Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:37

Kim90 schreef:
Ik zou heel benieuwd zijn wat er uit een appaloosa met schimmel gen ( stippen verdwijnen dus langzaam) komt als er een cremello hengst op zou gaan, iemand een idee, in de kleurencalculator kan ik panterbont sowieso niet aanklikken :)


De cremello kan alleen vos en creme doorgeven ...
De appy, basis-kleur onbekend, kan alleen 50% de appy patroon doorgeven (1 kans op 2) en 50% (1 kans op 2) de schimmel gen doorgeven ...
Zowiezo zal het veulen een van de volgende basis kleuren hebben: palomino, valk of smokey black ... al dan of niet met appy en/of schimmel.

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:41

de appie ( de merrie dus ) is sjabrak bont geboren, en is helemaal wit geworden ( ook manen ) met stippen, haar stippen zijn nu langzaam aan het verdwijnen.
De toekomstige vader moet ik nog uitzoeken, maar ik wil dus een cremello erop zetten. Helaas is mijn eigen cremello al gecastreerd voordat ik hem kocht, dus die wordt het helaas niet.

Dit is de merrie als veulen met haar moeder tenminste dat zegt de vorige eig. ( betere foto heb ik helaas niet ) van haar vader heb ik geen foto's maar die was volgens de fokker flink panterbont en verschimmelde niet, ze heeft die factor dus van haar moeder.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJXDDIQ4-D.jpg

Als je haar nat spuit zie je mooi dat haar vlekken nog wel op de huid zitten maar niet meer in de vacht. haar huid is roze met stippen dus.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M7TNHC7Q-D.jpg

Dit is ze als ze droog is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M8ZRUOIB-D.jpg

@ peterina & Stef
heel interessant allemaal zeg! en wat weten jullie er veel vanaf! :oo

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:13

Kim90 schreef:
de appie ( de merrie dus ) is sjabrak bont geboren, en is helemaal wit geworden ( ook manen ) met stippen, haar stippen zijn nu langzaam aan het verdwijnen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJXDDIQ4-D.jpg

De merrie is dus bruin-geboren (van de foto te zien) maar helaas weet je niet wat daar achter zit behalve het appy en schimmel.
Als haar vader niet-schimmel is geweest, en haar moeder niet-appy, dan is je merrie heterozygoot voor die twee genen ... blijft de berekening kans 50/50.
Wat de basis kleur van je merrie betreft ... omdat ze bruin-geboren is weet je dat zij minstens 1x zwart gen (E) draagt en 1x Agouti gen (A) draagt ... omdat ze bruin gekleurd is. Dit maakt haar genotype:
- E? (E= zwart, ? = 2e gen onbekend)
- A? (A= Agouti, ? = 2e vorm onbekend)
- LPlp (Leopard gen: heterozygoot)
- Gg (G= schimmel, g= niet-schimmel)
= E? A? LPlp Gg

2e Extension gen kan E (zwart = EE = dan is zij homozygoot voor zwart) of e (vos = Ee = dan is zij heterozygoot voor zwart en vos)
2e Agouti gen kan A (AA = homozygoot voor agouti = kan nooit een zwart-basis kleur veulen krijgen) of a (Aa = heterozygoot voor agouti)
Als je het zeker zou willen weten dan zou je haar moeten DNA testen op Extension en Agouti.

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:05

oke bedankt voor je uitleg :D

als je goed naar die foto kijkt zie je haar blanket nog net zitten op de billen. maar ze draagt dan toch het zwarte (E) gen.
Ik vind een paard met verdunning zoals palomino en buckskin vaak mooi, het liefst krijg ik er iets met blauwe oogjes uit maar dat is dus maar afwachten :) en is een gokje. Maar ze heeft vooral een geweldig karakter hopelijk ook doorgeeft.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 23:07

Peterina, merrie kan ook nog vos dragen toch? (aangezien we geen kleuren van de ouders weten)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 20:27

stef schreef:
Peterina, merrie kan ook nog vos dragen toch? (aangezien we geen kleuren van de ouders weten)


Citaat:
2e Extension gen kan E (zwart = EE = dan is zij homozygoot voor zwart) of e (vos = Ee = dan is zij heterozygoot voor zwart en vos)

Condesa

Berichten: 924
Geregistreerd: 10-11-07
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 18:49

Kan iemand me misschien helpen wat ik bij red factor en agouti in moet vullen? Ik zou het zelf niet weten, maar wil graag de kleurmogelijkheden van mijn toekomstige veulentje weten.. :o
De merrie is zwartbruin met een bruine vader en vosroan moeder, de hengst is Sulaatiks Versace, een valk met een bruine vader en de moeder weet ik niet.. :)

edit: ik zal even wat foto's er bij zetten.
Merrie: http://94.100.114.2/1149300001-11493500 ... _BrAG.jpeg
http://i52.tinypic.com/5amebs.jpg
Hengst: http://lh5.ggpht.com/_LzhT2B7R__M/TKyLX ... CF9139.JPG

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:51

Merrie is heterozygoot zwart en rood (Ee), agouti AA of Aa.
Hengst is E?, A?, CCrccr ... zijn moeder was palomino of buckskin, zijn grootmoeder is palomino dus er is kans dat hij vos draagt (zeker als zijn moeder palo was/is)
Als de hengst een vos of palomino gekleurde veulen heeft gegeven dan is hij zeker Ee (heterozygoot zwart en rood), heeft hij een zwart of smokey black veulen gegeven dan is hij Aa.

Condesa

Berichten: 924
Geregistreerd: 10-11-07
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:23

Peterina schreef:
Merrie is heterozygoot zwart en rood (Ee), agouti AA of Aa.
Hengst is E?, A?, CCrccr ... zijn moeder was palomino of buckskin, zijn grootmoeder is palomino dus er is kans dat hij vos draagt (zeker als zijn moeder palo was/is)
Als de hengst een vos of palomino gekleurde veulen heeft gegeven dan is hij zeker Ee (heterozygoot zwart en rood), heeft hij een zwart of smokey black veulen gegeven dan is hij Aa.


Dankjewel! En als hij alleen bruin en valk veulens geeft? :o

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:04

Zonder DNA test op Agouti kan je niet met 100% zekerheid zeggen, maar de gok zou kunnen zijn dat de hengst homozygoot is voor Agouti (AA).
Dat gezegt ... zelfs als de hengst al 100+ veulens heeft gehad = als hij niet getest is dan zou ik niet durven beweren dat hij homozygoot is.

Verral16

Berichten: 9
Geregistreerd: 07-01-10
Woonplaats: Almere

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:21

50% kans op Schimmel
50% kans op Bruin

Voorspelbaar, haha.

Printemps
Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-10

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:34

ik heb ingevoerd een bruine merrie en een chemello vader maar hij geeft geen resultaat kan iemand dat berekenen voor mij? alvast bedankt

DubbelFun

Berichten: 88691
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 14:48

Volgens de kleurencalculator bij een Bay merrie en een Cremello hengst (waarbij alles qua homozygoot op 'unknown' staat) komt de uitslag op
Citaat:
Offspring Color Probability

58.34% - Buckskin
33.33% - Palomino
8.33% - Smoky Black


Iets wat mij bevreemd, want de kans op een Smoky Black lijkt me groter. Maar Peterina is daar veel handiger in :D

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:55

Nou nee want als je niet weet of de cremello agouti draagt gaat ie uit dat die kans er wel is, en 1 van beide kan zelfs homozygoot zijn voor agouti.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:02

Avrille schreef:
ik heb ingevoerd een bruine merrie en een chemello vader maar hij geeft geen resultaat kan iemand dat berekenen voor mij? alvast bedankt


Je merrie is bruin maar draagt vos (heeft vos veulen gehad), en draagt minstens 1x Agouti (omdat ze bruin is) = Ee A? CC

De hengst is vos met 2x creme, agouti is onbekend (aa, Aa, AA) = ee ?? CCrCCr

Indien merrie Ee Aa CC en hengst ee aa CCrCCr
- 50% palomino
- 25% buckskin
- 25% smokey black
Indien merrie Ee Aa CC en hengst ee Aa CCrCCr
- 50% palomino
- 37,5% buckskin
- 12,5% smokey black
Indien merrie Ee Aa CC en hengst ee AA CCrCCr
- 50% palomino
- 50% buckskin

Indien merrie Ee AA CC en hengst ee aa CCrCCr
- 50% palomino
- 50% buckskin
Indien merrie Ee AA CC en hengst ee Aa CCrCCr
- 50% palomino
- 50% buckskin
Indient merrie Ee AA CC en hengst ee Aa CCrCCr
- 50% palomino
- 50% buckskin

Welke cremello hengst hebt je in gedachten ... bij de meeste weet ik of zij wel of niet agouti dragen?

Printemps
Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:54

Ik ( en me ouders) zit te denken aan de hengst Don Chemelllo du bois ( als je het zo schrijft)
Avrille's ouders zijn allebij bruin, ze heeft een vos veulen gekregen maar de vader was ook vos
En ik snap die letters niet helemaal :o

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:30

De hengst heet Don Cremello du Bois en hij is een D-pony. Op uw merrie zal dit hoogst waarschijnlijk een E-pony maat geven.
Ik weet niet of deze hengst getest is, hij is ook nog niet ggk (dacht ik), maar je kan zijn eigenares vragen (is ook hier op bokt aanwezig). Zij zal je kunnen vertellen of hij wel of niet Agouti draagt.

Wat de letter betreft:
Er bestaan maar twee kleuren bij paarden : zwart en vos, al de andere (inclusief bruin) worden veroorzaakt door Veranderaars of Verdunners op de basis kleuren (zwart en vos).
Zwart en vos wordt bepaald door de 'Extension' gen, waarbij in dominant vorm = zwart = een hoofdletter wordt gebruikt = E, en in recessief vorm = vos = een kleine letter wordt gebruikt = e.
Je merrie is genetisch zwart maar draagt vos = Ee

Agouti is de hoofd Veranderaar die van een genetisch zwart paard, een bruin gekleurd paard maakt. In dominant vorm wordt de hoofdletter 'A' gebruikt en in recessief vorm (= afwezigheid van Agouti) wordt de kleine letter 'a' gebruikt.
Omdat je merrie fenotype bruin van kleur is, moet zij minstens een Agouti allele (gen) dragen in dominant vorm = A? ; de tweede allel ? kan 'a' of 'A' zijn = Aa of AA

Het Creme gen is een Verdunner die wanneer in enkel vorm de kleuren palomino, valk, smokey black geeft, en in dubbel vorm de kleuren cremello, perlino, smokey cream geeft. Deze gen wordt aangeduidt door de letters: CCr. Een 'gewoon' gekleurde paard die geen creme gen draagt wordt aangeduidt met de letter 'C'.
Je merrie is CC = niet creme drager; de hengst is CCrCCr = dubbel creme drager.

kelly007
Berichten: 863
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Pepingen - belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:24

Ik heb de test ook eens gedaan voor mijn merrie
Hengst is bruin van kleur: zijn vader is valk en zijn moeder is ook bruin
merrie is heeft al kleur valk: haar vader is ook valk en haar moeder is leverkleurig vos. (ook weet ik dat de vader van haar moeder ook een vos was en haar moeder een palomino)
ik weet niet of mijn merrie ook het vosgen draagt of niet.


dus de resultaten zonder aan te duiden dat ze vosgen heeft zijn de volgende volgens de calculator
Offspring Color Probability

43.95% - Buckskin
43.95% - Bay
3.13% - Palomino
3.13% - Chestnut
2.93% - Smoky Black
2.93% - Black

en met vosgen aangeduid de volgende:
Offspring Color Probability

41.02% - Buckskin
41.02% - Bay
6.25% - Palomino
6.25% - Chestnut
2.73% - Smoky Black
2.73% - Black

kun iemand mij hierop antwoord of dit inderdaad correct is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:30

kelly007 schreef:
Ik heb de test ook eens gedaan voor mijn merrie
Hengst is bruin van kleur: zijn vader is valk en zijn moeder is ook bruin
merrie is heeft al kleur valk: haar vader is ook valk en haar moeder is leverkleurig vos. (ook weet ik dat de vader van haar moeder ook een vos was en haar moeder een palomino)
ik weet niet of mijn merrie ook het vosgen draagt of niet.


dus de resultaten zonder aan te duiden dat ze vosgen heeft zijn de volgende volgens de calculator
Offspring Color Probability

43.95% - Buckskin
43.95% - Bay
3.13% - Palomino
3.13% - Chestnut
2.93% - Smoky Black
2.93% - Black

en met vosgen aangeduid de volgende:
Offspring Color Probability

41.02% - Buckskin
41.02% - Bay
6.25% - Palomino
6.25% - Chestnut
2.73% - Smoky Black
2.73% - Black

kun iemand mij hierop antwoord of dit inderdaad correct is.


