Herhaaldelijk opnieuw moeten inloggen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seb8iaan

Herhaaldelijk opnieuw moeten inloggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 08:47

Al een behoorlijke lange tijd heb ik last van het probleem dat ik telkens opnieuw moet inloggen op de website vanaf een mobiele telefoon, soms wel 15 keer per dag. Terwijl er wmb geen noemenswaardige zaken zijn die dit kunnen veroorzaken.
Natuurlijk krijg je zo nu en dan wel eens een nieuw IP die dit kan verklaren, maar dit is redelijk beperkt.

Iedere keer dat ik inlog zet ik het vinkje "Log mij automatisch in bij ieder bezoek".

Browser IEMobile 11.0
OS Windows Phone 8.1
Cookie Block some (maar het probleem doet zich ook voor bij de instelling "Accept all")
File storage Allow sites to store files on my phone
Data Sense Disabled
Website Mobile version (maar het probleem doet zich ook voor bij de instelling "desktop version")
Provider Vodafone. Wellicht minder van toepassing, maar wie weet dat er zaken zoals NAT dit kunnen veroorzaken.
Verbinding Zowel 4G als een WiFi verbinding (overigens niet totaal willekeurig, maar over het algemeen 2 vaste netwerken)

Het verwijderen van de history (cache e.d.) mag niet baaten, wat overigens heel logisch lijkt. Het probleem doet zich immers ook voor direct na een factory reset (als er dus geen cache is).

Aan deze zijde heb ik dus - volgens mij - alles geprobeerd en vraag ik mij af of er meer mensen met dit probleem zijn en of ze hier een oplossing voor hebben gevonden.

En wellicht dat er iets aan bokt zijde mogelijk is wat de sessie stickyness ten goede komt? Want ik zie nu dat de sessie bewaakt wordt d.m.v. het plaatsen van een cookie (f_sid) met daarin de sessie ID, of is er hiernaast een tweede machanisme?
Zou de sessie trouwens moeten blijven bestaan ook als je gebruik gaat maken van een ander (publiek) IP adres?

PS. En wie door dit zakelijke bericht denkt dat ik hier volledig gefrustreerd zit, maak je geen zorgen! :D
Ik hoop alleen dat ik eens door kan blijven bokken +:)+

Oscar
Forumcoördinator

Re: Herhaaldelijk opnieuw moeten inloggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:08

Je hebt je toetsenbord dus nog niet opgegeten van frustratie? ;) :))

Fijn dat je het probleem zo uitgebreid omschreven hebt! Ik ga onze technici een seintje geven en vragen of zij naar het probleem willen kijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:44

Ik heb zelf een windows phone, en herken het probleem niet, maar misschien heb ik gewoon mijn wachtwoord opgeslagen. Dus we gaan even puzzelen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:53

Helaas hebben meer mensen er last van. Het grote probleem hier is dat we dit niet betrouwbaar gereproduceerd krijgen :\ Over het algemeen gaat dit ook maar even mis bij mensen en een paar uur (of dagen) later is het probleem spontaan opgelost.

De sessie staat inderdaad in de f_sid cookie. Dat is de sessie die je op dat moment hebt, die vervalt op het moment dat je een tijd inactief bent (en ook als je een ander IP krijgt maar dat weet ik niet 100% zeker). De 'f_k' cookie zorgt ervoor dat je in die gevallen automatisch weer ingelogd wordt. Door die 'f_k' cookie krijg je een nieuwe sessie zonder dat je om een gebruikersnaam/wachtwoord wordt gevraagd.

Maar ergens in dat proces gaat in heel specifieke gevallen af en toe iets mis :\ De grote vraag is wat precies...

Hoe lang heb je hier last van? En gaat het alleen mis op je telefoon?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:57

Ik heb hier ook last van via mobiel bokken.
als ik wifi naar 4G ga of andersom moet ik steeds weer opnieuw inloggen. terwijl het dus op automatisch staat

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:19

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 13:25

Ik ben er ook even verder in gedoken en zie dat de f_sid cookie een verloopdatum heeft twee maanden in de toekomst. Dus in principe zou die wel even moeten bestaan. Echter gaat het hier natuurlijk om de cliënt kant (browser). Ik weet natuurlijk niet hoe PHPBB omgaat met cookies die X tijd oud zijn.
Verder zie ik dat de f_k cookie geen inhoud heeft, deze heeft ook een verloopdatum 2 maanden in de toekomst.

