Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:32

+ de kleuren van de ouders ivm wel of niet verstopt vosgen

hagelslag
Berichten: 9100
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:02

@stef en @dubbelDun
mja oke, ik ben nog niet zo lang lid van bokt.
maar nu weet ik dus dat ze der streng op zijn.

maarde kans op appaloosa of bont is idd 50/50
en die eerste is idd pintaloosa.

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:39

Dennis schreef:
Ze is schimmel, maar welke kleur is ze in geboren. Daar hangt nl heel veel van af.


Hmm, we hebben haar nu een jaar en ik weet alleen dat ze een bruinschimmel was. (zoals de vorige eigenaar vertelde) Ik ken haar niet anders als dat ze nu is.

Ze heeft 2 jaar geleden een vos veulen gehad, maar ik weet niet wat voor kleur de vader was van dat veulen.

Zij zelf is nu 7 jaar.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:55

als ze een vos veulen heeft gehad MOET ze vos dragen (anders kan ze nooit een vos veulen geven.
Zelf zou ze dan dus zwart + agouti ( = bruin) + schimmel zijn en drager van het vos gen.

hiermee heb je kans op een zwart/ bruin of vos veulen in basis.
Dan je 50% kans dat er creme op komt van de hengst, dus Smokey, valk en palomino. En op deze 6 kleuren weer 50% dat ie gaat schimmelen

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:56

@ Diesel54:
Je merrie is bruin-schimmel en heeft een vos veulen gehad ... dus is zij:
- E (= zwart) e (= vos) = Ee = heterozygoot voor zwart en vos ... wat betekend dat zij beide van deze basis kleuren kan geven
- A (= maakt van zwart een bruin gekleurde paard) ? (= omdat wij niet het tweede gen weten) = A?
- G (= omdat zij schimmel is) g (= omdat zij een niet-schimmel veulen heeft gehad) = Gg = heterozygoot voor schimmel = 50% kans
- ccrccr = geen creme drager
... Ee A? Gg ccrccr

De hengst is palomino en wij hebben geen informatie over zijn Agouti:
- ee = vos = basis kleur van palomino = homozygoot, dus geeft altijd vos door
- ?? = agouti ... kan AA (twijfelachtig), Aa of aa zijn ... indien AA dan kan je met deze hengst nooit een zwart-basis gekleurd veulen krijgen
- gg = is niet schimmel, dus kan geen schimmel veulen geven
- CCrccr = draagt 1x creme gen (CCr) = heterozygoot voor creme = 50% kans op een enkel verdunning (palomino, valk of smokey black)
... ee ?? gg CCrccr

Combinatie is Ee A? Gg ccrccr x ee ?? gg CCrccr ... met deze informatie kan je de 'Colour Calculator' invullen en de verschillende percentage mogelijkheden bekijken bij AA of Aa of aa.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:04


Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:46

Peterina schreef:
@ Diesel54:
Je merrie is bruin-schimmel en heeft een vos veulen gehad ... dus is zij:
- E (= zwart) e (= vos) = Ee = heterozygoot voor zwart en vos ... wat betekend dat zij beide van deze basis kleuren kan geven
- A (= maakt van zwart een bruin gekleurde paard) ? (= omdat wij niet het tweede gen weten) = A?
- G (= omdat zij schimmel is) g (= omdat zij een niet-schimmel veulen heeft gehad) = Gg = heterozygoot voor schimmel = 50% kans
- ccrccr = geen creme drager
... Ee A? Gg ccrccr

De hengst is palomino en wij hebben geen informatie over zijn Agouti:
- ee = vos = basis kleur van palomino = homozygoot, dus geeft altijd vos door
- ?? = agouti ... kan AA (twijfelachtig), Aa of aa zijn ... indien AA dan kan je met deze hengst nooit een zwart-basis gekleurd veulen krijgen
- gg = is niet schimmel, dus kan geen schimmel veulen geven
- CCrccr = draagt 1x creme gen (CCr) = heterozygoot voor creme = 50% kans op een enkel verdunning (palomino, valk of smokey black)
... ee ?? gg CCrccr

Combinatie is Ee A? Gg ccrccr x ee ?? gg CCrccr ... met deze informatie kan je de 'Colour Calculator' invullen en de verschillende percentage mogelijkheden bekijken bij AA of Aa of aa.


Mijn hersenen kraken, heb dit sinds HAVO biologie niet meer gehad. Ik begrijpt het gedeeltelijk.
Zou je me nog een beetje verder willen helpen met de percentages? Ik heb een aantal kleur calculators bekeken en weet niet precies wat ik te vullen...

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:57

Ik heb expres de gebruikte afkortingen gebruikt zodat je zelf de verschillende combinatie kan invullen en daardoor de percentages kan bekijken.
Op deze pagina http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp selecteer je bij de hengst 'palomino', de rest laat je blanco; bij de merrie 'bay' (wat bruin is in het engels), en bij 'Gray' vink je aan (= schimmel).

Op de volgende blad krijg je keuze om specifieke berekening uit te voeren en daardoor specifieke percentages te verkrijgen.
Bij de hengst kies je per keer een van de opties: AA, Aa en daarna aa ... de rest is niet van toepassing.
Bij de merrie omdat je meer over haar weet:
- Ee omdat zij heterozygoot is voor zwart en vos
- Gg omdat zij heterozygoot is voor schimmel
- per keer een van de opties Aa of AA

Bij iedere opties wijziging krijgt je andere percentages. Als je van de hengst eigenaar te weten kan komen of de hengst getest is op Agouti en wat de uitslag was, dan kan je de berekeningen nog verfijnen.

