De afgelopen dagen is ook een gedeelte van een moderatortopic online komen staan. Dit topic geeft helaas geen representatief beeld van wat de moderators doen, het geeft wel aan dat we moeten zorgen dat in teamtopics anders om moet worden gegaan met dit soort ingrijpende situaties. In dat topic is teveel emotie naar boven gekomen, er zijn daar in the heat of the moment dingen gezegd die niet in dat topic thuis horen. Als we hiermee mensen hebben gekwetst dan bij deze mijn en onze oprechte excuses daarvoor. Dit moderatortopic is op een aantal punten gewoon niet goed verlopen, hier is te laat op ingegrepen en we gaan eraan werken om te zorgen dat dit niet meer gebeurt.
De situatie die zich de afgelopen tijd op forumzaken en op ‘Geit’ heeft voorgedaan, kost echter aan alle kanten veel frustratie en energie, energie die veel beter te besteden is. In een poging om de cirkel van verwijten over en weer te doorbreken heb ik gisterenmiddag gebeld met Kim (Kiwiko). Uit dat gesprek bleek onder andere dat we allebei vinden dat de situatie uit de hand is gelopen en bleek dat een deel van de problemen veroorzaakt is doordat een mail van mij, door omstandigheden, wekenlang ongelezen is gebleven. Ik heb haar gevraagd het genoemde teamtopic te verwijderen aangezien daar erg veel persoonlijke informatie in staat, Kim is toegezegd dat ze een afsluitende post kan plaatsen op Bokt, deze vind je hieronder. Hierbij wel de kanttekening dat het plaatsen van een bericht van een gebande gebruiker bij hoge uitzondering is. Bovendien blijven wij van mening dat de ban terecht gegeven is, het proces naar die ban toe had echter professioneler gekund.
Citaat:Beste Bokkers en Team van Bokt.
Allereerst wil ik aan iedereen en in het bijzonder het team van vrijwilligers welke deze site in de lucht houden mijn oprechte excuses aanbieden voor het openbaar maken van dingen die ik van achter de schermen heb "gestolen", en dan vooral voor de gevolgen welke dit heeft gehad voor het team.
Bart en ik hebben net over de telefoon eea doorgenomen en wij zijn het er beiden over eens dat het zo wel goed is. Het verhaal is bij het beheer en het team luid en duidelijk binnengekomen, het beheer heeft nu als prioriteit gesteld een beter beleid na te streven, en zoals algemeen bekend is was dat vooral de insteek van mijn actie.
Het team kan nooit alle bokkers blij maken. Stel dat ik ontbot zou worden, heb je 50% die zich daar tegen verzet, stel dat ik niet ontbot word is er nog de andere 50% die zich daartegen verzet. Ik vind zelf dat ik geen plek meer heb op bokt vanwege die posts van achter de schermen. En ik denk ook dat heel bokt, en het hele team dat ook vind.
Uit alles wat nu gebeurd is zijn veel lessen geleerd, zowel door mij als door het team van bokt en ik denk ook door bokkers, het was ook allemaal niet niks! Het is allemaal een heel groot wespenest gebleken wat zich als een enorme olievlek bleef uitbreiden. Ik had niet vermoed dat dit zo uit de klauwen zou lopen.
Ik heb van Bart begrepen dat er users zijn die teamleden hele nare berichten hebben gestuurd. IK persoonlijk vind dat niet kunnen... maargoed mensen weten ondertussen hoe ik in elkaar zit en dat ik helemaal niet van dat soort dingen hou.
Ik ben nog steeds van mening dat mijn BOT creatief in elkaar geknutseld is, maar eigenlijk doet dat er niet meer toe. Bart en ik hebben het uitgepraat en wij zijn samen tot de conclusie gekomen dat kritiek goed is, maar dat dit veel te veel uit de hand gelopen is.
Hierbij dus van mij het verzoek om het team van Bokt even de gelegenheid te geven adem te halen, zodat deze met een luid en duidelijk antwoord kunnen komen. In dit soort zaken is het goed overdenken van een reactie een heel belangrijk onderdeel, geef het team even de tijd. Ook verzoek ik iedereen vooral constructief mee te blijven denken en dit topic ook postitief te blijven vullen met zaken die wel van belang zijn.
Nogmaals mijn verontschuldigingen aan iedereen die ik met het openbaar maken van die posts beschadigd heb.
Met vriendelijke groet,
Kim ( Kiwiko)
Wat betreft het constructief meedenken verwijs ik iedereen graag naar het rondetafel topic, daar staat ook deze post: Eline @ [FZ] Voorstel: rondetafelsessie met een samenvatting die o.a. voorkomt dat je meer dan 10 pagina’s door moet lezen.
Over Forumzaken (FZ) nog wel een kanttekening. De afgelopen weken zijn wij op FZ bijzonder tolerant geweest wat betreft de berichten die we hier toe hebben gelaten. De emoties zaten hoog, de situatie was lichtontvlambaar en een groot deel van de kritiek gaat over ons, het team achter Bokt.nl waardoor het soms moeilijk is om daarin te modereren. Vanaf nu gaan we dat wel weer doen: De discussie op Forumzaken verwelkomen wij van harte maar dan wel onder de voorwaarde dat het gaat om constructieve opmerkingen en opbouwende kritiek. Met name gaat het hier om de regel m.b.t. ongefundeerde kritiek.
De afgelopen periode zijn er dingen geschreven en gedaan die compleet onacceptabel zijn. Het vrijwilligersteam van Bokt.nl is onterecht compleet afgebrand, vrijwilligers zijn individueel geschoffeert, er is onrechtmatig verkregen informatie gepubliceerd, etc, etc. Het is echter hoog tijd om hier een streep onder te trekken en we vinden het erg prettig dat we met Kim tot een vergelijk zijn gekomen. Graag willen we verder met de verbeteringen die het gevolg zijn van onder andere de suggesties die via FZ en de bezoekersenquête binnen zijn gekomen en die in de toekomst problemen en frustraties kunnen voorkomen. We hebben er alle vertrouwen in dat na alle ellende van de afgelopen weken we hier iets positiefs uit kunnen halen.