Bokt met de trent mee.. ''Vind ik leuk/I Like'' Knopje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie van een ''Vind ik leuk/I Like'' Knopje.

Ja leuk!
181 (54%)
Wat een onzin..
82 (24%)
Nee hoor van mij hoeft het niet
70 (20%)
Ander.. (graag toelichting)
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 334

Nicole

Bokt met de trent mee.. ''Vind ik leuk/I Like'' Knopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 11:19

Veel mensen zitten op FaceBook en kennen het wel de ''Vind ik leuk'' knop!

Echt heel vaak mis ik het wel en denk ik: ''Vind ik leuk'' maar om nou bij elk topic dat je een beetje leuk vind een reactie te plaatsen is ook weer zoveel te doen.. vandaar dat ik dacht misschien een ''Vind ik leuk/I Like'' Knopje er in bouwen..

Het is allemaal maar een idee, maar lijkt me toch wel erg leuk om zoiets te hebben en bokt gaat dan ook nog eens met de toekomst mee :D
Het hoeft niet abnormaal groot ergens in een tekst te staan maar gewoon een klein aanklikbaar Duimpje omhoog ofzo bij de post.

Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Nicole op 16-02-12 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

just_kiki

Re: Bokt met de trent mee.. ''Vind ik leuk/I Like'' Knopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:20

ik vind het onzin :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:21

Super idee Nicole! :j
Dat zou echt wat extra interactiviteit toe kunnen voegen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:22

Dit is al zo vaak aangevraagd geloof ik :P

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:22

super idee,idd als je toch wilt aangeven dat je het leuk vindt maar bv niet veel tijd hebt hop knopje indrukken en klaar.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:23

Ik heb zelf ook fb het is wel makkelijk.
maar geen idee of ze zoiets kunnen toevoegen aan een forum

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 11:23

MightyJoe schreef:
Dit is al zo vaak aangevraagd geloof ik :P

Had gezocht maar kon niks vinden op Forumzaken vandaar..

linnie050 schreef:
Ik heb zelf ook fb het is wel makkelijk.
maar geen idee of ze zoiets kunnen toevoegen aan een forum

Op bokt kunnen ze veel ~~}> "hopelijk''

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:24

Laatst bijgewerkt door Sabine op 16-02-12 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:26

Ik vind het absoluut niet nodig. Daar heb je facebook voor. Ik snap sowieso niet wat de meerwaarde is van aangeven dat iets leuk is. Als je het echt leuk vind dan kan je gewoon reageren, dat vind ik veel meer waarde hebben dan dat er tig keer op een duimpje wordt gedrukt.

Alhoewel ik liever een kleine toevoeging zie dan al die reacties met +1 of alleen "vind ik leuk". Daar erger ik me echt kapot aan! Het is verdorie een forum, geen facebook! (hmm, ik word oud geloof ik....)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 11:29

Zwerte schreef:
Ik vind het absoluut niet nodig. Daar heb je facebook voor. Ik snap sowieso niet wat de meerwaarde is van aangeven dat iets leuk is. Als je het echt leuk vind dan kan je gewoon reageren, dat vind ik veel meer waarde hebben dan dat er tig keer op een duimpje wordt gedrukt.

Alhoewel ik liever een kleine toevoeging zie dan al die reacties met +1 of alleen "vind ik leuk". Daar erger ik me echt kapot aan! Het is verdorie een forum, geen facebook! (hmm, ik word oud geloof ik....)

Het is alleen maar een voorstel/Idee..

Die andere topics ben ik niet tegen gekomen, sorry.. ik heb een Poll aan vast om te zien of de mensen het leuk vinden of niet als we dit krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:46

Dit was Bart zijn antwoord in een eerder topic:

BartVB schreef:
Aanleiding voor het met het team bespreken of een 'Like' functie iets is zijn eigenlijk vooral de foto fora en de nieuwsfora. Bij de laatste zie je vaak 'goed gedaan, gefeliciteerd' en dat pagina's lang wat op zich weinig toevoegt aan een discussie.

