Dun gen bij kruising fries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AndorraAwina

Dun gen bij kruising fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 18:05

Hallo allemaal!

Vorig jaar heb ik mijn KWPN merrie Andorra aangedekt met een 100% Friese hengst. Andorra is een bruine merrie met 2 witte voetjes, een kolletje en een snebje. Haar kleur is in de winter donkerder dan in de zomer. Ze heeft geen aalstreep oid.

Andorra’s kleur:
Afbeelding
[/img]

Op 4 juni heeft ze een prachtig hengstveulen op de wereld gezet waar ik ontzettend blij mee ben. Alleen was ik wel verrast door zijn kleur! Hij is wat lichter bruin op zijn buik en kont, zijn hoofd/hals en benen zijn donkerder, hij heeft zwarte manen en staart, en een aalstreep. Hij heeft geen wit.

Zo ziet Charlie eruit:
Afbeelding
[/img]
Afbeelding
[/img]
Afbeelding
[/img]

Zijn aalstreep:
Afbeelding
[/img]

Charlie zijn vader (100% fries):
Afbeelding
[/img]

Nou las ik laatst over het dun-gen bij paarden. Maar ik snap er niet zoveel van. Ik ben gewoon benieuwd:
Andorra is overduidelijk drager van dat gen, maar hoe zit dat precies? Hoe kan het tot uiting komen als de vader een zwarte fries is? Ik ben gewoon heel benieuwd!

Dankjewel voor jullie info alvast!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:12

Jouw veulen heeft geen dun-gen. Simpel zat, ouders zijn niet dun, dus veulen kan niet dun zijn. Dun toont altijd, een Fries zou grulla zijn als-ie naast zwart ook dun was en dat zie je echt heel duidelijk.
Jouw veulen heeft countershading (geen aalstreep) en is 'gewoon' bruin.

AndorraAwina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 18:15

Ibbel schreef:
Jouw veulen heeft geen dun-gen. Simpel zat, ouders zijn niet dun, dus veulen kan niet dun zijn. Dun toont altijd, een Fries zou grulla zijn als-ie naast zwart ook dun was en dat zie je echt heel duidelijk.
Jouw veulen heeft countershading (geen aalstreep) en is 'gewoon' bruin.

Oh nog nooit van countershading gehoord! Wel interessant. Dat kunnen ze dus altijd wel krijgen als ze bruin zijn? Die streep zo?

Ibbel

Re: Dun gen bij kruising fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:25

Niet alleen bij bruine paarden, ook bij vos zie je het. Bij zwarte paarden zie je het alleen in de veulenvacht.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:53

Jouw veulen heeft zeer waarschijnlijk nd1, komt veel voor bij warmbloeden (Friezen weet ik niet). Nd1 toont van bijna niets tot heel veel wildkleur kenmerken (zoals de aalstreep, zebra strepen, enz), maar nd1 heeft geen verdunning zoals dun dat wel heeft en dun heeft altijd de wildkleur kenmerken zoals de aalstreep, zebra strepen, strepen op de schoft, earbars, enz.

AndorraAwina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-24 19:21

Quir schreef:
Jouw veulen heeft zeer waarschijnlijk nd1, komt veel voor bij warmbloeden (Friezen weet ik niet). Nd1 toont van bijna niets tot heel veel wildkleur kenmerken (zoals de aalstreep, zebra strepen, enz), maar nd1 heeft geen verdunning zoals dun dat wel heeft en dun heeft altijd de wildkleur kenmerken zoals de aalstreep, zebra strepen, strepen op de schoft, earbars, enz.

Oh heel duidelijk dankjewel! :D

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:10

Ik test mijn veulens vaak op het dun gen, omdat ik weliswaar echte dun paardjes heb, maar hier worden vaak veulens geboren met een aalstreep die sterk lijkt op dun, maar dat komt door het nd1 gen, wat wilde kenmerken zijn die later vervagen.
Kan je me geloven als ik je zeg, dat dit veulen geen dun is, maar gewoon het nd1 gen draagt.

Afbeelding

Afbeelding

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

Wesseltje

Re: Dun gen bij kruising fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:17

Wat een prachtig veulen <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie