Voorstel: rondetafelsessie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Voorstel: rondetafelsessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:34

Lijkt mij ook een tof idee, maakt het ook nog eens inzichtelijker wat wél en niet kan (want regels worden toch op een bepaalde manier ingekleurd)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:19

Dan zou de Mod ín de betreffende post een groen balkje kunnen plaatsen:

Citaat:
Dit is een OW waard :)ddd

Dit lijkt me genoeg, en de eventuele onderbouwing kan dan gerust achter de schermen of via PB plaatsvinden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:51

Een inhoudelijke reactie op de posts van de afgelopen dagen volgt nog. Eerst algemener over de afgelopen bladzijdes en de andere topics op forumzaken. Daar komen een aantal knelpunten tevoorschijn die niet per sé nieuw zijn, maar waar de afgelopen tijd te weinig mee gedaan is. Op dit moment zijn we bezig om iets met die problemen te doen: uitzoeken waar ze vandaan komen, wie er last van hebben en hoe ze opgelost kunnen worden. Een plan van aanpak zit er tussen de feestdagen nog niet in, maar ik wil even een korte update geven waar wij op dit moment mee bezig zijn.

De problemen die de afgelopen tijd op FZ het meest genoemd zijn:
1 - Het idee dat er met twee maten gemodereerd wordt: sommige gebruikers lijken alles te kunnen maken terwijl anderen ‘voor elke scheet’ een ban krijgen.
2 - Er zijn veel klachten dat er te streng gemodereerd wordt: te veel slotjes, slotjes voor overleg die er niet meer afgaan en teveel berichten die worden verwijderd.
3 - Op forumzaken maar ook in het algemeen wordt te weinig door het team gecommuniceerd.

Voor wat betreft het eerste probleem gaan we sowieso kijken of het ban- en OW-systeem wat we op dit moment hebben nog wel goed functioneert. En of er op dit gebied aanpassingen in de regels nodig zijn: als een gebruiker de hele tijd kleine overtredingen maakt, moet dat bijvoorbeeld niet hetzelfde effect hebben als één keer een olifant in de porseleinkast uithangen? Voor het tweede duiken we op dit moment even diep in de statistieken: wordt er inderdaad meer gemodereerd dan vroeger, en hoevaak en waar gaat het fout met slotjes op populaire discussietopics en/of in de steek gelaten ‘slotjes voor overleg’. En wat betreft het derde: dat klinkt heel makkelijk (‘gewoon meer en betere antwoorden geven’) maar ook daar zoeken we uit waar het nou precies misgaat. Is er bijvoorbeeld in eerste instantie vooral behoefte aan een betere help, zijn er te weinig mods waardoor er te weinig tijd is, of gaat het elders fout.

Een aantal stappen hebben we wel al direct kunnen zetten:
- De genoemde privacyproblemen: uit het topic op FZ over dat onderwerp bleek vooral een enorm gebrek aan kennis over de mogelijkheden die er op Bokt al waren. We hebben die informatie duidelijker op een wikipagina bij elkaar gezet. Dit zijn geen nieuwe afspraken, de afgelopen tijd is al gebleken dat als mensen met een vraag bij ons komen, we tot nu toe steeds de situatie naar wens hebben kunnen oplossen.
- De afspraken tussen de moderators en de bezwaarcommissie (BZC) zijn direct nog eens tegen het licht gehouden. In principe stond (staat) er een afspraak die goed werkte (alleen reageren na een bezwaar, bijvoorbeeld met een vraag om meer info) maar dat is in dit geval gewoon misgelopen (ik heb dat al eerder benoemd, er liepen in het topic twee zaken door elkaar die in twee aparte topics hadden gemoeten en dit was daar een uitvloeisel van.) Wel gebruiken we dit als een moment om met de BZC te kijken of er verbeteringen mogelijk zijn in het proces van informatie-overdracht bij bezwaren van moderators naar de BZC. Waarbij bijvoorbeeld meer scheiding komt, maar daarbij willen we voorkomen dat de gebruiker opgezadeld wordt met een langere bezwaartermijn omdat de methode minder efficiënt wordt.

