Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Op het immigratieformuliertje wat je in moet vullen als je per vliegtuig naar veel landen buiten Europa reist moet je dat ook invullen.
Als blanke moet je in Amerika 'caucasian' invullen. Althans dat was in 2017 nog 't geval. Misschien is dat ook verhard naar 'white' inmiddels?
elnienjo schreef:Brabant is een Narcostaat, Friezen zijn stug, Zeeuwen zijn zuinig.
Ook allemaal generalisaties die we doorgaans gewoon normaal vinden en gebruiken, terwijl we heus wel weten dat er ook gezellige Friezen zijn en big spender Zeeuwen en veel Brabanders nog nooit drugs van dichtbij hebben gezien. .
elnienjo schreef:Ik heb geen cijfers ofzo, maar welk Afrikaans of Aziatisch land waar geen Europese kolonisten zijn geweest is op eigen kracht succesvol en vrij van (burger)oorlogen?
Askja schreef:Citaat:Posts op Bokt mogen niet in strijd met de wet zijn en dan in het bijzonder met Artikel 137c van het strafrecht. Dit artikel luidt: Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.
Hiraeth schreef:Laten we vooropstellen dat dit topic vooral doelt op modereren en niet op een versie 2 van het topic dat besproken wordt.
Ik vind het alleen wel typisch dat 'wij' een straatje hebben, intolerant zijn etc. terwijl je juist achter je oren hoort te krabben als jouw reactie "ja, maar...." is op een simpel punt als "joh, wees geen racist."
Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.
Hiraeth schreef:Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.
Suzanne F. schreef:Dit zal altijd een heikel punt blijven, niet alleen op Bokt maar zelfs tot het hoogste niveau. Is het rascisme of vrijheid van meningsuiting. Als ze daar zelfs tot de hoogste rechtbank met een politicus niet uitkomen dan kom je daar op Bokt helemaal niet uit.
Citaat:Hoe gedraag je je op Bokt
5 - Ook het hinderen van andere bezoekers van de site is niet toegestaan.
Uit ervaring blijkt dat een hele kleine groep gebruikers veel overlast voor anderen kan veroorzaken, zonder daarbij bovenstaande gedragsregels te overtreden. Maar ook zonder te schelden, grof of beledigend te reageren kan er voor gezorgd worden dat - kort gezegd - de sfeer op Bokt flink verziekt raakt. En dat is gewoon niet de bedoeling: het forum moet een plaats zijn waar mensen met verschillende meningen over zeer uiteenlopende zaken met plezier met elkaar discussiëren en ervaringen en informatie delen.
Het is op Bokt dan ook niet toegestaan om je zodanig te gedragen dat je het plezier van andere mensen verpest. Het hinderen van discussies, storend aanwezig zijn op het forum of andere bezoekers lastig vallen met overtuigingen of stokpaardjes kan uiteindelijk tot uitsluiting leiden. Wees niet die ruiter die de rijbaanregels negeert en zo de les voor alle anderen in de bak verstoort.
Voorbeelden van dit soort gedrag zijn:
Het blijven hameren op jouw mening, jouw overtuiging, jouw stokpaardje, zeker waar dit niet relevant is;
Discussiepartners uitlokken en uitdagen;
Onaangepast gedrag: continu zuigend, hautain, betweterig, arrogant, et cetera aanwezig zijn
De moderators kunnen gebruikers hierop aanspreken en bij herhaalde overtredingen kan een ban van Bokt volgen
Sclimpre schreef:Het zou eigenlijk heel eenvoudig moeten zijn, als er iets voorbijkomt wat niet aan bovenstaande beantwoordt zouden de mods moeten optreden.Citaat:Posts op Bokt mogen niet in strijd met de wet zijn en dan in het bijzonder met Artikel 137c van het strafrecht. Dit artikel luidt: Het is niet toegestaan materiaal te publiceren dat opzettelijk foutief en/of onnauwkeurig en/of krenkend en/of vulgair en/of tot haat aanzet en/of obsceen en/of beledigend is over een groep mensen wegens hun ras, godsdienst of levensovertuiging of hun hetero/homoseksuele geaardheid en/of bedreigend en/of anderszins in strijd met de wet is dan wel iemand anders eer en/of goede naam aantast.
Elisa2 schreef:Ik heb alleen de openingspost gelezen maar alstjeblieft niet zeg! zeker als andere bokkers gaan bepalen of jij racistisch bent of niet. Te vaak meegemaakt dat woorden verdraaid worden of bewust verkeerd geinterpreteerd zodat er maar met de vinger gewezen kan worden dat jij racistisch bent.
Elisa2 schreef:Ik heb alleen de openingspost gelezen maar alstjeblieft niet zeg! zeker als andere bokkers gaan bepalen of jij racistisch bent of niet. Te vaak meegemaakt dat woorden verdraaid worden of bewust verkeerd geinterpreteerd zodat er maar met de vinger gewezen kan worden dat jij racistisch bent.
Gini schreef:Hiraeth schreef:Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.
In iedere zaak is nuance mogelijk. In jouw mening kan dat niet, is je goed recht, maar zet het niet neer als feit.
Radicaliteit lokt radicaliteit uit. Houd dat ook goed voor ogen. Een discussie wordt gemaakt door de deelnemers aan de discussie. Wanneer een discussie dus uit de hand loopt, moet ieder naar zijn eigen inbreng kijken. Vuiligheid naar elkaar over en weer slingeren en dan boos zijn op de modjes omdat ze niet snel genoeg met de bezemwagen komen, daar vind ik dan weer iets van en dat is niet positief.
In FZ opent zich het ene topic na het andere waarin geroepen wordt dat Bokt geen kleuterklas is en dat modjes niet moeten betuttelen. Maar iedere keer als modjes een topic wat losser laten of niet overduidelijk aanwezig zijn, loopt het mis.
Een forum is meer dan alleen die groene naampjes, een forum is ook de meer dan 300.000 zwarte namen (no racism intended), tijd dat die laatste ook eens een flink deel verantwoordelijkheid nemen over hoe een discussie verloopt.
Gini schreef:Hiraeth schreef:Of je bent tegen racisme, of je bent gewoon (onbedoeld) een racist. Dit is geen zaak waar je half om half mee om kunt gaan.
In iedere zaak is nuance mogelijk. In jouw mening kan dat niet, is je goed recht, maar zet het niet neer als feit.
Telpeva schreef:Astorga heb je mijn post wel gelezen en die van Marije, of heb je na het lezen van die ene racistische voorbeeldzin meteen conclusies gehaald dat Marije en ik dan blijkbaar voor normalisatie van racisme zijn? Want ik snap je reactie niet. De clue van wat Marije zei, waar ik het mee eens ben, is dat mensen nu eenmaal een heel andere achtergrond kunnen hebben en in onwetendheid dingen doen die ze doen, omdat het ze met de paplepel is ingegoten. Het hele thema was: in gesprek komen met elkaar, erover praten, en van daaruit manieren vinden om op een fijnere manier met elkaar en anderen om te gaan.
Ik snap niet waar het in mijn post mis is gegaan, dat ik het idee heb gegeven dat ik voor normalisatie van racisme ben.
Hiraeth schreef:Je kunt niet een 'beetje' racist zijn. Het zijn namelijk de mensen die grijstinten willen maken in, in dit geval toch wel een zwart-wit kwestie (en dan heb ik 't puur over de term, niet over bepaalde huidskleuren), die het laten gebeuren als iets escaleert.