Daarnaast is het veel minder moeite om een 'Like' te doen dan om een reactie te tiepen. Als je nu een ITP topic ziet met 10 reacties die melden dat het erg goed uitziet dan zijn er waarschijnlijk 300 mensen geweest die hetzelfde vonden maar niet de moeite hebben genomen om bij ieder topic dat ze zien ook hun waardering uit te spreken. Ons vermoeden is dat de mensen die iets willen zeggen dat met een Like knop ook nog blijven doen, het is vooral zo dat de mensen die nu niets doen dan veel makkelijker hun waardering kenbaar kunnen maken.

We zitten echter nog wel met een paar vragen voor we iets als dit in kunnen voeren. Het plan is nu om deze functie maar op een kleine set forums in te voeren maar helemaal zeker zijn we daar nog niet over. Verder is het nog de vraag of je alleen de topicstart zou moeten kunnen 'liken' of alle posts in een topic. Overigens is het plan om er alleen een 'Like' knop van te maken, geen 'Dislike' of 'Thumbs down' functie. Als er iets echt mis is met een post dan hebben we daar de TeM knop voor.

Wat tijd betreft ('er kunnen beter andere dingen eerst gedaan worden') kan dit verhaal gebruik maken van het ratings experiment dat eerder op Bokt gedraaid heeft. Dat experiment ging vooral over het testen van het verschil in interfaces om posts te beoordelen (van 2 tot 5 keuzes als ik het me goed herinner). Daar is ook prima 1 'Like' knop van te maken in erg weinig tijd.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:50

Ik vind de like functie op facebook al helemaal niks, zo onpersoonlijk en nietszeggend, ik zie niet in hoe het iets goeds toe zou kunnen voegen. Wat ik veel zie op andere fora of youtube, is dat die like functie vooral wordt gebruikt om 'steken onder water' tijdens discussies nog even wat extra kracht bij te zetten. Mocht hij er komen dan zie ik hem liever alleen bij de beginpost, maar van mij hoeft het eerlijk gezegd niet.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:56

Vraag me af wat dat toevoegd en moet alles op elkaar gaan lijken? Zie er voor bokt echt het nut niet van in. Kracht van bokt is juist dat je in gesprek gaat met elkaar...

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:10

Colorado schreef:
Ik vind de like functie op facebook al helemaal niks, zo onpersoonlijk en nietszeggend, ik zie niet in hoe het iets goeds toe zou kunnen voegen. Wat ik veel zie op andere fora of youtube, is dat die like functie vooral wordt gebruikt om 'steken onder water' tijdens discussies nog even wat extra kracht bij te zetten. Mocht hij er komen dan zie ik hem liever alleen bij de beginpost, maar van mij hoeft het eerlijk gezegd niet.

Ik kan je daar geen ongelijk in geven, hier zat ik zelf ook wel een beetje aan het denken

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:13

voor mij hoeft het niet....liever niet zelfs.
Hier op bokt kan dat niet dus voeg je er een persoonlijk iets bij als je wat kwijt wilt.
i like........is zo niets zeggend :o
en het is er al dus waarom zou het hier ook moeten?
deze +:)+ komt dan toch veel leuker over???

nou ja......dat is mijn mening tenminste :D

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:14

Ben het helemaal met je eens Nicole :D Heb zo vaak dat ik het leuk vind om aan te geven dat ik het leuk vind, maar niet helemaal de moeite wil doen om er op te reageren. Hoewel ik dat eerder heb bij reacties die gegeven worden. Ben nl bang dat als er zo'n like-knop komt voor topics, dat men dan al helemaal niet meer de moeite neemt om op het topic te reageren. Dan zie je overal 100 likes en 1 reactie ofzo. Als je een mooie fotoreeks ziet of een leuk verhaal, dan is het wel zo 'persoonlijk' dit gewoon in het topic te zeggen en niet dmv een like-knop.

