Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 13:17

Ik weet dat Fries niet makkelijk is, daarom zeg ik ook dat ze geen reacties moeten verwachten :D

Ik ben het verder helemaal met je eens dat je grenzen moet zetten. Een taal-mix forum wordt een zooitje.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:24

Maar die grens is er momenteel natuurlijk, dat is dat er Nederlands geschreven wordt op het forum.

Wel ben ik het er mee eens dat de ervaring is dat Engels soms (kort) wordt toegestaan bij zoektochten naar specifieke paarden of achtergrond. En ook worden er af en toe teksten van artikelen in een andere taal gedeeld. Die mogen overigens wegens auteursrecht eigenlijk niet zomaar door een vertaalmachine gegooid worden en dan geplaatst worden.

Oftewel, aan de randen van onze duidelijke regel zitten wat rafeltjes die de moeite waard zijn om op te helderen. We zullen daarover achter de schermen eens in discussie gaan over wat we toe staan en hoe we dat duidelijk maken. Er worden hier namelijk wel enkele interessante mogelijkheden genoemd die ik niet direct wil afwijzen.

Uit modtechnisch oogpunt blijf ik wel erg huiverig voor het toestaan van andere talen. Zolang een discussie goed loopt geen probleem natuurlijk, maar vertaalmachines pakken lang niet altijd de context mee en dat kan voor problemen zorgen.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 15:28

RianneH schreef:
Maar die grens is er momenteel natuurlijk, dat is dat er Nederlands geschreven wordt op het forum.

Wel ben ik het er mee eens dat de ervaring is dat Engels soms (kort) wordt toegestaan bij zoektochten naar specifieke paarden of achtergrond. En ook worden er af en toe teksten van artikelen in een andere taal gedeeld. Die mogen overigens wegens auteursrecht eigenlijk niet zomaar door een vertaalmachine gegooid worden en dan geplaatst worden.

Oftewel, aan de randen van onze duidelijke regel zitten wat rafeltjes die de moeite waard zijn om op te helderen. We zullen daarover achter de schermen eens in discussie gaan over wat we toe staan en hoe we dat duidelijk maken. Er worden hier namelijk wel enkele interessante mogelijkheden genoemd die ik niet direct wil afwijzen.

Uit modtechnisch oogpunt blijf ik wel erg huiverig voor het toestaan van andere talen. Zolang een discussie goed loopt geen probleem natuurlijk, maar vertaalmachines pakken lang niet altijd de context mee en dat kan voor problemen zorgen.



Super!
Dank!

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:31

Maar je mag wel een link plaatsen en bv een video.

Ik heb gisteren een Franse tekst vertaald van iemand die een link had geplaatstmet een video. Met hulp van deepl en mezelf heb ik er goed Nederlands van gemaakt nadat ik de rariteiten in de tekst even goed ih frans had gelezen.
Je kunt nooit zomaar die machines gebruiken.

Ik doe dit ook met mijn Franse vriendinnen, notaris etc hier, en dan gaat het vrijwel foutloos en volgens mag dit gewoon op een forum. Zolang je de bron van de tekst er bij zet.

In dit geval is het zeker ok want het was een video ve actiegroep die zoveel mogelijk aandacht wil genereren voor dat onderwerp.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:20


Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:28

Yep. Als zo iemand bij aanmelden al de waarschuwing krijgt Nederlands te schrijven gaat dat dit soort posts schelen (hoewel ik vermoed dat déze poster de regels best wel gelezen zal hebben, die heeft echt wel al wat google translate gebruikt als je haar post leest)

Tegelijkertijd is dit dus het soort buitenlander die je als bokt dus wel graag zou willen helpen. Ze wordt tenslotte binnenkort inwoner van Nederland, met Fries paard en al...

