Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:*pakt de popcorn*![]()
![]()
Nee, ik denk wel dat het moeilijk is voor de mods om te bepalen wat pestgedrag is en wat vrijheid van meningsuiting is. Eigenlijk net als in het echte leven. Je plaatst een topic op een openbaar forum en vraagt om reacties. Dan kan het zo zijn dat de reacties niet allemaal naar je zin zijn natuurlijk.
vaaleriee schreef:Ik vind dat er over het algemeen ook wel snel wordt geroepen dat het pesten is.
Soms is het een hevige discussie of mensen die duidelijk niks te doen hebben en gaan lopen graven in andermans zaken, ontzettend drammen of gewoon echt geen andere manier van communiceren kennen. Niet dat dit een excuus is om te pesten, maar ik vind het vaak echt geen pesten.
En mods, tja wat kunnen die doen? Zijn ook maar mensen die dit vrijwillig in hun eigen tijd doen en kunnen zij alles goed beoordelen?
Citaat:Hoe gedraag je je op Bokt
1 - We vragen je hier altijd respectvol te reageren en discussiëren.
Als je gebruik maakt van Bokt.nl, vragen we jou als gast om je aan te passen aan de gewoontes en gedragsregels die hier gelden. De belangrijkste regel die we op Bokt aanhouden, is dat jij je discussiepartners en ons als team met respect tegemoet treedt. Je mag hier bijna alles zeggen, maar wel op een fatsoenlijke manier.
Dat betekent niet dat je mensen hoeft dood te knuffelen, jij je mening niet mag geven of elke post in watjes moet verpakken: het betekent dat je rekening moet houden met de beperkingen van het communiceren via alleen maar een forumpost. Ten opzichte van een persoonlijk gesprek mis je immers intonatie, lichaamstaal en je kunt ook niet zien hoe wat je zegt bij een ander overkomt.
Om die beperkingen op te vangen zul je voorzichtiger moeten zijn dan als je gewoon met iemand praat. Vaak zijn mensen online grover dan ze in persoon zouden zijn: houd daar rekening mee. Ga er bij het lezen van berichten van andere gebruikers vanuit dat ze het goed bedoelen: de meeste ruzies online ontstaan niet doordat mensen een hekel aan elkaar hebben maar doordat ze elkaar verkeerd begrijpen. Zorg ervoor dat je eigen berichten duidelijk zijn en positief of in ieder geval neutraal overkomen. Sneren onder water, al dan niet goed verpakt sarcasme, grove of denigrerende opmerkingen, beledigingen en persoonlijke aanvallen zijn slopend voor een discussie en daarom niet toegestaan.
De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man). Hoe sterk je het ook met iemand oneens bent: maak van een discussie geen persoonlijke aanval maar weerleg het standpunt van je discussiepartner met argumenten. Commentaar geven mag en is soms zelfs hard nodig, maar blijf ook dan constructief: iemands gedrag of mening veranderen gaat een stuk eenvoudiger als je die persoon niet eerst tegen je in het harnas hebt gejaagd.
2 - Op Bokt mogen geen ruzies worden uitgevochten, ook tegen pesterijen treden de mods op.
Het is niet toegestaan om Bokt op welke manier dan ook te gebruiken om een ruzie uit te vechten. Net als in het echte leven kom je op Bokt mensen tegen die je niet mag, waar je al problemen mee had of waar je gewoon de zenuwen van krijgt. Gelukkig is Bokt groot genoeg om iemand te ontlopen of te negeren. Eventueel kan de foei-functie je hierbij helpen.
Als de moderators merken dat er op Bokt een geschil, ruzie of persoonlijke vete wordt uitgevochten dan wordt er ingegrepen. Ook tegen (cyber)pesterijen wordt hard opgetreden. Ruzie op Bokt is voor veel gebruikers ergernis nummer één: het is slecht voor de sfeer en zorgt ervoor dat topics ontsporen in negativiteit. Scheldpartijen, pesterijen, het negatief bespreken van advertenties, bedreigende of haatdragende berichten tegenover een andere partij, ook als die persoon niet op Bokt aanwezig is, zijn gewoon not done.
Suzanne F. schreef:*pakt de popcorn*![]()
![]()
OK, ik denk wel dat het moeilijk is voor de mods om te bepalen wat pestgedrag is en wat vrijheid van meningsuiting is. Eigenlijk net als in het echte leven. Je plaatst een topic op een openbaar forum en vraagt om reacties. Dan kan het zo zijn dat de reacties niet allemaal naar je zin zijn natuurlijk.
chanicha schreef:Als TS een advies krijgt, ik weet waar het over gaat maar heb niet meegelezen, en zij reageert er op met oohh daar kan ik op letten of daar heb je gelijk in dan loopt het heel anders.
Als TS alleen maar bijdehand gereageerd dan krijg je dit.
chanicha schreef:Ik vind dat het twee kanten op werkt.
Als TS een advies krijgt, ik weet waar het over gaat maar heb niet meegelezen, en zij reageert er op met oohh daar kan ik op letten of daar heb je gelijk in dan loopt het heel anders.
Earth schreef:Ik lees ook wel eens wat mee dat ik denk, mmm dat pakt de ts ook niet helemaal slim aan. Als ts op een bepaalde manier reageert, moet je er rekening mee houden dat daar ook weerwoord op kan komen. Dat is imo ook een stukje zelfkennis..
Gini schreef:chanicha schreef:Als TS een advies krijgt, ik weet waar het over gaat maar heb niet meegelezen, en zij reageert er op met oohh daar kan ik op letten of daar heb je gelijk in dan loopt het heel anders.
Waarom? Waarom moet een TS een advies opvolgen?
Gini schreef:chanicha schreef:Als TS een advies krijgt, ik weet waar het over gaat maar heb niet meegelezen, en zij reageert er op met oohh daar kan ik op letten of daar heb je gelijk in dan loopt het heel anders.
Waarom? Waarom moet een TS een advies opvolgen?