Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:02

Wat betreft Zuid Afrika. Daar is het tegenwoordig omgekeerde wereld.
Vriendin van mij had familie in Zuid Afrika wonen. Al een paar generaties boeren.
Ze hadden een goedlopend boerenbedrijf met veeteelt en landbouw. Waren een goede werkgever en zorgden voor veel werkgelegenheid. Totdat een stel mensen bedachten dat alle Wittes moesten oprotten.
Werkelijk heel de familie is vermoord. Bedrijf is verwoest en de werknemers zijn weggejaagd.
Omdat ze voor slechte Wittes werkten en zich tot slaven hadden verlaagd.
En dit trieste verhaal is geen zeldzaamheid

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:07

Dat bedoel ik, dit soort verhalen en verhalen van vreselijk brute verkrachtingen enzo... als je dergelijke verhalen leest met extreem, extreem geweld, keer op keer daar uit de regio.... is het dan al racistisch als je daar een opmerking over maakt in de trant van "weer daar, wat een ellende toch in die regio" ?

Ik vraag me af waar de grens ligt voor dergelijke zware meldingen naast je naam....

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:11

We nemen de al genoemde reserveringen zeker mee, en zullen zelf ook even moeten wennen hoe we sommige zaken formuleren.

Daarom ook zeker de periode van drie maanden om te kijken of dit überhaupt werkbaar is, dat we een andere methode moeten oppakken of wellicht zelfs niets moeten veranderen op het beleid wat we voorheen hadden.

En hoewel begrijpelijk, wel het verzoek niet hier andere topics, en dan zeker inhoudelijke hoofdzaken uit die topics te gaan bespreken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:14

Maar hoe staan jullie er dan zelf in dat je iemand als racist publiekelijk neerzet?
Dat moet toch wel eerder te evalueren zijn dan 3 maanden?
Dan kun je al heel wat leed hebben veroorzaakt.

Waarom dan niet kiezen voor een neutraler opmerking of geen?
is het zo belangrijk dat andere kunnen zien dat jullie hebben gemod en het liefst ook nog in hun straatje?

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:17

Ik zit niet in die andere topics, het is voor mij puur dat ik die opmerking achter iemands naam in een leeggehaalde post tegenkwam (dus zeer on-topic voor dit topic) en daar best wel van schrok Y;(

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:27

Nee, er is een evaluatie periode die loopt over drie maanden, we gooien niet alles los en besluiten dan drie maanden laten pas, ‘hmm dit was niet verstandig’. Excuus als dat verkeerd over is gekomen.

We hebben wel bewust gekozen voor het melden waarom een bericht vervangen wordt voor een moderatoropmerking, de Bokt regels zijn vrij te vinden en niet moeilijk te interpreteren. Als het zo ver komt dat een bericht werkelijk verwijderd moet worden is er duidelijk een overtreding in die berichten gaande.

Echter ben ik het met je eens dat de formulering van belang is en zorgvuldig moet gebeuren, een bericht verwijderen wat starten van een off-topic discussie is veel onschuldiger dan een persoonlijke aanval. Of we in de ‘zware’ gevallen juist moeten kiezen voor anonimiseren van die moderatoropmerking is een goede vraag die op komt en ook daar moeten we goed over nadenken. Want we willen een schandpaal-gevoel voorkomen, maar gebruikers mogen ook verantwoordelijkheid nemen voor hun keus om de regels te overtreden. Kunnen we dit combineren, door de opmerking neutraler te maken, of juist te anonimiseren zijn zaken die je tijdens het toepassen en met een blik van buitenaf pas tegen kan komen.

@pmarena, dat is zeker ontopic, de discussie over hoe de zaken er in Zuid-Afrika voor boeren bij staan is hier in dit topic niet relevant, vandaar het verzoek ;)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:34

Citaat:
maar gebruikers mogen ook verantwoordelijkheid nemen voor hun keus om de regels te overtreden.

Maar ik ben ook wel eens gewezen op een bericht van me waarvan ik werkelijk niet de intentie had regels te overtreden.
Daar heb ik dan ook alleen maar een pb over gekregen, en meestal begreep ik dan de gedachtegang wel, maar was het geen opzet.

Nou lekker als je dan iets plaats zonder de intentie van zoals nu het veel voorkomende racisme en het staat wel naast je naam.

Hou het algemeen, boktregel overtreden. En zelfs dat vind ik al vergaand.
Gewoon verwijderen, pb naar betreffende en klaar, zoals nu.
Ik denk dat jullie je nu teveel laten overrulen door de schreeuwes dat jullie niet genoeg modden. Terwijl ze totaal niet weten of dat zo is.
Nu willen jullie dat wel laten zien, maar gaan nu aan de privacy voorbij van de bokkers.
En rechtspraak is er geen, dus iemand neerzetten als racist.... ik vind het eng.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:25

I.p.v. racistisch zo iets als 'mogelijk kwetsend' of iets dergelijks ?
Dat het wat minder hard gesteld wordt.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:26

Dat vind ik zo op het eerste gezicht eigenlijk wel een hele mooie Sosha +:)+

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 13:00

Eens :j
Dat is beter denk ik.
Zeker ook het mogelijk, want het op de stoel van een rechter gaan zitten is nogal gedurfd.

