Bokt.nl en de cookiewet.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Bokt.nl en de cookiewet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:11

Hoe gaan wij als users hiermee te maken krijgen? Wat is het plan van aanpak, steeds weer toestemming geven, of een eenmalig akkoord?

Paardenmeis1

Re: Bokt.nl en de cookiewet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:21

Bart, mocht je interesse hebben.. ik werk bij een bedrijf dat een kant en klaar script heeft liggen. Half uurtje werk, dan staat het erop.

Pb me maar als je meer info wilt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:21

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:24

En dat is vanaf vandaag? Ik heb nog geen vraag om toestemming gezien hier...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:27

Ik vraag hier wat Bokt ermee gaat doen. Niet om meningen, Mika.

@GC, FOK! is tot nu toe de enige website die vraagt om toestemming bij mij. Daarom was ik benieuwd wat het beleid van Bokt daaromtrent is.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:29

Ik heb het achter de schermen nagevraagd en Bart zal hierop terugkomen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:30

Ik ook. Maar ik heb bij geen enkele andere site (kijk nooit bij fok) de vraag gehad vandaag. Dacht dat ze daar wel streng in zouden zijn. Ben benieuwd of je vlot antwoord krijgt hier!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:33

Rije schreef:
Ik heb het achter de schermen nagevraagd en Bart zal hierop terugkomen.

Top!

Niet dat ik geen toestemming geef, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:36

Je zal wel moeten :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:37

Asyaa schreef:
Je zal wel moeten :P

Natuurlijk moet ik niks. Maar ik wil gewoon blijven bokken, dus ik zal die cookies hoe dan ook accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:40

Dat bedoelde ik ;)
Als je wilt blijven bokken zal je cookies moeten accepteren. Zoek in [FZ] maar op 'uitgelogd', altijd leuk als cookies niet goed werken.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:41

maar van cookies worden we dik........is er geen alternatief???? :
kijk, als het nou muffins waren......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:54

Van muffins word je tenslotte niet dik :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:02

nee want bart geeft ze toch niet........ :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:46

Ik ben hier ook wel erg benieuwd naar. Vooral ook wat de gevolgen zullen zijn.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:39

Jilletje schreef:
nee want bart geeft ze toch niet........ :')

:')

En ik ben benieuwd wat Bart ons te melden heeft.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:18

Ik wacht eigenlijk nog even af wat er verder gaat gebeuren. De regels zoals ze nu van kracht zijn geworden zijn (naar mijn mening) vrij slecht doordacht, ik word er niet enthousiast van. Niet als site-eigenaar maar ook niet als internetgebruiker.

Hier staat redelijk wat de huidige situatie is:
http://tweakers.net/nieuws/82354/nederl ... -neer.html
Eigenlijk is er sprake van een soort van burgerlijke ongehoorzaamheid op dit moment :+

Ik houd de situatie in de gaten. Duidelijker maken wat Bokt.nl doet met cookies e.d. staat al wel een tijd op de planning, dat maar eens wat hoger op de lijst zetten iig :D

Maar heel veel spannends gebeurt er op Bokt niet. We hebben een aantal eigen cookies met b.v. je gebruikersaccount en je inlogstatus. Verder gebruiken we Google Analytics voor statistieken (net als 80% van de sites die je bezoekt). En daarnaast gebruiken gebruiken een aantal advertentienetwerken cookies om te zorgen dat je relevantere advertenties krijgt en dat niet 100x per dag dezelfde advertentie wordt getoond.

Eerste cookies kan je weinig aan doen, zonder die cookies kan je niet inloggen. Google Analytics bewaart alleen totalen en gemiddelden, geen informatie die tot jou persoonlijk herleid kan worden. Als je toch wil dat Google Analytics jouw surfgedrag niet bijhoudt dan kan je o.a. dit gebruiken:
https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
Wat betreft de advertentienetwerken is er deze pagina: http://www.youronlinechoices.com/nl/uw- ... voorkeuren
Daarbij wel de kanttekening dat dit Bokt.nl uiteindelijk geld kost. De advertenties die je krijgt zijn minder relevant en een aantal beter betaalde campagnes krijg je niet te zien (en krijgen wij dus niet voor betaald).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:31

Duidelijk.

Bij FOK! krijg je meteen een keuzescherm, die handelt een één keer af met alle cookies die er gebruikt worden door FOK! zelf, door adverteerders en door derden. Heel simpel, een keer een akkoord geven en daarna nooit meer en alles blijft zoals het was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:38

_San87_ schreef:
Duidelijk.

Bij FOK! krijg je meteen een keuzescherm, die handelt een één keer af met alle cookies die er gebruikt worden door FOK! zelf, door adverteerders en door derden. Heel simpel, een keer een akkoord geven en daarna nooit meer en alles blijft zoals het was.

Niet helemaal...
Mijn browser verwijdert automatisch alle cookies (en andere info) na een sessie. Dit houd in dat elke keer wanneer ik mijn browser sluit opnieuw moet accepteren.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:10

Klopt, maar bij fok is het geloof ik nog steeds niet helemaal goed want ze leggen niet uit welke cookies ze gebruiken en waarvoor. Verder vind ik het goed aangepakt want als je ze niet accepteert dan kom je de site gewoon niet op, simpel.

Asyaa, in je browser instellingen kan je aanpassen welke cookies kunnen blijven staan en welke weg gehaald moeten worden. Zo krijg je niet de hele tijd die vraag opnieuw.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:40

Asyaa schreef:
_San87_ schreef:
Duidelijk.

Niet helemaal...
Mijn browser verwijdert automatisch alle cookies (en andere info) na een sessie. Dit houd in dat elke keer wanneer ik mijn browser sluit opnieuw moet accepteren.

Dan moet je die optie uitzetten :). Ik doe het om de zoveel tijd handmatig, dus geen gezeik en gezeur.

Als je die optie aan hebt, zou je sowieso altijd en overal iedere keer als je een site bezoekt weer toestemming moeten geven.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:45

Ik vind dat van fok zó kinderachtig, dat zij het niet leuk vinden dat mensen cookies uit kunnen zetten snap ik, maar om de hele site te blokkeren? Prima, geen fok meer voor mij.

De telegraaf lost het in mijn ogen heel netjes op, bovenin een balk en een link waar je de cookies kan beheren.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:58

Kinderachtig? Mwoh. Ze hebben een heel goed punt. Ze kunnen hun gebruikers de optie niet geven, hetzelfde geldt voor Bokt overigens.

Zodra wij op Bokt een Youtube filmpje of afbeelding van album.nl of tinypic.com laten zien dan krijg jij een cookie van een externe partij. Daar kunnen wij helemaal niets aan doen. Een opt-in betekent dus cookies accepteren. Opt-out betekent geen gebruik kunnen maken van de site.

De wet is behoorlijk ondoordacht. Een opt-in voor iets dat op 98% van de sites nodig is is geen opt-in. Dat is zoiets als 'ga je akkoord met deze softwarelicentie' maar dan nog 100x erger. Op iedere site krijg je dezelfde vraag en op iedere site heb je problemen als je niet akkoord gaat.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:00

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:27

youronlinechoices.com gaat alleen over advertentienetwerken. Dat doet niets met b.v. Youtube en sites als tinypic.com.