Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:40

Maar je mag er toch iets van vinden? Je kan een heel topic openen over de verdorvenheid van Temu…

Dan ben je hier toch vrij om daar wat van te vinden? Het is niet alsof je dan de mond gesnoerd wordt..

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:44

Poekkie schreef:
‘Je mag alles zeggen zolang het maar in ons straatje past’. Niet de plaats van een openbaar forum imo.

Klinkt als een goed argument voor het toestaan van een discussie over Temu in plaats van alleen maar 'oeh' en 'ah' mogen zeggen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:47

[***] schreef:
Poekkie schreef:
‘Je mag alles zeggen zolang het maar in ons straatje past’. Niet de plaats van een openbaar forum imo.

Klinkt als een goed argument voor het toestaan van een discussie over Temu in plaats van alleen maar 'oeh' en 'ah' mogen zeggen.

Ik zeg niet dat het niet toegestaan zou zijn… wel dat het fijner zou zijn in zo’n geval een apart topic te openen ipv alles te gaan verpesten voor mensen die wel gewoon blij zijn met hun aankoop en daar over willen praten.

Heb zelf overigens nooit van Temu gehoord, dus niet per se voor of tegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:52

Bokt is er niet om mensen voor te schrijven wat hun moreel kompas of mening zou moeten zijn.

Gelukkig niet want dat zou een hele kwalijke zaak zijn.

Het is aan de gebruikers zelf, Temu ken ik niet en het topic ook niet. Maar als er leed achter zit lijkt het me prima dat het eens benoemd wordt maar ook belangrijk dat het daarna weer wordt losgelaten en mensen niet in dram modus gaan zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:54

[***] schreef:
Poekkie schreef:

Je kan die discussie toch gewoon voeren?
Volgens mij zijn action en primark ook al een paar keer bediscussieerd..

Het komt nu over alsof er niks over gezegd mag worden en dat is niet waar ..

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:11

[***] schreef:
Poekkie schreef:

Nee, er mocht zeker wat over gezegd worden.
Alleen liep het in dat topic zo uit de hand dat mensen die er wat bestelde het niet meer durfde te zeggen.
Als je dat wel deed kreeg je gelijk iedereen over je heen of je je er wel goed bij voelde dat je zo'n slecht mens was.

Hoe het in het begin ging vond ik prima! Er werd vermeld wat nog niet iedereen wist. Daar werd op gereageerd dat mensen er idd over gingen nadenken. Maar ook sommige dat ze toch gingen bestellen.
En daarna werd het persoonlijk richting de mensen die toch bestelde. En dat was niet de bedoeling.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:20

[***] schreef:
Poekkie schreef:

Moet je je eens voorstellen dat in ieder topic over paardrijden een aantal personen dat topic kapen omdat ze tegen paardrijden zijn. Dat vinden ze dierenmishandeling. Dat is hun moraal. Moraal is niets meer dan een emotie.

Als je een topic opent over de leefomstandigheden van de werknemers van Temu dan zal Bokt dat niet sluiten. Maar als je als een fatsoensrakker jouw moraal als de absolute waarheid wilt laten zijn en daardoor een topic kaapt, snap ik dat Bokt er wat van zegt. En terecht. Temu kopers doen niets illegaals en als iemand's moraal er niet bij past scroll dan gewoon lekker verder.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:21

Karl66 schreef:
Bokt is gewoon een particuliere organisatie en mag dus prima jouw meningsuiting beknotten als Bokt dat wil. En door lid te worden van Bokt en de voorwaarden te accepteren, accepteer je dus ook dat Bokt in bepaalde situaties die vrijheid beknot. Dus nee, dat hoeft niet in dat topic te mogen.

Ehm, nee. Zo zit het dus niet. Er is echt geen enkele situatie denkbaar waarin bokt.nl buiten of boven de wet staat. Het is en blijft dus zeer discutabel om het uiten van meningen af te straffen terwijl die nog binnen de lijnen van naastgelegen wetten blijven. Op een forum als dit neemt een deel van de groep gebruikers al gauw afscheid van gangbare normen en waarden, je kan je afvragen of het beheer daar een oordeel over kan hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:27

En temu is binnen de wet… dus wat wil je dan? Dat dat niet besproken mag worden? Dat klinkt mij als krom..

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:28

De discussie was in het begin helemaal niet prima. Op pagina één was de TS al bezig met de discussie dood te meppen. Beginnend met 'negatief gedoe' en dat mensen het kruisje maar moesten gebruiken. Dat ging over tot 'deugneuzen brigade' en 'mening door de strot duwen'. Termen als 'jammeren', 'schreeuwen' en 'blaten' en 'je bereikt er geen kloot mee'. Dit was allemaal op pagina één.

Lekker veel ruimte voor een discussie ja. :) verwacht je dan dat andere mensen op dezelfde toon blijven praten? Maargoed dat mag blijkbaar allemaal van de mods, want TS wil een leuk topic. Ik wacht ook inderdaad met smart op het gezellige ledentopic van de KKK ofzo. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:30

Ik heb het idee dat “bij wet verboden” voor sommigen lastig is..de kkk erbij halen is een whataboutisme, soort van..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:31

janderegelaa schreef:
Moet je je eens voorstellen dat in ieder topic over paardrijden een aantal personen dat topic kapen omdat ze tegen paardrijden zijn. Dat vinden ze dierenmishandeling. Dat is hun moraal. Moraal is niets meer dan een emotie.

Dat wordt toch al gedaan door een bepaald groepje moraalridders?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:45

Veronica2 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat wordt toch al gedaan door een bepaald groepje moraalridders?

En dat is toch bijzonder vervelend?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:46

En wordt daar dan op gereageerd?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:50

[***] schreef:
De discussie was in het begin helemaal niet prima. Op pagina één was de TS al bezig met de discussie dood te meppen. Beginnend met 'negatief gedoe' en dat mensen het kruisje maar moesten gebruiken. Dat ging over tot 'deugneuzen brigade' en 'mening door de strot duwen'. Termen als 'jammeren', 'schreeuwen' en 'blaten' en 'je bereikt er geen kloot mee'. Dit was allemaal op pagina één.

Lekker veel ruimte voor een discussie ja. :) verwacht je dan dat andere mensen op dezelfde toon blijven praten? Maargoed dat mag blijkbaar allemaal van de mods, want TS wil een leuk topic. Ik wacht ook inderdaad met smart op het gezellige ledentopic van de KKK ofzo. :D

Dat was nadat er is aangegeven dat het topic over fans ging en of het positief gehouden kon worden. Er was gezegd wat jullie wouden, maar vervolgens namen jullie het hele topic over en ging het niet meer over het oorspronkelijke onderwerp en krijgen mensen pb's dat andere wel willen reageren maar niet meer durven.
Het is toch niet de bedoeling dat mensen zich niet veilig genoeg voelen om te reageren in een topic?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:52

Lijkt mij dat je op een discussieforum altijd een tegengeluid moet kunnen laten horen.
Uiteraard binnen de fatsoensnormen.

Valt een mening niet lekker binnen een topic is dat eigenlijk vooral veelzeggend.
Mensen zijn zich ergens wel van bewust maar willen er vooral niet mee geconfronteerd worden. Ze struisvogelen liever verder.

Het is, naar mijn mening, niet aan de mods om er wat aan te doen. Als je dat we doet ga je toch al richting meten met twee maten. Want het is geen duidelijke richtlijn meer en totaal afhankelijk van de mening van de mods. Het gaat vervolgens richting censuur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 08:59

Biebz schreef:
Het is toch niet de bedoeling dat mensen zich niet veilig genoeg voelen om te reageren in een topic?

Nou ja, dan is het doel wel bereikt natuurlijk

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:07

janderegelaa schreef:

Pertinent mee oneens.

Moraal is echt niet hetzelfde als een emotie.
Er zijn verbindingen, dat wel.

Moraal /ethiek gaat over 'wat is het goede leven', 'hoe kunnen we als mens keuzes maken in de juiste richting'.

Dat gaat nu eenmaal verder dan 'als je het niet leuk vindt, scroll dan verder'.
Citaat:
Als je een topic opent over de leefomstandigheden van de werknemers van Temu dan zal Bokt dat niet sluiten.

Dit voorstel is off topic.

Het gaat net niet direct over de leefomstandigheden,
maar over bokkers met oogkleppen/ struisvogelpolitiek 'het is lekker goedkoop en verder niet mijn pakkie-an'.

Citaat:
Maar als je als een fatsoensrakker jouw moraal als de absolute waarheid wilt laten zijn en daardoor een topic kaapt, snap ik dat Bokt er wat van zegt.

Dat snap ik wel,
maar als je het zo stelt schiet je óók weer door.
Een kritische noot is iets anders dan de boel kapen.

... en zouden woorden als 'fatsoen' en 'deugdzaam' weer normale woorden mogen worden ipv scheldwoorden...?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:10

In principe zijn alle onderwerpen welkom op Bokt, zolang ze legaal zijn in Nederland. Daarnaast zijn zowel voorstanders als tegenstanders van bepaalde onderwerpen welkom op Bokt.

We begrijpen dat het soms hele gevoelige onderwerpen kunnen zijn, denk aan de wolvendiscussie, alles rondom corona e.d. We zien in dat soort topics ook dat de emotie hoog op kan lopen en de discussie niet netjes gevoerd wordt, bijvoorbeeld persoonlijke aanvallen of het constant doordrammen van een mening zonder inhoudelijk op andere gebruikers in te gaan. Op dat soort momenten grijpen wij in, dit kan zijn door middel van een PB naar een gebruiker (niet zichtbaar voor andere gebruikers) of het verwijderen van een bericht (wel zichtbaar voor andere gebruikers).

Het gebeurd wel eens dat een topic volledig wordt overspoeld door tegenstanders. Dit zie je bijvoorbeeld bij het Temu topic maar ook bij topics met vragen over homeopathische middelen, helderziend zijn e.d. Zoals ik al zei: een tegengeluid is geen probleem. Mensen die niet veel weten van het onderwerp kunnen op die manier ook de andere kant zien en uiteindelijk zelf een mening vormen. Maar als een topic volledig overspoeld wordt met die discussie, kiezen we er voor om een topic weer ontopic te sturen. De berichten met het tegengeluid worden niet verwijderd en gebruikers kunnen er voor kiezen om de discussie elders voort te zetten door zelf een topic te openen.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:12

ik vind het ook soms jammer dat discussies niet meer mogen als ze te fel worden. Maar:een discussie gaat niet alleen om je gelijk willen halen, maar ook om luisteren naar elkaar en met respect voor andere denkwijzes je mening te uiten. Dat hoeft helemaal niet fel (al maak ik mezelf daar ook regelmatig schuldig aan). Ik weet niet wat er gezegd werd in het Temu topic. Ik kan me niet voorstellen dat een opmerking als:jongens, zijn jullie wel op de hoogte vd kinderarbeid en hoe weinig duurzaam de produkten zijn? Misschien zou je erover na moetrn denken of je dit wilt steunen/in stand houden''een probleem zou zijn. Het wordt echter vaak op de man gespeeld.
En waarom zou bokt een moreel kompas moeten hebben? Er zijn veel mensen die geen problemen hebben met Temu. Het is niet verboden, dus het is niet aan bokt het te verbieden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:19

miereneter schreef:
Urbanus schreef:
Mag praten over homeopathie, in mijn ogen schadelijke onzin, dan ook niet meer?

Absoluut een van je betere ideeën, ik ben 100% voor :D .

Nou amen. In coronatijd mochten er ook hele topics volgespamd worden vol kwalijke misinformatie en ongefundeerde oneliners en duurde het echt héél lang voor er werd ingegrepen. Op bokt mag een hoop.

@janderegelaa - paardrijden is iets waarbij er voorzover ik weet geen internationaal vastgelegde rechten worden geschonden. Troep open zonder keurmerk wel. Best een verschilletje. En daarnaast wordt je hier ook redelijk met de grond gelijk gemaakt als je foto’s plaatst met een slof of een paard jonger dan 6 jaar wat al een beetje iets doet. Dus dat “moreel kompas” is behóórlijk sterk aanwezig op paardengebied.

Over dit - ik vind er ook wat van. Maar ik denk dat het heel lastig is om te bepalen wat wel en niet kan. Ik zou er voor kiezen om niet te modereren op het tegengeluid, mits dit gewoon volgens de regels wordt geformuleerd. Jammer voor de Temu fans maar mensen mogen best eens nadenken over hun consumptie en de gevolgen daarvan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:26

Ik vind de opmerkingen over homeopathie ook nogal flauw eerlijk gezegd.

Prima als het niet je ding is, maar waarom altijd hetgene wat niet je ding is naar beneden trappen? Dat is een mentaliteit die ik niet kan begrijpen. Voelen mensen zich dan beter over zichzelf ofzo?

Daarnaast wordt er inderdaad heel erg veel gediscussieerd op de man om gelijk te halen, dat is al heel anders dan respectvol discussieren en naar BEIDE partijen luisteren. En dat gebeurde met Corona inderdaad net zo waarbij een bepaald clubje imo heel erg vervelend bezig was.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:38

'Tegengeluid geven' klinkt heel zacht en mooi, maar we zitten allemaal lang genoeg op Bokt om te weten dat dat 'tegengeluid' niet altijd op een nette en overtuigende manier overgebracht wordt. Ik denk dat het vooral daarom is dat moderators aan de slag gaan en niet zozeer omwille van een tilt geslagen kompas of tegengeluiden die systematisch onderdrukt worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 09:57

Avalanche schreef:
Karl66 schreef:
Wat heeft de vrijheid van meningsuiting met reageren op Bokt te maken? De vrijheid van meningsuiting is een grondrecht, oftewel een recht van jou als burger ten opzichte van de overheid. De overheid mag jouw vrijheid van meningsuiting niet beknotten, dat wil zeggen tot het punt waarop jouw recht op vrije meningsuiting de vrijheid van andere mensen beknot.

Bokt is gewoon een particuliere organisatie en mag dus prima jouw meningsuiting beknotten als Bokt dat wil. En door lid te worden van Bokt en de voorwaarden te accepteren, accepteer je dus ook dat Bokt in bepaalde situaties die vrijheid beknot. Dus nee, dat hoeft niet in dat topic te mogen.

Nou. Bokt mag heel veel dingen niet hoor. Bokt mag ook de AVG niet overtreden en zo zijn er meer van die dingen./quote]

Bokt is idd niet verplicht mensen een platform te geven, maar ik geloof niet dat organisaties de vrijheid van meningsuiting mogen beknotten. Bokt mag artikel 1 van de grondwet ook niet overtreden.

Het klopt dat Bokt zich aan de wet moet houden, dat betekent dat een racistische opmerking als "alle asielzoekers zijn criminelen" verwijderd hoort te worden en dat je anders Bokt daarover kan aanklagen. Het verbaast me dan ook dat Bokt zo'n bericht laat staan en ik vraag me af of het er werkelijk zo stond of dat het vooral de interpretatie van TS was over wat er stond.

Maar kopen op TEMU is niet in strijd met de wet, dat is alleen maar in strijd met het morele kompas van een aantal bokkers en dan zal je gewoon moeten accepteren dat niet iedereen dezelfde morele standaarden heeft en dat je die niet aan anderen op kan leggen. Dat wil op Bokt niet zeggen dat niet mag reageren in een ander topic met je andere mening, maar er is een Bokt-regel die zegt dat je niet door mag drammen en dat Bokt daar op in mag grijpen. En je kan je op dat moment nog steeds prima aan je eigen morele kompas houden, je zelf veel hoogstaander vinden en tegelijk accepteren dat andere mensen andere keuzes maken.

En wat het knotten van de vrijheid van meningsuiting betreft, die vrijheid van meningsuiting is een grondrecht dat in onze grondwet staat. Die grondwet regelt de verhoudingen tussen ons als burgers en de overheid. Dat is waar de grondwet over gaat, niet over de verhoudingen tussen burgers onderling of tussen burgers en particuliere organisaties. Wat een aantal mensen hier ook zeggen, de vrijheid van meningsuiting geldt niet op Bokt. Als Bokt morgen besluit dat ze wel klaar zijn met al die paardentopics hier, dan mag Bokt er voor kiezen om paardentopics te verbieden en dan hebben wij als bokkers dat te accepteren. Het enige wat je op zo'n moment kan doen is met je voeten stemmen en vertrekken.

Het idee dat je op Bokt het recht op de vrijheid van meningsuiting hebt is gewoon feitelijk onjuist, zo werkt de grondwet niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 10:10

tja, als je geen moraalridders wilt, en alleen met gelijkgezinden wilt praten, dan moet je een huiskamertopic openen.

Het 'steun de boeren' topic is destijds ook helemaal verziekt door de zogenaamde moraalridders die alles wat met veehouderij te maken heeft afkeuren. Heel vervelende sfeer werd er toen gecreëerd.

de oplossing is dus: huiskamer