Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mel80life schreef:Dank voor de reacties! De kans met iedere kleur niet-schimmel hengst op een schimmel is dus altijd 50%?
lies schreef:En als je nu een homozygoot bonte hengst erop zet, heb je dan nog steeds 50% kans op een schimmel?
Of wordt het veulen dan sowieso bont, met 50% kans op een vervagende bonte? (als jullie begrijpen wat ik bedoel).
Ibbel schreef:Ik weet niet waar je die informatie gevonden hebt, maar recessief-bont?
musiqolog schreef:lies schreef:En als je nu een homozygoot bonte hengst erop zet, heb je dan nog steeds 50% kans op een schimmel?
Of wordt het veulen dan sowieso bont, met 50% kans op een vervagende bonte? (als jullie begrijpen wat ik bedoel).
Even googelen leert dat er niet één bont gen is. Je hebt dominant-bont en recessief-bont. Als je bonte het eerste is, en homozygoot, is het veulen altijd bont. Als je veulen het tweede is (en recessief is altijd homozygoot als het zich manifesteert), dan moet de andere ouder ook een recessief-bont gen bij zich dragen. En zoals gezegd: schimmel is altijd dominant, dus dat manifesteert zich hoe dan ook.
Overigens kan een schimmelende bonte heel esthetische paarden opleveren...
musiqolog schreef:Echter: niet elk paard schimmelt even snel en intens. Zijn er bepaalde kleuren waarbij het schimmelen later doorzet dan andere, en die nog lang appelschimmel blijven? Of is dat meer een kwestie van toeval, of van nog weer andere genen? Misschien is TS wel geïnteresseerd in een paard dat relatief lang zijn kleur houdt.