Iemand te kakken zetten kan bestraft worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Iemand te kakken zetten kan bestraft worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:40

Ik lees het zo vaak op het boktforum. Dat er gewaarschuwd wordt voor b.v. verkopers, paardenhandelaars en maneges. Nu las ik op een ander forum dat er een uitspraak is geweest van een rechter in 1 bepaald geval dat zoiets niet mag.

Hoe wordt er hier over gedacht door het team en leden?

http://www.internetoplichting.nl/

Anoniem

Re: Iemand te kakken zetten kan bestraft worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:43

Voor zover ik weet : Zolang ervaringen uit 1e hand zijn, fatsoenlijk en onderbouwd waarom iemand positief of negatief ergens mee is : dan is dat toegestaan. En imo is dat ook iets waar ik achter sta.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:54

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:06

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:25

Het is een interessante uitspraak Slimmerik, bedankt voor het plaatsen. Toch denk ik dat er grote verschillen zijn tussen het beleid van de site die in de uitspraak genoemd wordt en Bokt. Er worden in die zaak een heleboel dingen beschreven die op Bokt absoluut níet zijn toegestaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:26

Ze gaan waarschijnlijk ook in hoger beroep. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:31

Heb je het vonnis ook zelf gelezen? Ik vind de samenvatting die op de site staat namelijk niet geheel stroken met wat ik uit de tekst van het vonnis haal. Ik heb het vonnis nu doorgelezen en heb niet de indruk dat het beleid van Bokt afwijkt van wat de voorzieningenrechter daarin aangeeft. Welke punten zie jij als bezwaarlijk? Volgens mij wordt er namelijk vooral bestraft dat de site onjuiste, schadelijke en privacygevoelige informatie heeft laten staan, ook toen duidelijk was dat die informatie niet geheel klopte. Ik vind dat zo als ik het lees niet onredelijk maar juist begrijpelijk. En als er werkelijk sprake is van een hetze tegen het bedrijf ben ik blij dat er grenzen worden gesteld.

Het openbaar maken van dergelijke informatie is een krachtig middel, maar daarmee helaas ook een krachtig wapen dat verkeerd gebruikt kan worden. Ik vind het niet verkeerd dat daar grenzen aan worden gesteld en heb in dit vonnis niet het idee dat dit onredelijke of onhoudbare grenzen zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:55

Heeft die website geen mesthoop, dan kan echt niemand het zomaar weer terughalen toch?

Het (volgens mij) belangrijkste punt van het vonnis, was dat de info op die site erg overtrokken was (oplichters ipv sturen de spullen later dan verwacht), was geplaatst door concurrenten en/of mensen die niets hadden gekocht bij de betreffende webshop.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:46

Een interessant vonnis. Het laat zien dat je als forum verantwoordelijkheden hebt en dat je daarop aangesproken kan worden. Als ik naar de praktijk op Bokt kijk, dan denk ik dat wij behoorlijk goed aan de door de rechter genoemde vereisten voldoen. En het is gelijk een extra reden om MH niet voor het grote publiek te openen :D

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:30

Door deze rechtspraak hebben ze ook besloten de website op te doeken.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:32

hm....

ben wel benieuwd of ie weer de lucht in gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:57

Zo verbaas ik mij over het onderschrift van slimmerik. Ik begrijp niet dat dit zo mag :n

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 16:17

Ik verwacht dan ook ieder ogenblik een proces aan mijn reet _O-

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 18:57

faye schreef:
Zo verbaas ik mij over het onderschrift van slimmerik. Ik begrijp niet dat dit zo mag :n

Nou precies..
Altijd dezelfde pot die de ketel vewijt tot ie zwart ziet..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:14

Faye en Marjo_x hebben jullie het vonnis gelezen? Enig idee waar dit topic over gaat? Of reageren jullie alleen maar op de TS? ;) :+

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 19:27

Vooral dit gedeelte uit het vonnis vind ik nogal ver gaan:

Afbeelding

Dacht dat een site haar "bronnen" geheim mocht houden. Net zoals de pers. Of hoe denken de bokkers daarover.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:49

slimmerik schreef:
Dacht dat een site haar "bronnen" geheim mocht houden.

Waarom dacht je dat? En hoe denk je er zelf eigenlijk over? Want je plaatst hier een paar fragmenten en losse opmerkingen, maar ik ben wel benieuwd wat je gehele visie is? Vind je dat het mogelijk moet zijn om anoniem dingen te plaatsen die een bedrijf (of persoon) behoorlijk schade kunnen doen, zonder dat degene die het plaatst daar verantwoordelijk voor gesteld kan worden?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 23:56

Nee Shadow0, daar ben ik altijd enorm op tegen geweest. Hier op bokt wordt altijd gehanteerd dat als de ervaring uit eerste hand is, je iemand finaal de grond in mag boren. Met andere woorden zijn/haar bedrijf met de grond gelijk maken.

Nou zal op bokt een zakenman in bv prullebakken weinig schade hebben. Maar hier worden handelaars als onbetrouwbaar afgeschilderd door iemand die b.v. niet kan rijden en een paard getroffen heeft die haar volledig de baas is. Zo'n handelaar zijn naam wordt dan hier zomaar te grabbel gegooid en kan door zo'n topic op zo'n paardenforum behoorlijk schade ondervinden. Er wordt totaal geen hoor-wederhoor toegepast.

Ik vind het dus op de eerste plaats al vreemd dat zoiets mag en zou het heel graag zien dat automatisch iemand die beschadigd wordt of bedreigd wordt de ip adressen doorgespeeld worden.

horsima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:50

Ik vraag me alleen af waarom je hier een topic over opent TS..Zeker gezien je eigen onderschrift? Mag ik vragen waarom je zo aan het spitten bent geweest naar deze uitspraak? Wat daarvan van voor jou de meerwaarde is? Of gaat dit indirect om een andere zaak? Ik vraag me dit af, zeker vanwege je kopie die je hierboven gemaakt hebt, dat over het vrijgeven van IP-adressen e.d. Of is het juist vanwege je eigen onderschrift?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:53

even over het onderschrift van slimmerik
dat is ook de waarheid, kan men overal in het nieuws lezen en zien, is geen geheim of roddel of zwartmakerij van haar kant uit hoor
Ik vind dat even anders als een bedrijf te kakken zetten, het gaat hier om paarden die ter goede trouw aan haar gegeven/verkocht worden

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 12:00

Horsima dat jullie persoonlijke vete's in je onderschriften uitvechten, daar heb ik dan weer geen begrip voor ;)

Maar dat is geheel off-topic. Dit topic gaat over een uitspraak van een rechtbank over een zaak die ook zomaar op bokt zou kunnen gaan spelen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:03

een soort waarschuwing voor bokt zelf bedoel je?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 12:08

Lynn_Nikita schreef:
een soort waarschuwing voor bokt zelf bedoel je?

Ja, zou het niet zomaar kunnen dat bokt ook zo'n proces aan de kont krijgt? Of dat posters (die denken anoniem te blijven) zomaar een brief van justitie op hun deurmat kunnen krijgen... :oo

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:16

Smaad en laster is strafbaar. Dat geldt natuurlijk ook als je het op een forum plaatst. Het lijkt mij dus ook niet zo raar dat je daar door justitie op aangesproken kan worden. Ook hier geldt weer dat je je er bewust van moet zijn dat berichten op een forum altijd weer terug te lezen zijn en dat je je dus altijd moet afvragen of je iets wel of niet wilt plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:17

slimmerik schreef:
Nee Shadow0, daar ben ik altijd enorm op tegen geweest. Hier op bokt wordt altijd gehanteerd dat als de ervaring uit eerste hand is, je iemand finaal de grond in mag boren. Met andere woorden zijn/haar bedrijf met de grond gelijk maken.

Dat mag dus niet. Je mag niet iemand finaal de grond in boren. Je mag wel uit eerste hand, op fatsoenlijke en onderbouwde wijze. Let vooral op de woorden fatsoenlijk en onderbouwd, een negatieve ervaring delen. Want dat is ook een belangrijk punt van Bokt, dat hier zowel positieve als negatieve ervaringen met bedrijven terug te vinden zijn.

Er worden zeker posts geplaatst die daar niet aan voldoen. Maar die worden ook gesplit naar de MH, mensen worden aangesproken en er komt een extra moderatoropmerking in het topic om het fatsoenlijk en onderbouwd te houden. De ervarings-gezocht-topics op EA GZ DI worden, naar mijn idee, daar goed op gevolgd en voldoen daaraan. Je zal helaas wel altijd houden dat je dingen mist of over het hoofd ziet.