Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 02:20

Misschien krijg ik nu wel een ban maar ik waag het erop. Haha!
Soms vind ik dat mod's zich teveel met een topic bemoeien. Ze gaan dan zeggen hoe je een discussie moet voeren en kijken eigenlijk niet naar de oorzaak van het "uit de hand lopen" van die discussie. Als iets niet bevalt dan wordt er soms als een schooljuf ingegrepen i.p.v. de veroorzaker aan te pakken. Vervolgens gaat het topic op slot en gaat de veroorzaker vrolijk verder in een ander topic of start zelf een nieuwe.
Sommige bokkers hoeven maar iets verkeerd te zeggen en krijgen dan een ban van een dag of een week, andere bokkers kunnen alles maar zeggen en telkens topics verzieken zonder ingrijpen van mod's.
Wat vinden jullie hiervan?

classic_life

Re: Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 03:08

100% mee eens... maar het blijft moeilijk wie ze dan wel of niet de ban moeten gaan geven, iedereen die in de discussie zn mond open trek om zijn of haar mening te geven?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 03:14

Het gaat vooral om een paar personen die het telkens presteren om een topic te verzieken, niet diegenen die uit ergernis daarop reageren. Je kunt zo'n persoon natuurlijk negeren maar de verzieker kan er ook op aangesproken worden.

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 03:15

Ikima schreef:
Misschien krijg ik nu wel een ban maar ik waag het erop. Haha!

Je schat de mods wel heel erg laag in als je hier al een ban voor verwacht.

Ikima schreef:
Soms vind ik dat mod's zich teveel met een topic bemoeien. Ze gaan dan zeggen hoe je een discussie moet voeren en kijken eigenlijk niet naar de oorzaak van het "uit de hand lopen" van die discussie. Als iets niet bevalt dan wordt er soms als een schooljuf ingegrepen i.p.v. de veroorzaker aan te pakken. Vervolgens gaat het topic op slot en gaat de veroorzaker vrolijk verder in een ander topic of start zelf een nieuwe.

Mods springen er pas in als de discussie al uit de hand gelopen is. Bij topics van meer dan 5 pagina's lijkt het me zo en zo al lastig om de hele verhaallijn te achterhalen. Ik kan best begrijpen dat er bij een uit de hand gelopen discussie eerst als een 'schooljuf' wordt opgetreden, zodat de mods daarna rustig de hele discussie na kunnen lezen om vervolgens het topic alsnog te sluiten.

Ikima schreef:
Sommige bokkers hoeven maar iets verkeerd te zeggen en krijgen dan een ban van een dag of een week, andere bokkers kunnen alles maar zeggen en telkens topics verzieken zonder ingrijpen van mod's.
Wat vinden jullie hiervan?

Ik denk dat er heel veel achter de schermen gebeurd waar wij niet van weten. Daarnaast verwacht ik niet dat een bokker die ow/ ban heeft gekregen dit van de daken zal schreeuwen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 03:23

Afbeelding

Ik vond nóg een leuk bord!
Tja, trollen heb je wereldwijd op heel internet, of gaat het daar niet over?
Het punt is ze te weerstaan en niet te voeren, maar daar wringt 'm nou juist de schoen vaak!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 03:27

Sommigen kun je haast niet weerstaan, daar moet je wel op reageren omdat je vindt dat die persoon te ver gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 03:29

Ik vond er een leuk stuk over:

Citaat:
INTERNETTROL / INTERNET-TROL / TROLLEN

(tekst aangetroffen op forum van www.dutch.faithfreedom.org; schrijver onbekend)

De internet-trol

Een internettrol is iemand, die er een groot genoegen in schept om onenigheid te veroorzaken op het internet. Hij (meestal is het een "hij") probeert tweedracht te zaaien en hij maakt de mensen van streek. Trollen zien internetcommunicatie als een gemakkelijke weg voor hun bizarre spel. Om de één of andere reden begrijpen ze niet dat ze mensen werkelijk kwetsen. Zij beschouwen andere internetgebruikers niet als mensen van vlees en bloed, maar als een soort digitale abstractie. Als gevolg hiervan hebben ze totaal geen spijt van de pijn die ze veroorzaken. Integendeel: hoe groter de kwelling die ze teweegbrengen, des te groter hun prestatie (want zo zien ze het). Door de betrekkelijke anonimiteit van het net floreert het aantal trollen. Trollen zijn totaal niet ontvankelijk voor kritiek (opbouwend of niet). Er valt niet met ze te onderhandelen. Ze zullen nooit spijt hebben van wat ze doen. Op de één of andere manier voelen trollen zich niet gebonden aan regels van fatsoen of sociale verantwoordelijkheid.
Dit lijkt misschien onvoorstelbaar. Je denkt misschien "natuurlijk kan ik iets schrijven dat tot hen doordringt", maar een echte trol kun je nooit veranderen met woorden.

Wat valt er te doen tegen trollen?
Als je iemand verdenkt van het feit dat hij een trol is, dan kun je proberen te antwoorden met een beleefde, vriendelijke boodschap om erachter te komen of het alleen maar iemand is met een slecht humeur. Internetgebruikers laten zich emotioneel wel eens gaan als ze veilig achter hun toetsenbord zitten. Als je hun getier negeert en op een aangename manier antwoordt, binden ze meestal in.

Echter, als de persoon doorgaat met treiteren, en er ook nog van schijnt te genieten, kun je alleen nog het volgende doen:

De enige manier om trollen weerstand te bieden, is je pogingen anderen te overreden om niet te antwoorden, te beperken.

Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.