Voor de rest zijn de genoemde problemen gewoon ronduit ingewikkeld, wat ook de reden is dat ze niet eerder opgelost zijn. Maar er wordt aan gewerkt en we zullen nog in januari met een outline komen voor een plan van aanpak gebaseerd op de input uit de topics van de laatste tijd, de bezoekersenquête van deze zomer en onze eigen constateringen. Tot die tijd (en zeker ook daarna!) wordt meedenken erg op prijs gesteld. Met een kleine maar, daarvoor quote ik nog een stuk post van Bart:

uit: [FZ] [Dienstmededeling] Afsluiting van 'Bokt-leaks'
BartVb schreef:
Over Forumzaken (FZ) nog wel een kanttekening. De afgelopen weken zijn wij op FZ bijzonder tolerant geweest wat betreft de berichten die we hier toe hebben gelaten. De emoties zaten hoog, de situatie was lichtontvlambaar en een groot deel van de kritiek gaat over ons, het team achter Bokt.nl waardoor het soms moeilijk is om daarin te modereren. Vanaf nu gaan we dat wel weer doen: De discussie op Forumzaken verwelkomen wij van harte maar dan wel onder de voorwaarde dat het gaat om constructieve opmerkingen en opbouwende kritiek. Met name gaat het hier om de regel m.b.t. ongefundeerde kritiek..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:02

Ik heb eigenlijk de laatste dagen weinig kritiek gelezen over slotjes, Eline, dus ik weet niet zo goed waar dat vandaan komt. Ik denk trouwens dat de dingen die je in heel je post noemt, problemen zijn die er altijd al geweest zijn en niet per definitie nu pas aan het licht komen.

Ik vind het een beetje gek dat er dadelijk een redenering gemaakt wordt naar te weinig modcapaciteit. Of gaat het elders fout? Ik denk van wel.

Veel mensen hebben gedacht over het idee om het modden net te minderen, minder tussenkomsten uit te voeren (niet bepaald alleen slotjes, maar ook bv. posts verwijderen, groene balken...) en minder tijd te stoppen in het bepalen van sancties, overdenken van berichten van jullie kant (juiste formulering tot in de punten en komma's toe)... Als je daarin mindert, zijn er eerder te veel mods dan te weinig. Ik vind het een beetje gek dat ik daarover niks teruglees in je post, het lijkt een beetje een verboden denkpiste, want ook in het andere topic hier op FZ werd daar eigenlijk niet op gereageerd, op die voorstellen/ingevingen.

Verder mis ik ook de conclusie over hetgeen waar jullie 2 beheerders naartoe willen met dit forum. Hoe kan je nu ergens naartoe werken als je het doel eigenlijk niet precies weet?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:07

Bedankt voor de uitgebreide info :list: +:)+

Citaat:
En of er op dit gebied aanpassingen in de regels nodig zijn: als een gebruiker de hele tijd kleine overtredingen maakt, moet dat bijvoorbeeld niet hetzelfde effect hebben als één keer een olifant in de porseleinkast uithangen?

Dan moet de gebruiker het wel (tijdig) weten vind ik ("er wordt op je gelet" ofzo)

Citaat:
3 - Op forumzaken maar ook in het algemeen wordt te weinig door het team gecommuniceerd.

Inderdaad, ik heb ook ooit weleens een vraag maar geen Tem (mods, hoe kijken jullie hier nu tegenaan??) gesteld en daar kreeg ik gewoon geen antwoord op.

Al hadden ze maar gezegd: probeer er niet teveel in te happen dat komt de sfeer niet ten goede, of: het gaat niet de goede kant Nicole, probeer je antwoorden wat anders te formuleren, of: we zitten er bovenop maar kunnen nu niets doen want in principe gaat er niks fout.
Gewoon iéts.

Met wat Tieneke aanhaalt zou daar dan wel tijd voor komen, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:09

Ik vind het al een hele vooruitgang dat er de laatste dagen niet gegumd is en zomaar op slot gegooid.

Zo worden kleine irritaties niet geplant tot groter wordende frustraties en kan iedereen zijn ei eens kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:10

Tieneke schreef:
Ik heb eigenlijk de laatste dagen weinig kritiek gelezen over slotjes, Eline, dus ik weet niet zo goed waar dat vandaan komt. Ik denk trouwens dat de dingen die je in heel je post noemt, problemen zijn die er altijd al geweest zijn en niet per definitie nu pas aan het licht komen.
(...)
Verder mis ik ook de conclusie over hetgeen waar jullie 2 beheerders naartoe willen met dit forum. Hoe kan je nu ergens naartoe werken als je het doel eigenlijk niet precies weet?

Tieneke heeft hiermee 2 hele belangrijke kernpunten te pakken waar het beheer verder zelf over na moet gaan denken.

Het is natuurlijk altijd prettig om alsnog een trap uit te delen naar de gebruikers, maar ook dat is iets wat steeds maar terug komt. Slotjes zetten zonder vragen te beantwoorden is natuurlijk best een makkelijke manier om onder de druk uit te komen :).

Wat betreft de manier van doen in het bewuste uitgelekte topic wordt het voor een buitenstaander heel erg moelijk om te blijven relativeren naar de omstandigheden als het pagina na pagina maar doorgaat zonder dat er ingegrepen wordt. Bovendien is het publiek geheim dat het veel vaker zo gaat en niet alleen toevallig in dit geval een enkel keertje. Het feit dat hier voortdurend omheen geredeneerd wordt is op zijn minst een alarmerend teken te noemen.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:16

Eigenlijk vind ik het erg jammer dat het "Bokt-leaks"topic is gesloten. Er is daar enorm veel frustratie geuit, er zijn vragen gesteld, het team heeft in sommige gevallen geantwoord en er is weinig geknipt en het gekke is dat het eigenlijk eeen prima topic bleef. Is het niet handig zo een topic gewoon te laten lopen? Dat als iemand ergens een probleem mee heeft die gewoon kan uiten zonder meteen een waarschuwing aan zn broek te hebben? Dus een speciaal topic waar je écht even je frustraties eruit kunt gooien. Misschien blijven andere topics dan wat meer verschoond van vetes en persoonlijke aanvallen....

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:21

Ik had en heb op zich weinig klachten over bokt.
Er is maar 1 ding waar ik vreselijk over gevallen ben, en dat heb ik kenbaar gemaakt in het inmiddels gesloten Boktleaks. Helaas daarop geen reactie gehad. Ik voel me dus niet echt gehoord maar wil ook geen beerput meer open trekken of zeikerig overkomen.
Ik zou graag willen weten wat het beheer gaat doen wanneer iemand zegt zich schuldig te maken aan ernstige dierenmishandeling of andere strafbare feiten in een post.
Ik vind dit namelijk nog meer niet kunnen dan een paar blote borsten of pielemoosjes in een avatar.
Het zit me echt enorms dwars, het blijft knagen, en ik zou er graag een antwoord op hebben.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:40

Dat ben ik helemaal met je eens HBVisser echter ook die avator vind ik niet kunnen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:17

Die avatar is ook in het team een aantal keer onderwerp van gesprek geweest, het is gewoon heel moeilijk om daar een scherpe lijn in te trekken (zoals bij zoveel zaken). Aan de ene kant wil je niet teveel betuttelen, aan de andere kant wil je mensen niet voor het hoofd stoten. Mag een vrouw in een strak shirtje? Topless maar borsten bedekt met de handen? Suggestieve cartoon poppetjes? Alles niet toestaan dat maar enigszins erotisch is? Als we het laatste doen dan kun je er donder op zeggen dat er mensen uit gaan zoeken waar dan die grens precies ligt. Maar het hele 'hoeveel sex laten we toe en waar dan' is zeker een punt van aandacht.

@HBVisser; ik vind dat zelf een lastige, een waarschuwing voor een strafbaar feit. Ik weet overigens niet of hier, strikt genomen, sprake is van een strafbaar feit? Die discussie is verder ook niet heel relevant hier. Belangrijker in dat geval is denk ik dat dit soort posts vooral geplaatst worden om reacties uit te lokken en dat op een niet perse positieve manier. Dat is denk ik een beter en algemener punt om aan te pakken maar wel nog vager dan 'strafbaar'. Wanneer lok je iets uit? En wanneer lok je iets uit op een vervelende manier?

