Is Bokt Bokt niet meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:18

Peetstap schreef:
bokt als naslagwerk ? / een paard gerichte zoekmachine ?

voorbeeld:
Zocht maandag j.l. op googgie: paard echinaforce

Kwam direct op bokt , waarvan er reactie's tussen waren van 2004 die voor mij heel bruikbaar waren.

Toppie hoor, zo'n database met informatie. +:)+

Kan de wiki dit niet opvangen? Als er echt interessante posts zijn dat deze (met toestemming uiteraard) bij de wiki-pagina over dat onderwerp gevoegd worden.

Meestal als ik iets opzoek heb ik iets van "wel leuk, maar meerwaarde?" en open ik alsnog een eigen topic als het belangrijk is.

Voor mij is zelf anoniem maken trouwens ook prima, zet ik mij daar wel eens een dagje (of meer :P) aan. Maar dan moet het ook echt anoniem kunnen en dus dat je ook (paarden)namen ed uit je post kan halen, anders is het nog zinloos. En dan moet je weer wat inbouwen dat je de post zelf niet kan leeghalen etc etc dus dan lijkt mij gewoon verwijderen nog simpeler ;)

Ik denk ook echt niet dat mensen mijn topics gaan missen, zeker niet die van jaren terug met foto's of trainingsproblemen of zelfs van voor ik eigen paarden had. Wat doet het er nog allemaal toe? Een probleem wat ik toen had is vast leuk om te lezen maar is 9/10 niet omwille van de reacties opgelost, of misschien wel maar sta ik daar nu niet meer achter of weet ik het. En hey, elk paard is anders dus ik zie liever dat iedereen over zijn/haar paard den specifiek topic heeft met specifieke (eventuele) oplossingen dan dat ze info halen uit een topic van 10 jaar geleden.

En ivm dat eeuwige speurwerk over het verleden van paarden: hoeveel paarden denk je dat er met onjuiste info worden verkocht waarvan niks op bokt staat? En dat gaat alleen maar meer zijn, mensen worden slimmer. Dus daar heb je dan ook niks meer aan. Plus wat een enorm probleem is voor de ene hoeft dat voor een ander niet te zijn, en wie weet is het probleem al lang en breed opgelost maar neen, dat paard kopen we niet want 10 jaar geleden heeft die eens 3 dagen z'n oren platgelegd bij het uit de weide halen.....

(En ik besef dat het ook om grotere dingen gaat, maar alles is relatief hoor, keuringen zijn er met een reden).

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:06

Fenrir schreef:
Verder blijf ik erbij dat het standaard verwijderen van HK topics ouder dan x jaar me een prima idee lijkt. In zulke topics is er ook geen sprake van zogenaamd belangrijke discussies. Wettelijk gezien moeten zulke berichten op aanvraag dan ook gewoon zonder mitsen en maren verwijderd worden.

Onjuist. Een discussie hoeft niet 'belangrijk' te zijn om als forum een eigen noodzaak te hebben, daar valt sowieso vrijwel geen waardeoordeel aan te hangen. (en zeker niet op juridisch gebied)

Je hebt eigenlijk twee situaties:

1) Een gebruiker wil berichten verwijderd hebben
2) Een gebruiker wil zijn gehele account, inclusief berichten, verwijderd hebben

In de eerste situatie wil gebruiker dus lid blijven. In de voorwaarden van zo'n beetje ieder forum staat dat je als gebruiker het forum toestemming geeft voor het plaatsen van je berichten. Met die voorwaarden ben je akkoord gegaan tijdens het registratieproces, en dat akkoord kun je niet intrekken terwijl je lid blijft van het forum. Als forumbeheerder hoef je daar dus niet zonder meer aan mee te werken.

In het tweede geval wil gebruiker zijn gehele account verwijderd hebben. Hij trekt daarmee ook zijn akkoord op de voorwaarden in. Dat kan gewoon. Echter is het wel zo dat je als forumbeheerder een eigen noodzaak hebt om de berichten van de gebruiker te laten staan, als een topic/discussie door verwijdering onbegrijpbaar zou worden. Privacy wint het daar niet per definitie van. Het volstaat in dat geval om de posts te anonimiseren door bijvoorbeeld de account geheel te verwijderen en als naam 'Anoniem' neer te zetten.