Conclusie:
De volgende keer dat je online bent en je een post ziet van iemand waarvan je denkt dat hij een trol is en je hebt de behoefte om te antwoorden, schrijf dan eenvoudigweg 'Troll alert'!

Met dit bericht laat je de trol weten, dat je weet wie hij is en dat je je niet laat verleiden om met zijn zieke spelletjes mee te doen.

Troll alert, weer wat geleerd. Scheelt een hoop typwerk Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 03:30

@TS
Niets doen is beter dan je druk maken om niks...
Ga slapen joh! (ga ik nu ook doen) Mods liggen hier echt niet wakker van en het zijn ook maar gewoon mensen hoor.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 03:32

haha geweldig suleilitha!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 03:33

Nou, dat bedoel ik dus. Het bovenstaande over de troll is een perfecte omschrijving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 03:34

Precies, ik kreeg het stuk door van iemand die een ander forum, niet over paarden overigens, heeft gemodereerd en ik vond het wel een raak artikel. Ook over het voeren, trouwens, want zo werkt het dus wel.

Ikima

Re: Gaan sommige mods te ver met hun bemoeienissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 11:57

Ook mods mogen hier reageren hoor, ben benieuwd hoe zij er over denken, en wat voor hun een reden is om in te grijpen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:05

Als jij vindt dat sommige mensen, zuigen, uitlokken etc. dan moet je gewoon temmen. Doen zij niets verkeerds dan zullen en kunnen de mods niets doen. Zij kunnen toch niet ingrijpen omdat sommigen anderen niet mogen??

Is er constant iemand die jou stalkt, loopt te zieken etc. dan zou je kunnen overwegen een contactverbod aan te vragen. Maar dan moet wel heel duidelijk zijn dat er een vete tussen die twee mensen speelt.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:12

Slimmerik, sommige mensen worden dus ook door meerdere personen getemd en toch kunnen ze gewoon doorgaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:13

Voor een topic als dit krijg je heus geen ban hoor *LOL*

Moderators komen op verschillende manieren bij een topic, ze lezen het zelf of ze worden er op gewezen door Bokkers. Het kan dus best zijn dat in een topic al de vlam in de pan is geslagen voordat het is opgemerkt door een moderator.

Een moderator kan er dan voor kiezen om even een 'slotje voor overleg' te plaatsen om alles rustig door te lezen (zonder tot de ontdekking te komen dat er weer 20 pagina's bij zijn gekomen voordat de moderator is bijgelezen).

Dat het lijkt alsof sommige mensen gelijk een ban hebben: de eerste OW heeft geen invloed, bij een tweede OW binnen 6 maanden tijd volgt een ban van 1 dag. Een ban krijg je dus niet zomaar ineens.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:17

Het bokt beleid is zeer en zeer triest.

Mods verdienen hier op bokt niet de naam mod maar meer als kinderjuffrouw of politie-agent.

Bokt is niet meer wat het was overal van die achterlijke regeltjes waar je je aan moet houden die vaak nergens op lijken..vb bij haw daar moet je rijtechnisch commentaar geven.

Sommige fotos zijn zo bar dat andere dingen belangrijker is als rijtechnisch commentaar
Je mag niet 100x zeggen cap op maar 100x van goh wat rij jij goed dat is acceptabel.

en apple een ban krijg je hier verdorie wel heel heel snel zonder dat je er wat voor over hebt en amper wat gezegd heb.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:21

Ikima schreef:
Slimmerik, sommige mensen worden dus ook door meerdere personen getemd en toch kunnen ze gewoon doorgaan.

Dan lijkt het er toch op, dat die persoon de regels niet overtreedt of overtreden heeft. Kan ook zijn dat die persoon een eerste OW krijgt, die zie je niet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:22

Dat verhaal van die trol is wel heel grappig, ik ga het voortaan gewoon gebruiken: Trol alert!! Haha!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:23

Ja, erg leuk. Maar zover ik weet zijn er hier ook heel veel trollen verbannen Haha!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:24

Dank je Apple, ik ben weer wat gerust gesteld. Haha!

Eigenlijk vind ik dat een mod een minimum leeftijd moet hebben, nu zie je vaak dat ze net de 20 jaar gepasseerd zijn, of niet eens. Ik zit er, als ruime 40 plusser niet op te wachten om als een klein kind door een puber behandeld te worden.
Zelf vind ik 30 jaar eigenlijk wel het minste vereiste qua leeftijd.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:26

Ikima schreef:

Eigenlijk vind ik dat een mod een minimum leeftijd moet hebben, nu zie je vaak dat ze net de 20 jaar gepasseerd zijn, of niet eens. Ik zit er, als ruime 40 plusser niet op te wachten om als een klein kind door een puber behandeld te worden.

een 30 plusser heeft niet zoveel zomaar vrije tijd modden kost al gauw 1-2 uur per dag en je krijgt er ook nog eens geen vergoeding voor

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:26

Ikima schreef:

Dat vind ik dus nergens op slaan. Ik ben ook wat ouder maar heb daar geen enkel probleem mee (nou ja, in eerste woede uitbarsting natuurlijk wel Knipoog )

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:27

Ik vrees dat er dan echt te weinig mods zijn als je 30+ moet zijn.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:29

slimmerik schreef:
Ikima schreef:

Dat vind ik dus nergens op slaan. Ik ben ook wat ouder maar heb daar geen enkel probleem mee (nou ja, in eerste woede uitbarsting natuurlijk wel Knipoog )

Het gaat om het belerende toontje, alsof ik een klein kind ben.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:33

Daar kun je dan toch over corresponderen. Misschien komt het bij jou heel anders over dan het bedoeld is.

Ik heb trouwens de meeste moeite met een bepaalde 30+ mod Knipoog Haha!