Een like-knop bij de gegeven reacties zou ik nog fijner vinden :D Het is vaak vrij zinloos en soms zelfs offtopic om in te gaan op bepaalde reacties.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:14

'ik bok dit' :')

maar voor mij hoeft het ook niet zo nodig hoor..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:18

Colorado schreef:

Ik denk dat je dat soort gedrag 'steken onder water gedrag' prima kunt voorkomen door alleen een 'like' knop te maken en geen 'dislike' knop.
En deze dan inderdaad alleen maar op de startpost.
Je maakt het persoonlijk door net als op FB te laten zien wie er geliked heeft. Hoezo is dat onpersoonlijk dan? Je ziet toch wie er heeft geliked?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:35

Femke schreef:

Dat vind ik dus niet. Het zou juist betekenen dat er veel minder reacties geplaatst zouden gaan worden omdat iedereen 'lekker makkelijk' op een knop kan rammen. Veel minder interactiviteit dus, en dat lijkt mij erg zonde van zo'n forum!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:37

Voegt erg weinig toe..

Bovendien vindt ik weigeren met trends mee te gaan zo doorgaans een absolute pre *\o/*

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:41

Reacties met steken onder water worden regelmatig gegeven, ook hier op bokt, en bij dat soort reacties wordt op andere fora e.d. vaak op 'like' gedrukt. Ik denk dat je dat dus niet voorkomt.
En ja, je ziet wie er geliked heeft, maar wat zegt dat nou helemaal? Vind die persoon het dan 'Gaaf! Leuk!' of 'oh, ja, wel grappig'? en wat vind hij of zij dan 'gaaf, leuk of oh, ja, grappig'? Ik vind het onpersoonlijk omdat de persoon die op 'like' klikt, zelf dus verder niets toevoegt en er verder niet bij na hoeft te denken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:42

Rijerijerije schreef:
Femke schreef:

Dat vind ik dus niet. Het zou juist betekenen dat er veel minder reacties geplaatst zouden gaan worden omdat iedereen 'lekker makkelijk' op een knop kan rammen. Veel minder interactiviteit dus, en dat lijkt mij erg zonde van zo'n forum!

Inderdaad... Mensen worden lui, net als op hyves de 'respect' knop, word er gek van.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:45

Voor mij hoeft het niet.
Het is gewoon luiheid om liever op een knopje te klikken dan effectief met een leuke opmerking te komen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:51

Ik vind het totaal overbodig. Bokt is toch een forum? Op een forum plaats je reacties en geen likes. Bovendien: een reactie is toch veel leuker dan een like?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:37

Rijerijerije schreef:
Femke schreef:

Een "like" wordt ook op je facebook gezet met een link naar het betreffende topic.
Je vergroot daarmee dus het publiek dat de betreffende post/topic kan zien en kan reageren. En je verbindt een sociaal medium als facebook met de informatie die op een forum staat.

Kan dus wel degelijk een aanvulling op elkaar zijn.
Niet alleen om op "like" te klikken om aan te geven dat je het leuk vindt, maar ook om het op die manier met 1 druk op de knop met je vrienden/netwerk te delen.

Een "Like" knop heeft véél meer functies en gevolgen dan alleen aangeven dat je iets leuk vindt. Het is niet voor niets zo dat ze massaal ingezet worden door blogs en websites. Het is een extra interactie met je publiek, extra connectiviteit en een extra mogelijkheid om dingen te delen.

Mijn ervaring (op sites/fora/netwerken die wel een like knop hebben) is overigens dat mensen vaak zowel op de like knop drukken als een reactie geven. Dus het is zéker geen gegeven feit dat de reacties daarmee uit zouden blijven.
Sterker nog; ik denk dat veel mensen die normaal niet de moeite nemen om een reactie te typen wél met 1 klik op de like knop zullen drukken om je te vertellen dat ze iets leuk vinden. Dus kijk er niet zo snel te negatief naar :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-12 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt