Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 02:20

Mijn merrie is EE aa getest, en draagt ook geen crème. Bij haar komt het bruine echt door de zon, ik vermoed icm zweet, dit jaar is het weer net zo erg als een paar jaar geleden. De afgelopen jaren viel het verkleuren mee, maar werd ze ook een stuk minder/niet getraind. Over 2 maanden zit het eerste laagje wintervacht ertussen en zal ze weer een stuk zwarter zijn.

Afbeelding

Robinvdbrink
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 08:07

Caily schreef:
Mijn merrie is EE aa getest, en draagt ook geen crème. Bij haar komt het bruine echt door de zon, ik vermoed icm zweet, dit jaar is het weer net zo erg als een paar jaar geleden. De afgelopen jaren viel het verkleuren mee, maar werd ze ook een stuk minder/niet getraind. Over 2 maanden zit het eerste laagje wintervacht ertussen en zal ze weer een stuk zwarter zijn.

[ [url=m/ioobJA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat zou ook wel kunnen inderdaad, mijne is dan nu 2 jaar dus voornamelijk door de zon ze heeft 1 maand lang 24/7 buiten gestaan, en altijd wel in die volle zon die de afgelopen weken er was.. volgend jaar wil ik haar voor de keuring hebben dus dan zal ik haar vanaf begin van het weide seizoen met een uv werende deken gaan inpakken :D :D

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:56

Vraagje voor de kleuren kenners. Mijn merrie veulen is smokey black. Nu heeft ze hele grijzige en lichte ogen. Iemand enig idee of dit zo blijft? Heb nog nooit een veulen gezien met zo grijzige ogen.
Haar opa is ook smokey black en heeft amber kleurige ogen.
Haar moeder is smokey black en heeft blauwe ogen

Even een foto ingezoomd
Afbeelding

Haar opa
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:24

De ogen van een veulen zijn altijd lichter/anders. Dat kleurt met de tijd nog wel bij. Een creme-gen kán de ogen een tint oplichten.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:05

Klopt idd dat veulens vaker wat grijzig of zelfs blauwige ogen hebben. Maar Lola heeft toch een hele andere tint als de andere veulens hier.

Nog even wat foto's.
Dit is de recentste
Afbeelding

Deze foto is wel met een filter maar zo zie je wel dat die duidelijk veel lichter is als normaal.
Afbeelding


Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:54

Mijn smoky Black merrie heeft ook heel lichte ogen.
Afbeelding

Haar (crème) veulentjes krijgen ook altijd baby-blauwe ogen, die later doorkleuren naar haar tintje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 21:23

Dat is idd exact zoals Lola haar ogen nu. Dan zal ze de ogen van haar opa krijgen :D dankjewel voor de foto's

Cynthia82

Berichten: 9308
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 17:23

Nieky, één van mijn valkveulens (volle zusje van Fiore) had blauwe ogen als veulen. Die zijn heel mooi lichtbruin geworden.

Afbeelding

Cynthia82

Berichten: 9308
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:15

Deze kleine knappe kloon van haar moeder, heeft ook dezelfde kleurgenen als haar moeder:
Aa/Ee (en natuurlijk CRcr) én W20!! *\o/* Ik ben echt zó blij! :D
Afbeelding

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:00

Afbeelding
die van mij wordt steeds donkerder.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:42

Hier nu ook de uitslag terug, beetje onverwachts (bijna iedereen zei dat het nd1 moest zijn en D niet mogelijk was). :))

EeAaCrn D/nd2 W20

Hij is dus wildkleur valk of dunskin.

Afbeelding
Maar hij wordt nu eerst even zwart. :+

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:15

Ik vind het echt heel tof haha, ook al gaat dit me uren aan stambomen en nakomelingen kijken kosten _O-

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:17

Oeh bijna vergeten.

Hier onze Duitse rijpony getest, omdat ze mogelijk homozygoot wildkleur zou kunnen zijn.
En dat is ze *\o/* ee Aa DD
Afbeelding
Afbeelding

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:27

Jaa zo tof dat ze DD is! En ook nog kans op grullo! <3

Ik vind het ook tof dat hij dun is. :)) en inderdaad uit zoeken haha.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:36

Help me even, wat is die wildkleur nou precies? Een soortgelijk gen als verdunning, dus een bewerking over de basiskleur ?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:42

Ja inderdaad

Dun/wildkleur is een aalstreep en vaak zebrastrepen en dan een verdunning (minder sterk dan crème vaak).

Je hebt ook nd1 (non dun), dan heb je wel de kenmerken (aalstreep, zebra strepen) maar niet de verdunning zoals bij dun. En dan heb je nd2, dan hebben ze geen kenmerken en geen verdunning.

Even wat tekeningetjes van google
Afbeelding
Afbeelding

Dun kan ook weer over een valk (dunskin), palomino (dunalino) en smokey black (smokey grullo).

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 21:56

Dank quir. En die dun over verdunning wordt dan nog wat lichter? Of alleen aalstreep en?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:13

Dun over een verdunning is vaak lastig te spotten en wordt op het oog makkelijk verward met nd1 + creme. Dat is ook waarom het nog weleens verstopt zit in bepaalde lijnen.
Het wildkleur gen zorgt ervoor dat al het pigment in het haar naar de kern van de haar gaat, dat zorgt ervoor dat de verdunning net anders toont dan crème. Maar als je crème hebt is het pigment al minder en zie je het effect van dat verplaatsen naar de kern dus minder goed.

Dit is bijvoorbeeld een dunalino (dus wildkleur palomino) waarbij het heel duidelijk is, maar dan zie je dus dat die niet perse lichter is dan een gewone palomino. Op de kenmerkende plekken juist ook donkerder, wildkleuren hebben vaak donkere plekken/markeringen op de benen, bij de schoft, op het voorhoofd en aan de achterkant van de oren.
Afbeelding
De vader van die van mij is ook dunalino, maar daar is het een stuk minder opvallend. Hij staat ook als palomino genoteerd, in het stamboek.
Afbeelding


Waar de verdunning van wildkleur wel heel sterk is, is op een zwarte basis. Dus een wildkleur zwarte is veel meer verdund dan een smokey black dat is.

Voor je idee van het verschil in verdunning. Hier twee vossen, een wildkleur vos en een palomino.
Afbeelding

En de kenmerken mooi in beeld, de schoftvlek, aalstreep, zebrastrepen op de benen en donkere driehoekjes op de achterkant van de oren.
Afbeelding
Afbeelding

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 23:18

Dat is een mooi resultaat Quir! Het is volgens mij heel zeldzaam in het ras, en soms moeilijk en vaak te onderscheiden van nd1, wat dezelfde kenmerken kan geven, maar minder verdund. Maar omdat sommige duns ook vrij donker kunnen de kenmerken overlappen.

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:09

Een DD (homozygoot Dun) kan wel veel lichter zijn dan een enkele D (heterozygoot Dun).

En vergeet bij de kenmerken ook de strepen op de buik niet :)
Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Kleurencalculator + bespreken van uitslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 13:01

Kei leuk Quir en Mooney!

Bij mijn dunalino veulen is nog altijd geen streep te bespeuren :P

DD hoeft niet lichter te zijn hoor, net zoals CHCH enkel te weten door te testen.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:33

Hallo allemaal! Wat een mooie kleuren zie ik hier allemaal voorbij komen!

Enkele jaren terug heb ik hier gepost omdat mijn merrie (https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 2/iguazu-q) toen drachtig was van Peru's Argument en ik benieuwd was wat daaruit zou komen. Inmiddels is hij (Primeur) alweer bijna 2,5 jaar oud en is het een prachtige valk net als zijn moeder. Ik heb wel het idee dat hij toch misschien wat stippen krijgt, is het normaal dat het appaloosa gen pas later tot uiting komt. Hij heeft wat plekjes op zijn billen vooral sinds hij zijn wintervacht van dit jaar kwijt is.

Mijn merrie
Afbeelding

Primeur
Afbeelding

Nu is ze dit jaar weer drachtig en nu wel van Edmundo (v. Upperville), een palomino https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 12/edmundo

Ik heb geprobeerd de calculator goed in te vullen maar klopt dit zo?
Afbeelding

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:46

Eclare schreef:
Ik heb geprobeerd de calculator goed in te vullen maar klopt dit zo?
[ [url=m/il7uft.png]Afbeelding[/url] ]


Niemand die mij met bovenstaand bericht kan helpen? En wat voor kleurtjes verwachten jullie volgend jaar?

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:53

Ik zou bij de merrie eens bij Agouti Heterozygoot invullen, want die kans dat dat aanwezig is is wel groot ;)

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:01

Ik heb dezelfde hengst gebruikt, dus kan weer bijna alle kleuren krijgen.
Voor het veulen van dit jaar had ik gedroomd dat het een lichte valk werd en die is uitgekomen.
Nu heb ik gedroomd van een zwarte...... ik ben nieuws of het uit gaat komen.

Afbeelding