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:02

Suzanne F. schreef:


Waarbij dus de Nederlands niet de moeite nemen om hun eigen posts even te vertalen
. En dat vind ik dus tuk, gebeurt heel veel op Bokt, en is gewoon teveel moeite voor die bokkers. :?
TS kan het niet doen (dus heb ik het voor haar gedaan), maar de Nederlanders zijn gewoon labbebakken :j (er te beroerd voor) en dat vind ik irritant

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:05

TS kan het ook (dmv google translate) en doet het óók niet, en dáárom reageert iedereen terug in het Engels. Als TS nou gewoon in het Nederlands gaat posten krijg je dat effect niet.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:07

Ibbel schreef:
TS kan het ook (dmv google translate) en doet het óók niet, en dáárom reageert iedereen terug in het Engels. Als TS nou gewoon in het Nederlands gaat posten krijg je dat effect niet.


Je komt er niet alleen met google translate Ibbel want dan krijg je hele rare vertalingen.
De Nederlanders kunnen het wel correct vertalen.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:08

Ik zie mij ook niet geroepen te gaan vertalen.
Zij kan het ook door google gooien, ook de antwoorden die ze krijgt.
Ja ik ben dan ook wel zo onvriendelijk om te zeggen, Nederlands is de voertaal.

Moet je in Frankrijk eens doen stug Nederlands praten, is er geen hond die je helpt hoor.
Wij gaan hier verdorie aan de grens of aan het strand Duits praten tegen iedereen, zelfs tegen de Nederlanders :+

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:11

pien_2010 schreef:
Je komt er niet alleen met google translate Ibbel want dan krijg je hele rare vertalingen.
De Nederlanders kunnen het wel correct vertalen.


Jawel, Amyciation kon ook correct Nederlands posten.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:16

Ibbel schreef:
pien_2010 schreef:
Je komt er niet alleen met google translate Ibbel want dan krijg je hele rare vertalingen.
De Nederlanders kunnen het wel correct vertalen.


Jawel, Amyciation kon ook correct Nederlands posten.


Is anders, zij is geen Nederlandse dus help ik graag. Zij is 100% afhankelijk vd vertaling machines en dan gaat het gauw mis.
De Nl kunnen wel met of zonder hulp via vertaalmachines correcte zinnen maken dus het is gewoon luiheid dat ze niet niet doen, en ik vind dat niet OK.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:18

Eens met Pien en het is een kleine moeite.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:30

Amyciation schreef:
Hi there,

maybe I can add my two cents from an "foreigner" perspective :)
I have joined this forum a couple of month ago and started a topic in English ("Horse relate recommendations omgeving Delft"), I knew I was in a Dutch Forum so I included google translations below every post. I honestly need to say this and it sounds very cheesy but my life has changed so much for the better since then.
I put off looking for "horse options" for so long because I was afraid of the language barrier and didn't know how/who to ask for help. Making connections (and learning a new language) is even more difficult in Corona times, so I didn't do anything at all for a really long time, until I found bokt. Thanks to bokt I found a wonderful stable (thank you Ruijtje) and became a bijrijder, I am reading the forum every day and through that, improving my Dutch (in the beginning I had to copy/past every single post into google translate, by now I can basically understand everything and just sometimes or for really long posts need google translate).
Either way. What I really wanted to say is: Please give people from abroad a chance, even if they don't speak your language (yet). Perhaps there can be a rule that other languages always need to include a (google) translation or something, but not allowing them at all would exclude a lot of people who are just looking for some like-minded people to connect with, or for some advice (and, in return, perhaps have great knowledge to offer as well). I get why it is difficult to allow all sorts of languages, but if they at least include a automatically generated translation, maybe that works? So people can reply in Dutch and if the topic owner cares enough, they just have to translate it back into their original language?
That way you could also ensure no one feels excluded because they don't understand what it's about, ad it becomes easier for the moderators to manage?