In beide gevallen geldt wel dat posts die (bijzondere) persoonsgegevens (denk aan telefoonnummer, adres, medische gegevens, etc) bevatten, aangepast of verwijderd dienen te worden. Als in een post bijvoorbeeld een mobiel nummer staat, hoeft de post niet verwijderd te worden maar kan het nummer aangepast worden naar 06-********. Slechts als dat niet mogelijk is, dient de gehele post verwijderd te worden.

De gebruiker die om verwijdering van zijn account vraagt, moet overigens zelf aangeven welke posts volgens hem onder dit laatste vallen en dus verwijderd of aangepast zouden moeten worden. Als forumbeheerder hoef je dit niet uit jezelf te doen, maar is het genoeg om de account te verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:09

Dus als ik aangeef dat ik mijn account niet meer wil, dan wordt die verwijderd en krijg ik een anonieme naam? En als ik dan alle posts doorgeef waarin er namen of dergelijke genoemd worden die naar mij kunnen linken dan wordt dat allemaal 1 voor 1 verwijderd/aangepast? Ik geloof het niet ...

En hoe zit het met foto's eigenlijk (via de bokt upload)? Horen die daar dan ook bij? Worden die automatisch mee verwijderd?

Exitium

Re: Is Bokt Bokt niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:17

Of foto's automatisch mee verwijderd worden als je je account laat verwijderen weet ik niet, maar een foto waar je op staat is een bijzonder persoonsgegeven dus die zal in dat geval op aanvraag zonder meer verwijderd moeten worden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:25

bruintje123 schreef:
Hoe bokt er voor mij uit zou zien.

Dat je recht houd over je eigen berichten en foto's. Dus dat ik kan bepalen wat daarmee gebeurt. Zonder dat te hoeven vragen.
Dat er dan een regel komt pas bij topics die (x periode) stil zijn gevallen vind ik heel logisch.

Dat je bij actieve onderwerpen topics weg kunt klikken. Zodat deze niet meer in je lijstje staan.
Net zoals je ook bij eigen berichten deze wel of niet zichtbaar in de lijst kunt hebben.
Op die manier sneeuwt het voor je persoonlijk niet onder met topics die je niet boeien.

Zoals andere ook al melden, niet alles naar centraal, daar reageert amper iemand op je als buitenstander.
Ik heb eens een vraag gesteld over een deken, kreeg diverse antwoorden in korte tijd. Mod sloot dat topic. Zelfde vraag gesteld in het centrale topic en 1 persoon nam de moeite

Denk nog even verder, vaak komen de leukste iedereen gewoon door er met elkaar over en weer over te hebben.

mee eens

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:36

Suggestie:
Extra optie dropdown erbij in het 'Tem' menu, met daarin opties als (bijvoorbeeld:)
- Ik wil mijn OP wijzigen, vul hier in wat de nieuwe OP moet worden en een mod zal er naar kijken
- Ik wil mijn bericht laten verwijderen van bokt
- Ik wil mijn hele topic laten verwijderen van bokt (wanneer je op je eigen OP zou temmen bijvoorbeeld).

Als mensen dan willen gummen kunnen ze zelf hun oude topics door spitten en makkelijker aangeven dat ze het weg willen hebben.

De bokt upload heb ik geen suggesties voor want die gebruik ik niet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:36

Een echt probleem wel is berichten verwijderen idd, ik heb echt 100 berichten die ik nooit maar dan ook nooit meer zien wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:39

Zomaar even wat toevallige voorbeelden:
[VSW] pensionstal Steensel, op het eerste oog goed maar dan......
[VN] Rodeo in opspraak na overlijden rodeo paard

Topics van 2010 & 2011 die nu naar boven komen ... waar zit de zin van dit nog op te rakelen? En dit komt dus voort uit zoeken via google gok ik zomaar ...

Telpeva schreef:
Suggestie:
Extra optie dropdown erbij in het 'Tem' menu, met daarin opties als (bijvoorbeeld:)
- Ik wil mijn OP wijzigen, vul hier in wat de nieuwe OP moet worden en een mod zal er naar kijken
- Ik wil mijn bericht laten verwijderen van bokt
- Ik wil mijn hele topic laten verwijderen van bokt (wanneer je op je eigen OP zou temmen bijvoorbeeld).