Wat algemene lijn betreft; daar zijn we zelf ook nog druk mee bezig. Daarin zijn een aantal belangrijke keuzes te maken. Een van die keuzes is met betrekking tot de 'laat mensen het zelf uitzoeken' theorie. Regelmatig lezen we dat mensen vinden dat we minder snel in moeten grijpen, het gaat in de discussies vaak om volwassen mensen en die kunnen prima voor zichzelf opkomen. Bijvoorbeeld:

Echwel @ [FZ] Voorstel: rondetafelsessie

Echwel schreef:
[...]
Laat de mensen ook een beetje zelf reguleren en ga niet gelijk wissen en bij het handje houden, mensen zijn sterker dan je denkt en weerbaarder
Als het je niet bevalt wat er tegen je gezegd wordt ga je toch weg.
Doe je toch ook als je ergens op visite bent en de ret van de visite zegt dingen die je niet leuk vindt.

Ik heb alleen het gevoel dat we hier twee groepen gebruikers hebben die nogal sterk verschillende meningen hebben over dit onderwerp. Een groep heeft een 'geen blad voor de mond, zeggen wat je denkt, de ander moet kunnen incasseren en moet maar roepen als een probleem met me hebben', de andere groep wil op een gezellige manier informatie uitwisselen en wil discussies waar men met respect met elkaar omgaat. Groep 2 zal bij iemand uit groep 1 al snel de handdoek in de ring gooien waardoor een 'verbaal recht van de sterkste' ontstaat. 'In het veld' hoor ik veel vaker dat Bokt een site is waar mensen elkaar online afmaken (ok, da's wat gechargeert) dan dat het een site is waar discussies dood worden gemodereerd.

Maar goed, ergens tussen 'laat maar gaan' en '100% respect, anders niet' zullen we een balans moeten vinden. Belangrijker is, denk ik, dat er anders bijgestuurd gaat worden. Minder berichten verwijderen, meer bijsturen via PB (maar dat kost veel tijd) en zorgen dat mensen die op de man blijven spelen of die discussies frustreren eerder van de site verdwijnen.

Wat dat betreft denk ik dat we inderdaad eerder te weinig dan teveel moderators hebben. Op dit moment is er gewoon de tijd niet om discussies of mensen bij te sturen voor het mis gaat. Er wordt nu vaak pas ingegrepen als een discussie al uit de hand is gelopen ('slotje voor overleg' kwam regelmatig terug in de bezoekersenquete). Ook worden er te vaak berichten verwijderd, o.a. omdat die discussies dan al zover ontspoord zijn dat er berichten staan die gewoon echt niet kunnen.

Veel problemen zijn (zoals altijd) op te lossen met betere en snellere communicatie maar voor al die communicatie moet wel tijd beschikbaar zijn.

(later meer, deze post is al veel te lang nu :+)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:24

Als je meer tijd steekt in directer bijsturen van discussies, win je wel wellicht tijd doordat je achteraf geen hoop moet gaan inlezen in een discussie en mensen achteraf minder mensen moet gaan bestraffen met OW's/bans.
Maar waarom moet dat bijsturen echt per pb? Waarom niet gewoon in het topic?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:26

Bijsturen via PB en in het topic. Ligt er een beetje aan wat er aan de hand is. Als er maar een gebruiker 'dwars' ligt dan is het logischer om dat via PB bij te sturen lijkt mij :)

Achteraf bijlezen impliceert dat je eerder geen tijd kwijt was met lezen. Daar ben je dus pas tijd kwijt als iets echt misgaat. Als je dingen bij wilt sturen voor ze echt escaleren zul je die topics bij moeten houden wat per saldo meer tijd kost.

De manier van modereren die er nu is, is noodgedwongen een van de meest tijdefficiente manieren maar niet perse de meest effectieve of gebruikersvriendelijke. Wat dat betreft worden we echt beperkt door capaciteit.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:37

Dus moeten er meer moderators komen? Begrijp ik dat goed? Zijn er ook eisen aaan hoeveel tijd een moderator in het "modden" stopt? Is deeltijdmodereren dan misschien een optie?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:38

Maar als dat bekend is en jij daarvan overtuigd bent, waarom zijn er dan niet gewoon meer mods aangenomen? Het getal van +-50 mods, is bij mijn weten al jaren zo...