Dutch (google translate):
Hallo daar,

misschien kan ik mijn twee cent toevoegen vanuit het perspectief van een "buitenlander" :)
Ik ben een paar maanden geleden lid geworden van dit forum en ben een onderwerp in het Engels begonnen ("Horse-gerelateerde aanbevelingen omgeving Delft"), ik wist dat ik in een Nederlands forum was, dus ik heb onder elke post google-vertalingen opgenomen. Ik moet dit eerlijk zeggen en het klinkt erg cheesy, maar mijn leven is sindsdien zo goed veranderd.
Ik heb het zoeken naar "paardenopties" zo lang uitgesteld omdat ik bang was voor de taalbarrière en niet wist hoe / wie ik om hulp moest vragen. Verbindingen leggen (en een nieuwe taal leren) is nog moeilijker in Corona-tijden, dus ik heb heel lang niets gedaan, totdat ik bokt vond. Dankzij bokt vond ik een prachtige stal (bedankt Ruijtje) en werd bijrijder, ik lees het forum elke dag en daardoor verbeter ik mijn Nederlands (in het begin moest ik elke post kopiëren / plakken in google translate, door nu kan ik in principe alles begrijpen en soms of voor hele lange berichten heb ik google translate nodig).
Hoe dan ook. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is: geef mensen uit het buitenland alsjeblieft een kans, ook als ze jouw taal (nog) niet spreken. Misschien kan er een regel zijn dat andere talen altijd een (google) vertaling of zoiets moeten bevatten, maar als je ze helemaal niet toestaat, worden veel mensen uitgesloten die gewoon op zoek zijn naar gelijkgestemde mensen om mee in contact te komen, of voor sommigen advies (en in ruil daarvoor misschien ook veel kennis te bieden hebben). Ik begrijp waarom het moeilijk is om alle soorten talen toe te staan, maar als ze op zijn minst een automatisch gegenereerde vertaling bevatten, werkt dat misschien? Zodat mensen in het Nederlands kunnen antwoorden en als de onderwerpeigenaar er genoeg om geeft, hoeven ze het alleen maar terug te vertalen naar hun oorspronkelijke taal?
Op die manier kun je er ook voor zorgen dat niemand zich buitengesloten voelt omdat ze niet begrijpen waar het over gaat, en dat het voor de moderators gemakkelijker wordt om het te beheren?


Ik wil hier ook nog even op reageren. Dit bovenstaande is wat voor mij nou 'Bokt' is. Hele verhalen over we willen een community zijn: Dit is wat naar mijn mening een echte bokker doet: Iemand helpen, die vreemd een land binnen komt, puur omdat er dezelfde passie is. En daar hoeft iemand voor mij echt niet de vertaalmachine voor te gebruiken als het een info topic is zoals de voorbeelden hier genoemd. Ik vind het super leuk dat ik haar aan een bijrijdpaard heb kunnen helpen :)

Wil iemand langer blijven en mee praten: dan wel.

Als iemand bij mij op op stal binnen loopt om wat korte vragen te stellen wil ik dat prima in het engels doen, vind ik gastvrij. Wil je echter hele inhoudelijke verhalen mee krijgen bij ons op stal: dan zal je toch NL moeten leren. Zo kan het op Bokt toch ook :)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:40

pien_2010 schreef:
Is anders, zij is geen Nederlandse dus help ik graag. Zij is 100% afhankelijk vd vertaling machines en dan gaat het gauw mis.
De Nl kunnen wel met of zonder hulp via vertaalmachines correcte zinnen maken dus het is gewoon luiheid dat ze niet niet doen, en ik vind dat niet OK.


Huh? Amyciation is Duits van origine, en deze nieuwe "ik zoek stalling" (bijna zelfde vraag als Amyciation!) is Zwitserse. Beide buitenlands. Ik zie het verschil niet.

Ik vind het niets toevoegen dat Nederlandse bokkers die een TS in het Engels antwoorden voor ándere Nederlanders dan ook een vertaling zouden moeten aanleveren. TS heeft een vraag, iemand antwoord in de taal van TS. Dat is in principe voldoen aan de functie van forum. Een vraag wordt beantwoord.

In het Engels posten mag nu officieel niet, dus de kortste klap is de buitenlander te 'dwingen' Nederlands te schrijven (wat nu ook de regel is!) zodat het automatisme om in het Engels (of Dunglish zoals Mkango vreest) te antwoorden veel minder wordt. Waardoor die verplichte vertalingen voor die bokkers die het wél willen weten maar geen Engels lezen (of zelf vertalen dan weer te veel moeite vinden) ook vervalt.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:45

Ik laat jou het laatste woord Ibbel. Ik denk dat we gewoon moeten accepteren dat we hier anders over denken.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:46

Citaat:
Ik vind het super leuk dat ik haar aan een bijrijdpaard heb kunnen helpen
Ik vind dat ook top!