Als mensen dan willen gummen kunnen ze zelf hun oude topics door spitten en makkelijker aangeven dat ze het weg willen hebben.

De bokt upload heb ik geen suggesties voor want die gebruik ik niet.

Hier kan ik mij ook wel in vinden :j Als ze het ook daadwerkelijk doen als je TEMd en niet "ja, maar .... " ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:57

Laatst was ik nog op zoek naar alle paarden die verongelukt zijn tijdens Waregem Koerse en dan is een handig nieuwsoverzicht die je tot 2010 terug leidt echt handig.
Je weet niet waarom mensen naar bepaalde informatie zoeken. Als je mij een jaar geleden had gevraagd 'mogen we de nieuwsberichten over Waregem Koerse verwijderen?', dan had ik waarschijnlijk ja geantwoord, want wat interesseert me dat nou. En toch, een jaar later geef ik exact dat als zoekwoord in. Je kunt dus zeer moeilijk bepalen of iets relevant is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:01

Je kan nog altijd uitzonderingen maken, voor nieuwsberichten inderdaad bv. of bepaalde medische aandoeningen (maar die kunnen dan eventueel naar de Wiki) of noem maar op. Maar zet dan die nieuwsberichten op slot na een tijd, zodat het echt als naslagwerk dient en niet na 7 jaar ineens weer bovengehaald wordt door iemand die er toevallig naar zoekt en nog een mening erover wil geven. Ik vind dat geen zin hebben.

Zat eens in mijn oude berichten te neuzen, maar dat gaat echt over plaatsen & paarden waar ik nu al jaren niks meer mee te maken heb, die paarden zijn er niet eens meer .. Heeft dat echt nog zin dat dit op bokt staat?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:01

Maar dat zijn nieuws berichten geplaatst door bokt zelf.
Maar als ik daar op heb gereageerd en ik besluit dat het weg kan moet dat toch kunnen met mijn bericht?
Dan staat voor jou nog steeds dat topic er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:22

Ik snap wel dat fora niet echt zitten te wachten op een gatenkaas doordat er allerlei berichtjes uit een topic weggegumd worden omdat de gebruiker ze niet meer online wil hebben staan.
Ik vind de optie om ze anoniem te maken een mooi alternatief, dus dat er in plaats van 'Trudy' 'Anoniem' komt te staan. Dan blijven topics leesbaar maar de probleemberichten kunnen niet meer gekoppeld worden aan een bepaalde persoon (er even van uitgaand dat er geen herkenbare dingen in het bericht stonden).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:29

Maar kan de bokker dat zelf op anoniem zetten of moet er dan nog steeds om gevraagd worden?
Met een dikke kans op nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:34

En wat dan als er wel herkenbare dingen in staan? Dan nog steeds een mod lastigvallen om dat eruit te halen? Denk dat die daar ook niet op zitten te wachten ... En zelf aanpassen geeft weer andere risico's. En ik blijf erbij dat topics van 10 jaar geleden over specifieke onderwerpen (een specifiek paard of probleem) echt niet relevant meer zijn en in de zoekresultaten ook alleen maar extra ballast opleveren.

Voor mij mag er nog een onderscheid gemaakt worden tussen persoonlijke topics om het zo te noemen en algemene topics (mijn paard heeft die of die symptomen, wat nu? Of ik voer dit of dit maar mijn paard blijft mager, en nu?). Die eerste zie ik graag gaan, de andere maakt mij niet zo uit en het is ook uit die laatste dat de meeste info via zoeken gehaald wordt lijkt mij.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:21

bloempie186 schreef:
Een Like knop vind ik ook wel een idee! Denk dat mensen sneller geneigd zijn om zo'n knop te gebruiken dan om een opmerking te typen. Alles moet snel tegenwoordig.

