Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:42

Dank je Askja.
Raar dat ik dat niet krijg bij de zoekresultaten.

Citaat:
Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingsprakijken bezig, dus is het logisch dat je daar, mocht je oplichters zoeken, meer naar kijkt. Het punt is alleen, en daar gaat het dan fout, als je er van uitgaat dat iedereen die tot die bevolkingsgroep behoort tot een oplichter bestempeld want dat is dus nooit zo.


Dat vind ik toch heel anders dan alleen die zin van jou.
En wie die bevolkingsgroepen dan zijn kan ik er niet aan uit opmaken.
Zelfs niet welk soort oplichtingspraktijken.
Dus hier kan Jan ook bedoeld worden.

Ik denk dat het daarom ook niet verwijderd is en persoonlijk vind ik dat dus terecht.

En daarom stap ik ook weer uit een topic.
Alles maar racisme noemen gaat mij te ver. Krijg je geen gelijkheid mee.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:53

Telpeva schreef:
Marije112 schreef:
[
Het is, denk ik, gewoon een heel tricky onderwerp, zeker op dit moment. Wat voor mij heel normaal is om te zien of te lezen is voor een ander mega racistisch en andersom. Een voorbeeldje om duidelijk te maken wat ik bedoel. Ik woon in Zuid-Afrika waar Black, White en Coloured letterlijk rassen zijn (je moet bijvoorbeeld aangeven bij een sollicitatie of inschrijving van school tot welk ras je behoort). Toen ik het met een vriendin had over de zwarte bevolking hier kreeg ik van haar de wind van voren want ik mocht niet zwart zeggen ik moest donker of bruin zeggen. Waar ik natuurlijk vervolgens tegenin ging omdat het wettelijk is vastgelegd hier hoe de rassen zijn onderverdeeld en hoe die genoemd worden. Uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat als ik praat over donkere/zwarte/bruine mensen híer in ZA ik mag praten over zwart en als ik praat over donkere/zwarte/bruine mensen in NL moet ik donker of bruin gebruiken :') .

Dit is maar een voorbeeld, maar ik denk dat daar het euvel zit voor de Mods om te bepalen wat wel en niet binnen de lijntjes is?

Dit vind ik een heel mooie post :j ik zie soms ook wel opmerkingen voorbij komen waarbij ik denk hmmm, maar ik heb er zelf ook wel eens eentje gemaakt, geheel onbewust maar ik werd wel direct erop aangesproken door een andere bokker. Soms weet je iets ook gewoon (nog) niet omdat het (racisme, of discriminarie, of noem het maar) bijvoorbeeld iets is wat je zelf niet dagelijks tegenkomt, ik vind het in elk geval geen probleem als iemand mij online op zoiets wijst als ik onbewust iets zeg wat een ander als heel vervelend kan opvatten. Graag zelfs :)! Samen maken we de wereld mooier en leuker imo.

Ik weet niet of daar ook direct een ban of OW oid op moet komen, dat lijkt mij best ver gaan voor als mensen een keer uit de bocht vliegen en iets doms posten. Voor mensen die het stug vol blijven houden (ook nadat ze zijn aangesproken op hun gedrag) en die zich vervelend gedragen lijkt het mij al heel anders. Maar goed ik volg dergelijke topics momenteel ook niet meer, ik kan mij soms behoorlijk ergeren aan de manier van discussieren dus dan haak ik af. Bij sommige users kan je nu eenmaal echt praten als brugman, maar als ze zo overtuigd zijn, of zo vastgeroest zijn in hun eigen denkwereld dan gaat een discussie toch steeds in cirkeltjes.

Jij vindt het een mooie post, ik vind het normalisatie van racisme, iig het dikgedrukte. Waarom zou het voor een school of een werkgever zo belangrijk zijn welke huidskleur iemand heeft, dat het zelfs aangegeven moet worden bij aanmelding? Dat is toch bizar? In ieder geval werkt het onderscheid maken in de hand. Ik hoop dat mijn huidskleur voor mijn werkgever net zo belangrijk is als mijn schoenmaat. Het is een gegeven die mij geen betere of mindere werknemer maakt en daarom voor hun ook niet van belang om mee te kunnen wegen.

Goed dat er een topic is gestart op dit onderwerp!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 18:53

_Penotti schreef:
Dank je Askja.
Raar dat ik dat niet krijg bij de zoekresultaten.

Citaat:
Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingsprakijken bezig, dus is het logisch dat je daar, mocht je oplichters zoeken, meer naar kijkt. Het punt is alleen, en daar gaat het dan fout, als je er van uitgaat dat iedereen die tot die bevolkingsgroep behoort tot een oplichter bestempeld want dat is dus nooit zo.


Dat vind ik toch heel anders dan alleen die zin van jou.
En wie die bevolkingsgroepen dan zijn kan ik er niet aan uit opmaken.
Zelfs niet welk soort oplichtingspraktijken.
Dus hier kan Jan ook bedoeld worden.

Ik denk dat het daarom ook niet verwijderd is en persoonlijk vind ik dat dus terecht.

En daarom stap ik ook weer uit een topic.
Alles maar racisme noemen gaat mij te ver. Krijg je geen gelijkheid mee.

Het gaat er bij deze zim helemaal niet om naar welke bevolkingsgroep wordt verwezen. Het gaat erom dat er ueberhaupt een link wordt gelegd tussen bevolkingsgroep en een natuurlijke neiging tot oplichtingspraktijken.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:54

Ailill schreef:
Hiraeth schreef:
Er is wel gemodereerd in dat topic. Ik mocht namelijk niet iemand een racist noemen voor z'n uitingen, want dat ging te ver. :+ Ja, ik ben daar nog steeds een beetje zout over. Ik vind 't oprecht bijzonder dat je wel racistische uitingen mag plaatsen zonder consequenties, maar dat 't te ver gaat om iemand gekscherend toch op zijn of haar gedrag te wijzen.

Achja.

:Y)
Precies dit. Ze lezen echt wel mee daar, maar bepaalde mensen kunnen heel netjes binnen de lijntjes typen, de inhoud gaat vele fatsoensnormen over. Blijkbaar mag dit op Bokt. Maar mensen daar dan op aanspreken, omdat het gewoon echt niet juist is, dat mag dan weer niet. Want dan speel je niet op de bal.

Je zou er bijna een externe partij bijhalen om eens mee te kijken hier op Bokt, want er gebeure gewoon keihard dingen die wettelijk verboden zijn. En dat valt dan allemaal onder jeugdjournaal-proof?


Precies dit idd. Dus als ik met niet zoveel woorden iemand voor racist uitmaak en dat heel netjes formuleer zonder het woord racist te gebruiken maar wel hetzelfde te insinueren dan mag dat wel. Maar straightforward iemand een racist noemen mag dan weer niet. Zo ongelofelijk krom en hypocriet.

Als ik die uitspraken ook lees die Askja verzamelt heeft... En dat is dan NL anno 2020.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:09

Zulke onderwerpen zouden eigenlijk gewoon vermeden moeten worden op Bokt. In een discussietopic is het normaal dat verschillende meningen elkaar tegenkomen. Alleen als het onderwerp over zo een heikel punt gaat, is dat gewoon gevoelig. Waar ligt de grens tussen wat ok is en wat niet? Ik vind namelijk een racistische uitspraak even schokkend als een anoniem persoon de belediging racist toewerpen. Heel dat topic is toch gedoemd om te mislukken? Toen ik de titel van het welbepaalde topic las op 15 augustus was het eerste wat ik dacht: arme arme arme modjes.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:14

Ik heb nog nooit iets van racisme mee gemaakt op bokt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 19:30

Gini, er zijn verhitte discussies over tal van onderwerpen.
Ook in de paardgerelateerde topics laaien de gemoederen weleens hoog op. Met ook de nodige discussies wat betreft de rol van de moderators.