Overigens zie ik net dat PHPBB de cookies ook gewoon slikt als deze van een ander IP adres afkomstig zijn. Dit heb ik gezien door op een "kale" computer (op een fysiek andere locatie, met dus een ander publiek IP adres) alle cookies van een andere computer (waarop ik ingelogd was) te zetten, waarna ik direct ingelogd was. Dus dit zou volgens mij geen probleem moeten zijn.

Ik heb hier denk ik al zeker een half jaar (als het niet langer is) last van. Het probleem doet zich voornamelijk (in ernstige mate dus) voor op mijn telefoon. Maar in mindere mate merk ik dit ook op een "gewone" computer (allemaal Windows: 7/8.1/10). Overigens met 1 overeenkomst: Google Chrome (momenteel 45.0.2454.101 (x64), maar ook in alle voorgaande versies).
Ik moet zeggen dat ik het met MS Edge niet heb zien gebeuren, maar aangezien ik deze niet frequent gebruik kan ik hier niets met zekerheid over zeggen.

Helaas heb ik op mijn telefoon geen inzicht in de cookie store en kan daarom dus ook niet zien welke hierin staan. En aangezien cookies alleen uitgelezen kunnen worden door het domein waardoor deze geplaatst zijn, kan ik dit extern (zonder uitgebreide trucs via een eigen DNS & webserver ;) ) ook niet inzien. Wellicht dat je dit makkelijk kunt zien vanuit de session debug.

BartVB schreef:
Zouden jullie de output van deze pagina:
http://www.bokt.nl/tools/sessiondebug.php

naar mij willen mailen of PBen? Merci!

You've got PB :PB
Even handig om te melden dat je deze gegevens niet in het topic moet zetten, want hiermee kunnen mensen je sessie spoofen (inloggen op jouw account)!

Edit: Ik zie dat in deze lijst alleen sessies staan van de afgelopen twee maanden. Dus ook hier lijkt PHPBB alles twee maanden te bewaren.
De oudste is bijv. "1439232325", wat neerkomt op 10 augustus 2015, 18:45:25 (GMT)

Shadow0 schreef:
Ik heb zelf een windows phone, en herken het probleem niet, maar misschien heb ik gewoon mijn wachtwoord opgeslagen. Dus we gaan even puzzelen.

O het invullen is ook geen probleem hier, maar meer het "verliezen" van je sessie.
Met een opgeslagen wachtwoord kun je sneller inloggen omdat je hem dan niet in hoeft te vullen, maar het zorgt er niet voor dat je het hele inlog venster niet meer te zien krijgt.
Laatst bijgewerkt door Seb8iaan op 09-10-15 13:47, in het totaal 9 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:30

Kan je dat even uitleggen Bart :+
ik ben nogal een digibeet.

Wat is een output?

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 13:32

Als je naar die pagina gaat, krijg je een hele lap tekst (de output) te zien. Die tekst moet je even kopiëren en naar Bart PBen/Mailen. +:)+

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:35

aaaah bedankt!!!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:42

Dank voor het doorsturen :j

Als het goed is krijg je een nieuwe sessie (f_sid cookie) na veranderen van IP. Dus b.v. na een wissel tussen Wifi en 3G/4G. Normaal merk je daar niets van als je automatisch inloggen aan hebt staan.

En wat gaat er bij jullie precies mis? Ben je meteen uitgelogd als wisselt of als je even je telefoon niet hebt gebruikt? Of gaat het pas mis op specifieke pagina's op Bokt?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:48

als ik wissel kijk ik niet altijd meteen op bokt want meestal ben ik dan onderweg naar iets :+
maar als ik dan de pagina laad krijg ik het inlog scherm

Seb8iaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 14:13

Het probleem doet zich over het algemeen voor als de browser een tijd niet gebruikt is. Omdat ik over het algemeen eerst naar de egosearch ga, zie ik dat het probleem zich hier voor doet bij mij. Maar dat wil niet zeggen dat dat de enige locatie is, het is echter de locatie waar ik het zelf merk.