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:28

Bedankt Peterina! Als ik het zo bekijk is er veel kans op schimmel.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:46

Diesel54 schreef:
Bedankt Peterina! Als ik het zo bekijk is er veel kans op schimmel.


50% kans

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:42


Cynthia82

Berichten: 9326
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:35

Wie kan mij vertellen hoe appaloosa zich vererft?
Een vriendin van mij heeft een Noriker-hengstje. Hij is geboren als schabrakbont, maar wordt steeds witter (met bruine stippen), dus gaat steeds meer richting Leopard.
Een andere vriendin van mij heeft haar vosmerrie laten dekken door een leopard, daar is een lichte vos schabrakbonte uit geboren.
Ik zag dat de kleurencalculator geen appaloosa bevat, maar ik ben erg benieuwd naar deze vererving.
Hoe kan het dat een leopard x vos een schabrakbonte geeft?
En wat zijn de kleurkansen als de Noriker (geboren als schabrakbont en nu steeds meer leopard) een vos dekt?

Hopelijk kan iemand me helpen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:32

In basis heb je met een vox appaloossa 50% kans op appaloossa. Wat heeft de noriker als basis kleur?

De vererving van de vachtpatronen waag ik me niet aan, geen idee hoe dat zit ;)

Cynthia82

Berichten: 9326
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:00

De Noriker is bruin als basiskleur. In principe weet ik de verervingen van de basiskleuren wel. Het gaat me inderdaad voornamelijk om de patronen ;) .
Jij zegt in ieder geval dat er 50% kans op appaloosa is, dus appaloosa (wat voor patroon dan ook) is altijd dominant, klopt dat?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:42

Heeft niet zoveel met dominant te maken. De noriker (tenzij fewspot) draagt 1 appie gen, en je hebt dus 50% kans dat hij deze door geeft. Als hij het niet doorgeeft krijg je een effen veulen, als hij het wel door geeft een stippel.
Appie is een mutatie natuurlijk, en staat dus los van de regel zwart dominant over vos etc...

Cynthia82

Berichten: 9326
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:45

O ja.. een mutatie, dat is waar...
Maar waarom heeft een Noriker maar 1 appie-gen? Kan hij er geen 2 hebben? Zijn beide ouders zijn/zien eruit als leopards (ik heb gelezen dat een veulen die schabrakbont geboren wordt, vrijwel geheel wit met stippen kan worden, op hoofd en benen na. Dan ziet hij eruit als leopard, maar is in feite nog steeds schabrakbont. Klopt dat?)

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:50

Elke ouder geeft altijd maar één gen door. Hij kán er dus wel 2 hebben (dan zou hij een few-spot zijn en dus haast geen stippels tonen :D ).
Voordeel daarvan is dat je dus áltijd een Appie-gen meekrijgt.

Cynthia82

Berichten: 9326
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:51

Hij is dus schabrakbont geboren en gaat steeds meer richting leopard. Dan heeft hij dus 1 appie-gen, omdat als hij er 2 zou hebben, ze elkaar zouden 'versterken' en hij daardoor fewspot was geweest. Klopt dat?

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:53

Klopt :)
Ergens op google is vast wel een overzicht te vinden hoe het precies zit bij de Appies. Bonten is meer mijn ding :D

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:56

je kunt het zien als 2 plakjes gatenkaas (2 appiegenen) die je over elkaar legt. dan houdt je weinig gaten (stippen) over :+

Cynthia82

Berichten: 9326
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:57

_O- Mooie vergelijking!
Weet iemand van jullie hoe het zit met de vererving van de patronen?

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:59

daar ben ik ook nog niet helemaal uit :+ ik heb ook allemaal panterbontjes, maar daar zijn nu 2 shabrakbonte veulens uitgekomen :=

__Suzanne__

Berichten: 4299
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:55

De kleurvererving bij Appaloosa's is behoorlijk ingewikkeld, en bstaat uit meerdere genen. De wetenschap is nog druk bezig het uit te zoeken, want het is nog niet helemaal duidelijk. Om appaloosa te zijn moet een paard minstens 1 'leopard-gen' hebben. Dit gen veroorzaakt de gepikkelde huid, mensenogen, streepjeshoeven etc. Wellicht ook de roaning, maar dat weet ik niet precies (weet ook niet of dat al duidelijk is). Een fewspot heeft dit gen twee keer.
Daarnaast zijn er genen die verantwoordelijk zijn voor de verschillende vachtpatronen, dus de hoeveelheid wit. Deze genen doen alleen zichtbaar iets als het leopardgen aanwezig is, anders is het paard gewoon effen :)
vachtpatronen voorspellen is volgens mij heel lastig ;)

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:20

Ik zou heel benieuwd zijn wat er uit een appaloosa met schimmel gen ( stippen verdwijnen dus langzaam) komt als er een cremello hengst op zou gaan, iemand een idee, in de kleurencalculator kan ik panterbont sowieso niet aanklikken :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Uitslagen Kleurencalculator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:23

Wat zijn de basiskleuren? (zwart/bruin/vos)
Buiten dat zowiezo creme, 50% schimmel, 50% appie