Wat betreft modereren op het onderwerp racisme, dat lijkt me geen onmogelijkheid, het is eerst en vooral een kwestie van de regels en richtlijnen consequent volgen. En actiever durven modereren, eerder ingrijpen als mensen over de schreef dreigen te gaan qua toon en woordkeuze. Stevig, consequent en eerlijk modereren creëert ook meer respect, in tegenstelling tot passief en onzichtbaar modereren.

Ik citeer in mijn openingspost artikel 137c van de Grondwet, zoals opgenomen in de Boktregels. Leg dat eens naast de door mij geciteerde uitspraken - naar mijn oordeel zitten daar minstens twee tussen die neerkomen op een overtreding van dit wetsartikel.
Of ze daarmee aangiftewaardig zijn, durf ik niet te zeggen, laat ik liever over aan iemand met een juridische achtergrond. Ze gaan m.i. echter veel te ver om als moderator niet op in te grijpen, en ik vraag me nog steeds af waarom dat niet gebeurd is.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:40

Askja schreef:
Gini, er zijn verhitte discussies over tal van onderwerpen.
Ook in de paardgerelateerde topics laaien de gemoederen weleens hoog op. Met ook de nodige discussies wat betreft de rol van de moderators.


Daarmee, als we elkaar al in de haren vliegen en de keel dichtknijpen over of een paard 6 uur dan wel 24 uur buiten moet staan, is het misschien een goede beslissing om nog gevoeligere onderwerpen te laten passeren. Maar dat is uiteraard enkel mijn mening. :D

Ofwel moet je een genuanceerde discussie voeren, maar het kunnen verdragen dat er mensen met een andere mening en misschien zelfs een heel ander gedachtegoed zijn. Maar er wordt in dat topic wel vaker door meerdere personen even hard geroepen en er wordt door meerdere personen keihard op elkaar ingehakt, alle nuance viel weg. Het was zoeken naar een goed onderbouwd bericht. Zoiets leidt echt nergens naar, helemaal nergens. Dat is Facebook-geneuzel, daar kom ik niet voor op Bokt.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:45

Zijn er meer onderwerpen op Bokt gelabeld als 'verboden'? Wanneer je het onderwerp racisme zou verbieden is het wel echt censuur. En hoe kun je dan iemand aanspreken op racisme (want ja, dat gebeurt) als je het onderwerp niet mag aansnijden?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 19:51

Niet verbieden van hogerhand. Zelf even kijken waar je naartoe wilt met het topic, beseffen dat het een gevoeliger onderwerp is, even een paar keer nadenken of je die doos echt wilt opendoen en of je echt openstaat voor andere meningen en sterk genoeg bent om daar dan open en neutraal in te blijven (want een andere mening komt bij dit soort onderwerpen natuurlijk harder binnen), zelf het topic dus goed in de hand houden en genuanceerd blijven. Etc etc. Maar hoe het nu verloopt. Hard tegen hard en nog een tandje harder, racistische uitspraken afgewisseld met vergelijkingen met Hitler en andere vuiligheid en dan als het helemaal geëscaleerd is boos naar het modteam kijken, want zij doen klaarblijkelijk helemaal niets, ja kijk, oké.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:42

Blussem schreef:
Ik heb nog nooit iets van racisme mee gemaakt op bokt.
Beheer, heel erg vriendelijk en doch een zeer dringend verzoek: Doe hier iets mee.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 20:50

(Uitspraken van) sommige mensen kun je beter totaal negeren Ailill

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 20:52

_Penotti schreef:
Niet mee eens.
De zogenaamd tolerante die zeggen toch zo netjes te zijn zijn grover in hun uitlatingen dan de mensen die ze regelmatig onterecht racist noemen. En zo tolerant helemaal niet. Aleen tegenover die waar ze het mee eens zijn.
Maar als niet iedereen in hun straatje praat gaan ze schermen met racisme, zelfs na uitleg.
Zie dus ook dit topic daaruit.

Dit dus! _/-\o_

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:07

Askja schreef:
(Uitspraken van) sommige mensen kun je beter totaal negeren Ailill
Ik weet het.

