groot is
dat het niet goed is ,

duur is helaas geen garantie dat het wel goed is
wel is de kans veel kleiner ,

en de prijs zegt helaas niks over of het wel of niet past ;)

neem aan dat IEDEREEN helder genoeg zou moeten kunnen denken dat GEEN EEN zadel
ook niet een boomloos ALTIJD past en zelfs die gepast dienen te worden

+:)+

Ik sluit mij hier volledig bij aan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 01:52

ik vind dat de koper zelf verantwoordelijk is voor wat hij/zij koopt

indien je een product 2e hands wilt kopen dan moet je verstand van zaken hebben, zelf kunnen passen en zelf kunnen oordelen over kwaliteit en prijsverhoudingen
indien je geen ervaring hebt moet je je er niet aan wagen
doe je dit wel? tja eigen schuld dikke bult!

en dit geld voor alles wat betreft dieren....een hond schaf je ook niet aan zonder voorkennis (tja helaas sommige wel vandaar de volle asiels) en ja een paard koop je ook niet op de "gok"

dus zo werkt het ook met spullen......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:07

Misschien moest Bokt maar gewoon alle EA-topics volgens een bepaald vast stramien plaatsen en meteen op slot gooien. Hoeft de verkoper ook niet bang te zijn voor 'gezeur' 8-)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:54

En dan nog... ook een nieuw en duur Passier dressuurzadel kan de rug van een paard naar de klote helpen als het niet goed past. Dan kun je mensen wel voor álles gaan waarschuwen. Kom op lieverds, allemaal met de blote bips te paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:55

Ehhh ik ben bang dat dat behoorlijk schadelijk is voor toeschouwers in mijn geval :D