Ik bedoelde maar gewoon dat als je effectief de topics bijhoudt terwijl ze gaande zijn, dat je dan op de hoogte bent en achteraf niet moet fronsen en zweten om je er door te worstelen. Dan moet je een topic niet sluiten om het bijgelezen te krijgen. Dus op dat vlak win je weer ergens tijd, maar het is natuurlijk de kunst om er net op dat moment te zijn en dat kost idd wel wat meer energie/tijd. Op dat vlak heb je dan wel idd een paraat aantal mods nodig, dat is een feit.
Vind het een goed idee hoor, begrijp me niet verkeerd ;) Vraag me alleen af in hoeverre je dan gaat bijsturen, wat bijgestuurd moet worden en wat niet, want dat bepaalt uiteindelijk hoeveel tijd er in kruipt. Denk dat je genoodzaakt bent om dan de bokkers meer zelfregulerend te laten posten.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:42

Tieneke; jij weet denk ik als een van de weinig gebruikers, als ex-mod zijnde, hoe moeilijk het is om een moderator te zoeken en te vinden. We werken er echt aan om nieuwe moderators te zoeken maar zo'n makkelijke klus is het niet. Bovendien zou het makkelijk zijn als we van te voren aan kunnen voelen wanneer iemand in tijd nood gaat komen of het in de familie niet goed gaat. Zo kun je anticiperen op vertrek. Maar de periode's waarin dat soort beslissingen genomen worden zijn (logisch) erg kort, waardoor het heel moeilijk is om meteen een vervanger aan te wijzen.

Maar het is inderdaad iets om echt mee bezig te blijven. Het team uitbreiden zodat er meer ogen zijn en er in een eerder stadium bij gestuurd of verduidelijkt kan worden kan heel veel onduidelijkheden voorkomen. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:45

Ik weet dat dat altijd moeilijk is geweest, maar misschien moet ook daar een andere werkwijze voor bedacht worden? Nog moeilijker lijkt me trouwens meer mods begeleiden en "opleiden" met zo weinig hoofdmoderators. Als je dus meer mods wil, moet je veel meer doen dan ze enkel selecteren en "aannemen"...

EDIT: uiteindelijk, als je iemand vraagt mod te zijn en je hebt wat research gedaan, weet je toch niet hoe dat in de praktijk gaat werken. Enige research kan natuurlijk wel, maar ik kan me toch selecties herinneren die eigenlijk veel te veel tijd gekost hebben.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 29-12-10 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:45

ik denk dat je met de BZC juist minder achter de schermen moet laten kijken, zodat ze objectiever zijn.
Zo is hoor en wederhoor ook oprechter.
Omdat anders eerst de oplossing wordt getoond waarbij een probleem wordt gecreeerd ipv andersom.
Er was een probleem en we zijn tot die conclussie gekomen doordat.

Daarnaast denk ik dat het ook handiger kan zijn kemphanen uit een topic te verwijderen en het topic door laten lopen, nu zijn eigen de onschuldigen de dupe omdat een topic gesloten wordt.

Wat buiten bokt gebeurd, gebeurd buiten bokt en hoort buiten bokt te blijven. Heb je daar problemen mee,vecht je het daar maar uit en niet op bokt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:48

Alane, met die kemphanen verwijderen... Denk dat je dan de kritiek krijgt dat mensen 'monddood' gemaakt worden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:52

Ik ben groot voorstander van discussieleiders: mensen die niet bij een bepaald onderwerp betrokken zijn maar wel een discussie in goede banen kunnen leiden (mensen alert maken op drogredeneringen, offtopic reacties etc. & evt. nieuw relevant discussiemateriaal inbrengen)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:56

Tieneke schreef:
Alane, met die kemphanen verwijderen... Denk dat je dan de kritiek krijgt dat mensen 'monddood' gemaakt worden.

Stuk tekst kwijt geraakt, sorry.
Ik bedoel met kemphanen die mensen die met modder naar elkaar gooien/vete uitvechten.

De kemphanen verwijderen door ze even uit het topic te weren, de anderen hebben dan de kans om het topic voor te zetten waardoor er voor de kemphanen geen hoevast meer is om het voort te zetten, zeg maar een soort van even buiten het topic houden.
Dmv een tijdelijke foei in dat topic of iets in die strekking.

En dan alleen op het moment zelf, niet als het topic reeds weer normaal 'loopt' mensen eruit halen.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:08

@Bart.
Is het niet mogelijk om iemand een gedeeltelijke ban te geven.
Bijvoorbeeld als iemand een kleine misdraging doet in de huiskamer, deze persoon de toegang tot de huiskamer te ontzeggen voor een x aantal dagen. (bij herhaaldelijke waarschuwen enz).
Een complete ban is dan een 2e optie als het helemaal uit de hand loopt.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:37

@PascalB; technisch kan dat wel maar ik denk dat dit het ban-beleid op Bokt niet eenvoudiger maakt voor gebruikers maar ook voor moderators niet. Ook blijft een ban op die manier een ban en dat is toch iets wat gebruikers altijd (terecht overigens) zien als een erg zware sanctie. Of iemand x dagen geband is van de site of x dagen geband is van een deel van de site maakt denk ik niet super veel uit. Belangrijker is dat we voorkomen dat mensen geband worden en dat mensen die wel regelmatig over de schreef gaan sneller permanent van de site liggen.

@Alane; Is dat niet te bereiken door die 'kemphanen' aan te spreken op hun gedrag en eventueel een OW te geven? Als ze er dan voor kiezen om negatief bezig te blijven in dat topic dan is dat heel vervelend maar dan hebben ze waarschijnlijk al een (tijdelijk) ban te pakken.

Wat betreft het tekort aan moderatoren en de gebruikers tegenhanger daarvan (jij noemt ze discussieleiders); helemaal geweldig zou zijn als gebruikers dit zelf zouden doen voor een groot deel. Jullie maken de site, jullie zien 'alle' topics. Met 40.000 berichten per dag halen we het niet met 50 parttime moderators en ook niet met 100 als we dat allemaal bij willen houden en bij willen sturen voor topics uit de hand lopen. Wat dat betreft hopen we dat eerder bijsturen ook een signaal geeft dat een discussie ook anders kan verlopen en dat er ook weinig mis mee is als gebruikers elkaar (op een nette/constructieve manier) bijsturen. Idealiter zorgen de gebruikers zelf dat topics netjes blijven en zijn de moderators er voor als het bijsturen niet meer lukt. Op dit moment sturen gebruikers ook al wel bij maar ik denk dat we hier meer uit kunnen halen waardoor moderators minder hard mensen/topics aan hoeven te pakken en gebruikers zelf meer en op een prettige manier helpen met het 'schoon' houden van de site.
Overigens wel de kanttekening dat een moderator geen discussieleider is. De moderators zijn er om een discussie beschaafd te houden, ze zijn er niet om een discussie op inhoud bij te sturen of om argumentatie te beoordelen, dat is aan de gebruikers zelf.

Edit: Kanttekening mbt discussieleiders toegevoegd.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:46

BartVB schreef:
.@HBVisser; ik vind dat zelf een lastige, een waarschuwing voor een strafbaar feit. Ik weet overigens niet of hier, strikt genomen, sprake is van een strafbaar feit? Die discussie is verder ook niet heel relevant hier. Belangrijker in dat geval is denk ik dat dit soort posts vooral geplaatst worden om reacties uit te lokken en dat op een niet perse positieve manier. Dat is denk ik een beter en algemener punt om aan te pakken maar wel nog vager dan 'strafbaar'. Wanneer lok je iets uit? En wanneer lok je iets uit op een vervelende manier?

Een mogelijk strafbaar feit.
In hoeverre kan/mag bokt informatie verschaffen aan bv iemand van de dierenbescherming als een user zich kenbaar maakt als zijnde?
En gelijk politie?
Niet dat hier veel moorden bekend worden...... :D
Maar bv paarden of tuig ter verkoop aanbieden die later geclaimd wordt door medebokkers.

[Kuch]Persoonlijk denk ik dat de DB allang de bokt users als ogen en oren had kunnen gebruiken.[/kuch]

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:51

BartVB schreef:
@Alane; Is dat niet te bereiken door die 'kemphanen' aan te spreken op hun gedrag en eventueel een OW te geven? Als ze er dan voor kiezen om negatief bezig te blijven in dat topic dan is dat heel vervelend maar dan hebben ze waarschijnlijk al een (tijdelijk) ban te pakken.

Ik kan je zo een paar namen geven van mensen die de sfeer in topics blijven verpesten en er toch echt nog steeds zijn. Dus ergens gaat er toch iets goed mis.

BartVB schreef:
Wat betreft het tekort aan modereren en de discussieleiders; helemaal geweldig zou zijn als gebruikers dit zelf zouden doen voor een groot deel.

Dan wordt je uitgemaakt voor politieagent (been there, done that) dus dat is ook geen oplossing vrees ik.