Maar vind het oprecht lastig, het druist zo enorm in tegen mijn normen en waarden en er ligt telkens weer een dubbele boodschap achter.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:11

Brabant is een Narcostaat, Friezen zijn stug, Zeeuwen zijn zuinig.
Ook allemaal generalisaties die we doorgaans gewoon normaal vinden en gebruiken, terwijl we heus wel weten dat er ook gezellige Friezen zijn en big spender Zeeuwen en veel Brabanders nog nooit drugs van dichtbij hebben gezien.
Tegenwoordig wordt op elke slak een kilo zout gelegd.
Mijn complimenten voor het modbeleid dat hier ruimte is voor discussie. Je kunt meningen wel verbieden te uiten, maar daarmee wordt die mening eerder sterker dan minder.
De huidige cancelcultuur is daar 'n goed voorbeeld van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:43

Ygritte schreef:
_Penotti schreef:
Die van die genen is toch al lang genuanceerd?

"Sommige bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichtingspraktijken bezig"

Daar denk ik dus aan een kaaskop Nederlander als ik dat zie staan.
Het rare is dan wel weer als ik die zin in de zoekfunctie gebruik hij nergens terug te vinden is als hier en de context niet terug te zoeken is.


Maar dat is dus niet genuanceerd, want het is fout.

"van nature met oplichtingspraktijken bezig" is "deze bevolkingsgroep heeft een steel of martel-gen", zeker in de context van een racisme-discussie. Daar is niks genuanceerds aan, dat is simpelweg racisme en eugenetica.

Overigens is het net zo goed een absoluut onacceptabele opmerking als je het hebt over een andere bevolkingsgroep zoals witte Nederlanders, maar in deze huidige discussie en samenleving gaat het dan vaak over een gemarginaliseerde groep waar de discussie dan over gaat: Marrokaans-Nederlandse of Turks-Nederlandse of zwarte mensen.

Je maakt mij overigens absoluut niet wijs dat je in een racisme-discussie als iemand zegt "bepaalde bevolkingsgroepen zijn van nature meer met oplichting bezig", je dan denkt aan witte Nederlanders, en dat was ook niet de intentie van die opmerking.

Dit is wel het probleem, want zulke opmerkingen worden dan ineens verdedigd vanuit "ik bedoelde ze heel anders, kijk maar!", ook als dit niet zo is en overduidelijk uit de discussie blijkt waar naar verwezen wordt. Dat maakt de suggestie van een "intentie-moderatie" zo moeilijk, want iemand gaat natuurlijk ontkennen dat het racistische denkbeelden verspreiden is - want dat is niet sociaal wenselijk en niemand vindt zichzelf een racist.

Daarom denk ik dat het effectiever is om gewoon zulke opmerkingen te verbieden, want die zijn absoluut niet "op het randje" of "neutraal". Die verspreiden gewoon racistisch gedachtegoed, en dat hoort niet bij bokt, en wat je intentie ermee was moet dan niet meer uitmaken.


Ik kan me nog heugen dat daarop werd gezegd dat het altijd de blanken zijn die aan witte boorden criminaliteit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 21:49

Astorga schreef:
Jij vindt het een mooie post, ik vind het normalisatie van racisme, iig het dikgedrukte. Waarom zou het voor een school of een werkgever zo belangrijk zijn welke huidskleur iemand heeft, dat het zelfs aangegeven moet worden bij aanmelding? Dat is toch bizar? In ieder geval werkt het onderscheid maken in de hand. Ik hoop dat mijn huidskleur voor mijn werkgever net zo belangrijk is als mijn schoenmaat. Het is een gegeven die mij geen betere of mindere werknemer maakt en daarom voor hun ook niet van belang om mee te kunnen wegen.

Goed dat er een topic is gestart op dit onderwerp!