En even een aanvulling dat ik zeker ook wel eens mijn wenkbrauwen frons over hoe iemand ergens mee weg komt en dan ook wel eens denk daar moeten de mods meer aan doen.
Maar uiteindelijk is het verder niet aan mij.
Open en bloot sancties laten zien vind ik niet oké.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:51

Nou in sommige gevallen gun je mensen wel een open en bloot sanctie hoor, dat een keer duidelijk wordt dat dergelijke zure venijnige rotstreken niet getolerereerd worden.... er blijft nog best veel staan vind ik.

Ik kom ook regelmatig posts tegen in de categorie mensen die een ander op een nare manier de les lezen terwijl juist ZIJ dan degene zijn die met zo'n post lelijk aan het ruziezoeken zijn := Niet echt bevorderend voor de sfeer.... maar dat is dan niet erg genoeg om in te grijpen ofzo.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:58

Begrijp ik hoor pmarena
En zie en voel dat ook regelmatig :j
En op het moment dat ik in zo'n kinderachtige manier van discuseieren zou zijn beland zeg ik hetzelfde.
Nu ik dat niet aan de hand heb, de emotie er even buiten heb, zeg ik, moeten we dat echt wel willen?

Daarnaast de manier van modden zal niet anders worden, dus grote kans dat die categorie zuigers waar jij het nu over hebt er nog steeds mee weg gaan komen. En daar geen lege post met groene opmerking te vinden gaat zijn.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:58

pmarena schreef:
Nou in sommige gevallen gun je mensen wel een open en bloot sanctie hoor, dat een keer duidelijk wordt dat dergelijke zure venijnige rotstreken niet getolerereerd worden.... er blijft nog best veel staan vind ik.

Ik kom ook regelmatig posts tegen in de categorie mensen die een ander op een nare manier de les lezen terwijl juist ZIJ dan degene zijn die met zo'n post lelijk aan het ruziezoeken zijn := Niet echt bevorderend voor de sfeer.... maar dat is dan niet erg genoeg om in te grijpen ofzo.

Dan kun je ook weer het verwijt krijgen dat je roomser dan de paus wil zijn.

Zoals dat gejammer met die shirtsponsor van FC Emmen.
Hoe preuts wil je zijn als bond. Die geboortegolf komt er toch wel, vanaf begin volgend jaar.

Ik blijf erbij dat er wat meer gemodereerd mag worden op aantoonbare, feitelijke onjuistheden.
Liefst op een manier die positief leerzaam is. Die "foutposters" hoeven van mij echt niet aan de schandpaal, dat slaat ook nergens op. Ik heb liever dat ze inzien wat de werkelijke regels zijn zodat ze zich naar de juiste regels kunnen gedragen en geen onaangename verrassingen krijgen als het te laat is.

En ja, daar wil ik het moddie-team best bij helpen.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:11

Denk wel dat er wat betreft juridisch een inhaal slag mag worden gemaakt.
Met de huidige tendens van I sew you, wordt onze zo gewoon gevonden vrijheid van meningsuiting nog wel eens beperkt.
En ik maak hier geen grappen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:16

pmarena schreef:
Marie_Anne schreef:
Als er staat dat het onfatsoenlijk was, kunnen mensen het daar natuurlijk heel goed mee oneens zijn, en daar een discussie over beginnen, en dan is de kous niet af. Dus ik geloof niet dat het zo werkt.

Ik kreeg vandaag echt het gevoel van een schandpaal, dat komt omdat je niet meer kunt zien wat er precies is gezegd, dus je kunt ook niet meer je eigen mening vormen (als je het niet eerder al gezien had). Maar je ziet wel dat het (vul maar in) onfatsoenlijk/racistisch/seksistisch/persoonlijke aanval was volgens een mod.

Het is aan Bokt om te bepalen of ze dat zo willen. Gewoon iets neutraals als "in strijd met de boktregels" kan ook lijkt me.



Je moet dat "onfatsoenlijk" ook niet letterlijk lezen hè.... maar als een voorbeeld van wat er daadwerkelijk volgens de Boktregels niet mag, vanwege welke Boktregel een post verwijderd is. Dat lijkt mij op zich wel prettig juist vanwege dat stukje van "verkneukelen" van de temmers dat genoemd wordt. Die kunnen dan wellicht denken dat de post weggehaald is om reden X terwijl het eigenlijk vanwege de hele lüllige reden Y was.... bvb. dat mods het helemaal niet als een persoonlijke aanval of iets zagen en het daarom niet weggehaald is, maar vanwege een andere reden. Als je dan laat zien dat een post weggehaald is, zet er dan ook de reden bij vind ik, zodat mensen zelf niet de meest schokkende redenen gaan bedenken :(:)

Nu moet ik ook zeggen, dat ik gisteren een leeggehaalde post tegenkwam met daarin de opmerking dat deze post racistisch was en daarom weggehaald werd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar wel een beetje van schrok!