Ja, of je bericht wordt gezien als een one liner en vervolgens verwijderd...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:02

Exitium schreef:
Fenrir schreef:
Verder blijf ik erbij dat het standaard verwijderen van HK topics ouder dan x jaar me een prima idee lijkt. In zulke topics is er ook geen sprake van zogenaamd belangrijke discussies. Wettelijk gezien moeten zulke berichten op aanvraag dan ook gewoon zonder mitsen en maren verwijderd worden.

Onjuist. Een discussie hoeft niet 'belangrijk' te zijn om als forum een eigen noodzaak te hebben, daar valt sowieso vrijwel geen waardeoordeel aan te hangen. (en zeker niet op juridisch gebied)

2) Een gebruiker wil zijn gehele account, inclusief berichten, verwijderd hebben

In de eerste situatie wil gebruiker dus lid blijven. In de voorwaarden van zo'n beetje ieder forum staat dat je als gebruiker het forum toestemming geeft voor het plaatsen van je berichten. Met die voorwaarden ben je akkoord gegaan tijdens het registratieproces, en dat akkoord kun je niet intrekken terwijl je lid blijft van het forum. Als forumbeheerder hoef je daar dus niet zonder meer aan mee te werken.

In het tweede geval wil gebruiker zijn gehele account verwijderd hebben. Hij trekt daarmee ook zijn akkoord op de voorwaarden in. Dat kan gewoon. Echter is het wel zo dat je als forumbeheerder een eigen noodzaak hebt om de berichten van de gebruiker te laten staan, als een topic/discussie door verwijdering onbegrijpbaar zou worden. Privacy wint het daar niet per definitie van. Het volstaat in dat geval om de posts te anonimiseren door bijvoorbeeld de account geheel te verwijderen en als naam 'Anoniem' neer te zetten.

In beide gevallen geldt wel dat posts die (bijzondere) persoonsgegevens (denk aan telefoonnummer, adres, medische gegevens, etc) bevatten, aangepast of verwijderd dienen te worden. Als in een post bijvoorbeeld een mobiel nummer staat, hoeft de post niet verwijderd te worden maar kan het nummer aangepast worden naar 06-********. Slechts als dat niet mogelijk is, dient de gehele post verwijderd te worden.

De gebruiker die om verwijdering van zijn account vraagt, moet overigens zelf aangeven welke posts volgens hem onder dit laatste vallen en dus verwijderd of aangepast zouden moeten worden. Als forumbeheerder hoef je dit niet uit jezelf te doen, maar is het genoeg om de account te verwijderen.

Het ligt toch wel ietsjes genuanceerder. Zie oa hier: https://www.security.nl/posting/40390/J ... ijderen%3F

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:23

Even uit het artikel gehaald:
Citaat:
Kort gezegd: Een bijdrage moet weg, tenzij er een aantoonbare noodzaak is die zwaarder weegt dan de privacy.

Bij forumbijdragen betekent dat in de praktijk dat je berichten moet anonimiseren maar ze niet hoeft te verwijderen.

En dan zitten we bij het kern van het probleem. Waarom zou het veroorzaken van gaten in een discussie of niet meer te vinden zijn via google zwaarder wegen dan privacy?

En dat anonimiseren is heel leuk, maar zolang in mijn berichten de namen van mijn pony's blijven staan is er niks anoniems aan natuurlijk.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:25

Fenrir schreef:
Exitium schreef:

Het ligt toch wel ietsjes genuanceerder. Zie oa hier: https://www.security.nl/posting/40390/J ... ijderen%3F

Daar staat wat ik ook aangeef. Ik volg Arnoud en z'n blog (blog.iusmentis.com) al jaren. :)

Paar quotes:

Citaat:
Bij forumbijdragen betekent dat in de praktijk dat je berichten moet anonimiseren maar ze niet hoeft te verwijderen. Uitzondering zou een bericht zijn dat inhoudelijk van alles vertelt over de plaatser, bijvoorbeeld een voorstelbericht of een persoonlijke onthulling of berichten over iemands medische situatie bijvoorbeeld.

Slaat op mijn tweede punt en op het laatste gedeelte over persoonsgegevens en bijzondere persoonsgegevens. (bijzondere persoonsgegevens zijn zaken als medische gegevens, ras, strafrechtelijk verleden, etc, en dus ook een foto omdat daarop dit soort gegevens te zien zijn, bijv: vrouw van West-Europese afkomst, middelbare leeftijd, zit in een rolstoel)

Citaat:
Hoewel een overeenkomst altijd opzegbaar is, moet je in zo'n ongeregelde opzegsituatie óók een belangenafweging doen. En dat komt dus op hetzelfde neer: welk auteursrechtelijk belang heeft de fotograaf, en welk meningsuiting-belang heeft de forumbeheerder?
Bij een forum kan ik me eigenlijk geen auteursrechtelijke belangen voorstellen. Heel misschien als de fotograaf intussen de rechten verkocht heeft of een exclusieve licentie aan iemand heeft beloofd, maar zelfs dan zou ik zeggen, dat is dan zíjn probleem dat hij nu in de knoop komt.

Slaat ook op mijn tweede punt, en dan met name het 'privacy vs eigen noodzaak' stukje.

Zoals ik al zei is het een afweging tussen privacy en eigen noodzaak van de forumbeheerder, die in het artikel aan vrijheid van meningsuiting wordt gekoppeld. Als een forumpost geanonimiseerd wordt, vervalt het hele privacystuk en zal de eigen noodzaak het zo goed als altijd winnen. Niet alles kán echter geanonimiseerd worden, bijvoorbeeld als je ergens een bericht post met enkel een foto van jezelf erin, en in dat geval is verwijderen van die post wel vereist.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:11

En hoe vaak zal dat nu echt gebeuren dat iemand berichten verwijderd?
Ik zit ook op een ander forum waar je altijd je berichten kan weghalen.
In de praktijk gebeurt dat helemaal niet veel.
Dus het is echt niet zo, dat met die functie, opeens alle topics gatenkazen worden.

Wat wel gebeurd dan is als iemand een topic maakt, en de antwoorden bevallen niet.
Dat diegene dan de openingspost verwijderd.
Maar goed, dat kan op Bokt ook, als je dit binnen het uur doet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:43

Precies en dat is een lopend topic en veel irritanter dan uit een topic van 2 jaar terug.

anonimiseren is te gemakkelijk terug te vinden. Dat zie ik niet als goede optie om privacy te waarborgen.
En al zou het van de wet genoeg zijn, wat is er op tegen om als forum te zeggen, kijk wij gaan verder want we merken dat er vraag naar is. Wij komen onze gebruikers tegemoet.
Juist dat geeft misschien wel leden, of leden die meer gaan posten en zodoende hark je weer meer adverteerders binnen.
Denk eens wat buiten de lijntjes dan wat perse moet volgens de wet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:56

Waar ik op doel is dat bij anonimiseren iets dus ook echt anoniem moet worden. Met alleen een gebruikersnaam veranderen kom je er niet, er moeten er in veel gevallen waarschijnlijk ook een hoop dingen verwijderd worden. De grens tussen privacy en 'noodzaak' is helemaal niet zo helder.

Verder blijf ik erbij dat een forum dat die zogenaamde 'noodzaak' (en niemand van het team gaat mij met droge ogen vertellen dat er een noodzaak is met bijv. oude HK topics anders dan een commerciële) hoger in het belang heeft staan dan z'n eigen gebruikers dat ook eerlijk moet toegeven ipv er constant, al jaren, omheen te blijven draaien.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 04-10-17 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:57

Maar dat lijkt me meer werk dan zeggen een bokker zelf kan deleten aan berichten wat hij wil.
En bijvoorbeeld ook aanvinken ik wil alle berichten tussen 1 januari 2012 en 5 oktober 2016 deleten.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:41

Ik ben tegen het zelf kunnen verwijderen van berichten. Waarom zou je uberhaupt je berichten willen verwijderen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:43

Redenen staan er al in het hele topic.

Waarom ben jij tegen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:59

Van mij zijn een aantal berichten verwijderd. Na een aantal keren vragen... Ik had vrij gevoelige info online staan die mensen konden koppelen als ze goed zochten.

Maar dit ging niet makkelijk. Absoluut niet. Terwijl het toch echt met mijn privacy te maken had. Tuurlijk, moet ik beter nadenken voor ik wat plaats, maar als je niemand hebt verder is het heerlijk om je verhaal te kunnen doen aan anderen.