FAQ maken op FZ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

FAQ maken op FZ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:45

Het valt me op dat echt stééds dezelfde vragen worden gesteld op FZ. Waarom lukt het me niet een avatar te plaatsen, hoe verklein ik een plaatje voor mijn avatar, hoe zet ik foto's in mijn profiel en waarom kan ik niet op bepaalde fora posten. Stuk voor stuk dingen die je in de Help terug kan vinden.

Hoewel het op mij over komt als "nogal lui" dat men het schijnbaar keer op keer noodzakelijk acht dezelfde vragen te stellen, kunnen we het misschien nieuwe leden nog nét iets gemakkelijker maken om het antwoord te vinden? Aan de ene kant natuurlijk luiheid in de hand werken door ze op de wenken te bedienen, aan de andere kant voorkomt 't wel dat een vraag iedere week een paar keer langs komt.

Daarom: is het niet een idee om een sticky te maken: "Nieuwe leden, kijk hier eerst" of iets dergelijks. Met daar dan in:

Citaat:
Welke regels gelden er op Bokt? Klik hier voor het antwoord.
Hoe maak ik een nieuw onderwerp in een forum? Klik hier voor het antwoord.
Hoe verander ik mijn gebruikersnaam? Klik hier voor het antwoord.
...

Dergelijke topics kunnen dan zonder pardon op slot met in de slotpost een verwijzing naar de FAQ.

Mars

Re: FAQ maken op FZ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:46

Ik snap dat je je ergert aan vragen die steeds terugkomen, maar ik vraag me af of een FAQ op FZ echt iets gaat toevoegen. Er is namelijk al een FAQ, probleem is dat die gewoon niet gelezen wordt.
Ik vraag me af of een FAQ wél gelezen gaat worden als deze op FZ staat, vaak is het toch 'makkelijker' om je vraag op internet te gooien en de antwoorden af te wachten.

Ook nu worden topics als 'hoe krijg ik een avatar' al op slot gezet met een verwijzing naar de FAQ als ik mij niet vergis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:10

Tuurlijk is het makkelijker om gewoon de vraag te stellen en dan ongeduldig op een open deur te gaan zitten wachten. Maar ik vraag me soms een beetje af of mensen de weg naar de Help wel weten te vinden... Volgens mij kijken ze daar überhaupt niet ofzo.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:56

Ik begrijp het probleem wel... Op den duur is het inderdaad irritant...

Hoe je zo iets oplost weet ik niet... Over de FAQ deel ik Mas haar mening. Ik denk dat het weinig gelezen gaat worden...
Bij de mededelingen van forumzaken is er zelfs al een link geplaatst naar de help (FAQ van bokt).

Het enige wat de mods in mijn ogen kunnen doen is een gewone waarschuwing geven aan die personen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:30

Moet je bij de verschillende tabbladen eens kijken hoe vaak dezelfde vraag voorkomt.
Al is er een faq, wiki, centraal topic dan nog nemen mensen niet de moeite om die te lezen, immers even een topic openen is makkelijker en je weet
gemak(zucht) dient de mens

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:58

Maar dat staat toch allemaal vrij duidelijk in de Help..? Lachen
Ik zie het verschil niet tussen een FAQ op FZ en de Help die we nu al hebben, eigenlijk. Ik vermoed ook dat vooral nieuwe leden makkelijker de weg weten te vinden naar de Help en de Regels dan naar FZ om daar een topic te openen. Immers, de Help staat op iedere pagina bovenaan rechts. Ik zie niet wat daar lastig aan is Knipoog
Ik vermoed dat het meer te maken heeft met hoe goed mensen de Help en de Regels doorlezen. Toegegeven, er is een hoop leesvoer, maar soms is het makkelijker om iets te vragen dan om even iets meer moeite te doen door de Help aan te klikken en zelf op zoek te gaan naar je antwoord, zoals Mas al zegt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:03

Misschien een idee om bij de aanmeldingsmail de mensen erop te wijzen eerst alle faq's enz door te lezen voordat ze een topic plaatsen.
Alhoewel het vaak de oudgedienden zijn die ook makkelijk topic's plaatsen..

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:07

Bokt is best wel ingewikkelt als je er net opzit.
Dus ik kan me heel goed indenken dat nieuwe mensen een topic openen met een vraag die gewoon in de FAQ staat.
Ik kan me er niet aan ergeren...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:09

Van echt nieuwe gebruikers vind ik het ook niet erg Lachen. Maar ik erger mij wel aan gebruikers die 1 jaar of langer lid zijn en nog altijd precies niet door hebben waar de help knop staat Lachen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:13

Ik wilde net zeggen ja, als je je net aanmeldt moet je geloof ik akkoord gaan met de regels en het zal me verbazen als de meeste mensen die geheel en al doorlezen alvorens zich aan te melden.
Ik geloof dat we het laatst nog achter de schermen gehad hebben over wat er precies in de aanmeldingsmail staat en als ik me niet vergis staat daar ook het een en ander aan linkjes in.

Gabrielle_: ik begrijp dat dus juist niet goed. Alles staat namelijk best uitgebreid en soms stap voor stap beschreven in de Help, zoals hoe je een avatar maakt. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik ook anderhalf jaar zonder avatar heb rondgelopen hoor, maar met behulp van de Help en uitleg van een vriendin lukte het zo. Wanneer iets echt niet lukt mag je ook altijd een mod PB'en, daar zijn we ook voor, om mensen een beetje wegwijs te maken op het forum.

Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:16

Ja goed, maar dat moet je ook maar net allemaal weten...
Nu kan ik het me haast niet meer indenken maar toen ik net op bokt zat, snapte ik er geen ene drol van.
Uiteindelijk met hulp van vriendinnen en mijn zusje ben ik een eind gekomen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:02

@ ZW: mijn punt is juist dat mensen (vooral nieuwe leden) de weg naar de help overduidelijk vaak niet weten te vinden en dan maar een topic openen. Als ze op FZ in een sticky direct worden verwezen naar de Help, is de Help misschien beter vindbaar voor ze oid.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:08

Dat vind ik dus een aparte redenatie; niet de weg naar de Help weten te vinden, maar wel weten hoe je een topic moet openen op FZ Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:27

Misschien is het een aparte redenatie, maar de hoeveelheid topics op FZ spreken boekdelen: schijnbaar weet men wél de weg naar FZ te vinden, maar níet die naar de Help. Actief doorlinken naar de Help in een sticky zou dus volgens mij best 't aantal "domme" vragen op FZ kunnen terugdringen. Op FZ zijn ze toch al aangekomen op 't moment dat ze een topic plaatsen, dus die weg kennen ze al.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:01

Maar wat ik dan dus niet begrijp, als het inderdaad zo werkt zoals jij beschrijft, is hoe het komt dat mensen de weg naar de Help niet vinden en wel de weg naar FZ. Of is er iets aan de Help dat onduidelijk is? Ik vind de huidige Help namelijk heel goed bruikbaar Lachen

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:07

toen ik net op bokt zat snapte ik ook een heleboel dingen niet, had ook geen idee hoe alles werkte en dat je alles kon opzoeken. bijv met hoe je een avatar krijgt,nou dat heeft mij heel wat moeite gekost om die erop te krijgen en als ik het weer moest doen weet niet of mij dat zo maar zou lukken. nu weet ik dat ik alles op kan zoeken maar dat heeft best wel lang geduurd. en als ik dan een topic opende over iets dan kreeg ik soms boze reactie van nou hier is al een topic over hoor, ik ga ff temmen. wist ik veel wat temmen was, ik had echt zoiets van oh jee wat heb ik verkeerd gedaan....je kunt niet alles weten in het begin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:51

Zwartwitje schreef:
Maar wat ik dan dus niet begrijp, als het inderdaad zo werkt zoals jij beschrijft, is hoe het komt dat mensen de weg naar de Help niet vinden en wel de weg naar FZ. Of is er iets aan de Help dat onduidelijk is? Ik vind de huidige Help namelijk heel goed bruikbaar Lachen

FZ staat gewoon tussen de fora. De Help staat verstopt rechtsbovenin en waarschijnlijk kijken ze daar gewoon niet ofzo. Zoekfunctie gebruiken ze ook de helft van de tijd niet, dus misschien kijken ze alleen in het forumomverzicht? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:54

criollolover schreef:
je kunt niet alles weten in het begin

Snap ik ook, daarom pleit ik er dus voor dergelijke meestgestelde FZ-vragen te bundelen in een FZ-FAQ waarin wordt doorverwezen naar de Help. Dingen als "wat zijn moderators" en "hoe reageer ik in een topic" kun je daar achterwege laten, die zijn schijnbaar zo vanzelfsprekend dat niemand er topics op FZ over opent. Daarom:

- Waarom gaat berichtenteller niet omhoog
- Waarom kan ik niet posten in de HK
- Hoe plaats ik foto's in mijn post/profiel/etc
- En meer van dergelijke beginnersvragen die constant aan bod komen op FZ

Kortom: veel kortere lijst dan de Help-FAQ zoals je hem op http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help vindt, die wel naar die Help verwijst.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:02

Nouks schreef:
Zwartwitje schreef:

FZ staat gewoon tussen de fora. De Help staat verstopt rechtsbovenin en waarschijnlijk kijken ze daar gewoon niet ofzo. Zoekfunctie gebruiken ze ook de helft van de tijd niet, dus misschien kijken ze alleen in het forumomverzicht? Knipoog

Okee, dan zie ik dat misschien met andere ogen dan jij Lachen Als ik me voorstel dat ik ergens voor het eerst op een (forum)site kom en iets te weten wil komen, kijk ik overal op de eerste paar pagina's om te zien of ik ergens iets zie van FAQ, Help, regels, Home, About of iets dergelijks zie. Imo staat op bokt de Help heel duidelijk rechts bovenaan. Misschien is de lijst met vragen in de Help voor sommigen gewoon idd te lang en te onoverzichtelijk.

Als ik overigens zie hoeveel topics van twee, drie, vier jaar oud door pas geregistreerde gebruikers dagelijks omhoog worden gehaald op een van mijn forums, wordt de zoekfunctie wel degelijk gebruikt Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:05

Oeis... dan ben ik een geval appart... Mijn eerste half jaar op bokt wist ik zelfs niet waar ik de regels en help kon vinden Blond Nagelbijten / Gniffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:29

Zwartwitje schreef:
Okee, dan zie ik dat misschien met andere ogen dan jij Lachen Als ik me voorstel dat ik ergens voor het eerst op een (forum)site kom en iets te weten wil komen, kijk ik overal op de eerste paar pagina's om te zien of ik ergens iets zie van FAQ, Help, regels, Home, About of iets dergelijks zie.

Hmm ja, dat doe ik dus echt nooit als ik ergens nieuw ben. Ik lees op fora wel eerst even de stickies door voor ik een thread open, maar verder ga ik pas op zoek naar oplossingen op 't moment dat ik ergens tegenaan loop.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:02

Nouks op andere fora staan er ook faq's, maar ook daar wordt niet naar gekeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:18

Echwel schreef:
[***] op andere fora staan er ook faq's, maar ook daar wordt niet naar gekeken...

Maar dan heb je wel een reden om zonder pardon de topics met vragen die in de FAQ staan te sluiten. Gewoon simpele sluitingspost: "Lees eerst de FAQ." Nu worden de topics pas gesloten op het moment dat er een antwoord is voor de TS.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:41

Nouks schreef:
Zwartwitje schreef:
Okee, dan zie ik dat misschien met andere ogen dan jij Lachen Als ik me voorstel dat ik ergens voor het eerst op een (forum)site kom en iets te weten wil komen, kijk ik overal op de eerste paar pagina's om te zien of ik ergens iets zie van FAQ, Help, regels, Home, About of iets dergelijks zie.

Hmm ja, dat doe ik dus echt nooit als ik ergens nieuw ben. Ik lees op fora wel eerst even de stickies door voor ik een thread open, maar verder ga ik pas op zoek naar oplossingen op 't moment dat ik ergens tegenaan loop.

Dat laatste doe ik dus ook zo, ik bedoelde meer dat wanneer ik iets wil weten wat me onduidelijk is, ik eerst op zoek ga naar info voordat ik een topic open.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 01:28

Overigens, hier op FZ wordt in de charter ook gelinkt naar de Help (daar aangeduid als FAQ) Knipoog
Maar misschien wordt daar dus ook gewoon overheen gelezen.