Liever geen schimmel

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mel80life

Berichten: 9
Geregistreerd: 26-01-23
Woonplaats: Hengelo

Liever geen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 14:17

Hoi!
Wij overwegen om op termijn een veulentje te fokken met onze merrie. Zij is een bijna witte roodschimmel. Met welke kleur hengst hebben we de grootste kans dat het veulen niet ook een schimmel wordt?

Fokker321
Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Liever geen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:20

Welke kleur hebben de ouders van je merrie?
Je hebt minstens 50% kans dat het veulen een schimmel wordt.

Om de minste kans te hebben, moet je een niet-schimmel vader kiezen.

Als jouw merrie homozygoot schimmel is, is het veulen altijd een schimmel (ongeacht de kleur van de vader).

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:21

Als jouw merrie homozygoot schimmel is dan wordt je veulen sowieso een schimmel.
Indien je merrie heterozygoot is en je gebruikt een kleuren hengst (geen schimmel) dan heb je 50% kans op een schimmel veulen.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:21

Welke kleuren hebben de ouders van je merrie?
1 of 2 schimmels?

Als 1 ouder schimmel is heeft jou merrie 50% kans om schimmel door te geven.
Met beide ouders schimmel zou het 50 of 100% zijn, hangt er vanaf of ze schimmel van beide ouders mee gekregen heeft of niet.

Even in je profiel gespiekt:
Flora
Haflinger x Lusitano

Haflingers zijn altijd vos, de lustiano zal de schimmel ouder geweest zijn.
Dan heb je 50% kans op schimmel als je een niet-schimmel hengst kies.

Mel80life

Berichten: 9
Geregistreerd: 26-01-23
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 14:24

Dank voor de reacties! De kans met iedere kleur niet-schimmel hengst op een schimmel is dus altijd 50%?

En Flora kan vanwege haar vos moeder geen homozygote schimmel zijn?
Laatst bijgewerkt door Mel80life op 22-05-24 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Liever geen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:25

Ja, als het om de merrie in je profiel gaat wel.

Mel80life

Berichten: 9
Geregistreerd: 26-01-23
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 14:26

Dennis schreef:
Ja, als het om de merrie in je profiel gaat wel.


Ja, gaat om haar idd

LaDonna75

Berichten: 2218
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:28

Mel80life schreef:
Dank voor de reacties! De kans met iedere kleur niet-schimmel hengst op een schimmel is dus altijd 50%?

Klopt! Voor scchimmelkleur heb je 1 gen nodig om ook schimmel te worden. Je merrie is heterozygoot schimmel, dus ze geeft óf haar schimmelgen door (dan wordt het veulen schimmel) óf haar niet-schimmelgen door (dan wordt het veulen vos/bruin/zwart enz). Omdat de hengst geen schimmelgen heeft, kan hij die ook niet doorgeven en blijft het veulen de kleur.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:28

Om homozygoot te zijn hebben ze 2 schimmel ouders nodig.
Met een vos ouder is ze zeker hetrozygoot.

Dus 50% kans op schimmel.

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Liever geen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:42

Dan zou ik een niet schimmel veulen kopen :j

lies

Berichten: 9670
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:17

En als je nu een homozygoot bonte hengst erop zet, heb je dan nog steeds 50% kans op een schimmel?
Of wordt het veulen dan sowieso bont, met 50% kans op een vervagende bonte? (als jullie begrijpen wat ik bedoel :D ).

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Liever geen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:23

Ja klopt, schimmel is dominant over alle vachtkleuren (of las ik laatst nou iets over opheffen bij champagne (??)) en dan zal je dus een bonte krijgen, die uiteindelijk wit wordt.

musiqolog
Berichten: 3389
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:23

lies schreef:
En als je nu een homozygoot bonte hengst erop zet, heb je dan nog steeds 50% kans op een schimmel?
Of wordt het veulen dan sowieso bont, met 50% kans op een vervagende bonte? (als jullie begrijpen wat ik bedoel :D ).

Even googelen leert dat er niet één bont gen is. Je hebt dominant-bont en recessief-bont. Als je bonte het eerste is, en homozygoot, is het veulen altijd bont. Als je veulen het tweede is (en recessief is altijd homozygoot als het zich manifesteert), dan moet de andere ouder ook een recessief-bont gen bij zich dragen. En zoals gezegd: schimmel is altijd dominant, dus dat manifesteert zich hoe dan ook.