De hengst TREVALLION STEPPING JOHN is zwart-bruin maar alhoewel zijn vader valk is en zijn moeder bruin, komen in beide kanten vos voor (vader heeft vos veulens gehad), dus bestaat de kans dat TSJ ook vos draagt. Er is een zeer hoge kans dat hij homozygoot is voor Agouti. Over duidelijk draagt hij (net als zijn vader) sooty.
Hij kan dus Ee AA zijn.

De merrie is valk uit een zwart-basis (valk) vader en een vos-basis moeder, draagt dus vos en is Ee A? waarbij Agouti = AA of Aa.
Zij is dus Ee Aa CCrC of Ee AA CCrC.

kelly007
Berichten: 863
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Pepingen - belgie

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:39

dank u peterina
dus de uitslag zou dan even goed het volgende kunnen zijn
Offspring Color Probability

37.50% - Buckskin
37.50% - Bay
12.50% - Palomino
12.50% - Chestnut

het blijft dus mooi afwachten welke richting ze gaat kiezen
ik hoop dat ze voor het valk gaat gaan

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:35

Ben even gaan verdiepen in TSJ en blijkbaar heeft hij al zwart gekleurd veulens gehad, dus ... mits dat ze echt zwart zijn en niet zwart-bruin zoals hun vader ... zou hij in principe E? = Ee of EE en Aa moeten zijn.
= Ee Aa of EE Aa

Weet jij of hij al een vos gekleurd veulen heeft gehad? Zo nee, wilt natuurlijk niet zeggen dat hij 'zuiver' zwart-basis is (EE).

(merrie is= Ee Aa CCrC of Ee AA CCrC)

De berekeningen zijn dan:
1. Ee Aa CC x Ee Aa CCrC
28.13% - Buckskin
28.13% - Bay
12.50% - Palomino
12.50% - Chestnut
9.38% - Smoky Black
9.38% - Black

2. Ee Aa CC x Ee AA CCrC
37.50% - Buckskin
37.50% - Bay
12.50% - Palomino
12.50% - Chestnut

3. EE Aa CC x Ee Aa CCrC
37.50% - Buckskin
37.50% - Bay
12.50% - Smoky Black
12.50% - Black

4. EE Aa CC x Ee AA CCrC
50.00% - Buckskin
50.00% - Bay

kelly007
Berichten: 863
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Pepingen - belgie

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:43

voor zover ik weet heeft hij nog geen vos kleurige veulens gegeven.
Ik denk eerder dat zijn zwarte veulens donkerbruin zullen zijn, ik heb al 2 van zijn nakomelingen gezien en waren donkerbruin (bijna zwart).

ik apprecier het dat je het hebt opgezocht, ik heb echt geen aanleg met die kleur codes etc.
de 4de uitkomst zou supper zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:50

Het het zeer moeilijk om de kleur zwart-bruin te onderscheiden en je kan het pas echt goed zien in de eerste uren na de geboorte. Zwart veulen zijn bijna altijd een licht tot zeer donker gijs terwijl zwart-bruin vaak zwart-achtig of donker bruin-achtig zijn van kleur. Dat gezegt, moet erbij melden dat er altijd uitzonderingen zijn op de regel (zou anders veelste makkelijk zijn voor ons!!).

Ik denk dat de hengst toch eerder AA is dan Aa wat zou betekenen dat je bij opties 1 en 3 boven de zwart-basis kleuren moet wegen laten.

kelly007
Berichten: 863
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Pepingen - belgie

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:08

oke bedankt voor je antwoordt, dus ze heeft ook veel kans op een smokey black als ik het goed begrijp

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:38

kelly007 schreef:
oke bedankt voor je antwoordt, dus ze heeft ook veel kans op een smokey black als ik het goed begrijp


Kansen zijn geringe dan die van valk of bruin/zwart-bruin (bay).