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:09

Waarom wordt Engels met Frans vergelijkt, dat snap ik niet helemaal. Engels is de ‘universele’ taal geworden, wat in bijna ieder land wel voorkomt. Frans daarentegen is toch meer niche, ook al wordt het hier in Nederland tot op zekere hoogte gegeven. (Frans kun je vaak overigens ook laten vallen op een gegeven moment; Engels is voor zover ik het weet altijd al verplicht geweest en wordt ook steeds jonger gegeven.)

Buiten dit heb ik geen mening over het onderwerp, maar dat vind ik een beetje appels met peren vergelijken. :')

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:15

Hulp door een andere taal toe te staan of door te gaan vertalen is vaak goed bedoeld, maar werkt nieuwe Nederlanders alleen maar tegen bij het leren van Nederlands. Nederlanders zijn over het algemeen heel makkelijk bereid om zo iemand direct in het Engels te woord te staan, zodat de noodzaak om Nederlands te leren minder groot is. Weg stok achter de deur en de drempel blijft bestaan.

Een nieuwe taal leer je alleen doordat je er zelf actief mee aan de slag moet. Alleen oefening baart kunst. Kom je er niet uit, dan vraagt in je omgeving om hulp. Dat is ook nog eens goed voor de sociale contacten en integratie. Je tekst eerst voorbereiden, al dan niet met hulp, voordat je deze op bokt plaatst is natuurlijk ook gewoon een mogelijkheid. Mensen zijn vaak niet compleet hulpeloos.

Als iemand van buiten Nederland hier eens probeert een paard op te sporen, dan heb ik geen probleem met communiceren in het Engels. Dat zullen geen lange topics worden.

Stukken tekst met daaronder ook nog eens een vertaling (zoals hierboven) zullen denk ik al snel storend worden gevonden. Lange teksten zijn niet zo aantrekkelijk. Ik zit er in ieder geval niet op te wachten :)

Ik ben overigens meer dan gastvrij voor nieuwe Nederlanders (ben er zelf mee getrouwd) en vind buitenlanders vaak reuze interessant.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 23:45

Krijgt dit topic nu echt zo een gekke wending dat Nederlanders op een Nederlands forum beledigd worden wanneer ze een Nederlandse reactie plaatsen? :') Zeg me alsjeblieft dat ik dat verkeerd begrepen heb.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:08

Denk t ook..blijkbaar moeten Nederlanders zich overal aanpassen

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Voertaal Nederlands, geen andere talen toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:11

Ik heb nog eens naar dat topic gekeken en ik denk dat er nu exact gedemonstreerd wordt waarom het beter van niet is. :D Wat een rommeltje van een topic waar met een vergrootglas gezocht moet worden naar relevante antwoorden.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:17

Dat rommeltje komt vooral door de mensen die op de taal gaan zitten toch, de engelse antwoorden hebben allemaal inhoudelijk met de vraag van de TS te maken?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:39

Klopt, maar sinds de kwestie hier aan bod is gekomen, ontaardt dit topic dus blijkbaar in een rommeltje. Terwijl eerdere gelijkaardige topics (met het huidige beleid en de huidige dichtgeknepen oogjes van moderators) wel gewoon heel erg duidelijk verliepen, no probs. Ergens zijn we dus een oplossing aan het zoeken voor een probleem dat er niet is/was en blijkt het huidige beleid toch niet zo heel erg stom te zijn?

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 13:59

Gini schreef:
Krijgt dit topic nu echt zo een gekke wending dat Nederlanders op een Nederlands forum beledigd worden wanneer ze een Nederlandse reactie plaatsen? :') Zeg me alsjeblieft dat ik dat verkeerd begrepen heb.


Blijkbaar wordt vertalen niet op prijs gesteld behalve door TS zelf, die heel blij is met mijn vertaling. Mag ik het verkoop van dit topic wat raar vinden op een NL forum.

Ik heb dus juist totaal geen moeite met TS die Engels schrijft, maar met de Nederlanders die niet even netjes hun posts vertalen. Dat is zo goed om een nieuwe taal te leren, en dan spreek ik uit eigen ervaring.

Gini je post hier vlak boven telt absoluut niet voor mij.