Overigens kan een schimmelende bonte heel esthetische paarden opleveren...

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:42

Ik weet niet waar je die informatie gevonden hebt, maar recessief-bont?
Tobiano is dominant en Overo is dominant, en dat zijn de twee genen die wij normaalgesproken 'bont' noemen.
Daarnaast zijn er een aantal W-genen gevonden (W van white), allemaal dominant, die alleen niet altijd evenveel wit geven. Maar dat maakt niet ze recessief.
Eigenlijk zijn álle kleurgenen bij het paard dominant, behalve vos en creme, dat onvolledig dominant is.

musiqolog
Berichten: 3389
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:57

Ibbel schreef:
Ik weet niet waar je die informatie gevonden hebt, maar recessief-bont?

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik heb te snel en oppervlakkig zitten lezen.

Nou, in dat geval klopt het verhaal zoals hierboven. Paarden kunnen heel goed schimmel én bont zijn, en in dat geval kun je het effect wel raden.

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 04:02

musiqolog schreef:
lies schreef:
En als je nu een homozygoot bonte hengst erop zet, heb je dan nog steeds 50% kans op een schimmel?
Of wordt het veulen dan sowieso bont, met 50% kans op een vervagende bonte? (als jullie begrijpen wat ik bedoel :D ).

Even googelen leert dat er niet één bont gen is. Je hebt dominant-bont en recessief-bont. Als je bonte het eerste is, en homozygoot, is het veulen altijd bont. Als je veulen het tweede is (en recessief is altijd homozygoot als het zich manifesteert), dan moet de andere ouder ook een recessief-bont gen bij zich dragen. En zoals gezegd: schimmel is altijd dominant, dus dat manifesteert zich hoe dan ook.

Overigens kan een schimmelende bonte heel esthetische paarden opleveren...

Niks mooier dan een schimmelbonte :D

Cantodea11
Berichten: 227
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Liever geen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 06:33

Ik heb ook een schimmel heb haar laten dekken door red Viper donkere vos en ze heeft nu een mooi bruin veulenAfbeelding

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:17

Cioccolato schreef:
Dan zou ik een niet schimmel veulen kopen :j

:j

musiqolog
Berichten: 3389
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Liever geen schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:58

Maar even ter zake. Het is intussen voor iedereen wel duidelijk dat een schimmelmerrie altijd een schimmel kan krijgen, welke hengst haar ook dekt. Dus zoals terecht wordt opgemerkt: als ze per se geen schimmel wil, moet TS een ander veulen kopen.

Echter: niet elk paard schimmelt even snel en intens. Zijn er bepaalde kleuren waarbij het schimmelen later doorzet dan andere, en die nog lang appelschimmel blijven? Of is dat meer een kwestie van toeval, of van nog weer andere genen? Misschien is TS wel geïnteresseerd in een paard dat relatief lang zijn kleur houdt.

Mel80life

Berichten: 9
Geregistreerd: 26-01-23
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 10:15

<3
Cantodea11 schreef:
Ik heb ook een schimmel heb haar laten dekken door red Viper donkere vos en ze heeft nu een mooi bruin veulen[ [url=m/jNLc7l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:29

musiqolog schreef:
Echter: niet elk paard schimmelt even snel en intens. Zijn er bepaalde kleuren waarbij het schimmelen later doorzet dan andere, en die nog lang appelschimmel blijven? Of is dat meer een kwestie van toeval, of van nog weer andere genen? Misschien is TS wel geïnteresseerd in een paard dat relatief lang zijn kleur houdt.


Het is een complete toss-up of een paard snel of langzaam schimmelt. Er werd vroeger wel gedacht dat een homozygote schimmel sneller zou schimmelen dan een heterozygote, maar dat is ook niet waar.

De enige kleur die slecht schimmelt is champagne.
Maar dan moet je dus een homozygoot champagne hengst proberen te vinden die ook nog eens op alle andere kenmerken je merrie aanvult. Dat is best zoeken - met sowieso de vraag of champagne wel een kleur is die bij het ras ook voorkomt, want dat is ook niet altijd het geval.