Volgens mij gaat het er in Zuid Afrika zo aan toe, daar woont Marije112

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:00

Mindim schreef:
Astorga schreef:
Jij vindt het een mooie post, ik vind het normalisatie van racisme, iig het dikgedrukte. Waarom zou het voor een school of een werkgever zo belangrijk zijn welke huidskleur iemand heeft, dat het zelfs aangegeven moet worden bij aanmelding? Dat is toch bizar? In ieder geval werkt het onderscheid maken in de hand. Ik hoop dat mijn huidskleur voor mijn werkgever net zo belangrijk is als mijn schoenmaat. Het is een gegeven die mij geen betere of mindere werknemer maakt en daarom voor hun ook niet van belang om mee te kunnen wegen.

Goed dat er een topic is gestart op dit onderwerp!

Volgens mij gaat het er in Zuid Afrika zo aan toe, daar woont Marije112


Wij moesten zelfs ons ras doorgeven toen we het Krugerpark in wilden. Ik wilde dat niet aangeven omdat dat heel ongemakkelijk voelde maar er werd expliciet naar gevraagd.

Maar de samenleving in ZA is volgens mij sowieso veel meer gesegregeerd dan die in Nederland dus net als die van de VS niet vergelijkbaar met NL.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:04

Electra63 schreef:
Gewoon omdat er massaal getemd wordt, waarschijnlijk daartoe opgeroepen via de Whatsapp-groepen ;)


Whatsapp-groepen van bokt, joh bestaan die? En mensen in dat racisme topic zitten daar met elkaar op en spreken af om massaal te temmen?
Nou dat is nieuw voor me.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:25

Mindim schreef:
Astorga schreef:
Jij vindt het een mooie post, ik vind het normalisatie van racisme, iig het dikgedrukte. Waarom zou het voor een school of een werkgever zo belangrijk zijn welke huidskleur iemand heeft, dat het zelfs aangegeven moet worden bij aanmelding? Dat is toch bizar? In ieder geval werkt het onderscheid maken in de hand. Ik hoop dat mijn huidskleur voor mijn werkgever net zo belangrijk is als mijn schoenmaat. Het is een gegeven die mij geen betere of mindere werknemer maakt en daarom voor hun ook niet van belang om mee te kunnen wegen.

Goed dat er een topic is gestart op dit onderwerp!

Volgens mij gaat het er in Zuid Afrika zo aan toe, daar woont Marije112

Dat snap ik, maar ik las het alsnog met mijn kin op mijn knieën. Dat zoiets nog toegestaan wordt in 2020, onvoorstelbaar.

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:28

Sjong ik ben 4 keer in het Kruger geweest en mijn zusje nog veel vaker. Dit is aan ons beiden echt nog nooit gevraagd.
Ook in andere wildparken niet die we hebben bezocht.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:30

Op het immigratieformuliertje wat je in moet vullen als je per vliegtuig naar veel landen buiten Europa reist moet je dat ook invullen.

Als blanke moet je in Amerika 'caucasian' invullen. Althans dat was in 2017 nog 't geval. Misschien is dat ook verhard naar 'white' inmiddels?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 22:51

Supervixen schreef:
Sjong ik ben 4 keer in het Kruger geweest en mijn zusje nog veel vaker. Dit is aan ons beiden echt nog nooit gevraagd.
Ook in andere wildparken niet die we hebben bezocht.


Wij hadden zo'n Wild Card gekocht en die kon je dus niet bestellen zonder etniciteit door te geven.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:38

Maar wat heeft naar iemands ras of huidskleur vragen nou te maken met racisme? Deze vraag kan ook puur worden gesteld van uit interesse?
Medische gezien kan ook belangrijk zijn om te weten, of mischien er er zelfs sprake van positieve discriminatie.
Rijksoverheid over positieve discriminatie.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 23:42

Het is een belangrijk uiterlijk kenmerk ter identificatie. Tegenwoordig slaat men behoorlijk door door bijv ook geen man/vrouw meer op 'n paspoort te willen vermelden.
Nu is het in de nabije toekomst wellicht wel veel makkelijker om iedereen biometrisch te registreren zodat een irisscan en vingerafdruk gelijk aangeeft wie je voor je hebt zodat paspoorts overbodig worden. Ook kan je daarmee minder makkelijk frauderen dan met paspoorts lijkt me.