Want het zal je gebeuren dat er bij je eigen post zo'n opmerking gezet wordt.... dan lijkt het alsof je heel wat gezegd hebt terwijl het in principe misschien wel mee viel. Je gaat je dan toch afvragen in hoeverre je nog kan zeggen wat je denkt of wanneer dat een erg enthousiast modererende mod zoiets neer gaat zetten.

Ik besef dat het verder vast wel een heel mooi land zal zijn, dat vast niet iedereen daar zo vreselijk gewelddadig is, dat er ongetwijfeld hele lieve / leuke / fijne Zuid-Afrikanen rondlopen en zie het zelf dus niet als een racistische opmerking. Maar wat als een mod het wel zo ziet...? Dan sta je mooi te kijk zo op een openbaar forum met zo'n opmerking van "post verwijderd omdat hij racistisch was" naast je naam -O-

Ik had het dus over deze post, maar omdat het niet de bedoeling is specifieke topics of gebruikers te bespreken probeerde ik het wat breder te trekken. Overigens heb ik de post gezien voor hij is verwijderd en vond ik het zeker een racistische post.

Maar je spreekt jezelf een beetje tegen in mijn ogen, in je eerste alinea ben je het niet met me eens, maar als het dan over een specifiek geval gaat, lijk je het er eigenlijk wel mee eens te zijn dat het wat neutraler kan?

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:23

Daarmee geef ik dus ook aan dat het een lastige kwestie is :j

Ik heb de bewuste post zelf niet gezien, maar ik vond het nogal wat om zoiets naast iemands naam te zetten. En dacht toen dus: het zal je gebeuren als je een over-ijverige mod treft..... het voorgestelde "mogelijk kwetsend" vind ik dan echt 100.000x beter :j

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:01

Op zich zou ik in het topic zelf een neutrale opmerking plaatsen, zoiets als "Bericht verwijderd omdat die niet voldeed aan de Boktregels" en dan naar de Bokker in kwestie een PB sturen met de exacte reden van verwijdering.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:08

Gini schreef:
Op zich zou ik in het topic zelf een neutrale opmerking plaatsen, zoiets als "Bericht verwijderd omdat die niet voldeed aan de Boktregels" en dan naar de Bokker in kwestie een PB sturen met de exacte reden van verwijdering.

Dit lijkt me de enige echt goede mogelijkheid zonder een mogelijke stempel te drukken op een user.

Anoniem

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 17:16

Dat vind ik dus ook ja.

pien_2010

Berichten: 43359
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:31

RianneH schreef:
Nee, er is een evaluatie periode die loopt over drie maanden, we gooien niet alles los en besluiten dan drie maanden laten pas, ‘hmm dit was niet verstandig’. Excuus als dat verkeerd over is gekomen.

We hebben wel bewust gekozen voor het melden waarom een bericht vervangen wordt voor een moderatoropmerking, de Bokt regels zijn vrij te vinden en niet moeilijk te interpreteren. Als het zo ver komt dat een bericht werkelijk verwijderd moet worden is er duidelijk een overtreding in die berichten gaande.

Echter ben ik het met je eens dat de formulering van belang is en zorgvuldig moet gebeuren, een bericht verwijderen wat starten van een off-topic discussie is veel onschuldiger dan een persoonlijke aanval. Of we in de ‘zware’ gevallen juist moeten kiezen voor anonimiseren van die moderatoropmerking is een goede vraag die op komt en ook daar moeten we goed over nadenken. Want we willen een schandpaal-gevoel voorkomen, maar gebruikers mogen ook verantwoordelijkheid nemen voor hun keus om de regels te overtreden. Kunnen we dit combineren, door de opmerking neutraler te maken, of juist te anonimiseren zijn zaken die je tijdens het toepassen en met een blik van buitenaf pas tegen kan komen.

@pmarena, dat is zeker ontopic, de discussie over hoe de zaken er in Zuid-Afrika voor boeren bij staan is hier in dit topic niet relevant, vandaar het verzoek ;)


Een vraagje. Is voor het moderator team wel nog het oude bericht zichtbaar dat weggehaald wordt?
Ik vraag dit omdat als mensen protest gaan aantekenen en verder als het moderator team willen gaan de berichten nog wel te zien moeten zijn. In de oude situatie was dit wel het geval.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:37

Ja, de berichten zijn voor het team nog terug te zien

pien_2010

Berichten: 43359
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:38

Dank je wel Polly voor het antwoord.

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:30

Ik zie dat de racisme opmerking in het renbaan-topic nu is aangepast naar "niet volgende de Bokt-regels" en moet zeggen dat dat een heel stuk prettiger aanvoelt om tegen te komen +:)+

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Dienstmededeling: Leeghalen van posts i.p.v. verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:50

Dat is een hele fijne verandering :j